Gå til innhold

Evolusjon vs. kreasjonisme (debatt for og imot evolusjonsteorien).


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
15 hours ago, TheFatMan said:

At et dyr blir til ett annet dyr var ikke en del av spørsmålet mitt.

Jeg spurte om du var enig i at bjørner bare bli bjørner, aper bare bli aper, hunder bare bli hunder, katter bare bli katter. Ingenting annet.

Selvsagt. Evolusjonsteorien er feil, fordi den forutsetter at et dyr kan bli til et helt annet dyr, noe tydeligvis ikke noe dyr kan.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Dart said:

På en liten øy i Karibien på en brygge traff vi en gammel mann med stokk. Vi kom i snakk fordi han kunne engelsk. Vi kom inn på fisk og hvor all fisken kom fra. Jeg fortalte at hunnfisken la egg og at hannfisken bidro med melke. Da begynte han å le "Egg! Egg under vann?!" hahahaha. Og så ble han sint, og fektet med stokken. Dermed trampet han inn mot landsbyen for å fortelle de andre der hvordan en frekk guttunge prøvde å lure en gammel mann. "Hah! Egg! Under vann?"  😆 

Hvordan oppstår små dyr og mennesker på øyer ? Fks. hvordan oppstår mini elefanter på små øyer ?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Insular_dwarfism

image.thumb.jpeg.b1478dc5c2dde64e68feb99a8742509e.jpeg
 

 

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
IHS skrev (2 timer siden):

Hvordan oppstår små dyr og mennesker på øyer ? Fks. hvordan oppstår mini elefanter på små øyer ?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Insular_dwarfism

 Det er forklart tidligere i tråden, og det har jeg noen artikler og en bok om, som jeg ikke har lest alt av. F eks så kan en gruppe individer bli isolert på en øy av tektoniske endringer, eller de kan ha tatt seg over havet til en øy langt fra land tilfeldig. Der utvikler de seg på egen hånd. De blir f eks mindre fordi det er lite mat der. De som klarer seg med lite mat har en fordel der det er lite mat.

PS: Jeg er den frekke lille guttungen som plager bombastiske gamle menn med fakta 🙂 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
IHS skrev (3 timer siden):

Evolusjonsteorien er feil, fordi den forutsetter at et dyr kan bli til et helt annet dyr, noe tydeligvis ikke noe dyr kan.

De små dinosaurene ble til fugler. Mellomstadiene er funnet.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Dart said:

 Det er forklart tidligere i tråden, og det har jeg noen artikler og en bok om, som jeg ikke har lest alt av. F eks så kan en gruppe individer bli isolert på en øy av tektoniske endringer, eller de kan ha tatt seg over havet til en øy langt fra land tilfeldig. Der utvikler de seg på egen hånd. De blir f eks mindre fordi det er lite mat der. De som klarer seg med lite mat har en fordel der det er lite mat.

PS: Jeg er den frekke lille guttungen som plager bombastiske gamle menn med fakta 🙂 

Ok, et par store elefanter svømmer ut på øya og blir gradvis til mini elefanter. Hvorfor er det ikke spor av store, mellomstore osv. elefanter på øya. Det burde være spor av en hel serie elefanter som gradvis blir mindre og mindre ? Hvorfor finner du bare fiks ferdige elefanter og ingen mellom størrelser ? Akkurat som på fastlandet, bare fiks ferdige dyr ?

Poenget her er at teorien din om dyret som gradvis blir mindre, bare er tull. Evolusjonsteorien er feil. Forklaringen er en helt annen.

 

 

Endret av IHS
Lenke til kommentar
IHS skrev (3 timer siden):

Evolusjonsteorien er feil, fordi den forutsetter at et dyr kan bli til et helt annet dyr, noe tydeligvis ikke noe dyr kan.

Men hvorfor kan du ikke fortelle hva det er å bli et helt annet dyr? Hvor går grensen for hvordan et dyr kan utvikle seg? Sist gang jeg spurte så postet du et bilde av to hunder...

