Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

 

Deretter tilsettes det klorin i springvannet vårt for å motvirke effektene av eventuell gjenværende forurensning.

Feil. Jeg bor i en av Norges største byer, og det tilsettes ikke klorin. Vannet desinfiseres vha uv-stråling. Kun ved spesielle problemer tilsettes klorin.

 

 

Du mener klor.

"Klorin" er et vaskemiddel fra Lilleborg som består av klor og såpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Deretter tilsettes det klorin i springvannet vårt for å motvirke effektene av eventuell gjenværende forurensning.

Feil. Jeg bor i en av Norges største byer, og det tilsettes ikke klorin. Vannet desinfiseres vha uv-stråling. Kun ved spesielle problemer tilsettes klorin.

 

 

Du mener klor.

"Klorin" er et vaskemiddel fra Lilleborg som består av klor og såpe.

 

 

Skal ikke spikkes for mye fliser. Men, av det Wikipedia forteller så er det et salt. Har ikke helt greie på kjemien jeg, men det kan godt hende at dette også er å anse som et såpeprodukt. Jeg er ikke Emancipate. For ordenskyld Wikipedia-lenken som forteller at det er et salt:

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Natriumhypokloritt

 

Anonymous poster hash: 16e11...47b

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager poster trådstarter anonymt i en tråd om vann!?

 

Årsaken er at kameraten min ikke kjenner aliaset mitt på diskusjon.no, og slik ønsker jeg å bevare det. Han er jo "halvgal", så vet jo aldri hva han kan finne på å skrive her inne dersom han føler at det er han det skrives om  :)

 

Det forholder seg ikke så mye verre enn det. Nå har jeg forklart hvorfor, så jeg bevarer anonymiteten, og håper at forummoderatorene respekterer ønsket.

 

Anonymous poster hash: 16e11...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykdommer og symptomer om man har for basisk eller surt blod/kropp:

acidez.jpg

 

Høres ut som det er best å holde seg unna både for surt og får basisk, 7,4 er der kroppen funker og trives best.

Opp eller ned med 0,05 så er man på grensen for alkalosis eller acidosis, avhengig av hvilken vei det går.

 

Ellers justerer jo kroppen dette helt fint selv om man lar kroppen fungere som den skal.

 

Tror at jeg hadde valgt surt blod om jeg måtte velge mellom pest eller kolera  :)

 

Basiske løsninger ødelegger proteinkjeder, så det er kanskje ikke så rart at symptomene for alkalosis ser så alvorlige ut. Å få basiske løsninger på øyet kan skade synet. Eksempel, du blander sement til et hageprosjekt. Du bruker ikke vernebriller, er uheldig og får en liten dråpe sementvann inn på øyet. Det svir som et helvete, og du løper til vasken og forsøker å skylle det ut. Det hjelper ikke, det fortsetter å svi. Et smart familiemedlem vet at sement er basisk, og kommer deg til unnsetning. Blander ut en skvett eddikk i vann og ber det skylle med det. Den verste svien gir seg så.  :) Selvopplevd som det støttende familiemedlemmet jeg er.

 

Anonymous poster hash: 16e11...47b

Lenke til kommentar

Misforståelsen skyldes at det engelske ordet "Chlorine" skal oversettes til "Klor" på norsk, ikke "Klorin", som er et vaskemiddel.

Men det som brukes er hypokloritt, som er det samme som vaskemiddelet (som ikke inneholder såpe).

 

https://www.cdc.gov/healthywater/drinking/public/chlorine-disinfection.html:

Chlorine is available as compressed elemental gas, sodium hypochlorite solution (NaOCl) or solid calcium hypochlorite (Ca(OCl)2 1

"sodium hypochlorite solution" er det engelske navnet på det som er i vaskemiddelet.

Lenke til kommentar

 

Misforståelsen skyldes at det engelske ordet "Chlorine" skal oversettes til "Klor" på norsk, ikke "Klorin", som er et vaskemiddel.

Men det som brukes er hypokloritt, som er det samme som vaskemiddelet (som ikke inneholder såpe).

