Gå til innhold

Mine erfaringer med Abit DiGiDice


EviLEddiE

Anbefalte innlegg

INNLEDNING

Før du leser videre, vil jeg bare minne deg på at det jeg skriver her, kun er mine egne subjektive meninger om Abit DiGiDice. Er du ute etter en skikkelig, objektiv anmeldelse, anbefaler jeg deg heller å lese dem hos OCworkbench, danske TweakUp eller vente på HW.no sin kommende anmeldelse av DiGiDice.

 

Etter å ha blitt fristet av LED-displayet, de doble 5,25-tommers brønnene samt den gode BIOSen med gode overklokkingsmuligheter, slo jeg til med en gang Abit DigiDice ble tilgjengelig hos Komplett. Dessuten fikk jeg i samme slengen også bestilt en P4 2,6GHz PC800, for å få tilgang til HyperThreading, samt en ekstra minnebrikke (Corsair XMS3200 512MB DDR-RAM, lik den jeg hadde fra før) for å få utnyttet Dual Channel-muligheten. DiGiDicen og minnet ankom sist lørdag, og CPUen var hos meg i hende på tirsdag.

 

 

INSTALLASJON + BILDER

Jeg ble ganske imponert av innholdet i esken. Jeg var vant med det man fikk med Shuttle-boksene (SB51G), men når Abit legger ved en egen bæreveske (som fungerer som både ryggsekk og skulder/håndveske), fjernkontroll og ikke minst godlukt m/holder (!), så blir jeg rett og slett skikkelig happy :-). Installasjonen av delene gikk greit, men ikke uten problemer. Abit kunne ha funnet en lettere måte å demontere rammene for harddiskene og de optiske drevene (disse er festet med til sammen 8 skruer), da disse må ut ved enhver deleinstallasjon. Her er et bilde som viser interiøret før kjølesystemet var installert, og et etter. Det blir ganske så trangt når alt er installert (topp, venstre og høyre side), og som en konsekvens av dette, blir det ganske så varmt inne i dette kabinettet (mer om dette senere). Dessuten var det lagt på en slags folie som skulle beskytte "radiatoren" (se her), men denne folien var ganske så vanskelig å fjerne. Måtte til med en kniv og skrape finnene rene for plastikk, her er det jeg fikk til. Det ferdige resultatet kan du se her.

 

 

SPESIFIKASJONER

Kabinett/HK: Abit AB-2003 "DiGiDice"/Abit IS-50 m/BIOS v.14

Prosessor: Intel Pentium 4 "C" 2,6GHz PC800

Minne: 2x Corsair XMS3200 512MB DDR

Skjermkort: Sapphire Radeon 9700 Pro AIW m/128MB DDR (Catalyst 3.8 er i bruk)

Lagring: 1x WD1200JB, 1x WD2000JB & 1x Maxtor OneTouch 300GB ekstern disk

Optisk enhet: LG GCC-4480B Combo (48X CD-R, 24X CD-RW, 48X CD & 16X DVD)

Operativsystem: Windows XP Professional SP1 m/alle oppdateringer

 

 

OPPSTART OG OPPSETT

Til min store lettelse, gikk første oppstart helt uten problemer. Gikk inn i BIOS og sjekket innstillingene, det så ganske så greit ut. Jeg endret kun oppstartsrekkefølgen på enhetene, samt "arbeidshastigheten" på CPU-vifta (denne kan settes på 60-90% av full hastighet). Det er også en innstilling som indikerer ved hvilken temperatur CPU-vifta skal kjøre på 100% uansett hva som måtte stå på den forrige nevnte prosentverdien. Jeg valgte da henholdsvis 60% og 65'C. For nå kjørte jeg standard innstillinger på CPU, RAM (stilt inn etter SPD (2,5-7-4-4) og spenninger (Vcore, Vmem og Vagp kan justeres), da overklokkingsmulighetene skulle testes først etter Windows var oppe. Da WinXP, AIDA32 og 3DMark03 var oppe, begynte med jeg tester i uoverklokket tilstand. Fikk da en score på 4243 3DMarks. Temperaturene var OK nok, med idle-temp på 44 grader, men aldri over 54 grader under load.

