Gå til innhold

FEATURE: Hva synes Øystein etter tre dager med Windows 8.1?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som vanlig så er det noen som ikke skjønner ting

 

"365-lisensen min lar meg installere det på ikke mindre enn 5 PC-er og/eller Macer. Smidig!"

 

En Mac er en personlig datamaskin den også, selv med proprietære løsninger på maskinvare (som det har blitt mindre av) så er det en datamaskin. Mac har aldri vært noe annet. Det er forskjellig OS, ikke mer. Skal vi starte å kalle maskiner med Linux noe annet også?

 

Vel en Mac er jo ikke alltid en PC, det kan jo være forskjellige brukere som gjør at den ikke er personlig mer, men det kan jo være tilfelle med Windows også? hahahaha :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Selv har jeg gått fra Android-toppmodeller, både Samsung og Sony til WP Nokia 930, er er utrolig fornøyd.

 

Noe du burde se på, siden du har Office 365, er å bruke OneNote i stedet for Evernote - da du her får en meget gjennomført integrasjon med telefonen din, men også mot Outlook mtp å lage tasks av møtenotater etc. Dette er rett og slett et utrolig kraftig og produktivt verktøy om man setter seg inn i det.

 

Videre bør du på Windows Phonen din som minimum legge inn "Rapdialer" og "Weekview 8.1", som henholdsvis er en meget god funksjon for smartoppslag mot kontakter når du skal ringe, og en særdeles god kalender med en svært nyttig live-tile som viser de neste 5 avtalene dine oppdatert på startskjerm hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan velge mellom desktop og metro versjon av nettleseren. Til og med Chrome, om du velger å bytte mulighet til å kjøre i fullkjerm metro mode.

 

Windows photovisning er det gamle bilde programmet og bilder er metro sin fullskjerm variant.

 

Jeg har valgt skrivebord versjonen av alle apps hvor jeg kan velge og bruker bare metro start skjermen til å hente frem programmer. Dvs skrivebordet og oppgavelinjen min er tom og for å åpne et program trykker jeg på windows knappen på tastaturet eller start knappen og velger programmet jeg skal bruke. Selvfølgelig er metro skjermen organisert slik at jeg enkelt og kjapt finner det jeg skal bruke.

 

Jeg er enig i at metro passer best på mobil og nettbrett. Vi får se om windows 10 kan fikse det for oss som har desktops.

 

OneNote er å anbefale til notater som syncer bra.

lær deg noen basic tastatur snarveier i OSet.

Med mindre du bruker touch skjermen ofte, så ville jeg prøvd å styre mest mulig vekk fra metro. Da blir det mye mindre inn og ut av metro. Har inntrykk av at touch på bærbare blir lite brukt.

 

Min Asus Zenbook UX31A har greie guestures på pekeflaten som er tilsvarende mac. 3 og 2 fingre opp, ned eller til siden, i tillegg til å kunne sveipe inn fra siden for å få opp charms menyene. Undersøk om din modell har det samme og aktiver/deaktiver de du liker og ikke liker.

Endret av seppo-
Lenke til kommentar

Veldig god artikkel, som bra oppsummerer min erfaring med Windows 8(.1) etter å ha brukt det selv siden det kom, og ha jobbet med support på Elkjøp.

 

Mitt tips og erfaring ble etterhvert å fullstendig omgå Metro. Appene er dårlig, gir en usammenhengende brukeropplevelse, har masse bugs og hører ikke hjemme i fullskjerm på store skjermer. Mengden "det har oppstått en feil" meldinger uten noe som helst kontekst er nok til å rive alle hårene ut av hodet, og det etter noe så grunnleggende som å maile et bilde man har i foto-appen eller lignende.

Lenke til kommentar

 

Gikk fra å hatt commodore 64 med casset spiller i 82/83 til å kjøpe meg laptop i julen 08!

 

Hvis du kjøpte i 08 så kjøpte du med Windows Vista, kjent som den verste utgivelsen noensinne. Er ikke mulig å dømme hele Windows ut av den versjonen når versjonene før og etter har bra.

 

Personlig så liker jeg metro-startmenyen, men jeg liker ikke butikken eller selve appene

Helt enig. Bruker ingen metro apper, men metro menyen bruker jeg flittig. Har aldri opplevd at den har krasjet eller "kastet meg ut" til skrivebordet igjen.

 

For å komme rett til nettverksinnstillingene er det bare å bruke <Win> + <X> og velge 'Nettverkstilkoblinger. Der kan du lett fornye IP-adressen.

Lenke til kommentar

Hvordan fikk du til gjennomsiktig bakgrunn? :p

 

Høyreklikk på oppgavelinjen når du står i skrivebordsmodus. Velg Egenskaper for oppgavelinje og navigasjon. I dialogboksen som dukker opp velger du fanen Navigasjon. Her krysser du av for Vis skrivebordsbakgrunnen min på startskjermen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan fikk du til gjennomsiktig bakgrunn? :p

 

Høyreklikk på oppgavelinjen når du står i skrivebordsmodus. Velg Egenskaper for oppgavelinje og navigasjon. I dialogboksen som dukker opp velger du fanen Navigasjon. Her krysser du av for Vis skrivebordsbakgrunnen min på startskjermen.

