Gå til innhold

Fakkeltog mot mobbing


Anbefalte innlegg

Endelig ser det ut til at man skal ta grep mot mobbing her i landet. Fakkeltog er løsningen for det meste som er vondt her i naive Norge. Det som nå bare mangler er rose tog og holde hender. Så får vi nok slutt på mobbingen.

 

Mulig barneombudet har noen bedre løsninger. Mandat til å splitte opp elever. Det kan tolkes som at mobberen tas ut av skolen og må bytte. Dette forslaget fremmet FrP for langt over 10 år siden. Men dessverre har mange barn og unge måtte lide og enkelte er ikke blant oss lengre, pga. feige politikere og skoleledere. Barn og unge har rett til sikkerhet her i samfunnet, men det ser ut som de voksne ikke helt tar dette på alvor.

 

Det er tull at man ikke vet hvem som er mobberne. Jeg har selv to barn på barnetrinnet og man ser helt tydelig de barna som herser rundt med de andre, uten at de voksne løfter en finger. En far i klassen til et av mine barn røsket tak i en av disse pøblene for en kort tid siden. Ristet han og sa klart i fra, en gang til og jeg tar deg. Han ble innkalt til møte med skoleledelsen. Man må aldri finne på og røre mobberen må vi vite. Personlig skulle jeg tatt min straff med glede om en av disse gikk løs på et av mine barn.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mobbing/arrangerer-fakkeltog-mot-mobbing-etter-odin-saken/a/23333941/

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/barneombudet-krever-eget-mobbetilsyn/a/23330611/

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle midler må prøves for å hindre mobbing. Mobbing kan ødelegge livet til dem som blir rammet. Samtidig er det en ufravikelig betingelse at tiltakene som treffes ikke må kunne oppfattes som negative av mobberne eller deres familie. For eksempel må en ikke bruke en stemme som kan oppfattes som streng mot mobbere, eller snakke på en måte som kan forstås som om at mobberne har ansvar for det de gjør. Mobberne har ikke noe ansvar da de ikke utvikler bevissthet om rett og galt før de fyller 15 år ifølge norsk lovverk. Mobbing er derfor en naturkatastrofe som ingen har skyld for.



Jeg tror at enten må vi få et mer realistisk syn på barn, eller så får vi leve med at tusenvis av barn gruer seg til skoledagen. Til nå har vi valgt den første muligheten, og den vil vi vel fortsette å velge en stund til. Det er så koselig for oss voksne å anta at barn er dumme og ansvarsløse. De er som søte små dukker, eller kattunger. Dette er en fantasiforestilling som vi voksne tviholder på, selv om barn dreper, voldtar, mobber, blir verdensenere i sjakk og løser medisinske gåter ingen voksne har klart å løse.



Barn som mobber har ansvar for det de gjør. De må klare å slutte med dette, eller så bør de isoleres fra andre barn. Gjerne sendes til sjøs slik at de kan få være sammen med eldre mennesker.


Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Jeg er enig. Flytt mobberne, ikke offeret. Og ja, alle foreldre med øynene minst halvåpne vet hvem mobberne er.

 

Geir :)

Men dette har vi vært klar over i minst 20 år. Hvorfor har man aldri løftet en finger for å gjøre noe? Bondevik lovet å ta tak i mobbing, andre regjeringer har fulgt opp med flotte ord, men ingen handling. Er det vår norske kultur som får lov og dominere? Altså å verne om gjerningsmenn, her mobberne? Forstår vi ennå ikke hva mobbing gjør med barn og unge? Det er ikke første gang vi opplever selvmord pga. mobbing. Ser man i psykiatrien er det mange unge, som godt voksne som har utviklet alvorlige psykiske problemer og omfattende rusmisbruk pga. mobbing.

 

Jeg har ingen tro på at man denne gangen vil gjøre de nødvendige tiltak. Nå er det fakkeltog og om et par uker er dette glemt og lidelsene for opp mot 17 tusen barn fortsetter. Mens vi voksne er mer opptatt og fremstille oss politisk korrekte, mens vi bruker flotte ord og mye penger i møtevirksomhet for liksom og få stoppet dette. Mens vi alle egentlig vet hva som skal gjøres.

