Gå til innhold

Den store Nikon D750 tråden


Anbefalte innlegg

Jeg har en 50mm 1.4. Med fullformat blir dypdeskarpheten såklart veldig liten. De eneste gangene jeg bruker 1.4 er når jeg er ute etter et bokehbilde eller jeg er innendørs i VELDIG dårlig lys. Så den blir ikke så veldig mye brukt. Men det var praktisk på dx når det er vanskeligere å få bokeh i tillegg til bedre byggekvalitet enn 50mm 1.8. Synes det var verdt prisforskjellen. Optikk er tross alt en investering :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

....Slike omtaler holder meg litt tibake fra å kjøpe sigma....

En annen ting er vel at de er nokså tunge....

Hvorfor ikke bare kjøpe en Sigma med passende brennvidde så finner du svar på dine spørsmål i løpet av noen dager......og returnerer innenfor fristen hvis du ikke får det til ?

 

Ikke kjøp Sigma Art hvis du sliter med utstyr som veier litt mer enn et kompaktkamera... ;)

 

 

post-226353-0-95507800-1424959794.jpg

post-226353-0-95507800-1424959794_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Har kjøpt dette kameraet, er så langt veldig fornøyd, men det er seriøst et par merkelig valg Nikon har gjort her....

 

Når man skal endre ISO så fyrer altså LCD-skjermen i opp og viser instillingen. Det har jeg null interesse av, da jeg benytter meg av enten søkeren eller toppdisplayet til dette. Det verste er at det ikke er mulig å endre dette i menyen, så man er stuck med dette. Spesielt irriterende er jo dette om man fotograferer i mørket (f.eks. nordlys, stjernhimmel) og skjermen fyrer opp og forstyrrer mørkesynet. Det samme gjelder når man skal endre kvalitet (RAW eller JPEG) og hvitbalanse, og her er det enda verre, for her vises det ikke engang i toppdisplayet, så her MÅ man bruke LCD-skjermen. Nå skyter jeg 99% i RAW og stort sett på Auto WB, så det forsåvidt ikke like frustrerende, men samtidig er det alltid greit å se disse innstillingene i toppdisplayet, så man ikke ved en feiltakelse bruker feil kvalitet på bildene.

 

Hva i alle dager er grunnen til dette? Det er jo helt meningsløst.

 

Forventer at dette blir gjort noe med i neste oppgradering av firmware (hvis mulig....)

Endret av op77
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sjekk ut denne reima, har kjøpt denne og er utrolig fornøyd!

 

http://www.fotovideo.no/bareutstyr/Tilbeh%C3%B8r/Reimer--and--belter/Black-Rapid-Kamerareim-RS-SPORT-Kamerareim-med-smart-design135639-p0000176514

 

Et spm:

 

Tror det var i en test av D750 jeg leste det, at en kunne gjøre slik at kamera husket hvilket fokuspunkt som var brukt når en varierte mellom horisontalt og vertikalt. Noen som har plukket opp dette?

Lenke til kommentar

Sjekk ut denne reima, har kjøpt denne og er utrolig fornøyd!

For øyeblikket bare bruker jeg reimen fra D80, men vurderer å kjøe noe mer polstret.

 

Jeg har tittet litt på blackrapid-reimer (faktisk, etter at jeg sjekket nettsiden deres, så er omtrent halvparten av alle annonser jeg ser på nettaviser o.l. for blackrapid-reimer :hrm: ), men jeg er gammeldags av meg og foretrekker mer konvensjonelt feste der kameraet henger rett vei foran på brystet.

Tror det var i en test av D750 jeg leste det, at en kunne gjøre slik at kamera husket hvilket fokuspunkt som var brukt når en varierte mellom horisontalt og vertikalt. Noen som har plukket opp dette?

Det er noen menyinnstillinger som virker som om de skal slå på akkurat den funksjonen, men jeg har ikke helt funnet ut av hvordan det funker ennå.

