Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselforbruk 95kh Focus 2011


Sven_SR

Anbefalte innlegg

Jeg har en diesel Ford Focus (kombi) 2010 (siste år av den modellen) med 90hk motoren. Denne har gått 95.000 og drar på langkjøring 110 -120 km/h jevnt 0,5-0,55 l/mil.

 

Vi behøver nå en bil nummer to og har funnet en på nesten alle måter perfekt 2011 modell Focus (første år av nye serien). Denne har 95 hk motoren og går meget bra ren prestandamessig og ellers (har fått testesenter til å gå gjennom bilen med det de gjør der...).

 

Men, bilen drar 0,72 l/mil når jeg ligger på flat E6 i 110 km/h med varm motor og ingen vind (låst hastighet på cruise controllen og testet 3 mil nordover og så 3 mil sørover).
Den drar faktisk mindre (ca 0,65) på blanda kjøring.

 

Ford oppgir langkjøring til 0,37 l/mil. Dette er selvfølgelig optimistisk og sikkert i lavere hastigheter (rundt 70-80 km/h).

Bilselger (som virker seriøs...) mener det ikke er noe feil med bilen. 3 mekanikere (han som utførte kontrollen jeg betalte for og to kolleger av han) synes det virket "rart"...

Noen som har en Focus med samme motor og vet hva dieselforbruket bruker ligge på?

 

"E-diagnose" på den nye bilen gav også feilkoden "U0418 Ugyldig data fra styredon bremsesystem". Dette har ingen kunnet svare meg på hva betydde (bilselgers fordmekaniker hadde diare og var hjemme....)

Håper på denne bilen og er takknemlig for svar!

 

Mvh

 

Sven R

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om målingen er riktig eller ikke er jo vanskelig å si, men på generelt grunnlag vil jeg råde deg til å styre unna biler som i utgangspunktet har noe suspekt ved seg. Det er kjøpers marked og mange biler å velge mellom. Akkurat nå er det mange som leverer tilbake leasingbiler, så jeg mistenker det kommer til å dukke opp ganske mange 2011-modeller rundt årsskiftet.

Lenke til kommentar

At 0,72 skulle "stemme" finner jeg også særs usannsynlig.

 

Virker mer sannsynlig at det enten er det noe feil med målingen, eller så er det noe feil med motoren.

 

Men, her er jo bilhandlere vittige...

 

"Varudeklarasjonen" (jeg bor nå i sverige) sier at alt er normalt med bilen (inkludert motor). Selger sier at alt er i fineste finfine ordning (men har ingen forklaring på hvorfor den drar så mye). Selger svar er "men bilen er så ny og har gått så kort så det kan ikke være noe feil".

 

Mitt svar var da, OK, selg meg bilen men med klausul om at om det viser seg at bilen faktisk drar så mye og det viser seg en feil innom 12 måneder får jeg hevet kjøpet minus verditap for 1 år / de fikser feilen / eller liknende klausul. Dette er selvfølgelig ikke aktuelt, da "det ikke er noe feil med bilen...".

 

Men, de skulle få sin "fordmekaniker" til å se på bilen. Blir spennende å se hva han sier.

Lenke til kommentar

Feilkoden har åpenbart "noe" med bremsesystemet å gjøre, har neppe noen sammenheng. Derimot forstår jeg deg slik at du har forholdt deg til verdien på kjørecomputer?

I så fall husker jeg en bekjent som var så superfornøyd med sin Focus, som etter programoppdatering brukte mye mindre drivstoff. Jeg tipset ham om å sjekke med å måle forbruket manuelt. Han kom litt slukøret tilbake, for forbruket var nøyaktig det samme, det var kun kjørecomputer som viste mye mindre enn før.

Kan det være noe slikt som skjer her og?
For det kan jeg si, om denne lille tassen av en bil bruker over 7l/100KM, så er den glad i lake ja.