Lenke til kommentar

 

Alle midler må prøves for å hindre mobbing. Mobbing kan ødelegge livet til dem som blir rammet. Samtidig er det en ufravikelig betingelse at tiltakene som treffes ikke må kunne oppfattes som negative av mobberne eller deres familie. For eksempel må en ikke bruke en stemme som kan oppfattes som streng mot mobbere, eller snakke på en måte som kan forstås som om at mobberne har ansvar for det de gjør. Mobberne har ikke noe ansvar da de ikke utvikler bevissthet om rett og galt før de fyller 15 år ifølge norsk lovverk. Mobbing er derfor en naturkatastrofe som ingen har skyld for.

Her er et eksempel om hvorfor ingen får gjort noe. Man fraskriver barn og unge ansvar, pga. Norsk lov sier det. Selvsagt forstår en 7 åring meget godt om de gjør noe galt. Jeg har 3 barn, min yngste på 5 år vet meget godt når hun eller andre har vært slemme mot noen. Det barn på den alderen ikke forstår, er konsekvensene av hva dem gjør. Men det skal ikke forhindre tiltak. Det er ofret som skal være i fokus, det er mobberen som skal bytte skole, sitte inne i friminutter, ha undervisning på kveldstid (blir dyrt, men et barns liv er verdt pengene). Dette er noen få meget enkle grep man kan gjøre. Nå har vi forsøkt forsoning mellom mobber og offer, samtaler osv. Dette gjorde vi også når jeg gikk på barn og ungdomsskole, jeg er langt over 40 år og mobbing foregikk den gang også.

Lenke til kommentar

 

Viktig å bekjempe mobbing!

Ja, det er det, men det gjør man ikke ved å gå i tog. Det er bare symbolsk. Det må praktiske grep til.

 

Ja, praktiske grep ja. Jeg selv er for privatskoler, fordi de vil måtte ivareta interessene til hver eneste elev på en best mulig måte. De vil måtte bekjempe mobbing, og ha nulltoleranse for det, ettersom de ellers ville fått dårlig rykte på seg for å ha mobbere, og dermed tapt elever, som igjen betyr mindre profitt osv. Det offentlige er jo styrt av politikere som ikke gjør noe annet enn å mobbe hverandre. Så jeg tror ikke løsningen er å la mobberne styre over skolen. :)
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg har selv ledet samtaler med disse mobberne "som ikke forstår hva de gjør". De forstår ofte meget godt hva de gjør, og de forstår at lidelsen de påfører er ikke det som skjer i mørke kroker på skolen, eller latterliggjøring i alles påsyn, men den lidelsen de påfører andre ved å styre tankene deres i retning av å grue seg til neste dag.

 

En mobber sa noe slikt til meg: "Vi gjør dette fordi vi vet han da ikke får sove om natta".

 

Mobberne kjenner til at mobbingen formørker hele tilværelsen til mobbeofferet. Det er en av grunnene til at de mobber. De forstår den enorme makten det ligger i å forgifte hele tilværelsen til et annet menneske.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg selv er for privatskoler, fordi de vil måtte ivareta interessene til hver eneste elev på en best mulig måte. De vil måtte bekjempe mobbing, og ha nulltoleranse for det, ettersom de ellers ville fått dårlig rykte på seg for å ha mobbere, og dermed tapt elever, som igjen betyr mindre profitt osv.

 

Nå er det jo velkjent at det finnes mobbing på privatskoler rundt om i verden. Folk har nemlig ikke noe imot å sende barna sine til slike skoler, så lenge de enten:

A. Er overbevist om at deres egne unger ikke vil være blant ofrene. Eller:

B. Mener at ungene har godt av det. (Fordi det hadde de selv, når de gikk på en slik skole.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har selv ledet samtaler med disse mobberne "som ikke forstår hva de gjør". De forstår ofte meget godt hva de gjør, og de forstår at lidelsen de påfører er ikke det som skjer i mørke kroker på skolen, eller latterliggjøring i alles påsyn, men den lidelsen de påfører andre ved å styre tankene deres i retning av å grue seg til neste dag.

 

En mobber sa noe slikt til meg: "Vi gjør dette fordi vi vet han da ikke får sove om natta".

 

Mobberne kjenner til at mobbingen formørker hele tilværelsen til mobbeofferet. Det er en av grunnene til at de mobber. De forstår den enorme makten det ligger i å forgifte hele tilværelsen til et annet menneske.

 

Helt enig med deg. Selv har jeg mer erfaring med ofrene. Men hvorfor gir vi ikke disse barna ansvaret? Jeg tenker ikke at vi må endre lovverket i forhold til kriminell lavalder. Men vi må endre skoleverket, hvordan vet jeg ikke nok om, da jeg ikke jobber eller har nærmere kunnskap om skole. Men tiltak som og flytte mobberen til annen skole, det kan man gjøre i en kommune.

