Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansvar for skade


Kfinn

Anbefalte innlegg

Hei

 

Dette er et tenkt eksempel, men prinsippene er forbundet med en sak er jeg er innblandet i.

 

En huseier (A) leier inn noen til å sette hagen i stand. Den som får oppdraget (B) leier så igjen inn en ( C) som feller trær. Trærne faller over på naboens (D) tomt og volder betydelig skade.

 

A, B og C frasier seg ansvar og peker på hverandre.

 

Kan D kreve at A erstatter skade og så må A søke regress hos C?

Endret av Kfinn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at B har ansvaret siden han som profesjonell har tatt på seg HELE oppdraget og har derfor også ansvar for hele utførelsen inkludert C.

 

Dette høres ut som en svartejobb uten skriftlig tilbud eller kontrakt og utført av privatpersoner uten forsikringsdekning.

 

I så fall mener jeg at du som tiltakshaver har påtatt deg mer ansvar med å ikke bruke et firma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si at B har ansvaret siden han som profesjonell har tatt på seg HELE oppdraget og har derfor også ansvar for hele utførelsen inkludert C.

 

Dette høres ut som en svartejobb uten skriftlig tilbud eller kontrakt og utført av privatpersoner uten forsikringsdekning.

 

I så fall mener jeg at du som tiltakshaver har påtatt deg mer ansvar med å ikke bruke et firma.

 

Vil si D skulle måtte ta saken gjennom A?

Lenke til kommentar

B og C er profesjonelle aktører og så vidt jeg vet konkurs (usikker på dette punktet, men utgjør det en forskjell?)

 

Utfordringen i saken er to-delt. På den ene siden er det mulig å stille spørsmål ved om det er trefellingen som har først til skaden (husk at dette er et tenkt eksempel) og (i dette tilfellet) om A er rett motpart for D som vil ha skaden dekket.

 

 

Husk at dette er en tenkt situasjon. I utgangspunktet er jeg bare interessert i hvilken grad en eier av en ting/bolig/eiendel er ansvarlig for skader som følge av vedlikehold/oppgradering/fiksing av ting/bolig/eiendel.

Endret av Kfinn
Lenke til kommentar

A har et objektivt ansvar som tiltakshaver etter grannelova § 2. D kan derfor i alle tilfelle gå på A. Det får ikke betydning at A betaler noen andre for å gjøre det fremfor å gjøre det selv.

 

B kan stilles til ansvar av A, men ikke av D.

 

C kan stilles til ansvar av A, B, og D fordi C er faktisk skadevolder. Cs ansvar vil være et tilnærmet objektivt profesjonsansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...