Gå til innhold

Er Farmen-Olav en verdig varaordfører?


Anbefalte innlegg

Det er nok bare å gi seg på Mr. Gothminister. Han er en person som har tatt diverse kurs på høgskulenivå og derved innbiller han seg at han kan dementere etablerte teorier fra dem som har arbeidet et langt liv som universitetprofessorer og har skrevet utallige bøker om hvilken tegn man skal se etter hos folk som ikke egner seg i politikken.

 

Det blir omtrent som om en sykepleier skulle sette seg opp mot en professor i medisin. Det har en viss barnslig sjarm over seg, men desverre så holder det ikke i den store sammenheng.

 

Jeg tror uansett at Olav er ferdig som politiker etter den massive kritikken han har fått mot seg, så gjenstår det bare å se til neste høst hvem av oss som får rett..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som så mange ganger tidligere. Tråden handler ikke om Gothminister. Ikke har jeg kurs på høgskolen. Jeg har lengre utdanning, det er noe annet en kurs. Tydelig at en debattant ikke helt forstår forskjellen. Ikke forstår debattanten hvordan diagnostisering og utredning foregår. Det holder for debattanten å lese noen bøker og se på Farmen på TV, samt høre på det han kaller professorer, som er milevis fra og utføre diagnostisering. At debattanten vil dømme meg også, er jo ikke overaskende. Nå har han i ukevis dømt deltagere i Farmen og tatt grundig feil, som de fleste vil fort se.

 

Det er også viktig å ha evner til å skille mellom psykiatri og somatikk. Noe enkelte her ikke mestrer. I psykiatrien diskuterer leger (psykiatere) med sine kollegaer som er Vernepleiere og Sykepleiere. Disse har som oftest stor kompetanse i psykiatri. Tydelig at enkelte ikke helt har oversikt over hva dem snakker om. Men det viser jo tråden i sin tydelighet.

Endret av Gothminister
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er jo denne krenkelsen ( egentlig flere ) som har satt sinnet i kok hos oss som har sett på

 

Det er nok media som har skapt et slikt bilde. Det er nok ikke mange som har latt seg bite på. De fleste forstår at Farmen er et spill og TV 2 klipper og limer inn, for å skape et inntrykk av konflikter. Som egentlig ikke er så store. Men, enkle sjeler er lette og tilfredsstille. Det ser man jo. Så TV 2 har dyktige folk.

 

 

Den uthevede setningen er også en fornærmelse, mer subtil, mot alle seerne som har latt seg provosere av denne serien.

 

Ja og det er vel fortjent. Se bare til de enkle sjeler i denne tråden som diagnostiserer og dømmer. Jeg kunne skrevet langt mer om dem, utefra tegn som vises. Men da faller man ned på deres enkle nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når har jeg vert inne på somatikk? Er han helt ute på viddene eller? Jeg vet da godt hva somatikk er for noe, men jeg har jo ikke blandet det inn her, så jeg skjønner ikke hva Gothminister roter med nå.

 

Når han påstod i et tidligere innlegg at det å "tråkke på folk for å oppnå gevinst i næringslivet", så er det motsatt av hva personer med professorgrad i psykiatri mener. Og dette er mennesker som har brukt lengre tid av livet sitt på å studere slike mennesker. Og disse utfører heller ingen diagnostikk med tanke på personlighetsavvik. Han har vistnok ennå ikke forstått forskjellen mellom en diagnose og et begrep og påstår fremdeles at noen her på forumet diagnostiserer.

 

Det eneste jeg har gjort er å stille spørsmål om Olav er en verdig varaordfører med hensyn på den personligheten han har vist oss på Farmen, og det er ikke å stille noen diagnose..

 

Forstod du det nå, Gothminister??

Lenke til kommentar

Det er normalt for mennesker som har dummet seg ut og komme i ettertid og si, de kun stilte spørsmål. Alle ser at det er tøv. Det kunne også vært en fordel om Dagfinn faktisk forstår hva han svarer på. Det med positive sider ved og «tråkke» på folk for selv og komme frem her i livet. Det er tydeligvis ikke noe Dagfinn forstår. Men det foregår daglig i næringslivet og ikke minst i politikken. Men uansett. Olav og Farmen er ferdig for denne gang. En verdig vinner er kåret og jeg håper til neste gang at flere får med seg at Farmen er et spill og at man er varsom med forhåndsdømming.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det å "tråkke" på folk i næringslivet og politikken er noe som foregår, men det kan på ingen måte rettferdiggjøres og det er også grunnen til at folk med langt høyere utdanning enn Gothminister prøver å informere om dette til dem som skal velge personer inn i politisk virksomhet.

 

Jeg har kun stillt spørsmål og aldri kommet med noen påstand, så hvem som har dummet seg ut her, sier seg selv..