 

Har ikke kameraet tilgjengelig akkurat nå, så får ikke sjekket opp hvilken innstilling det er snakk om.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Ta å sjekk ut Peak Design sine reimer også. De kan konfigureres til å henge på forskjellige måter, som ei vanlig reim eller noe som ligner på Black Rapid sin måte pluss andre varianter. Har selv Slide ifra PD og er veldig fornøyd med den, eneste er at den kanskje er i korteste laget hvis man bruker en skikkelig stor vinter jakke.

Lenke til kommentar

Slide har noe polstring, men ikke så altfor mye. Den er til gjengjeld veldig bred så det fordeler vekten en del. En av fordelene med PD sin løsning er quick realese løsningen dem (synes jeg da), veldig lett å forandre konfigurasjon eller å fjerne stroppen helt. De virker veldig solide og jeg kan ikke tenke meg at den kommer med et uhell å løsne ifra, virker for solid bygd.

 

edit: Hvis du ikke har skjønt det så kan Slide brukes som en vanlig nakkereim.

Endret av Jod-R
Lenke til kommentar

Slide har noe polstring, men ikke så altfor mye. Den er til gjengjeld veldig bred så det fordeler vekten en del.

Det er egentlig ikke vektfordelingen som er det største problemet, det er tykkelsen på materialet. D80-reimen funker faktisk veldig bra på den fronten, den er passe stiv og ligger godt så vekten blir fordelt utover. D750-reimen er mykere, og har lett for å folde/brette seg så vekten blir liggende på et smalt område.

 

Tynne reimer uten polstring av skumgummi/neopren/whatever funker helt greit i vinterhalvåret så lenge de er passe stive (som f.eks. D80-reimen). Problemet oppstår med en gang jeg går i bare t-skjorte, da skal det ingenting til før de gnager i nakken. Fotovideo har et par interessante alternativer, men skulle likt å klå på før jeg kjøper, så da blir det evt. neste gang jeg er i Oslo (hmmm, er jo ikke utenkelig at jeg ender opp med å dra på middelalderfestivalen, for så vidt :hmm: )

 

edit: Hvis du ikke har skjønt det så kan Slide brukes som en vanlig nakkereim.

Joda, skjønte det. Det er som sagt tykkelsen på materialet mer enn bredden som er avgjørende for min del. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Sjekk ut denne reima, har kjøpt denne og er utrolig fornøyd!

 

http://www.fotovideo.no/bareutstyr/Tilbeh%C3%B8r/Reimer--and--belter/Black-Rapid-Kamerareim-RS-SPORT-Kamerareim-med-smart-design135639-p0000176514

 

Et spm:

 

Tror det var i en test av D750 jeg leste det, at en kunne gjøre slik at kamera husket hvilket fokuspunkt som var brukt når en varierte mellom horisontalt og vertikalt. Noen som har plukket opp dette?

a8 :)

genialt :)

Lenke til kommentar

 

Slide har noe polstring, men ikke så altfor mye. Den er til gjengjeld veldig bred så det fordeler vekten en del.

Det er egentlig ikke vektfordelingen som er det største problemet, det er tykkelsen på materialet. D80-reimen funker faktisk veldig bra på den fronten, den er passe stiv og ligger godt så vekten blir fordelt utover. D750-reimen er mykere, og har lett for å folde/brette seg så vekten blir liggende på et smalt område.

 

Tynne reimer uten polstring av skumgummi/neopren/whatever funker helt greit i vinterhalvåret så lenge de er passe stive (som f.eks. D80-reimen). Problemet oppstår med en gang jeg går i bare t-skjorte, da skal det ingenting til før de gnager i nakken. Fotovideo har et par interessante alternativer, men skulle likt å klå på før jeg kjøper, så da blir det evt. neste gang jeg er i Oslo (hmmm, er jo ikke utenkelig at jeg ender opp med å dra på middelalderfestivalen, for så vidt :hmm: )

 

edit: Hvis du ikke har skjønt det så kan Slide brukes som en vanlig nakkereim.

