Gå til innhold

Er E-sport egentlig sport?


Anbefalte innlegg

Språklig sett syns jeg det er feil å kalle det for sport. Jeg mener heller ikke at rallykjøring og sjakkspill er sport. Men jeg skjønner godt, og syns egentlig at det er helt greit at tilhengerne bruker dette begrepet siden det både er catchy og godt innarbeidet. Selv har jeg per i dag ingen interesse av e-sport, men det kunne sikkert være gøy å følge med på i fremtide om et spill jeg spiller selv skulle ta av som e-sport spill.

Det du tenker på er kansje begrepene idrett/sport. Esport, rally osv er ikke en idrett, men det er helt klart en sport. Sjakk er også en sport.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Språklig sett syns jeg det er feil å kalle det for sport. Jeg mener heller ikke at rallykjøring og sjakkspill er sport. Men jeg skjønner godt, og syns egentlig at det er helt greit at tilhengerne bruker dette begrepet siden det både er catchy og godt innarbeidet. Selv har jeg per i dag ingen interesse av e-sport, men det kunne sikkert være gøy å følge med på i fremtide om et spill jeg spiller selv skulle ta av som e-sport spill.

Det du tenker på er kansje begrepene idrett/sport. Esport, rally osv er ikke en idrett, men det er helt klart en sport. Sjakk er også en sport.

Det kan hende at du har rett. Selv har jeg alltid tenkt på sport som noe som innbefatter fysisk aktivitet, men kanskje har jeg hatt en feilaktig snever forståelse av ordet?

Lenke til kommentar

E-sport er ikke en avgrenset sport. Det er ikke slik at sporten går ut på å hoppe lengst, skyte blink eller lignende. Reglene og det endelige siktemålet avhenger av hvilket spill man spiller, og nye spill erstatter de gamle hele tiden. Skal man regne Starcraft 2 som en gren innen e-sport? Er CS en annen gren?

 

Jeg syns det blir en litt kunstig måte å definere sport på. Det virker litt som om du laget den definisjonen bare for å utelukke e-sport :)

Annen sport har forskjellige grener, det er sant, men når det gjelder e-sport så er det et par ting som man kan lese utifra selv ordet. 1. E-sport er en type sport, eller noe som ligner på sport. 2. E-sport er på en eller annen måte forskjellig fra annen sport, siden det ikke kalles sport, men e-sport. Annen sport kalles bare sport (selv om ikke alle er enige i at alle grener hører til innunder sport) så e-sport må jo derfor skille seg fra annen sport på en måte som som er unikt for den.

 

Å ha ulike spill, som det konkurreres i, istedet for grener er forskjellig, men det er samtidig ganske likt også. På samme måte som fotball, så er DOTA avgrenset av spilleregler og har en måte man kan vinne på.

De enkelte spillene kommer ikke til å like lang levetid som de forskjellige idrettsgrenene, men jeg synes ikke det er forskjellig nok til at det er en opplagt grunn til å forkaste e-sport som sport.

 

E-sport kan være artig å følge med på, men jeg synes ikke det faller naturlig å omtale det som en sport. Det er heller ikke nødvendig å kalle det en sport. Det er fint mulig å følge med på noe, like det og heie på spillerne uten at det er en sport.

 

 

Jeg kan være enig i at spillernes måte å prøve å oppnå anerkjennelse i samfunnet på gjennom å kalle hobbyen sin for sport eller kunst er litt sleipt og feigt, men på den annen side har spillerne vært stigmatisert på en urettferdig måte over lang tid, så det er jo egentlig ganske forståelig. Endret av Gother-Bit
Lenke til kommentar

Språkrådets ordliste definerer sport som blandt annet "fritidsbeskjeftigelse".

 

Ordet kommer opprinnelig fra fransk og betyr "det som får en bort fra arbeidet".

 

 

Jeg fant også en fin liten tekst på norske wikipedia, som oppsummerer ordets moderne betydning ganske bra:

 

 

Det finnes ingen allment akseptert definisjon av hva som skiller sport fra andre fritidsaktiviteter. Mange ordbøker og leksika referere til sport som en fysisk aktivitet, som ofte inneholder et element av konkurranse. Andre kilder inkluderer også tankesport og motorsport hvor fysisk aktivitet er mindre dominerende. Sport kan også grense opp mot kunst, særlig gjelder dette aktiviteter hvor dommere bedømmer utøverens prestasjon opp mot kriterier for god stil. Dans kan f.eks. både være sport i form av sportsdans og kunst i form av ballett.