Lenke til kommentar

Dagfinn kommer stadig med påstander om utdannelse. Vet Dagfinn egentlig hvor lang utdannelse leger har? Jeg har tilsvarende innfor rus og psykiatri. Så jeg vet utmerket godt hva jeg prater om. Dagfinn må også huske på at en lege som blir psykiater, ikke er noen psykolog. Leger har ingen utdannelse i psykologi og for og bli psykiater er legen i praksis i 5 år (LIS lege). Men det er kun psykologen som fordyper seg i «galskapen» og helsepersonell med videreutdanning. Jeg tror Dagfinn gjør det klokest og oppdatere seg selv litt på utdanning, slik at han ikke forveksler utdannelse med kurs.

Lenke til kommentar

Du stiller spørsmålet om han er en verdig ordfører basert på en fight i et realityprogram. Deretter stiller du spørsmålstegn ved unnskyldningene hans. Er det ingen ting som skal gjøre deg fornøyd?

 

 

Jeg skjønner godt hva Gothminister mener...

Det er godt og lese at noen i denne tråden faktisk forstår. Nå har Dagfinn og andre fått lov og harselere og dømme et menneske de på ingen måte kjenner. Her har man bedømt alt fra personlighet til egenhet som politiker, basert på meninger på facebokk. Samt hva disse kunnskapsløse folka har sett på TV. Få har reagert og tatt et oppgjør med disse folka som Dagfinn, som gang etter gang avslører store hull i sin kunnskap. Selv om han har lest de store bøker skrevet av store professorer må vi vite. Det Dagfinn tydeligvis ikke forstår. Er at innenfor psykologi og psykiatri er enorme mengder fagstoff og ingen eier noen sannhet. Vi har minst 8 ulike retninger innfor psykologien som alle beskriver det samme fenomen ulikt. Samt at vi har mange ulike fagståsteder. Vi jobber i dag basert på den biokjemiske sykdomsmodellen, men adferdsanalytisk tenkning kommer mer og mer, samt den filosofiske retning. Så å sitte på et forum og dømme og diagnostisere er totalt uakseptabelt. Noe Dagfinn burde beklage. Han som selv har vært så opptatt av at andre skal beklage sin oppførsel.

Lenke til kommentar

De jeg henviser til har utdanning i medisin og psykologi. I tillegg til å være universitetsprofessorer har de arbeidet som overleger ved ulike klinikker og studert slike personligheter som denne diskusjonen omhandler.

 

Det er noe helt annet enn å ta utdanning på høgskulenivå innenfor psykiatri og rus som bare kvalifiserer til psykiatrisk sykepleier, vernepleier og tilsvarende.

 

Men jeg har forstått det slik at vi ikke skal forholde oss til slike personer og deres etablerte teorier, men heller til Gothminister og det han lirer av seg på et forum som dette..

Lenke til kommentar

De jeg henviser til har utdanning i medisin og psykologi. I tillegg til å være universitetsprofessorer har de arbeidet som overleger ved ulike klinikker og studert slike personligheter som denne diskusjonen omhandler.

 

Det er noe helt annet enn å ta utdanning på høgskulenivå innenfor psykiatri og rus som bare kvalifiserer til psykiatrisk sykepleier, vernepleier og tilsvarende.

 

Men jeg har forstått det slik at vi ikke skal forholde oss til slike personer og deres etablerte teorier, men heller til Gothminister og det han lirer av seg på et forum som dette..

Ingen har sagt at du Dagfinn skal forholde deg til noen. Det du burde forholde deg til er og ikke forhåndsdømme andre mennesker du ikke kjenner.

 

Medisin og psykiatri er ikke det samme. I psykiatrien jobber vi etter ulike teorier, det er ingen eksakt vitenskap. Du er jo selv skeptisk til medikament behandling, eller stabilisering som det faktisk er. Derfor litt underlig at du ikke forstår behaviorisme som jeg er utdannet innfor. Men uansett Dagfinn. Farmen er over og du har tatt feil av Olav. Det er hva du har og forholde deg til.

Lenke til kommentar

Dersom Olav engang blir ordfører og står overfor følgende valg: Penger til bygging eller utbedring av sykehjem, penger til matstasjon for trengende eller penger til utbedring av et veistykke i hans nærområde. Hvilken av disse forslagende tror dere da at en slik person ville lagt fram for høring og avstemming?

 

Jeg vet faktisk om en byrådsleder som nylig fikk bevilget 100 millioner kroner til utbedring av et veistykke som bl.a kom henne og hennes familie tilgode.

 

Er det slike politikere vi vil ha flere av, dvs. personer som ikke har empati for de som sulter eller har behov for omsorg og pleie? Olav har allerede vist oss at han gir en god dag i sultende mennesker, og unnskyldningen om at "dette bare er et spill", den biter iallefall ikke jeg på.

 

Selv om han ikke er av den aller farligste sorten, så vil nok hans tilbøyeligheter kunne ramme enkeltpersoner på en liten ønskelig måte, og da gjerne barna eller en av de nærmeste til dem som støtter denslags holdninger.

 

Folk står selvfølgelig fritt til å ha en subjektiv moral og gjøre som de vil, men de går ikke fri fra konsekvensene av sine valg, og det kan ikke rettferdiggjøres at det finnes mennesker av samme ulla i politikken allerede.