Joda, skjønte det. Det er som sagt tykkelsen på materialet mer enn bredden som er avgjørende for min del.

 

 

Den er laget av et stoff som er/ligner veldig mye på det som finnes i setebelter. I midten av stroppen så er det litt polstring, det blir omtrent 2-3 ganger tykkere enn andre plasser og en del stivere så den bretter/folder seg ikke, iallefall ikke som jeg har lagt merke til.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke vektfordelingen som er det største problemet, det er tykkelsen på materialet. D80-reimen funker faktisk veldig bra på den fronten, den er passe stiv og ligger godt så vekten blir fordelt utover. D750-reimen er mykere, og har lett for å folde/brette seg så vekten blir liggende på et smalt område.

Tynne reimer uten polstring av skumgummi/neopren/whatever funker helt greit i vinterhalvåret så lenge de er passe stive (som f.eks. D80-reimen). Problemet oppstår med en gang jeg går i bare t-skjorte, da skal det ingenting til før de gnager i nakken. Fotovideo har et par interessante alternativer, men skulle likt å klå på før jeg kjøper, så da blir det evt. neste gang jeg er i Oslo (hmmm, er jo ikke utenkelig at jeg ender opp med å dra på middelalderfestivalen, for så vidt :hmm: )

 

Ja dessverre er originalreimene temmelig stusselige greier. Jeg benytter Camera Armor ToughStrap, som jeg finner svært behagelig. "Armor"-elementet (gjennomgående wire som ikke kan kuttes med kniv), har jeg ikke hatt noe behov for, det var bærekomforten jeg var ute etter.

 

Men jeg lurer på om produktet har gått inn, jeg finner det ikke i noen nettbutikker nå hverken hjemme eller ute (kjøpte min hos Interfoto).

Lenke til kommentar

Den er laget av et stoff som er/ligner veldig mye på det som finnes i setebelter. I midten av stroppen så er det litt polstring, det blir omtrent 2-3 ganger tykkere enn andre plasser og en del stivere så den bretter/folder seg ikke, iallefall ikke som jeg har lagt merke til.

Som sagt, stivheten er egentlig helt grei også med den gamle D80-reimen. Den ligger helt fint, problemet jeg har med den er at den er tynn, og gnager lett når jeg ikke har på genser eller jakke.

 

Utfra illustrasjonene, så har jeg vanskelig for å bedømme hvor tjukk reimen på Slide er. Men en reim som skal være komfortabel bør fort være 4-6 mm tjukk og passelig avrundet i formen.

 

k.n.b: Ja, jeg husker jeg har sett på camera armor-reimen tidligere. Men ser ut som du har rett i at de har forsvunnet fra markedet :hm:

Lenke til kommentar

Sjekk ut denne reima, har kjøpt denne og er utrolig fornøyd!

 

http://www.fotovideo.no/bareutstyr/Tilbeh%C3%B8r/Reimer--and--belter/Black-Rapid-Kamerareim-RS-SPORT-Kamerareim-med-smart-design135639-p0000176514

 

Et spm:

 

Tror det var i en test av D750 jeg leste det, at en kunne gjøre slik at kamera husket hvilket fokuspunkt som var brukt når en varierte mellom horisontalt og vertikalt. Noen som har plukket opp dette?

 

Så jo bra ut den, rent ergonomisk, men er vel litt tungvindt om man skal fotografere på stativ, når man må skru ut festet hver gang man skal bruke stativet.....

Lenke til kommentar

Fikk D750 akkurat i tide til å ta det med på treningshelg for hærkamputøvere i Halden i helgen.

