Gå til innhold

[Løst] Ny strømforsyning gir elendig flyt i Crysis 3, kanskje?


Anbefalte innlegg

Hadde en Fortron Aurum PRO, 1200W, 80 Gold PSU som jeg tok fikk RMA på.

Monterte inn en Corsair AX 1500i og da fikk jeg extremt dårlig flyt, hakking, frysing og crash i Crysis 3 på identiske innstillinger jeg hadde med forrige PSU.

 

Slettet crysis3 og reinstalerte det på nytt, det ble bedre men femdeles langt fra den flyten og billedkvaliteten jeg badde tidligere.

 

Har hatt 3 stk GPU-Z kjørende mens jeg prøvespilte Crysis3 og som pc strøm noob undret jeg meg noe over verdiene på sensor siden.

 

Vedlegger GPU-Z skjermdump av max, minimum og gjennomsnitts verdier.

Og ville være takknemlig om noen kunne si noe om dsse verdiene er normale eller ei, samt eventuelt ha en formening om hvor feilen ligger.(om mulig)

 

Restartet maskinen for jeg tok en økt med Crysis 3, 2 forskjellige servere, og 2 forskjellige grafikk instillinger jeg bruker fast.

 

Hardware'n min ligger nederst i innleggs rubrikken

 

Under spilling trakk Corsair psu max 931 watt ut av veggen ifølge en måler satt i støpselet

Sammenlignet forrige dagen med den mot Corsairlink, da viste støpsel måler 3% mindre enn Corsairlink

 

post-145193-0-46194600-1416529339_thumb.jpg

post-145193-0-02775500-1416529354_thumb.jpg

post-145193-0-90906700-1416529364_thumb.jpg

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen interessante avlesninger på min/max der ja... Med 175V på GPU hadde du opplevd mini-Chernobyl inni kabinettet, så noe er absolutt ikke i orden. :p

 

Hvordan oppfører 12V-spenninga seg mens du spiller? Fluktuerer den opp og ned? Ser at average er nesten nøyaktig 12V, som er vel og bra, men at den leser 15V på max er mildt sagt bekymrende, reelle verdier eller ei. Ser ut som du har fått en enhet med feil på, spesielt når alt fungerte fint med den forrige.

Lenke til kommentar

Har nå testet i :

BF4 like ille som i Crysis wars

Furmark langt mindre anntall avik enn Crysis3

Firestrike/extreme/ultra, mer belastning = flere avik, men Ferre avik enn i Crysis3.

 

Evga Presicion ble prøvd aktivert/deaktivert.

Corsairlink testet i single og multirail mode ,samt også deaktivert programmet.

Utgjorde ingen forskjell.

 

Synes som når belastningen øker, øker også anntall "feilverdier", størrelse på feilverdiene synes relativt konstant.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Snapp ut et og et kort og se om du får bedret flyten.

Viser det seg at du får bedre flyt med 2 kort enn feks 3 kort så er det trolig Strømforsyningen som ikke greier å levere stabil spenning over tid.

 

Edit : Selvsagt det finnes også muligheter fortsatt for at det er andre komponenter som sliter, som feks VRMS på hovedkort etc...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Spillene flyter greit nå.

 

Har funnet at noe skyldes vel bruker feil, Dvs:

1. Før jeg demonterte den gamle PSU burde jeg vel satt bios til standard settings.

2: Ved oppstart første gang med ny psu burde jeg vel sjekket bios på nytt.

 

Jeg hadde en oc på cpu til 4.3 ved og endre sync all cores fra auto til 4.3, og dette har fungert greit tidligere.

Så når jeg fikk problemer, endret jeg dette tilbake til auto.

 

Men når jeg etterhvert går inn i bios og sjekker mer detaljert er det en hel rekke "strømpunkter" som er markert med gult.

Da laster jeg standard settings og kun endrer til raid0, etter det flyter spillene helt fint, men fremdeles noen avik på GPU-Z sensors, men langt ferre.

 

Setter så OC cpu på samme måte tilbake til 4.3, og spillene flyter helt bra, men da med flere antal "feil" lesninger, dog ferre enn tidligere.