 

Etterpå satte jeg i gang med overklokkingen, først med CPUen. Jeg hadde sett på forskjellige nettsteder at CPUen min skulle klare 3,2GHz, og med en multiplier på 13 satte jeg FSB til 245MHz, FSB:RAM-ratioen til 5:4, og kjørte opp Vcore fra 1,525V til 1,6V. RAMen forble satt opp etter SPD, men med en hastighet på 196MHz og en spenningsøkning fra 2,6v til 2,65V for sikkerhets skyld. Systemet var stabilt helt til jeg skulle kjøre 3DMark03. Da klikket systemet med blåskjerm, med meldingen om hardware-feil. Det hjalp ikke det grann å øke spenningene, enten fikk jeg blåskjerm eller så "døde" 3DMark03 og jeg ble slengt ut i Windows-desktopen. Idle-tempen gikk aldri over 50 grader, så kræsjene kunne etter min mening ikke være varmerelatert.

 

Etter litt resonnering, kom jeg fram til årsaken at overklokkingen min gikk til et varmere sted: Nemlig strømforsyningen. I DiGiDicen sitter det en Enhance 200W Flex-ATX PSU, lik den man finner i diverse Shuttle Mini-PCer. En undersøkelse av spenningen viste alarmerende resultater: +3,3V var nede i 3,1V +5V var på 4,5V, og +12V hadde sunket til 11,4V. Dette holder da ikke til noen overklokking! Dessuten var det en annen ting med strømforsyningen som plaget meg sinnsykt - det kom en slags kontinuerlig tikkelyd fra den, som økte i frekvens jo varmere den ble. Tikkelyden var såpass lav at den ikke kunne høres mens maskinen var slått på, men den ble nesten uutholdelig ellers. Jeg turde ikke å ha strømmen tilkoplet mens jeg var ute, så jeg drar alltid ut stikkontakten når maskinen ikke er i bruk. Leste dessuten i Sudhian-forumet at dette var et kjent problem med mange Flex-ATX strømforsyninger fra Enhance. Jeg tok en telefon til Komplett, og kundebehandleren der var enig med meg at dette ikke kunne være normalt. Jeg ville i utgangspunktet sende tilbake PSUen til dem, men siden ikke Komplett hadde fått inn Flex-ATX PSUer enda (kommer ikke før den 11. november), så ville de ha inn hele boksen hvis dette skulle på service. Dette ville jeg ikke, da jeg allerede hadde fått solgt den gamle Shuttle-boksen min (for kr 2500,- inkludert CPU, katodelys og bag) og ville da være uten PC i et x antall uker. Så nå har jeg gjort det som jeg gjorde da jeg hadde Shuttle-boksen, nemlig bestilt en Fortron-Source 300W 1U strømforsyning hos Microplex, i håp om å få en mer stabil maskin ved overklokking. Heldigvis så vil dette ikke kreve så mye modifisering av kabinettet på DiGiDicen som det gjorde på Shuttle SB51G'en. Jeg vil komme tilbake til dette i et annet foruminnlegg senere.

 

ANNET

Jeg ble sjokkert over hvor lite tilpasningsvennlig Abits programvare for kontrollen av LED-displayet er. Dette blir styrt av "Abit Manager", som bearbeider signalene den får fra "Abit EQ" (HW-overvåkningsverktøyet) og fjernkontrollen. Når Abit EQ er oppe, vil det komme informasjon om temperaturer, viftehastigheter samt prosessorhastighet. Ellers fungere displayet som en klokke (mister tiden når strømledningen dras ut, blir synkronisert med systemtiden vha Abit Manager). Men tingen at den "Smart Fan"-innstillingen i Abit EQ overstyrer viftekontrollen som er definert i BIOS, og dermed blir det mer viftestøy enn sånn det var til å begynne med. Det irriterer også grenseløst at Abit EQ MÅ starte opp maksimert, det finnes ingen innstillinger for å starte det minimert som trayikon. Men det som irriterer meg aller mest med Abit-programvaren, er at det er umulig med fjernkontrollen å styre andre andre programmer enn de som er bundlet og forhåndsdefinert (WinDVD for DVD-avspilling, WinRip for musikkavspilling og CloneCD for CD-kopiering). Men det finnes håp (utdrag fra Config.ini-fila i Abit EQ-katalogen):