 

Som jeg påpekte tidligere i denne tråden, så er definisjonen av sport veldig vag, og man kan kalle omtrent alt for sport uten å ta feil.

 

IOC annerkjenner blandt annet sjakk, bridge og poker som sporter. Og de olympiske leker har gjennom tidene hatt mange rare grener, som for eksempel poesi og arkitektur.

Lenke til kommentar

For det første er "eSport" er en egen definisjon som definerer konkurranse på elektroniske platformer. Vi definerer ikke CS eller HoN som en "sport", men som en "eSport".

...men om vi likevel skal undersøke om "eSport" kan defineres som en type sport, trenger vi først å vite hva en sport er.

 

Wikipedia sier: "Det finnes ingen allment akseptert definisjon av hva som skiller sport fra andre fritidsaktiviteter. Mange ordbøker og leksika referere til sport som en fysisk aktivitet, som ofte inneholder et element av konkurranse. Andre kilder inkluderer også tankesport og motorsport hvor fysisk aktivitet er mindre dominerende. Sport kan også grense opp mot kunst, særlig gjelder dette aktiviteter hvor dommere bedømmer utøverens prestasjon opp mot kriterier for god stil. Dans kan f.eks. både være sport i form av sportsdans og kunst i form av ballett."

 

Og uten en klar definisjon på hva som er en "sport", så er vi ikke klar for denne diskusjonen.

 

Først må vi definere "sport"... Personlig mener jeg sport er den typen som nevnt først i Wikipedia sin artikkel: "...fysisk aktivitet, som ofte inneholder et element av konkurranse."

 

Fysisk aktivitet defineres så som «all kroppslig bevegelse produsert av skjelettmuskulatur som resulterer i en vesentlig økning av energiforbruket utover hvilenivå» - Selv om eSport har en viss mengde øye-hånd koordinasjon og presisjon som kan gå under "all kroppslig bevegelse", mener jeg at det IKKE kan klasifiseres som en sport på grunn av at det ikke fører til en vesentlig økning av energiforbruket.

 

Sjakk er per definisjon heller ikke en sport etter min mening.

 

Likevel er eSport (for meg) en veldig underholdene konkurranse form og sjakk er på lik linje som eSport (for noen) også en underholdene konkurranse form.

 

Uansett må sport defineres før diskusjonen om eSport kan taes skikkelig.

Endret av seppo-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det heter E-sport...

 

Hvorfor i alle dager skal man begynne å krangle om begrepet?

Hvorfor ikke? Det der kan du si hver eneste gang noen har en slik diskusjon, og det vil sjelden være en gyldig innsigelse. Folk er usikre og uenige om hvor e-sport egentlig hører hjemme, og da er det nyttig å diskutere det. For eksempel nyter sport og idrett av omfattende støtteordninger, og hvis e-sport skal likestilles, må det få sin del av kaka. Det synes jeg blir feil, av årsaker jeg allerede har nevnt i tråden.

Lenke til kommentar

Språkrådets ordliste definerer sport som blandt annet "fritidsbeskjeftigelse".

 

Ordet kommer opprinnelig fra fransk og betyr "det som får en bort fra arbeidet".

 

 

Jeg fant også en fin liten tekst på norske wikipedia, som oppsummerer ordets moderne betydning ganske bra:

Det finnes ingen allment akseptert definisjon av hva som skiller sport fra andre fritidsaktiviteter. Mange ordbøker og leksika referere til sport som en fysisk aktivitet, som ofte inneholder et element av konkurranse. Andre kilder inkluderer også tankesport og motorsport hvor fysisk aktivitet er mindre dominerende. Sport kan også grense opp mot kunst, særlig gjelder dette aktiviteter hvor dommere bedømmer utøverens prestasjon opp mot kriterier for god stil. Dans kan f.eks. både være sport i form av sportsdans og kunst i form av ballett.

Som jeg påpekte tidligere i denne tråden, så er definisjonen av sport veldig vag, og man kan kalle omtrent alt for sport uten å ta feil.

 

IOC annerkjenner blandt annet sjakk, bridge og poker som sporter. Og de olympiske leker har gjennom tidene hatt mange rare grener, som for eksempel poesi og arkitektur.

