Gå til innhold

– Barn vil dø på grunn av ny kryptering på iPhone


Anbefalte innlegg

"Vi kan ikke lage en nøkkel som bare kan brukes av de med gode hensikter."

 

Det finnes ingen garanti for at de som har gode hensikter i dag ikke har onde hensikter i morgen.

 

Generering av engangsnøkler med flere stegs sikkerhet. Burde gå ann å lage et system som kan brukes i absolutte krisesituasjoner, men noe sier meg at dette allerede eksisterer... :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

"Vi kan ikke lage en nøkkel som bare kan brukes av de med gode hensikter."

 

Det finnes ingen garanti for at de som har gode hensikter i dag ikke har onde hensikter i morgen.

 

Generering av engangsnøkler med flere stegs sikkerhet. Burde gå ann å lage et system som kan brukes i absolutte krisesituasjoner, men noe sier meg at dette allerede eksisterer... :-)

 

Skal det finnes en løsning for tvungen opp-låsing for noen i morgen og for noen andre dagen etter må løsningen likevel administreres et sted. De med et slikt administrativt ansvar ha man heller ingen garanti for at man kan stole på.

 

Det er godt mulig det finnes slikt grums gjemt enkelte steder. Dette er grunnen til at jeg er svært skeptisk til kommersiell/lukket programvare til alt som har med sikkerhet og data-lagring å gjøre.

Endret av mmm...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"Vi kan ikke lage en nøkkel som bare kan brukes av de med gode hensikter."

 

Det finnes ingen garanti for at de som har gode hensikter i dag ikke har onde hensikter i morgen.

 

Generering av engangsnøkler med flere stegs sikkerhet. Burde gå ann å lage et system som kan brukes i absolutte krisesituasjoner, men noe sier meg at dette allerede eksisterer... :-)

 

Skal det finnes en løsning for tvungen opp-låsing for noen i morgen og for noen andre dagen etter må løsningen likevel administreres et sted. De med et slikt administrativt ansvar ha man heller ingen garanti for at man kan stole på.

 

Det er godt mulig det finnes slikt grums gjemt enkelte steder. Dette er grunnen til at jeg er svært skeptisk til kommersiell/lukket programvare til alt som har med sikkerhet og data-lagring å gjøre.

 

 

Det må den! Den må administreres, og vi lever i en verden hvor korrupsjon er å se overalt. Kan man egentlig stole på noen eller noe i det hele tatt?

Lenke til kommentar

 

 

Det må den! Den må administreres, og vi lever i en verden hvor korrupsjon er å se overalt. Kan man egentlig stole på noen eller noe i det hele tatt?

 

Her er vi ved kjernen. Jeg mener at vi er best tjent med at samfunnet har minst mulig informasjon som kan knyttes til enkelt-individer og at det skal finnes rutiner som sikrer at det lille som finnes skal slettes eller anonymiseres så fort som overhode mulig. Tenk bare på hvordan evt kuppmakere kan bruke tele-logger til å kartlegge sine opponenters sosiale nettverk. Myndighetenes ansvar er å ta ta høyde for at informasjon før eller siden kommer på avveie, og å ta hensyn til de verst tenkelige konsekvensene av at dette. Slike argumenter må veie tungt i all vurdering av hva det er verd å ta vare på. Som et ekstremt eksempel kan nevnes nazistenes bruk av arkiver fra demografiske undersøkelser i mellomkrigstiden der mennesker av ulike etnisiteter var identifisert med både navn og adresse. De som samlet denne informasjonen hadde nok ikke tenkt stort over at informasjonen skulle bli brukt i et forsøk på å utrydde en etnisk gruppe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bare se på loggføring av elektronisk betaling. Man kan ikke lenger betale for en lovlig tjeneste uten at det loggføres. En ting er at nesten alt vi gjør i dag loggføres et eller flere steder i mange systemer men denne informasjonen burde vært eid av individet selv og ikke tilgjengelig for 3. part eller den som logger.

 

"Herr Fransen har vært på Pub 2 ganger denne uka ja, dette begynner å bli en vane".

"Frøken Fritz har igjen altså vært på MC Donald og kjøpt barnemeny".

"Jaha ja, Fru Skaut har begynt å gå i samtaleterapi hos psykolog".

 

Privatlivet har blitt en illusjon og i beste fall begrenset til soverommet, om man ikke har noen dingser online der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...