; ABIT Manager Config File 2003.08.21
; 
[IniRoot]
0F=WinDVD,SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\WinDVD.exe,WinDVD.exe
12=WinRip,SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\WinRip.exe,WinRip.exe
0C=Photo Preview,User Name,ShImgVw:CPreviewWnd
4C=CloneCD,SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\CloneCD.exe,CloneCD.exe
50=Windows Media Player,SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\wmplayer.exe,wmplayer.exe

[Global]
; Arrow up
0D=1,ArrowUp

; Arrow Down
0E=1,ArrowDown

; Arrow Left
16=1,ArrowLeft

; Arrow Right
18=1,ArrowRight

; Enter
14=1,Enter

[Application]
APP1=WinDVD.exe
APP2=WinRip.exe
APP3=ShImgVw:CPreviewWnd
APP4=CloneCD.exe

;===================================================
;===============< InterVideo WinDVD >===============
;===================================================

[WinDVD]
;--------------------
; VOLUME
;--------------------
; Mute
01=2,Shift,M

; Volume Up
09=2,Shift,ArrowUp

; Volume Down
17=2,Shift,ArrowDown

;--------------------
; ARROW KEYS
;--------------------
; Arrow up
0D=1,ArrowUp

; Arrow Down
0E=1,ArrowDown

; Arrow Left
16=1,ArrowLeft

; Arrow Right
18=1,ArrowRight

; Enter
14=1,Enter

;--------------------
; PLAYER KEYS
;--------------------
; Play/Pause
0A=4,Ctrl,Alt,Shift,Space

; Stop
15=4,Ctrl,Alt,Shift,End

; Last Chapter
1A=4,Ctrl,Alt,Shift,PageUp

; Next Chapter
1B=4,Ctrl,Alt,Shift,PageDown

; Fast Backward
0B=4,Ctrl,Alt,Shift,S

; Fast Forward
4A=4,Ctrl,Alt,Shift,R

;--------------------
; FUNCTION KEYS
;--------------------
; ESC/Eject
11=1,ESC

; Menu
13=4,Ctrl,Alt,Shift,B

; Full Screen
04=4,Ctrl,Alt,Shift,Z

; Bookmark
03=4,Ctrl,Alt,Shift,C

; Root Menu
02=4,Ctrl,Alt,Shift,A

; Audio
05=4,Ctrl,Alt,Shift,I

; Subtitle
06=4,Ctrl,Alt,Shift,G

; ViewAngle
07=4,Ctrl,Alt,Shift,D

; Play List
08=4,Ctrl,Alt,Shift,P

; Step Forward
00=4,Ctrl,Alt,Shift,E

Mitt håp er at en eller annen gluping (tror ikke Abit gjør det) lager et eget program som gjør det mulig å definere andre programmer som skal styres av fjernkontrollen, samt muligheten til å bestemme hva som skal være på LED-displayet (CPU-forbruk, ledig HD-plass, hvilken sang som spilles av i Winamp osv). Dessuten er Abit EQ av en eller annen grunn ikke kompatibel med med Bluetooth-adapteren min (Sandberg Bluetooth Link). Abit Manager kræsjer fullstendig når jeg har installert BT-programvaren, dvs jeg mister kontrollen over displayet og volumkontrollen (den som styres av den store bryteren under displayet). Så jeg håper virkelig at det kommer en ny kontrollprogramvare som gjør at jeg kan bruke BT igjen...

