Gå til innhold

Tips til nettbrett - er det kun iPad som gjelder?


Reggy

Anbefalte innlegg

Har en ca 3 år gml iPad. Den er godt brukt - spes av Kidsa.

 

Nå ønsker de seg egne ipads.

 

I all hovedsak vil nettbrett bli brukt til spill, samt se tv via NRK super / netflix etc.

 

Vi har vært litt Apple prega i vår fam, men synes bl a at iPhone fort utdaterer seg med å bli treg pga stadig nye iOS. Det gjelder også litt ipaden vår. Derfor er vi på gli til å se videre på verden og har bl a kjøpt sony z3 mobiltelefonen som siste tilskudd på duppedittfronten.

 

Så det jeg lurer på hva bør jeg kjøpe til Kidsa. Nye iPad air blir for dyrt synes - da blir det fort 8 tusen kr for 2 stk. Det trenger ikke være mulig med simkort. Kun wifi.

 

Tar gjerne imot helt konkrete tips på type/ pris. Tenker dere at det frem mot jul vil komme bedre tilbud?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok iPad vil være det beste med tanke på spill. Android-brett ligger så vidt jeg forstår fortsatt et stykke bak når det gjelder utvalg av gode, nettbrett-optimaliserte apps.

 

iPad Mini 2 kanskje? Den begynner jo på kr 2 490, og byr vel i utgangspunktet på samme spillytelse som iPad Air hvis jeg ikke tar mye feil, de har i alle fall begge Apples A7-prosessor. Men mulig det i så fall hadde vært best å gå for 32GB-utgaven, dersom det blir snakk om å installere mange spill på den, da må du i så fall plusse på 500 kroner.

 

Skjønner jo godt at det frister å gå for noen litt rimeligere brett fra konkurrentene, men sjekk i så fall litt hvordan det ligger an med utvalget av spill først. Tror som sagt situasjonen er en del dårligere for Android-brett sammenliknet med iPad på det punktet, men det kan jo også være at situasjonen uansett er god nok til at det går helt greit.

 

Angående tilbud før jul, så kan det jo være at det blir litt rabatt fredag denne uken (black friday) hos diverse nettbutikker, kanskje også i Apple sin.

Endret av Juke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Vi har vært litt Apple prega i vår fam, men synes bl a at iPhone fort utdaterer seg med å bli treg pga stadig nye iOS. Det gjelder også litt ipaden vår. Derfor er vi på gli til å se videre på verden og har bl a kjøpt sony z3 mobiltelefonen som siste tilskudd på duppedittfronten.

 

 

Dette gjelder all teknologi, især android-baserte systemer.

Lenke til kommentar

Jeg ville personlig satset på Nexus 7 (2013 versjonen) for 2000kr https://prisguiden.no/produkt/asus-google-nexus-7-v2-32gb-193833

eller nVidia Shield som ble nevnt ovenfor: https://prisguiden.no/produkt/nvidia-shield-tablet-wifi-213545. Begge er mindre en iPaden - noe som i mine øyne er en spesiell fordel for barn siden hendene da kan nå mer av skjermen - en annen fordel er at mobilapper (de blir man nødt til å bruke en del) fortsatt ser helt greie ut.

 

Mvh Winnetou

Endret av Winnetou2012
  • Liker 1
Lenke til kommentar

iPad har en fordel med batteristyring, de kan fort ligge en uke eller to uten lading hvis de ikke blir spilt tomme. 16GB blir fort for lite med litt spill og iOS 8.

 

Fordelen til Android er billigere hardware og billigere apper. Nexus 7 batteriet varer sjelden mer enn en uke med lite bruk. 16GB har holdt greit hvis man ikke legger inn for mange videoer.

Lenke til kommentar

 

 

Vi har vært litt Apple prega i vår fam, men synes bl a at iPhone fort utdaterer seg med å bli treg pga stadig nye iOS. Det gjelder også litt ipaden vår. Derfor er vi på gli til å se videre på verden og har bl a kjøpt sony z3 mobiltelefonen som siste tilskudd på duppedittfronten.

 

Dette gjelder all teknologi, især android-baserte systemer.

Det gjelder vel verken iOS eller Android?

 

iPad har en fordel med batteristyring, de kan fort ligge en uke eller to uten lading hvis de ikke blir spilt tomme. 16GB blir fort for lite med litt spill og iOS 8.