 

For de som ikke er kjent med hærkamp, så er det grunnleggende det systemet som brukes av f.eks. gruppene som gjenskaper slaget ved Hastings. Ikke en kampsport som sådan, men heller et enkelt system for å gjenskape slag med historiske våpen samtidig som man forsøker å minimere skaderisiko.

 

Det betyr at jeg fikk anledning til å prøve meg på å ta bilder av folk som beveget seg raskt og kaotisk i skogsterreng, med særs varierende lysforhold og høyt tempo.

 

Og jeg må si D750 leverte enda bedre enn jeg hadde forventet. Nå er det kanskje ikke helt rettferdig å sammenligne min stakkars ni år gamle D80 med nykommeren, men resultatet ble i hvert fall drastisk bedre enn jeg kunne håpet på hvis ikke kameraet hadde dukket opp før helgen.

 

Ja, ISO-ytelsen og dynamikken er imponerende, men det var på en måte forventet etter å ha sett eksempelbilder i tester. Det som virkelig slo meg som en drastisk forbedring, som jeg måtte oppleve for å skjønne hvor bra det var, var to ting:

 

1) Lysmåleren. Den er rett og slett episk. Jeg har vært vant til å måtte drive med mye chimping og finjustering for å klare å ta bra bilder i varierende lysforhold. Nå kunne jeg bare sette kameraet i blenderprioritetsmodus, slå på auto-iso (med maks iso 6400 og 1/500 sek lengste lukkertid), og så bare gi bæng i å tenke på eksponering. Kameraet bommet ikke på eksponeringen på et eneste bilde, så jeg kunne fokusere (heh) på komposisjon og fokus.

 

2) Autofokus. Den er rask, og ansiktsgjenkjenningen fungerer ypperlig. Ok, den bommet av og til på folk som gikk med hjelm som delvis dekket ansiktet, men treffprosenten alt i alt var mye høyere enn jeg hadde drømt om.

 

Det eneste jeg opplevde som var litt snålt, var at kameraet en gang hang seg opp når jeg slo det av, og ikke reagerte på av/på-bryteren. Jeg måtte hive ut batteriet for å starte det på nytt igjen. Noen som har vært borti noe lignende? Nå skal det sies at det var rett etter at jeg tok det i bruk, etter at det hadde ligget over natten i en kald bil.

Har også hent meg at kamera hang seg, måtte ta ut batteri for å kunne restarte. Autofokus er bedre enn D7100 i mørke omgivelser.

Større sensor gir bedre detaljgjengivelse og dynamikk kontra en mindre sensor. Man må prøve det for å forstå det da mange som har FF ikke vil erkjenne det jeg nettop beskrev.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Så, jeg gikk gjennom bildene jeg tok på Oslo Middelalderfestival for noen uker siden, blant annet bildene fra ildshowet til Trix, og fikk meg en liten aha-opplevelse når det kom til hvor mye sensoren faktisk får med seg.

 

Bilde tatt på ISO 100, f/2,8, 1/320 sek. Slik ser det ut sånn det er tatt, streit eksport fra Lightroom:

Trix-OMF2015-024-L.jpg

 

Og så, for moro skyld, så prøvde jeg å dra opp eksponeringen fem trinn:

DR-001-L.jpg

 

Du har en del å jobbe med hvis du skulle finne på å blingse med eksponeringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har vanligvis mitt D750 på kontinuerlig autofokus der enkelt fokuspunkt eventuelt «9» (støttepunkter) er valgt, hvor AE/L knappen er programmert til å låse fokus og eksponering.

 

 

 

Mener det skal være mulig å konfigurere utløseren til å låse fokus og eksponering også, med utløserknappen trykket halveis ned, for å rekomponere, uten at jeg husker hva slags innstillinger kamera skulle stå på for dette.

 

Regner med at ikke autofokus kan stå på kontinuerlig i hvertfall….

 

 

 

Noen som bruker denne konfigurasjon og vet hvordan kamera skal være satt opp?

Endret av allak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...