Gå til innhold

Hva kan man forvente av rekkevidde på en router?


DFrog

Anbefalte innlegg

Jeg har et relativt lite hus på 100kvm. Routeren er en Apple AirPort Express og denne står i 1. etg i et hjørne i stua. I dette hjørnet står det også AppleTV, en hjemmesentral og en boks til alarmen.

På soverommet i 2 etg. (rommet er rett opp for der routeren står hvis man tenker luftlinje) sliter jeg en del med netttilgangen. Ofte blir bare nye faner ståede å laste i 30-40 sek før det skjer noe og jeg må ofte skru av og på WiFi før det skjer noe. Dette er jo mildt sagt irriterende.

 

Bruker også iPad`en i senga for å se på tv på, men også dette er trøblete som regel.

 

Har derfor noen spørsmål jeg håper dere hjelpe meg med:

 

1. Kan problemet være plasseringen på routeren? At den står i en krok og ikke fritt nok mtp signalene som skal sendes?

 

2. Kan problemet være at det står for mange andre enheter i nærheten som forstyrrer signalene? (Virker ikke logisk siden nettet fungerer fint i 1 etg)

 

3. Burde jeg kunne forvente å ha godt trådløst nettverk også i 2 etg?

 

Lurer på å kjøpe en ny router, men den jeg har nå er bare 3mnd gammel og burde jo holde en god stund til.

 

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell i signalstyrke på trådløse enheter, men samtidig må man ikke glemme hva den trådløse senderen må penetrere for å nå mottakeren. Betongvegger? Mange glassflater? Plassering vil derfor spille en rolle. Mer fri sikt, bedre signal.

 

F.eks. svekkes signaler betydelig av vinduene man finner i nye bygg nå til dags. pga. vakuumet mellom glasslagene som gjør det vanskeligere for Wi-Fi signalet å vandre gjennom.

 

Er frekvensområdet belastet av mange andre trådløse nettverk, er sjansen stor for at en eller annen nabo overlapper deler av frekvensområdet du bruker. Da kan det hende signalet blir ytterligere forstyrret når du befinner deg i andre etasje. Lurt å sjekke hvilke frekvensområde de andre nettene bruker, for så å sette ditt eget på det som er minst overlappet.

 

Et program du kan bruke for å få en oversikt er f.eks. inSSIDer. Versjon 3.1.2.1 er gratis, men det følger med litt bloatware, så les godt gjennom hva du klikker. Ellers tror jeg det finnes noe som heter WiFi Analyzer for Android mobiler. Sikkert en del andre programmer også om man leter litt.

 

Det kan hende du bør kjøpe en AP for å dekke andre etasje.

Endret av mozaix
Lenke til kommentar

Airport Express er nok ikke det beste alternativet når det gjelder rekkevidde. Det kan være at en router med bedre antenner kan løse problemet ditt, men med såpass lite hus kan det godt være at årsaken til dine problemer er forstyrrelser fra andre.

 

Når det gjelder spørsmålet om forventet rekkevidde for en router, har jeg helt OK dekning i det meste av mitt hus (300 kvm) fra en enkelt router, i tillegg til at leieboerne i nabohuset (på samme tomt) har gjestenett på samme router. Dette er en standard Telenor Zyxel P2812. Bruker en extender for å få god dekning på terrassen og i hagen.

Lenke til kommentar

Det er såvidt meg bekjent ikke noe betong i huset. Og siden soverommet står (i luftlinje) rett over routeren, trodde jeg den burde klare jobben.

 

Som dere nevner er jo ikke Airport Express den råeste routeren på markedet, så grunnen kan jo være det, men jeg syntes dette fungerte bedre da jeg hadde iMac, kontra MacBook Pro som jeg har nå. Ser at jeg glemte å nevne det i det første innlegget.

 

Det er vel ca 10-12 trådløse nettverk i området, så det kan jo også være problemet selvfølgelig. Skal se på hvilke frekvenser de ligger på når jeg kommer meg hjem fra jobb.

 

Takk for tips så langt. :)

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke testet tidligere, men har gjort det nå, så får jeg se om det hjelper.

 

Testet ut å ikke bruke n-nettverk, men kun b/g for å se om det hjalp, men det gjorde det ikke.

 

Kjørte også nettverkdiagonse på Mac`en, men den finner ikke noe galt. Rett og slett fordi jeg hele tiden er koplet til og har full dekning. Problemet er bare at nettet i praksis ikke fungerer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er best å ha ruteren plassert midt i huset ditt for å unngå at signalene rekker ut til den nærmeste naboen din. Plasserer man trådløse rutere i hjørner langs husveggen, så strekker signalet seg lengre ut i "jungelen" av naboer. Derfor trådløse rutere alltid skal stå sentralt i et hus, slik at det er lengst mulig avstand til alle husvegger i huset. Dersom det tilbyr på problemer så kjøp heller en ekstra ruter istedet for å flytte den gamle til bizarre plasser. Ha to rutere sentralt i huset, mellom etasjene selvsagt, men fortsatt sentralt i huset.

 

Du kan utføre tentative forsøk ved å ta med deg en trådløs klient i bilen din, test hvor langt ditt nettverk hjemme rekker, og still bilen rett utenfor naboen din for å sjekke. Så kan du utføre flere tentative forsøk helt til naboen din ikke får så mye mer styrke fra ruteren din.

Endret av nas700
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...