 

Fordelen til Android er billigere hardware og billigere apper. Nexus 7 batteriet varer sjelden mer enn en uke med lite bruk. 16GB har holdt greit hvis man ikke legger inn for mange videoer.

En uke er veldig lenge.

 

Vet ikke hvor stor plass OS'et tar, men man skal legge inn mye rart før man nærmer seg 16 GB. Og da spørs det om alt sammen må ligge inne samtidig.

Lenke til kommentar

Har en ca 3 år gml iPad. Den er godt brukt - spes av Kidsa.

Nå ønsker de seg egne ipads.

...

Hvis barna ønsker seg Apple iPad, så gi de en Nexus...ser du at logikken brister?

 

Hvis barna ønsker seg en Nexus, så gir du dem en Nexus. Hvis de ønsker seg en iPad, så gi de en iPad. Hvis de ønsker seg en sykkel, så gir du dem vel ikke bakemaskin?

 

 

Du sier også at dere har en del Apple fra før. Da gir det absolutt mening å utnytte fordelene med å holde alle dingser innenfor samme plattform. Kanskje har dere Apple TV eller noen andre AirPlay eller AirPrint produkter, da gir det enda mer mening å gi de iPad.

Lenke til kommentar

Barn ser ikke forskjellen på iPad og nettbrett. Lillesøsteren min på 9 er den eneste i klassen sin som vet at en iPad er et nettbrett fra Apple, og at hennes Acer er et nettbrett - ikke en iPad.

Jeg synes det er mange som er "dumme" og gir barna alt de ønsker, lillesøsteren min fikk en Acer tab etter å ha ønsket seg en iPad - selv synes hun den dag idag er hun like fornøyd ;)

Mitt poeng er: Det er mulig å spare 2000kr OG få fornøyde barn - klager de blir gaven tatt inn igje og de sitter der uten helt til de innser at de ikke kan sitte der og sjefe rundt med "feil" gave.

Hilsen Winnetou (13)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis barna ønsker seg Apple iPad, så gi de en Nexus...ser du at logikken brister?

 

Hvis barna ønsker seg en Nexus, så gir du dem en Nexus. Hvis de ønsker seg en iPad, så gi de en iPad. Hvis de ønsker seg en sykkel, så gir du dem vel ikke bakemaskin?

 

 

 

Les reglene for troll du ;)

Btw: Det kan komme VELDIG gode tilbud på fredag i forbindelse med Black Friday - bare å spørre her om noe av det som er på tilbud er verdt pengene / bra nok :)

Endret av Winnetou2012
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

http://www.lefdal.com/product/data/nettbrett/IPADME276KNA/ipad-mini-retina-16-gb-wi-fi-gra

 

2490 kr for ipad Mini retina. Da burde vel den saken være grei?

 

Har hatt stort sett alt av nettbrett, og det er kun iPad som har fått bli særlig lenge her hos meg.

 

En stor fordel med iPad er at når det kommer en oppdatering, da kommer den til alle. Når Google har laget ny versjon av Android må du ofte vente votter og vinter før du får den til ditt nettbrett. Hvis den i det hele tatt kommer.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

http://www.lefdal.com/product/data/nettbrett/IPADME277KNA/ipad-mini-retina-32-gb-wi-fi-gra

 

Hvis du hadde 1-2GB ledig plass på den gamle iPaden så må du slette ting for å få plass på nye 16GB iPad. Tror man får tror det er omtrent 9GB ledig med iOS 8, mens en gammel 16GB med iOS 5/6 har ontrent 12GB ledig plass.

 

iPad Mini passer fint til unger eller reisebruk, iPad Air er for gamle folk som trenger lesebriller eller har pølsefingre...

 

Selv kjøpte jeg nettopp en første generasjon iPad Mini med GPS/3G som Elkjøp dumpet til kr 1495 som ungene kan ha som reserve i tillegg hver sin til 2012 Nexus 7.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Nexus 9

En tablet med Nvidia Tegra K1 SoC, som for øyeblikket vel er den beste GPUen (les: gaming) på markedet, men Apples siste ligger helt på linje* med den.

Nexus 9 vil også oppdateres i ca samme grad som iOS-hardware, da den oppdateres direkte fra Google.