 

For øvrig kommer jeg ikke til å bruke det andre 5,25-tommers brønnen til enda en optisk enhet, vil heller ha en harddisk der. Da er det litt synd at det ikke lar seg gjøre å fjerne "stealthe-panelet" uten å måtte kutte i plastikk-fronten. Kommer sannsynlig til å mekke til et lite kontrollpanel der istedet med bl.a HD-LED og reset-knapp. Disse finnes ikke på selve DiGiDicen, men det er egne kontakter for disse på hovedkortet (med bl.a Power-LED og Speaker). Har derfor bestilt et Lian Li LED-kit hos Microplex for å fikse dette. Skal dessuten også bore hull for status-LEDen på Combo-drevet mitt. Dessuten skulle jeg gjerne hatt en USB/FireWire-brakett/bakstykke (de som pleier å følge med hovedkort), da det er ledige kontakter for disse på IS-50 HKet. Sånn som det er nå, må jeg ha den eksterne disken min koplet til FW-porten i fronten av DiGiDicen, og det ser ikke akkurat bra ut. Vil ikke bruke USB 2.0, da ytelsen på dette grensesnittet mot harddisker ikke skal være så bra. Noen som vet hvor man får tak i slike braketter?

 

 

TOTALINNTRYKK

Jeg mener at Abit har gjort en grei debut i SFF-markedet. "Barnesykdommene" er selvfølgelig der, men ting kunne blitt mye verre. Det Abit må gjøre i framtidige versjoner av DiGiDice, er å forbedre servicevennligheten i kabinettet, lage bedre kontrollprogramvare (med bl.a muligheten til å definere egne programmer for fjernkontrollen, samt muligheten for egendefinert tekst på displayet) OG IKKE MINST: Benytte en MYE bedre strømforsyning, en som er på MINST 250W. Det er for dårlig å markedsføre et overklokkingsvennlig system, når strømforsyningen ikke holder mål..! Jeg vil egentlig ikke anbefale Abit DiGiDice til uerfarne overklokkere, men til overklokkere som også liker utfordringer og å mekke til alskens jallaløsninger med PC-kabinett (som meg) er det helt toppers..! Nå håper jeg at Abit, som en meget oppegående hovedkortprodusent, lanserer egne HK i Flex-ATX format slik at det blir mulig å oppgradere i fremtiden. For dette er noe bl.a Shuttle IKKE har vært gode på...

 

Har ikke mer jeg kommer på, still gjerne spørsmål dersom det er noe dere lurer på. Vil som sagt komme tilbake med eget innlegg om casemoddingen av Abit DiGiDice...

 

EDIT: Abit har nå kommet med den ny versjon av Abit Manager-programvaren (versjon 1.04). Det er gjort en rekke forbedringer: Abit EQ starter nå minimert som standard og kjører nå viftehastigheten i samsvar med instillingene i BIOS. Abit har også hivd inn sitt eget brenneprogram, DigiBurner, slik at man ikke lenger er begrenset til CloneCD dersom man skal bruke frontpanelknappen for CD-brenning. MEN...dette er fremdeles langt ifra det jeg ønsker mest av alt, nemlig at man selv skal kunne velge hva slags programmer man skal kunne styre med fjernkontrollen/frontknappene. Men Abit har definitivt tatt flere steg i riktig retning med Abit Manager 1.04! Skal nå se om kompabilitetsproblemet med blåtann-adapteren min er fikset...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var en meget god teste du har skrevet,EviLEddiE :yes: Har litt lyst på en slik selv også.Btw den nye psu`en du har bestilt,den passer vel god inn i Shuttle og Abit DiGiDice?Trur jeg kommer til å bestille en ny psu,om jeg skal ha en Barebone når jeg skal ha meg en egen pc ;)

 

Edit:Kommer du med en update om hvordan overklokkingen gikk/går med den nye psu`en?

Lenke til kommentar

Vel, da har jeg fått moddet inn den 1U strømforsyningen, samt fått eksperimentert en god del med overklokkingen. I tillegg til den økte ytelsen, har jeg tilegnet meg verdifulle erfaringer om dette barebone-systemet. Dette kommer godt med når jeg nå planlegger videre modding av kabinettet (ekstra LEDs/kaldkatoder, knapper og lakkering).

