Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmen i Passat 99 Bensin er borte


Anbefalte innlegg

Hei passat 99.1.8 bensin gir bare kaldt luft.temp.måleren viser 90 etter litt kjøring og holder seg der selv med lengre kjøring, mens lufta er bare kaldt.En mekaniker sier at toppakningen må skiftes.Er ikke nok med å skifte termostaten bare. Problemet er vært en stund men bilen brukes ikke mer enn 3-4km daglig.kjølevæsken ser ikke så veldig rent ut,litt rustfarge. Hva er det rimeligst å gjøre.Vet noe hva reparajonen vil koste ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite forslag til deg,

 

På en eldre Opel jeg har hatt, så var det varmeregisteret som hadde "grodd igjen" av tidens tann, slik at vannet ikke sirkulerte igjennom det, og da ble det heller ikke varmt i kupéen selv om arb.temperaturen på motoren viste 90 grader.

 

Etter at varmeregisteret ble byttet, så ble det utrolig varmt og godt i kupéen igjen.

 

Kjølevannet hadde da også en slik rust farge som du beskriver.

Så det kan jo være greit å få sjekket det ut på et verksted.

 

Da var bilen ca 15 år gammel, og hadde kjørt noe rundt 200.000 km.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Det rimeligste er vel å prøve å spyle gjennom varmeregisteret med hageslange e.l. og så kjøre en runde med radiatorrens.

 

Det er det selvfølgelig, men det fungerte ikke på den bilen jeg hadde. Det var helt tett, ingen sirkulasjon i det hele tatt.

 

Men dette var jo bare et forslag som sagt, det er helt sikkert flere muligheter enn den jeg foreslo.......

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å ta ut varmeregisteret.

Det går 2 slanger inn gjennom torpedoveggen som kommer fra motoren løsne dem og spyl gjennom husk sett varmen på maks inne i bilen, har den elektronisk varmeregulering må tenningen også stå på.

 

Er det luft i kjølesystemet er varmeapparat det første som mister effekt, sjekk for luft.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Hei passat 99.1.8 bensin gir bare kaldt luft.temp.måleren viser 90 etter litt kjøring og holder seg der selv med lengre kjøring, mens lufta er bare kaldt.En mekaniker sier at toppakningen må skiftes.Er ikke nok med å skifte termostaten bare. Problemet er vært en stund men bilen brukes ikke mer enn 3-4km daglig.kjølevæsken ser ikke så veldig rent ut,litt rustfarge. Hva er det rimeligst å gjøre.Vet noe hva reparajonen vil koste ?

Så lenge motoren når 90 og er stabil der, er vel termostaten i orden?

 

I min forrige MB fikk jeg dårlig varme i vifta, og termostatbytte løste det - men da var også motortemp konsekvent under 60 grader, altså åpnet termostaten alt for tidlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...