Lenke til kommentar
IHS skrev (9 minutter siden):

Ok, et par store elefanter svømmer ut på øya og blir gradvis til mini elefanter. Hvorfor er det ikke spor av store, mellomstore osv. elefanter på øya. Det burde være spor av en hel serie elefanter som gradvis blir mindre og mindre ? Hvorfor finner du bare fiks ferdige elefanter og ingen mellom størrelser ? Akkurat som på fastlandet, bare fiks ferdige dyr ?

 

Du påstår at alle elefanter stammer fra samme urellefant. Hvorfor diskuterer du dette når du selv tror alle elefanter har utviklet seg fra en felles stamfar? Har du ombestemt deg, eller forstår du ikke hva du selv har hevdet?

Lenke til kommentar
IHS skrev (4 timer siden):

Du kan klassifisere så mye du vil (leke med navn) Evolusjonsteorien er feil.

Det er ikke klassifiseringen i seg selv som er bevis for dens riktighet, men fylogenetiske analyser, hvis nøyaktighet dessuten er verifisert på simulerte dataset. 

 

Finn deg en hobby du kanskje kan forstå deg på. ;)

Lenke til kommentar
IHS skrev (4 timer siden):

Selvsagt. Evolusjonsteorien er feil, fordi den forutsetter at et dyr kan bli til et helt annet dyr, noe tydeligvis ikke noe dyr kan.

Det har blitt forklart opp i mente at evolusjon ikke tillater et clades å bli noe fundamentalt annet enn hva det er. Din misforståelse av biologi er dessverre ikke bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
IHS skrev (33 minutter siden):

Ok, et par store elefanter svømmer ut på øya og blir gradvis til mini elefanter.

Ja omtrent som når min gamle venn avlet fram små rever, 30% mindre enn snittet. Han paret bevisst de minste revene med hverandre. Og store rever på samme måte. Sølvreven er en mutasjon som er avlet på. En russisk veterinær snakket om dette på TV for et par år siden, og viste to rever hun hadde avlet fram som var snille som hunder, gikk løse og oppførte seg veldig sympatisk og kosete. Det er slett ikke tilfelle med de andre revene som freser, hugger og virker som de hater oss 100%. Endringene skjer på bare 6-10 generasjoner eller 3-5 år om oppdretter er dyktig.

Tenk hva evolusjonen kan prestere på 4000 millioner år? 

Det er jo historien til tamhunder i et nøtteskall, og årsak til hundetreet over alle hunderasene, vi har endret dem med avl på bare noen få tusen år.

Vi parer hest og esel for å få muldyr. Riktignok sterile, men plutselig en dag kan et blandingsindivid få føll pga en genetisk endring. Mutasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
IHS skrev (50 minutter siden):

Forklaringen er en helt annen.

Da kan du sikkert fortelle oss hvordan alle elefantene PLUTSELIG ble mindre. Eller hvordan de små elefantene PLUTSELIG "oppsto". Og hvorfor de små elefantene ikke finnes andre steder?

Ikke hypotesen om den intelligente design-trollmannen igjen dah.... Som tryller fram to helt nye individer uten at det dannes varianter eller ulike størrelser. Litt som en fabrikk der produksjonssykluser ikke endres.

Plutselig finner trollmannen på at det skal være små elefanter på den øya, og så plutselig så er det to komplette individer der? Kanskje de mønstret av fra Noas ark etter syndfloden 🙂 og arken hadde alle slag elefanter på lager. Det tar litt plass stell og mat, men for røverhistorier finnes ingen grenser.

Lenke til kommentar
IHS skrev (4 timer siden):

Selvsagt. 

  Takk. da er vi enig i at en bjørn bare kan føde en bjørn, en ape bare kan føde en ape, hunder kan bare føde hunder, og katter bare kan føde katter slik som evolusjonsteorien sier. Ref: Loven om monofili.

 

IHS skrev (4 timer siden):

Evolusjonsteorien er feil, fordi den forutsetter at et dyr kan bli til et helt annet dyr, noe tydeligvis ikke noe dyr kan.

Du forstår ikke evolusjonsteorien hvis du sier dette. Da har du bevist poenget mitt

TheFatMan skrev (21 timer siden):

Det er din forståelse av evolusjonsteorien som er feil. Jeg ser du argumenterer mot noe du demonstrativt ikke har full forståelse av.