*De er praktisk talt identiske i ytelse, noen tester viser den ene litt bedre og andre vice versa, da er det ingen vits å diskutere hvem som er best.

 

Nvidia SHIELD

Tegra K1 SoC samme som Nexus 9, pluss en del kule ting som streame fra PCen, medfølgende kontroller og penn.

Nvidia virker også å være veldig frempå med oppdateringer av Android.

 

Jeg synes Android er bedre å gi til barn nå i "disse dager" da Android gir de muligheten til å utforske teknologi, noe iOS rett og slett bare ikke tillater (på et grunleggende nivå, pek&klikk er brukervennlig men gir ingen mulighet for å tilegne seg kunnskap). Det er ikke sikkert de noen gang vil det, men da har de fortsatt en fullverdig tablet å leke med.

Det er andre fordeler også. Skal dere feks på tur, og ha de med, er det å få filmer/musikk over på en iPad et rent helvete i motsetning til å gjøre det med en Android tablet.

Om du eller barna dine vil dele noe, feks den ene vil sende en link til den andre, er slike ting langt enklere i Android, der hele systemet er lagt opp for å kunne gjøre hva man vil med hva som helst.

Trenger ungene feks et dokument fra internett til Android? Send nedlastingslinken direkte med feks Pushbullet, Chrome-to-Phone, eller legg dokumentet i Drive som dobler som en Office Suite ungene dine kan åpne dokumentet direkte i.

 

Helt riktig, jeg liker ikke iOS, de er veldig gode verktøy for visse oppgaver, men der et Android produkt er en verktøykasse er iOS-produkter penalet til en 10-åring.

En stor del av å være barn, av å være menneske, er å utforske, barn elsker å utforske, å gi de en avgrenset liten hage er nesten uansvarlig.

 

Ps. Kjøp gjerne også en Chromecast, som du kan få for 200-lappen.

Jeg kan garantere deg barna dine vil elske å kunne caste skjermen til tablet'en til TVen og feks vise dere hva de har tegnet osv, evt til og med ha tegnekonkurranser, spille tic-tac-toe på storskjerm eller hva som helst.

Det er det som er så gøy, mulighetene er uendelige!

Endret av HrKristian
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar.

 

Her er det mye å fordype seg i. Og det dukker sikkert opp fler spørsmål.

 

Ja vi har Apple tv m.m og ser absolutt fordelen av å ha samme plattform. Frua skulle nok gjerne ønsket at hennes nye Z3 var en iPhone 6, men vi synes den greia var for dyr. Derfor ble tanken om et liv uten Apple / eller sammen med andre dupeditter skapt.

 

Kidsa ønsker seg iPad fordi de vet ikke om annet. De har heller lite kjenskap til brødbakemaskin også.

 

Vedr spill - pr nå brukes det absolutt mest til å se tv / netflix etc. Helt enkle spill som angry bird, hay day, osv...

 

 

iPad mini - fin den, men hvorfor ikke gå for noe større hvis det å se på er det man gjør mest.

 

Pris er viktig.

Lenke til kommentar

http://www.lefdal.com/product/data/nettbrett/IPADME276KNA/ipad-mini-retina-16-gb-wi-fi-gra

 

2490 kr for ipad Mini retina. Da burde vel den saken være grei?

 

Har hatt stort sett alt av nettbrett, og det er kun iPad som har fått bli særlig lenge her hos meg.

 

En stor fordel med iPad er at når det kommer en oppdatering, da kommer den til alle. Når Google har laget ny versjon av Android må du ofte vente votter og vinter før du får den til ditt nettbrett. Hvis den i det hele tatt kommer.

 

Oppdateringer er ikke spesielt viktig. Sjeldent at det er vesentlige endringer som er verdt å bry seg om .

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar

Oppdateringer er ikke spesielt viktig. Sjeldent at det er vesentlige endringer som er verdt å bry seg om .

Hvordan vet du at det er endringer man ikke bør bry seg om?

 

Oppdatering er viktig. Det aller meste av oppdateringer er ting vi ikke ser, men er feilrettinger, små og store, i de grunnleggende delene av OS/App. Så sørg for å holde enhetene oppdatert på OS-nivå og apper oppdatert til nyeste versjon.

 

Ja, det kan hende at utviklerne innfører en "ny feil" med en ny versjon, men det blir stort sett rettet opp i en fiks i løpet av få dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...