Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre lenger enn serviceintervall (vw longlife)


Feh

Anbefalte innlegg

Tror varselikonet for service begyne å lyse en gang før sommeren, men pga. ymse årsaker har jeg ikke hatt tid til å ha den på service og den har nå gått ca. 8.000 km siden ikonet begynte å blinke i displayet. Bilen bruker longlife service hos vw.

 

Er det noe spesielt som kan gå galt? Bilen fungerer utmerket og ingen rare lyder eller andre ting. Vet jo at jeg mister mobilitetsgarantien (VW) siden jeg har kjørt over, men er det andre faremomenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når bilen går på longlife har den såpass lange intervaller at det etterhvert kanskje begynner å bli litt spon i olja når du kjører langt over. Og da går jeg ut fra at du har oversikt over intervallene på (evt) automatgirkasse og regreim.

 

Det er i alle fall ingen faremomenter ved å få bilen inn på service...

Lenke til kommentar

Reg reima må jeg nok bytte til neste år (bør byttes mellom 90 og 120.000 km / 5 år, men bikker ikke 90k km på den før utpå vårparten en gang).

 

Bruker bilen ekstremt lite høst/vinter/vår, men ekstremt mye på sommeren. Så grunnen til at jeg lurte er fordi jeg ikke har noen anelse om hva slags uheldige konsekvenser det kan ha å kjøre "for langt". Tilfelle det er slik at bilen plutselig sprenger hvis man kjører litt over intervallet :p

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jeg pleier normalt å være veldig påpasselig med å følge bilens servicer, men en kjempelang historie jeg ikke gidder å dele her har gjort at det har blitt som det er. Og med julestria rett rundt hjørnet vil det ikke være økonomisk mulig for meg å sende den på service (tror jeg betalte rundt 5-6.000 sist service, og da fikset de ingenting spesielt, bare vanlig service) før utpå nyåret. Frem til da kommer den nok til å gå maks 500 km, men tipper mindre siden jeg ikke har noen spesielle behov for å kjøre bil lenger.

 

Du kan jo spørre deg selv om du tror det er en grunn til at det er oppgitt serviceintervaller for bilen.

 

Trenger ikke spørre meg selv om dette, det vet jeg: For å bytte blinklysolje og slik at verkstedet kan få sjekket at ingen av overledningene har blitt grønne...

Endret av Feh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg pleier normalt å være veldig påpasselig med å følge bilens servicer, men en kjempelang historie jeg ikke gidder å dele her har gjort at det har blitt som det er. Og med julestria rett rundt hjørnet vil det ikke være økonomisk mulig for meg å sende den på service (tror jeg betalte rundt 5-6.000 sist service, og da fikset de ingenting spesielt, bare vanlig service) før utpå nyåret. Frem til da kommer den nok til å gå maks 500 km, men tipper mindre siden jeg ikke har noen spesielle behov for å kjøre bil lenger.

 

Du kan jo spørre deg selv om du tror det er en grunn til at det er oppgitt serviceintervaller for bilen.

 

Trenger ikke spørre meg selv om dette, det vet jeg: For å bytte blinklysolje og slik at verkstedet kan få sjekket at ingen av overledningene har blitt grønne...

 

Da hadde jo ikke longlife-servicer eksistert... :roll:

Lenke til kommentar

 

 

Jeg pleier normalt å være veldig påpasselig med å følge bilens servicer, men en kjempelang historie jeg ikke gidder å dele her har gjort at det har blitt som det er. Og med julestria rett rundt hjørnet vil det ikke være økonomisk mulig for meg å sende den på service (tror jeg betalte rundt 5-6.000 sist service, og da fikset de ingenting spesielt, bare vanlig service) før utpå nyåret. Frem til da kommer den nok til å gå maks 500 km, men tipper mindre siden jeg ikke har noen spesielle behov for å kjøre bil lenger.

Med alle de sensorene som er trødd inn i bilen min som, blant annet i følge den lokale VW forhandleren, måler oljen(Tykkelse, innhold eller lignende?) så korter jeg ned intervallene med nesten 10.000km. Dette inkluderer minimum to lengre turer i uken og noe småkjøring i helgene. Og intervallene på bilen min har fra dag en av vært 20.000km i følge servicehåndboka og ikke 30.000km.

Bare slik til opplysning.

Ellers så kostet ikke oljeskift her hos min VW forhandler mer enn 3.650,- og dette var inkludert av en full sjekk av bilen før vinteren.

Lenke til kommentar

 

Jeg pleier normalt å være veldig påpasselig med å følge bilens servicer, men en kjempelang historie jeg ikke gidder å dele her har gjort at det har blitt som det er. Og med julestria rett rundt hjørnet vil det ikke være økonomisk mulig for meg å sende den på service (tror jeg betalte rundt 5-6.000 sist service, og da fikset de ingenting spesielt, bare vanlig service) før utpå nyåret. Frem til da kommer den nok til å gå maks 500 km, men tipper mindre siden jeg ikke har noen spesielle behov for å kjøre bil lenger.

Med alle de sensorene som er trødd inn i bilen min som, blant annet i følge den lokale VW forhandleren, måler oljen(Tykkelse, innhold eller lignende?) så korter jeg ned intervallene med nesten 10.000km. Dette inkluderer minimum to lengre turer i uken og noe småkjøring i helgene. Og intervallene på bilen min har fra dag en av vært 20.000km i følge servicehåndboka og ikke 30.000km.

Bare slik til opplysning.

Ellers så kostet ikke oljeskift her hos min VW forhandler mer enn 3.650,- og dette var inkludert av en full sjekk av bilen før vinteren.

 

 

Leste jeg dette riktig som at du tok service 10.000 km før intervallet, eller 10.000 km etter intervallet?

 

Men skal hvertfall sørge å få byttet oljen om ikke lenge. Bilen må eu-godkjennes før februar uansett, og da gjør NAF jobben med oljeskift for 1 kr mot at jeg stiller med ny olje og nytt filter. Så ringer jeg heller verkstedet etterpå og spør hva de skal ha for "resten". Vet hvertfall at VW merkeverkstedet tar seg grådig godt betalt for longlife oljen sin.

 

Uansett, biler som går på longlife olje tror jeg justerer intervallet av seg selv (sensorer) ut fra kvaliteten på oljen så det er ikke noen fast km såvidt jeg har forstått, men senest innen 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...