Gå til innhold

Best skjermkort til 3000-3500?


Kim Schei

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal nå kjøpe meg nytt skjermkort, og dette er noe jeg vet veldig lite om.

Jeg lurer da på om jeg skal kjøpe meg Asus R9 290 eller MSI GeForce GTX 970.

Denne PC-en skal brukes til gaming (BF, MW osv..), Streaming, Redigering. Er det noen andre som kan komme med et bra skjermkort til den prisen? Må være et svart eller rødt skjermkort, da temaet mitt er Svart/Rødt.

Specs på PC-en nå:
I5-4670K
Asus Maximus VI Hero
Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB 2133 MHz
Corsair AX 760
(også noe jalla skjermkort bare for å ha slik at jeg kan spille)

Endret av Kim Schei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Snip

 

Av personlig erfaring foretrekker jeg også Nvidia sine drivere fremfor AMDs.

Personlig 10 år gammel erfaring? :nei: AMDs drivere er fullt på høyde med nVidia sine i dag.

 

 

Erfaring fra HD 7XXX og 6XXX-serien. Driverne "sluttet å virke" rimelig ofte, og ga blåskjerm en skjelden gang i ny og ne også. Nvidia i samme maskin putret og gikk uten et eneste hikk i en minst like lang periode. Det er vel mulig jeg bare var uheldig med et eller annet, men jeg ser ikke helt hva det skulle vært. Tviler på det var noe galt med kortene.

Endret av Nødstopp
Lenke til kommentar

 

 

Snip

 

Av personlig erfaring foretrekker jeg også Nvidia sine drivere fremfor AMDs.

Personlig 10 år gammel erfaring? :nei: AMDs drivere er fullt på høyde med nVidia sine i dag.

 

Erfaring fra HD 7XXX og 6XXX-serien. Driverne "sluttet å virke" rimelig ofte, og ga blåskjerm en skjelden gang i ny og ne også. Nvidia i samme maskin putret og gikk uten et eneste hikk i en minst like lang periode. Det er vel mulig jeg bare var uheldig med et eller annet, men jeg ser ikke helt hva det skulle vært. Tviler på det var noe galt med kortene.

 

Du får tro hva du vil, for blåskjermer/driverkræsj med AMD har jeg ikke hått på snårt fire år med mindre det har vært: dårlig overklokk, glemt å skru av ULPS, og det er jo alltid mulig at kortene er defekte.

 

I mellomtiden kommer det med jevne mellomrom tråder/poster fra brukere som har Nvidia-kort med aggressiv fabrikkoverklokk, og en ny Nvidia-driver gjør at hele overklokken må testes på nytt igjen hver gang av en eller annen idiotisk grunn.

 

Uansett, så er det ikke noe konkurranse i dette prisområdet i dag, GTX 970 er det eneste reelle valget og man er en idiot om man går for et R9 290 dyrere enn 2500 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Snip

 

Av personlig erfaring foretrekker jeg også Nvidia sine drivere fremfor AMDs.

Personlig 10 år gammel erfaring? :nei: AMDs drivere er fullt på høyde med nVidia sine i dag.

 

Erfaring fra HD 7XXX og 6XXX-serien. Driverne "sluttet å virke" rimelig ofte, og ga blåskjerm en skjelden gang i ny og ne også. Nvidia i samme maskin putret og gikk uten et eneste hikk i en minst like lang periode. Det er vel mulig jeg bare var uheldig med et eller annet, men jeg ser ikke helt hva det skulle vært. Tviler på det var noe galt med kortene.

 

Du får tro hva du vil, for blåskjermer/driverkræsj med AMD har jeg ikke hått på snårt fire år med mindre det har vært: dårlig overklokk, glemt å skru av ULPS, og det er jo alltid mulig at kortene er defekte.

 

I mellomtiden kommer det med jevne mellomrom tråder/poster fra brukere som har Nvidia-kort med aggressiv fabrikkoverklokk, og en ny Nvidia-driver gjør at hele overklokken må testes på nytt igjen hver gang av en eller annen idiotisk grunn.

 

Uansett, så er det ikke noe konkurranse i dette prisområdet i dag, GTX 970 er det eneste reelle valget og man er en idiot om man går for et R9 290 dyrere enn 2500 kr.

 

 

"Takk for bestillingen!"

Lenke til kommentar

 

 

Snip

 

Av personlig erfaring foretrekker jeg også Nvidia sine drivere fremfor AMDs.

Personlig 10 år gammel erfaring? :nei: AMDs drivere er fullt på høyde med nVidia sine i dag.

 

 

Erfaring fra HD 7XXX og 6XXX-serien. Driverne "sluttet å virke" rimelig ofte, og ga blåskjerm en skjelden gang i ny og ne også. Nvidia i samme maskin putret og gikk uten et eneste hikk i en minst like lang periode. Det er vel mulig jeg bare var uheldig med et eller annet, men jeg ser ikke helt hva det skulle vært. Tviler på det var noe galt med kortene.

 

 

Årsaken til at driveren slutter å virke er som regel hardware relatert (dårlig strømforsyning , utdatert bios på hovedkortet , etc etc) og sjeldent software relatert. Har vel hatt Amd nå i 4 år og har ikke hatt et eneste problem som ga blåskjerm med driverne.

 

Derimot er det småting som ikke alltid fungerer som det skal , den ene Beta driveren tror at jeg har en FX 8350 LE Cpu (så da throttler den mellom 3.4 og 4.2 ) Overdrive fungerer heller ikke optimalt , men siden jeg heller bruker 3dje parts program for overklokking er det ikke noe problem.

 

Mantle bør uansett nevnes når det gjelder ytelsen til Amd kortene , det har i mange tilfeller gitt såpass ekstra med ytelse at kortet fungerer like bra i noen spill som 970 kortene , prisforskjellen på kortene er dog kun 200kr og den største forskjellen ligger i om man får med noen spill i prisen eller ei (ikke alle Amd kortene som selges i norge har med spillene i pakken ) og generelt bedre ytelse i computing enn Nvidia.

 

Man kan trygt si at begge kortene er helt kurante kjøp , men trolig så får man mer ut av et Nvidia kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...