 

Dette er noe som man må prøve å begrense. Det hjelper lite å ta til tårene i ettertid dersom man f.eks har et sykt barn som ikke får innvilget livsnødvendig medisin bare fordi en eller annen politiker med mangel på empati mener at det blir for dyrt for samfunnet..

Lenke til kommentar

Som så mange ganger tidligere. Tråden handler ikke om Gothminister. Ikke har jeg kurs på høgskolen. Jeg har lengre utdanning, det er noe annet en kurs. Tydelig at en debattant ikke helt forstår forskjellen. Ikke forstår debattanten hvordan diagnostisering og utredning foregår. Det holder for debattanten å lese noen bøker og se på Farmen på TV, samt høre på det han kaller professorer, som er milevis fra og utføre diagnostisering. At debattanten vil dømme meg også, er jo ikke overaskende. Nå har han i ukevis dømt deltagere i Farmen og tatt grundig feil, som de fleste vil fort se.

 

Det er også viktig å ha evner til å skille mellom psykiatri og somatikk. Noe enkelte her ikke mestrer. I psykiatrien diskuterer leger (psykiatere) med sine kollegaer som er Vernepleiere og Sykepleiere. Disse har som oftest stor kompetanse i psykiatri. Tydelig at enkelte ikke helt har oversikt over hva dem snakker om. Men det viser jo tråden i sin tydelighet.

 

Tollak B. Sirnes og hans bokutgivelser er bare et eksempel på at det er fullt mulig å arbeide både som psykiatrisk overlege og samtidig ha erfaring innenfor psykologi, og han er ikke den eneste..

 

Jeg synes du burde tenke deg litt om før du påstår at andre ikke vet hva de prater om..

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg synes du burde tenke deg litt om før du påstår at andre ikke vet hva de prater om..

 

Kom gjerne med eksempler der jeg mener andre fagfolk ikke vet hva de prater om. Det er du som ikke vet hva du prater om. Det beviser du her også. Det du heller ikke viser store forståelsen er at man er svært uenig innenfor psykologi og psykiatri.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg synes du burde tenke deg litt om før du påstår at andre ikke vet hva de prater om..

 

Kom gjerne med eksempler der jeg mener andre fagfolk ikke vet hva de prater om. Det er du som ikke vet hva du prater om. Det beviser du her også. Det du heller ikke viser store forståelsen er at man er svært uenig innenfor psykologi og psykiatri.

 

 

Jeg henviste nettopp til en fagperson som har studert begge deler, og jeg forholder meg heller til slike enn til en person som deg..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Jeg synes du burde tenke deg litt om før du påstår at andre ikke vet hva de prater om..

 

Kom gjerne med eksempler der jeg mener andre fagfolk ikke vet hva de prater om. Det er du som ikke vet hva du prater om. Det beviser du her også. Det du heller ikke viser store forståelsen er at man er svært uenig innenfor psykologi og psykiatri.

 

 

Jeg henviste nettopp til en fagperson som har studert begge deler, og jeg forholder meg heller til slike enn til en person som deg..

 

Hvem du forholder deg til er ditt valg og ingen andres. Men du bør svare på din påstand. Der du beskylder meg for å påstå at andre fagfolk ikke vet hva de prater om. Eller er det nok en gang ord som renner ut fra deg, uten mening og innhold. Nå har du i ukevis tatt feil i din forhåndsdømming og du har sluppet unna med det. Men forsøk for en gang skyld og svar og ikke bare oppføre deg som en liten unge uten et snev av kunnskap.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Jeg synes du burde tenke deg litt om før du påstår at andre ikke vet hva de prater om..

 

Kom gjerne med eksempler der jeg mener andre fagfolk ikke vet hva de prater om. Det er du som ikke vet hva du prater om. Det beviser du her også. Det du heller ikke viser store forståelsen er at man er svært uenig innenfor psykologi og psykiatri.

 

 

Jeg henviste nettopp til en fagperson som har studert begge deler, og jeg forholder meg heller til slike enn til en person som deg..

 

Hvem du forholder deg til er ditt valg og ingen andres. Men du bør svare på din påstand. Der du beskylder meg for å påstå at andre fagfolk ikke vet hva de prater om. Eller er det nok en gang ord som renner ut fra deg, uten mening og innhold. Nå har du i ukevis tatt feil i din forhåndsdømming og du har sluppet unna med det. Men forsøk for en gang skyld og svar og ikke bare oppføre deg som en liten unge uten et snev av kunnskap.

 

 

Så mye munnhuggeri! Dette fører ingensteds hen. Den klokeste gir seg :).

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så mye munnhuggeri! Dette fører ingensteds hen. Den klokeste gir seg :).

 

Den klokeste forhåndsdømmer ikke mennesker man ser på TV og henviser til hva psykiatere har skrevet om ulike type symptomer på personlighetsavvik. Ingen fagfolk vil gå for diagnostisering ved og kun se et menneske på TV. Denne Dagfinn som nå i ukevis har forhåndsdømt og forsøkt seg svakt om hentydninger om psykopat. Burde være voksen nok til og beklage seg og innrømme at han tok feil. Mennesker som ikke evner å se sine feil. Skriver også mange psykiatere og fagfolk om. Mulig han burde tenke litt over det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...