 

 

INSTALLASJON AV 1U-PSU'EN

Som tidligere nevnt, hadde jeg bestilt en Fortron-Source FSP300-601U 300W strømforsyning med 1U formfaktor. Jeg valgte akkurat denne fordi den for det første var mest lik den originale Flex-ATX PSUen i størrelse, og for det andre at den i forhold til størrelsen leverer mye kraft. Dessuten hadde jeg benyttet denne med stort hell i Shuttle SB51Gen, den har fungert meget stabilt. Her er en sammenlikning av den originale Enhance Flex-ATXen og 1Uen. Det er mer plass for PSUen i DiGiDicen enn i SB51Gen (bilde av DD uten PSU her), så installasjonen gikk relativt greit. Jeg måtte likevel til med nibbleren min og kutte litt på kabinettet bak for PSU-kontakten og rammen for de optiske enhetene. Dermed sa jeg adjøss til garantien, men en ivrig casemodder bryr seg ikke om det, vel?

 

Her er forresten interiøret av 1U PSUen, og av modifikasjoner på denne erstattet jeg begge viftene med en mer lydløs 40x40x10 vifte bak ved kontakten, samt flytting av temperatursensoren for PSUens viftestyring (fra midt i en kjøleribbe til utenfor PSUen). Rett og slett fordi de 2 originalviftene (40x40x20) bråkte som et j*vla uvær og ga meg både hodepine og øreverk.

 

Og her er det ferdige resultatet: inni og bak. Ja, dette ser ganske jalla ut, men jalla casemods har etterhvert blitt mitt varemerke :-)

 

 

OVERKLOKKING

Byttet av PSU har uten tvil gitt resultater: Foruten at jeg er blitt kvitt den irriterende klikkelyden, har jeg fått bra overklokkingsresultater, selv om det ikke ble helt det jeg ventet. Selv om jeg nå med min P4 2,6C (fra Malaysia, SL6) klarer 3,25GHz stabilt (Super PI + CPU-Z screenshot), er det kun i Single Channel jeg får overklokket. Windows nekter å fungere skikkelig med Dual Channel over 200MHz, samt med GAT og/eller timings utenom SPD aktivert. Det hjelper heller ikke å øke spenningen til minnet eller sette 5:4-ratioen mellom FSB og RAM (noe jeg gjør nå, med 250 FSB og 200 RAM). Kom derfor fram til at RAMen min (2x Corsair XMS3200 512MB, kjøpt med 1 års mellomrom) fungerer særdeles dårlig i DC (må kjøre på 2,7V selv på 200MHz). Jeg må nok se meg til å kjøpe et par PC4000-brikker på 512MB hver (Windows var en drøm med 1GB minne, jeg kunne kopiere filer og spille spill samtidig uten hakking) - har lest guiden til Snekker'n og kommet fram at de mest sannsynlige valgene blir TwinMOS TWiSTer hos Komplett eller OCZ hos MPX. Hva anbefaler dere? En annen litt irriterende ting er at ATI-kortet mitt lar seg klokke mindre enn før (340/340 mot 378/369 tidligere), men det er sikkert fordi kortet sitter lengre inne i DiGiDicen enn det gjorde i Shuttle-boksen, der jeg hadde lagd egne luftehull i sidevinduet. Får gjøre noe med dette senere...

 

Det var alt for denne omgang, kommer tilbake i en senere tråd når jeg skal begynne med selve casemoddingen. I første omgang blir det installasjon av et Lian Li Superbright LED-kit (HD+PWR LED samt Power- og Resetknapper). Bare kom med spørsmål dersom dere lurer på noe!

 

Zemeckis: Som jeg nevnte øverst i innlegget mitt, gikk det greit å installere denne 1U-PSUen i DiGiDicen. Men i en Shuttle skal du slite ganske så mye, selv om det er mulig. En masse kutting og tilpassing er nødvendig, og selv da er det bare millimetre som avgjør om ting går på plass eller ikke. Sånn sett anbefaler jeg da heller på Shuttle-boksene å bruke en ekstern PSU, mekk altså til kontakter for ATX, ATX12V samt Molex-pluggene. De nye modellene fra Shuttle kommer forøvrig med ekstern strømforsyning...