Lenke til kommentar

En far i klassen til et av mine barn røsket tak i en av disse pøblene for en kort tid siden. Ristet han og sa klart i fra, en gang til og jeg tar deg. Han ble innkalt til møte med skoleledelsen. Man må aldri finne på og røre mobberen må vi vite. Personlig skulle jeg tatt min straff med glede om en av disse gikk løs på et av mine barn.

 

Jeg forstår frustrasjonen, men ikke reaksjonen. Det blir like feil å "ta" mobberne som det er å mobbe. Klart vi kan gjøre flere og mer aktive tiltak, men dette er klart ikke veien å gå.

Lenke til kommentar

 

En far i klassen til et av mine barn røsket tak i en av disse pøblene for en kort tid siden. Ristet han og sa klart i fra, en gang til og jeg tar deg. Han ble innkalt til møte med skoleledelsen. Man må aldri finne på og røre mobberen må vi vite. Personlig skulle jeg tatt min straff med glede om en av disse gikk løs på et av mine barn.

 

Jeg forstår frustrasjonen, men ikke reaksjonen. Det blir like feil å "ta" mobberne som det er å mobbe. Klart vi kan gjøre flere og mer aktive tiltak, men dette er klart ikke veien å gå.

 

Hva kan vi gjøre? Du sier vi kan gjøre andre tiltak en å ta mobberne. Del dem gjerne med oss. Ellers blir det som jeg kritiserer i denne tråden, kun snakk om at vi kan gjøre noe. Men hva dette noe er, nei det ender opp i fakkeltog, mer møter og så kalte spesialister som koster mer en de utfører. Hva sitter man da igjen med, om barnet ditt blir mobbet? Jo ta saken i egne hender. Ingen sitter og ser på at sitt eget barn ødelegges. Det har flere gjort og de har dessverre sett konsekvensene av å høre på tøv prat i mange år.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har selv ledet samtaler med disse mobberne "som ikke forstår hva de gjør". De forstår ofte meget godt hva de gjør, og de forstår at lidelsen de påfører er ikke det som skjer i mørke kroker på skolen, eller latterliggjøring i alles påsyn, men den lidelsen de påfører andre ved å styre tankene deres i retning av å grue seg til neste dag.

 

En mobber sa noe slikt til meg: "Vi gjør dette fordi vi vet han da ikke får sove om natta".

 

Mobberne kjenner til at mobbingen formørker hele tilværelsen til mobbeofferet. Det er en av grunnene til at de mobber. De forstår den enorme makten det ligger i å forgifte hele tilværelsen til et annet menneske.

 

Helt enig med deg. Selv har jeg mer erfaring med ofrene. Men hvorfor gir vi ikke disse barna ansvaret? Jeg tenker ikke at vi må endre lovverket i forhold til kriminell lavalder. Men vi må endre skoleverket, hvordan vet jeg ikke nok om, da jeg ikke jobber eller har nærmere kunnskap om skole. Men tiltak som og flytte mobberen til annen skole, det kan man gjøre i en kommune.

 

 

Lærerne er overarbeidet. Oppdagelse av mobbing medfører ulønnet ekstraarbeid. Mye lettere å kalle det "uskyldig erting" og slippe de ekstra møtene som vil komme i kjølvannet av en mobbesak. Lærere, som andre mennesker, prioriterer seg selv framfor andre. Dessuten er det skade på lærerens status å ha mobbesaker i klassen. En god lærer har ikke problemer med mobbing i klasserommet (eller på skolen).

 

Mitt lite politisk korrekte standpunkt er at overvekten av kvinner i barneskolen en en delårsak til at mobbing ikke stoppes. De har en større tendens enn menn til å ville bruke tiden på å gråte over hvor fælt mobberne har det, framfor å løse problemet med mobbingen.

 

Men jeg har jobbet med for mange dyktige kvinnelige lærere til at jeg kan generalisere radikalt. Men tendensen er at mobbingen forsvinner når en lærer med autoritet dukker opp. I det minste forsvinner mobbingen når denne læreren er i nærheten.

 

Som en lærerkollega sa til meg: Jeg har fortalt min sønn på 8 at dersom noen erter ham, skal han slå, sparke og bite vedkommende så mye han bare greier. Ta ondet ved roten!

 

Men selvfølgelig kan han ikke si dette høyt.....

 

edit: Når det gjelder å flytte mobbere....Når en finner giftig avfall, så flytter en det bare ikke. En endrer det til noe som ikke er farlig. Hvis dette ikke er mulig, må det flyttes langt inn i et fjell eller noe hvor det ikke kan gjøre skade. Det bør ikke komme i kontakt med mennesker.