 

https://www.cdc.gov/healthywater/drinking/public/chlorine-disinfection.html:

Chlorine is available as compressed elemental gas, sodium hypochlorite solution (NaOCl) or solid calcium hypochlorite (Ca(OCl)2 1

"sodium hypochlorite solution" er det engelske navnet på det som er i vaskemiddelet.

 

Så det er basically den samme diskusjonen som Tights vs. longings eller potetgull vs potet chips. Det ene er et spesifikt produkt og registrert varemerke, som er blitt utvannet av dagligbruken, mens det andre er en generisk beskrivelse av produkttypen. Mao. irrelevant for tråden å spikke fliser rundt.
Lenke til kommentar

Vannet i springen i Norge er stort sett alltid alkalisk.

Jeg har ingen grunn til å mistro deg, men etter et par kjappe google-søk (mulig jeg bare er dårlig på å velge de rette søkeordene) så sleit jeg med å finne noen offisiell statistikk på PH i drikkevann i Norge. Du har ikke tilfeldigvis en kilde (oh, the pun) jeg kan se på. Kan være greit til fremtidige diskusjoner.
Lenke til kommentar

https://www.trondheim.kommune.no/drikkevann/

 

PH gjennomsnitt 2016: 8,14

 

 

 


Så det er basically den samme diskusjonen som Tights vs. longings eller potetgull vs potet chips. Det ene er et spesifikt produkt og registrert varemerke, som er blitt utvannet av dagligbruken, mens det andre er en generisk beskrivelse av produkttypen. Mao. irrelevant for tråden å spikke fliser rundt.

Dette er mer komplekst. Det er forskjell på klorgass © og hypokloritt (NaOCl), det er ikke bare et annet merke, selv om klorin er et merke. Her tror jeg merket ble brukt for å skape en dramatisk effekt. Dessuten heter det vel leggings, ikke longings?
Lenke til kommentar

https://www.trondheim.kommune.no/drikkevann/

 

PH gjennomsnitt 2016: 8,14

 Takk skal du ha. :)

 

 

Dette er mer komplekst. Det er forskjell på klorgass © og hypokloritt (NaOCl), det er ikke bare et annet merke, selv om klorin er et merke. Her tror jeg merket ble brukt for å skape en dramatisk effekt. Dessuten heter det vel leggings, ikke longings?

Du har rett når det gjelder leggings. My bad.

Men klor og klorin brukes så mye om hverandre i dagligspråk at jeg likevel vil stå på mitt.

Det er en stor forskjell, ja, men mannen i gata bruker dem om hverandre. Da er det ikke det man trenger å henge seg opp i IMO.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Kom til å tenke på en sak: vannet du drikker, går først ned i magesekken. Der er pH i området 1-3, dvs temmelig surt. Noe av hensikten med den lave pH-verdien er å nøytralisere det basiske spyttet. Dermed fjernes effekten av å drikke basisk vann, totalt.

Lenke til kommentar

TS er helt på bærtur, ja alkalisk vann og alt som heter for at springvann er usunt er bare tull, men jeg mistenker TS for å være en konspirasjonsteoretiker selv.... 

 

Hvor har jeg sagt at springvann er usunt? Klor i lengden tåler en inntil en viss grad, men i hvor stor grad kan en jo stille spørsmål ved. Drikk heller springvann, kjøpevann som ofte er mindre rent en springvann noen steder, enn å tro på disse alkalisk vann troendes bløff.

 

Det hadde jo vært interessant å høre mer om hvorfor du tenker at jeg er helt på bærtur. Kan du begrunne det med noen utdypninger så hadde det kanskje hjulpet på debatten ihvertfall.

 

Jeg har skrevet så mye i tråden og noe av det er i fra år 2014, så det hadde kanskje hjulpet litt om du pekte ut på hvilken måte og hva du er mest uenig i fra hva jeg har ytret her. Jeg er trådstarter, tross at anonymkoden har endret seg etter noen innlogginger og utlogginger over noen år.

 

Det der mer konspirasjonteori var ekstra spennende, hva er det som setter meg i et slikt søkelys tenker du?

 

Anonymous poster hash: 16e11...47b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...