Lenke til kommentar

Sim: Må vel det, regner jeg med. Skal jo på TG04, og hadde jo lovet at jeg skulle stille opp med en ny casemod til da. Jeg må bare denne gangen huske på å melde på maskina..!

 

Har dessuten funnet ut at det er tid for å bytte til en litt kraftigere CPU-vifte - 65 grader under load er litt for høyt i lengden. Men når jeg kjører den nåværende vifta på full speed hele tiden (uten viftestyring), så går load-tempen aldri over 60 grader. Kommer med bilder senere...

Lenke til kommentar

Liten oppdatering:

 

Etter å ha hatt systemet i 1 uke, innser jeg at Abit-ingenørene etter min mening har gjort en stor feil med DiGiDice: Det finnes ikke noen form for luftsirkulasjon i kabinettet! Riktignok har men en 60x60x10mm vifte bak som blåser ut lufta, men denne er plassert rett ved harddiskene - dermed vil den varme lufta fra CPU ikke kunne unnslippe gjennom denne vifta. Må derfor mekke til vifter bak for å kunne få vekk den varme lufta fra den høyre halvdelen av DiGiDicen.

 

Har nå på venstre side installert en 92mm vifte som kjøler ned skjermkortet og harddiskene, se her. Denne gjør jobben ganske så bra, harddiskene er ikke så glovarme som de pleide å være tidligere, og ikke minst kan jeg nå klokke skjermkortet like mye som jeg kunne på Shuttle SB51Gen (378/369).

 

Forsettes...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da kommer jeg med enda en oppdatering – har nå fått mekket til vannkjøling i DiGiDicen min! Etter å ha blitt inspirert av Mr. Tweakup’s arbeid med sin DiGiDice, og etter å ha vært misfornøyd med temperaturene den originale kjøleløsningen kunne levere, gikk jeg løs på oppgaven.

 

Første steg var å finne et vannkjølingssystem beregnet for montering i en ledig 5 1/4 –tommers drevbrønn. Systemet TweakUp hadde brukt, Pentalpha Aqualia, var dessverre ikke tilgjengelig å få kjøpt i Norge. Danske Chippen hadde denne, men det var ikke aktuelt å bestille derfra pga alle de negative erfaringene HW.no sine forumbrukere hadde hatt med dem. Så etter tips fra denne forumtråden, falt valget på Titan sitt vannkjølingssystem, nemlig DWC-A01. Leste en rekke gode anmeldelser av dette systemet, samt at denne ikke minst kom bedre ut enn Aqualia der disse systemene ble sammenliknet. DWC-A01 kunne kjøpes hos PS Data for kr 924, så jeg slo til.

 

2 dager senere hentet jeg denne esken på mitt lokale postkontor. Etter å ha gått gjennom innholdet og sett finishen på vannblokken/kjøleribba. Dette uttrykket fordi vannblokken også fungerer som en kjøleribbe, siden den er utstyrt med kjølevifte og –finner i tilfelle vannpumpa skulle finne på å stoppe. Før monteringen testkjørte jeg systemet i et par timers tid, noe som selvsagt er obligatorisk for alle vannkjølingssystemer – for å oppdage eventuelle lekkasjer samt å få ut all lufta fra slangene. Jeg brukte den noe defekte (den produserte en meget irriterende klikkelyd) original-PSUen fra DiGiDicen til dette formålet. I tillegg at alle slangene var festet på plass, var det faktisk allerede fylt på vann i vanntanken - så her var det bare ”Plug and Play”. Her er et bilde av oppsettet, og vannkjølingssettet kom seg gjennom testen uten problemer.