 

Evolusjonsteorien sier at en gruppe med dyr endrer seg over tid. Det er aldri et individ som endrer seg. Hele gruppen kan endre seg basert på press fra omgivelsene. Jo større gruppe, jo lengre tid vil det ta for gruppen vil endre seg ut i fra press fra levevilkår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, IHS said:

Evolusjonsteorien er feil, fordi den forutsetter at et dyr kan bli til et helt annet dyr, noe tydeligvis ikke noe dyr kan.

Men det er ikke tydelig at et dyr ikke kan bli et annet dyr.
Det er derfor evo.t. sier at de kan det, fordi det er tydelig at de kan det, gitt tilstrekkelig tid.

 

49 minutes ago, IHS said:

Ok, et par store elefanter svømmer ut på øya og blir gradvis til mini elefanter. Hvorfor er det ikke spor av store, mellomstore osv. elefanter på øya. Det burde være spor av en hel serie elefanter som gradvis blir mindre og mindre ?

Er forholdene til stede for at fossiler kan dannes på denne øyen? Kan det kanskje ha noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En katt kan bare føde kattunger, f eks ikke hundevalper. 

Katter kan over lang tid forandre seg ved avl eller naturlig seleksjon. 

Det fins ingen grenser for hvor mye katter som art kan forandre seg over lang tid, og ingen grense for hvor mange nye arter som senere kan oppstå fra katter. Vi må ikke blande sammen fortida med framtida. Vi vet mye om fortida men lite om framtida.

Høyst ulike arter har slektskap, dvs med felles stamfar. Elefanten har visst i fjern fortid felles stamfar med manaten og klippegrevlingen og spissmusa. Der må du gjerne korrigere, da dette er ikke mitt fag. Det er min naturfaglærer som har sagt det 🙂  For en vanlig gammel mann som meg er det veldig rart, men ikke verre enn at jeg forstår hvordan det ble slik. Om spissmusa igjen kan bli elefant det er visst ganske lite sannsynlig, men ikke umulig over noen titalls millioner år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
JTHammer skrev (40 minutter siden):

Er forholdene til stede for at fossiler kan dannes på denne øyen? Kan det kanskje ha noe med saken å gjøre?

Det er ikke så sikkert. Dør de ved stranda og det er masse smågnagere ute og går, så tror jeg det bare kan bli igjen noen tenner. De må graves opp fra noen meter med jord. Og er de veldig små og få, så kan det fort bli vanskelig. 

De store fossilfunnene skjer der mange dyr har dødd samtidig på et sted. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, nirolo said:

Du påstår at alle elefanter stammer fra samme urellefant. Hvorfor diskuterer du dette når du selv tror alle elefanter har utviklet seg fra en felles stamfar? Har du ombestemt deg, eller forstår du ikke hva du selv har hevdet?

Har du en link ?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dart said:

Ja omtrent som når min gamle venn avlet fram små rever, 30% mindre enn snittet. Han paret bevisst de minste revene med hverandre. Og store rever på samme måte. Sølvreven er en mutasjon som er avlet på. En russisk veterinær snakket om dette på TV for et par år siden, og viste to rever hun hadde avlet fram som var snille som hunder, gikk løse og oppførte seg veldig sympatisk og kosete. Det er slett ikke tilfelle med de andre revene som freser, hugger og virker som de hater oss 100%. Endringene skjer på bare 6-10 generasjoner eller 3-5 år om oppdretter er dyktig.

Tenk hva evolusjonen kan prestere på 4000 millioner år? 

Det er jo historien til tamhunder i et nøtteskall, og årsak til hundetreet over alle hunderasene, vi har endret dem med avl på bare noen få tusen år.

Vi parer hest og esel for å få muldyr. Riktignok sterile, men plutselig en dag kan et blandingsindivid få føll pga en genetisk endring. Mutasjon.

Så du tror de store elefantene svømte ut til øya og paret seg med noen miniatyr elefanter og at de derfor finner mini elefanter på øya ?

Hvorfor er det ikke spor av store, mellomstore osv. elefanter på øya. Det burde være spor av en hel serie elefanter som gradvis blir mindre eller større. Hvorfor finner du bare fiks ferdige elefanter og ingen mellom størrelser ? Akkurat som på fastlandet, bare fiks ferdige dyr ?

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...