Sjekker så at det ikke er noe som er markert Gult i bios , og det er det ikke.

 

De 2 første oppstartene med ny PSU så restarted pc 4-5 ganger første gang og 2 ganger andre gang. Veldig lik som det skjer når en bruker auto oc.

Så lurer på om det kan ha skjedd noe med strøminnstillinge da?

 

Men som tidligere ser gjennomsnitts målingene normale ut.

 

Er det et program en kan bruke som logger spenningene på en oversiktlig måte, gjerne som graf?

 

Når jeg har testet de siste gangene har jeg optimalisert spill settings med Nvidia experience, dvs i Crysis "very high" - fps da mellom 150 til 198. BF4 vil det si ultra og Fps på snaut 175 til 198. Da med resatt oc til 4.3 cpu, noe lavere uten dette. Og bildet er vel så bra som tidligere mener jeg.

Lenke til kommentar

Jeg bruker CPUID Hardwaremonitor Pro. Enkel og grei. Value, samt max og min på hver enkelt. Dog ikke graf.

 

Denne var nok grei, for de som har peiling på slikt.

Og joda del logger med graf, i mitt tilfelle 56 stk

 

Hver graf er på 8.5 minutter, dvs 56x12=672 stk før jeg fikk "sirrups" crash BF4.

 

Legger ved oversikts bilde av de siste 25,5 minuttene, pga "sirrups" crash fikk jeg ikke stoppet logging før noen minutter etter jeg stoppet BF4.

 

Har nå lastet igjenn "Default" settings i Bios, kun endret til Raid0

post-145193-0-92898800-1416771201_thumb.jpg

post-145193-0-83975400-1416771241_thumb.jpg

post-145193-0-07618800-1416771252_thumb.jpg

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Har vel ikke noe med akkurat de problemene dine å gjøre ,,men har du kjørt fixen på Samsung Evo diskene dine ?? Dem yter ræva plutselig ,hvis ikke..

http://techreport.com/review/27212/samsung-840-evo-update-fixes-slow-reads-with-old-data

 

Ser i bruksanvisningen at Samsung Performnace Restoration v.1.0/1.1 ikke kan brukes når diskene er satt i Raid.

Googlet litt men fant ikke i farten et klart svar. Trenger man dette ikke når diskene er satt I Raid?

Lenke til kommentar

Så da kan jeg ha 2 "problemer" i stedet for ett. Hvor kanskje ett ikke er reelt?

Dvs:

1: Spennings avlesningene under sensors fanen i GPU-Z "unøyaktige". Det vet en jo allerede forsåvidt, ref opptil 303 volt på VDDC.

 

2: Problemer i spill er relatert til "feil" på SSD og ikke strøm.

 

Hvis en sammenligner målingene i GPU-Z og CPUID hardwaremonitor i bildet som er vedlagt så er kanskje det en mulighet,

post-145193-0-47655300-1416785659_thumb.jpg

post-145193-0-76541800-1416785677_thumb.jpg

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Fikk følgende svar fra www.techpowerup.com i dag:


Those high readings are usually misreadings. These happen when another monitoring program is trying to access the GPU voltage controller at the same time GPU-Z is doing it.

Yes, using GPU-Z and EVGA Precision at the same time to monitor GPU voltages will cause these misreadings.

 

Da var vel den delen løst.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Angående SSD, kan de ha tatt permanent skade av nevnte ytelse feil? Bør nye kjøpes ideelt sett?

 

Så om en skal kjøre fixen på nåværende må jeg gjøre folgene om jeg har forstått det rett:

1: Formatere begge SSD'ene.

2: Instalere OS på nytt på kun en SSD.

3: Kjøre Samsung fix på begge diskene, en av gangen.

4: kjøre test program for SSD, samt teste et tyngre spill på max settings(?)

5: Sette tilbake til Raid0

 

Ad punkt 5:

For og sette SSD'ne i Raid0 må jeg da instalere OS på nytt?

 

Om man formaterer SSD'ne risikerer man og måtte kjøre fix på nytt, dvs gå gjennom punktene 2 - 3 - 5 på nytt?

Isåfall frister det med nye SSD'r, for og si det mildt

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...