Er dette den PSA 1,6-litern det er snakk om?
Min gamle Opel Vectra med 2.2liters gammeldags støpejernsdiesel, automat og knappe 1,8t dødvekt brukte under 6l/100KM. Da snakker vi om motorkonstruksjon fra 80-90-tallet.

Lenke til kommentar

Testet google-skillsa mine litt, og kom hvertfall frem til dette:

 

"Invalid Data Received From Brake System Control Module: No Sub Type Information" -> "REFER to Section 206-09 to diagnose the wheel speed sensor concern.".

Om det er til noe hjelp, dunno.

 

 

Men er det ikke bare å teste? Les i instruksjonsheftet hvor stor tanken er, fyll full tank og nullstill tripteller. Kjør til tanken er halvfull og regn ut. Burde gi en noenlunde grei indikasjon på om forbruket er 0.5 som det burde være eller 0.7 (på halv tank bør vel det bli 5-10 mils forskjell).

Lenke til kommentar

Testet google-skillsa mine litt, og kom hvertfall frem til dette:

 

"Invalid Data Received From Brake System Control Module: No Sub Type Information" -> "REFER to Section 206-09 to diagnose the wheel speed sensor concern.".

 

Om det er til noe hjelp, dunno.

 

 

Men er det ikke bare å teste? Les i instruksjonsheftet hvor stor tanken er, fyll full tank og nullstill tripteller. Kjør til tanken er halvfull og regn ut. Burde gi en noenlunde grei indikasjon på om forbruket er 0.5 som det burde være eller 0.7 (på halv tank bør vel det bli 5-10 mils forskjell).

 

Dette er absolutt beste måte å gjøre det på, den dagen jeg eier bilen....

 

Nå har jeg ikke kjøpt den og har bare vært å prøvekjørt. Bilhandleren ligger 7 mil herifra, ikke all verdens avstand å dra ned igjen, få de til å tanke den full, så kjøre 10 min og så tanke den full selv igjen. Men, litt masete er det...

 

Hadde det vært mange tilsvarende biler til så bra pris og utstyrspakke osv hadde jeg bare lett videre, men, jeg må ha en bil innen 3 uker og Focus'ene de selger her i Gøteborg ligger jevnt over 20-30 prosent høyere i pris.

Lenke til kommentar

Feilkoden har åpenbart "noe" med bremsesystemet å gjøre, har neppe noen sammenheng. Derimot forstår jeg deg slik at du har forholdt deg til verdien på kjørecomputer?

I så fall husker jeg en bekjent som var så superfornøyd med sin Focus, som etter programoppdatering brukte mye mindre drivstoff. Jeg tipset ham om å sjekke med å måle forbruket manuelt. Han kom litt slukøret tilbake, for forbruket var nøyaktig det samme, det var kun kjørecomputer som viste mye mindre enn før.

Kan det være noe slikt som skjer her og?

For det kan jeg si, om denne lille tassen av en bil bruker over 7l/100KM, så er den glad i lake ja.

Er dette den PSA 1,6-litern det er snakk om?

Min gamle Opel Vectra med 2.2liters gammeldags støpejernsdiesel, automat og knappe 1,8t dødvekt brukte under 6l/100KM. Da snakker vi om motorkonstruksjon fra 80-90-tallet.

 

Virker nesten for "dårlig" til enten å være sant eller "ikke være feil" ja.

 

Bilen er denne Ford Focus 1.6 TDCi: http://www.bildepot.se/bilar/visa-bil?id=8075337.

Lenke til kommentar

Kjørte akkurat denne modellen rett over 1000km i forrige uke. Her var vel 90% av distansen tilbakelagt på motorvei og landevei, og resterende var småkjøring. I følge kjørecomputeren var forbruket 0.47 før jeg leverte fra meg bilen.

 

Takk for svar. Kjenner meg ganske så sikker nå på at det ikke er "individvariasjon" på denne bilen som gjør at den drar så mye. Takk for alle svar!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...