 

Takk for svar, men tror jeg ble lurt av gifen, tenkte at man fikk metro over alt som var på skrivebordet. F.eks at man ser nettleser når den er åpen

Lenke til kommentar

Hvorfor må du surre med ipconfig /renew? Har aldri hatt noen problemer med nettverk på noen av Windows-maskinene mine, både Win 7 og Win 8.

 

Det er ikke veldig vanlig altså, men har vært borti nettverk som iblant serverer feil IP pga kranglende DHCP-tjenere. Da må man fornye til man får servert rett IP.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regner med du har oppdaget "oppgavebehandleren" og forbedringene der allerede?

 

I den nye oppgavebehandleren har man jo også tilgang til å åpne ressursovervåkning , apploggen kan være grei å ha oppe og kan brukes for å få en oversikt over hvorfor ting går galt.

Siden du er en del plaget med Apper som krasjer antar jeg at det er sjekket at maskinen er 100% stabil? (Oppdaterte enhetsdrivere som skjermkort , hovedkort osv , grundig minnetest osv).

Har per dags dato kun hatt noen få problemer med apper som henger men dette har trolig vært litt selvforsynt (overklokket maskin).

 

Fanen "oppstart" kan også være hendig her , lurt om man må starte maskinen ofte og er litt lei av diverse programmer som man deaktiverer men ønsker å starte senere.

 

Anbefaler på det sterkeste at du huker av for Alltid øverst for oppgavebehandling under alternativer , dette er kjekt når ymse program tvinger deg tilbake selv om du ønsker å få opp oppgavebehandling for å kunne avslutte programmet ved tvang.

 

Har du mange forskjellige programmer åpne fungerer jo Windows + Tab på samme måte som Alt tab men gir deg en Charm med oversikt over hvilke åpne programmer og apper som er åpne.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Gikk fra å hatt commodore 64 med casset spiller i 82/83 til å kjøpe meg laptop i julen 08! Telenor var i leiligheten å satte opp nettlinje. Joda, funket sånn tålig i noen uker men måtte kjapt ha hjelp av kompiser for den minste ting! Stadig mas om faens brannmur og ikke tilkoblet til nett å verre en det som var... Vell, så kom sommeren 09 og iPhone 4 kom ut... Feiret ny bra betalt jobb med å kjøpe en iPhone til meg selv. Den vanskelige laptopen blei faktisk lagt til side over natten og kun mobilen ble brukt.

Neste steg var innkjøp av iPad 4 noen år seinere, og iphone4 den bruker jeg ennå!

Jeg får gjort absolut alt jeg ønsket å gjøre laptopen med padda, hey.. Får til og med brukt nettbank uten probs.. Bare det sparte jeg fort en en 3-400kr på i mnd den gang når jeg LETT lærte meg å bruke bankens app med min iPhone 4.

 

Greia er det at Windows på den laptopen den gangen skremte meg så den gangen på bruker opplevelse at jeg neppe tørr gå tilbake. Fortsatt LAPTOP skrekk hehe men ting fungerer faktisk med Apple selv om det ennå ikke har ført til at jeg har kjøpt meg en Air.

 

Skal bli artig og følge deg videre her :)

 

Det var det Apple gjorde så riktig! De lagde teknologi for bestemødre. Enkelt og stabilt. All denne enkelheten kommer selfølgelig med mange begrensninger, men siden bestemødre stort sett bare bruker teknologien til yr.no, nettbank og facebook. Så har ikke det noe å si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kZbtLvnJ

Win 8,1 resultatet er helt forkastelig spør du meg.

irritert over alle apper fra win8, avinstallert de meste på win8 apps, men appsiden klarer jeg ikke få vekk hver gang man trykker på START.

 

 

Personlig foretrekker jeg Linux eller win7.

Lenke til kommentar

Høie er overraskende positiv i sin anmeldelse av Windows 8/8.1.

 

Liker at du setter skapet på plass med metro/modern UI. Håper Microsoft får gjort mer enn de nødvendige endringene når 10'er-utgaven smått om senn kommer. Utrolig hvor treigt Microsoft pleier kundebehov !!

 

Det er til å bli kvalm av, treigheten til Microsoft-ledelsen.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor må du surre med ipconfig /renew? Har aldri hatt noen problemer med nettverk på noen av Windows-maskinene mine, både Win 7 og Win 8.

 

Det er ikke veldig vanlig altså, men har vært borti nettverk som iblant serverer feil IP pga kranglende DHCP-tjenere. Da må man fornye til man får servert rett IP.

Her kan du i Windows 8 bruke "Feilsøk problemer" i stedet for kommandolinja.

Høyreklikk på nettverksikonet i systemstatusfeltet for å starte feilsøking. Dette er en automatisk veiviser som vil prøve å gjette hva som er feil med nettverket ditt å ta nødvendige handlinger som f.eks å fornye IP, og hvis det ikke funker vil den deaktivere og reaktivere nettverksenheten din. Feiler det også får du forslag til handlinger som f.eks restart modem, nettverkskabel koblet fra osv. (basert på om maskinen f.eks har kontakt med dhcp, men ikke internett).

Gi feilsøkeren et forsøk neste gang du har nettverksproblemer. Den løser ihvertfall alle problemer som vil kunne løses av ipconfig /release og /renew etter min erfaring.

 

Ps. Denne funksjonen har vært med siden Vista hvis jeg husker korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...