 

Da begynte det virkelige slitet. I og med at det var en egen festemekanisme for Socket 478, måtte jeg ta ut hovedkortet (Abit IS-50) ut fra kabinettet. Og i et så kompakt system som DiGiDice, var det en skikkelig utfordring. Det viste seg at fronten på kabinettet samt beskyttelsesplaten for hovedkortet + portene der måtte demonteres. Først da var det fritt fram å ta ut hovekortet, og her er Abit IS-50 i sin fulle prakt. Festebraketten var en X-formet sak med 4 metallpinner stikkende ut fra hver arm (bilde her), og ved hjelp av en egen festeramme og 4 thumbscrews, ble vannblokken montert. Det var en skikkelig jallajobb å få selve 5 ¼-enheten montert, jeg måtte bøye og strekke på både kabinettet, slangene og drevramma for 5 ¼-enhetene. Den ene systemvifta øverst bak på kabinettet måtte fjernes for å få plass til strømkontaktren for hovedenheten. Men alt kom til slutt på plass – her er bilder av maskina oppenfra og bakfra. Skal få laget til en plate plexiglass for å dekke hullet fra originalkjøleren, slik at man på en ordentlig måte kan få sett inn i systemet og se hva slags kjølemetode for CPU som er brukt. Det kom også med en ekstra temperatursensor med hovedenheten som jeg kunne montere hvor jeg ville - jeg valgte å feste denne på den ene harddisken min.

 

I tillegg fikk jeg også montert de LEDs’ene jeg hadde fra Lian Li Superbright-pakken – disse sett innenfra og utenfra. Den diskre festemetoden sikrer at jeg både får en visuell bekreftelse fra LEDene samt at jeg beholder originalutseendet uten noen boring av ekstra hull.

 

Da er det tid for resultatene: Etter 1 dags testing med forskjellige spill og programmer, er jeg blitt ganske så fornøyd. Selvsagt kan Titan DWC-A01 langt ifra konkurrere med de kraftigere (og dyrere) pakkene som WaterChill samt komponentene fra AC, DangerDen, Eheim og Magnum, men til dette bruksområdet er DWC-A01 perfekt.

 

I idle-tilstand lå systemtempen med originalkjølingen på 34 grader og CPU-tempen på 44 grader. Høyeste temperaturer målt med originalkjølingen under langvarig spilling av Battlefield 1942 og Max Payne 2 var henholdsvis 40 grader (system) og 66 grader (CPU). Utstyrt med DWC-A01 (med den laveste av 3 viftehastigheter på vannblokk og radiator), var systemtempen ved idle den samme (34 grader), men CPU-tempen hadde krøpet ned til 37 grader. Temperaturene ved load var imponerende – systemtempen var på sitt høyeste 37 grader, og CPU-tempen oversteg aldri 47 grader :-). På toppen av alt, har støynivået på systemet gått ned drastisk. For å si det sånn, på laveste viftehastighet overdøver de 2 Western Digital-diskene mine med klar margin alle andre støykilder i systemet, inkludert GPU-vifta på Radeon-kortet mitt! Og i tillegg skal det monteres en VGA Silencer på denne, slik at støynivået og systemtemperaturen synker ytterligere...

 

Neste steg blir å få på plass den tidligere nevnte plexiglasset bak, installere et blått katoderør på oversiden bak og få på plass et blowhole for radiatorvifta, eventuelt ett også for harddiskene. På sikt skal kabinettet selvsagt lakkeres, men dette steget er fremdeles under planlegging.

 

Fortsettes...

Lenke til kommentar

Hola evil..

 

Har du noen formening om målene på den kjøleren din? jeg har tenkt å gå til anskaffelse av vannkjøling til min MSI MegaPC, men da jeg ikke hadde klart å finne noe annet enn aqualia, så måtte jeg se meg slått.

 

Det var helt til jeg kom over posten din. Har du noen mål? tenker mest på lengden på denne, da den er kritisk i en MSI. Er den lengre enn en vanlig cd-rom? er det noe som stikker ut bak, forutenom slanger ned til kjøleren? Kan disse kuttes ned til en minimal lengde? F.eks 5cm om jeg skulle ønske?

 

På forhånd takk for svar.

 

AK

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...