 

Uff nå var jeg slem.....

Endret av ærligøs
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg har selv ledet samtaler med disse mobberne "som ikke forstår hva de gjør". De forstår ofte meget godt hva de gjør, og de forstår at lidelsen de påfører er ikke det som skjer i mørke kroker på skolen, eller latterliggjøring i alles påsyn, men den lidelsen de påfører andre ved å styre tankene deres i retning av å grue seg til neste dag.

 

En mobber sa noe slikt til meg: "Vi gjør dette fordi vi vet han da ikke får sove om natta".

 

Mobberne kjenner til at mobbingen formørker hele tilværelsen til mobbeofferet. Det er en av grunnene til at de mobber. De forstår den enorme makten det ligger i å forgifte hele tilværelsen til et annet menneske.

 

Helt enig med deg. Selv har jeg mer erfaring med ofrene. Men hvorfor gir vi ikke disse barna ansvaret? Jeg tenker ikke at vi må endre lovverket i forhold til kriminell lavalder. Men vi må endre skoleverket, hvordan vet jeg ikke nok om, da jeg ikke jobber eller har nærmere kunnskap om skole. Men tiltak som og flytte mobberen til annen skole, det kan man gjøre i en kommune.

 

 

Lærerne er overarbeidet. Oppdagelse av mobbing medfører ulønnet ekstraarbeid. Mye lettere å kalle det "uskyldig erting" og slippe de ekstra møtene som vil komme i kjølvannet av en mobbesak. Lærere, som andre mennesker, prioriterer seg selv framfor andre. Dessuten er det skade på lærerens status å ha mobbesaker i klassen. En god lærer har ikke problemer med mobbing i klasserommet (eller på skolen).

 

Mitt lite politisk korrekte standpunkt er at overvekten av kvinner i barneskolen en en delårsak til at mobbing ikke stoppes. De har en større tendens enn menn til å ville bruke tiden på å gråte over hvor fælt mobberne har det, framfor å løse problemet med mobbingen.

 

Men jeg har jobbet med for mange dyktige kvinnelige lærere til at jeg kan generalisere radikalt. Men tendensen er at mobbingen forsvinner når en lærer med autoritet dukker opp. I det minste forsvinner mobbingen når denne læreren er i nærheten.

 

Som en lærerkollega sa til meg: Jeg har fortalt min sønn på 8 at dersom noen erter ham, skal han slå, sparke og bite vedkommende så mye han bare greier. Ta ondet ved roten!

 

Men selvfølgelig kan han ikke si dette høyt.....

 

Jeg tror du har mye rett i ditt innlegg, godt beskrevet av virkeligheten. Vi her hjemme har et vennepar der begge er lærere og de har alt for mange arbeidsoppgaver. Det er krevende og være lærer i dag, fordi det handler om så mye mer en kun være lærer. Derfor må politikerne på banen. Vi må ha inn andre fagfolk ved siden av lærerne. Ikke noen unge assistenter. Vi må ha miljøterapeuter og en eksisterende helsesøster. Det er igjen et av mange enkle tiltak man kan om viljen er det igangsette. Det vil koste noen penger. Men barns trygghet har ingen pris, på sikt er dette en investering. Ofrene og flere av mobberne vil koste samfunnet det dobbelte om noe ikke gjøres.

Lenke til kommentar

Syns det blir feil å ''mobbe mobberne''. Hva får vi virkelig ut av å skamgjøre mobbing? Vil vi få mer balanserte voksne, eller skadet barn som ser på seg selv som ''ond'' for resten av sitt liv? Problemet er å gjøre for mye ut av noe som de aller fleste vil vokse ut av (noen fortsetter å mobbe folk som voksne, dette er jeg klar over, og det er ett problem).

Lenke til kommentar

Synes lærere som "overser" mobbing bør tvangsflyttes akkurat som mobberen(e).

 

Jeg kan forstå det standpunktet. Jeg kunne sagt at de som gir lærere arbeidsvilkår som ikke gir rom for å takle det uventede (som hele tiden oppstår), bør tvangsflyttes. Det er alltid bakkebyråkratene som får skylden, og ikke tempelbyråkratene som lager regler som a priori må skape absurde prioriteringer.

 

Hvor mange mobbeepisoder ville du tatt tak i dersom hver enkelt av dem medførte 5 timer ekstra ulønnet arbeid hver uke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...