Jo det virker som om de av oss som ikke har tenkt på e-sport som sport har tatt feil. Idrett er jo som noen sa over en kjekt ord om du vil utelukke sport som innebærer lite fysisk aktivitet.

 

Men selv om ordet sport opprinnelig betydde fritidsaktivitet, så er vel et konkurranse element en nødvendig del av det å drive med sport? F.eks om du bare løper for deg selv og med andre, men aldri mot noen. Du trener og trener og blir både raskere og mer utholdende. Men om du aldri konkurrerer mot noen, da driver du vel ikke med sport? Du holder vel da heller ikke på med idrett?

Lenke til kommentar

 

 

Det heter E-sport...

 

Hvorfor i alle dager skal man begynne å krangle om begrepet?

Hvorfor ikke? Det der kan du si hver eneste gang noen har en slik diskusjon, og det vil sjelden være en gyldig innsigelse. Folk er usikre og uenige om hvor e-sport egentlig hører hjemme, og da er det nyttig å diskutere det. For eksempel nyter sport og idrett av omfattende støtteordninger, og hvis e-sport skal likestilles, må det få sin del av kaka. Det synes jeg blir feil, av årsaker jeg allerede har nevnt i tråden.

Om e-sport skal likestilles av staten og nyte godt av støtteordninger er en diskusjon om noe helt annet. Det kan likevel sikkert være lurt, slik som du gjør her å ta opp dette emnet i slike sammenhenger som dette for å forhindre at e-sport blir "snik-innført" som en utgiftspost.

Lenke til kommentar

 

E-sport er ikke en avgrenset sport. Det er ikke slik at sporten går ut på å hoppe lengst, skyte blink eller lignende. Reglene og det endelige siktemålet avhenger av hvilket spill man spiller, og nye spill erstatter de gamle hele tiden. Skal man regne Starcraft 2 som en gren innen e-sport? Er CS en annen gren?

 

Jeg syns det blir en litt kunstig måte å definere sport på. Det virker litt som om du laget den definisjonen bare for å utelukke e-sport :)

Annen sport har forskjellige grener, det er sant, men når det gjelder e-sport så er det et par ting som man kan lese utifra selv ordet. 1. E-sport er en type sport, eller noe som ligner på sport. 2. E-sport er på en eller annen måte forskjellig fra annen sport, siden det ikke kalles sport, men e-sport. Annen sport kalles bare sport (selv om ikke alle er enige i at alle grener hører til innunder sport) så e-sport må jo derfor skille seg fra annen sport på en måte som som er unikt for den.

 

Å ha ulike spill, som det konkurreres i, istedet for grener er forskjellig, men det er samtidig ganske likt også. På samme måte som fotball, så er DOTA avgrenset av spilleregler og har en måte man kan vinne på.

De enkelte spillene kommer ikke til å like lang levetid som de forskjellige idrettsgrenene, men jeg synes ikke det er forskjellig nok til at det er en opplagt grunn til å forkaste e-sport som sport.

 

E-sport kan være artig å følge med på, men jeg synes ikke det faller naturlig å omtale det som en sport. Det er heller ikke nødvendig å kalle det en sport. Det er fint mulig å følge med på noe, like det og heie på spillerne uten at det er en sport.

 

Jeg kan være enig i at spillernes måte å prøve å oppnå anerkjennelse i samfunnet på gjennom å kalle hobbyen sin for sport eller kunst er litt sleipt og feigt, men på den annen side har spillerne vært stigmatisert på en urettferdig måte over lang tid, så det er jo egentlig ganske forståelig.

 

 

Nei, det er helt rett at jeg har laget definisjonen selv. Det har alle andre også her, i og med at det ikke eksisterer en formell definisjon :)

 

Jeg forsøkte ikke å utelukke e-sport, men jeg valgte nok formuleringene litt for å få frem at jeg ikke synes esport faller inn. At e-sport har ordet "sport" i seg, kan ikke være et argument i noen retning. Jeg kan kalle snømåking på hyttetaket for sportsmåking, men det blir ikke sport av den grunn.

 

Du skriver selv at DOTA har egne regler man må forholde seg til når man spiller, men vil ikke dette gjelde enhver konkurranse? I Ludo kan man bare kaste terningene én gang. Man kan heller ikke kaste terningen to ganger med mindre man triller en 6-er.

 

Jeg vet ikke... Jeg har problemer med å godta at ulike sportsgrener (jeg vet du er uenig i å benytte uttrykket, men i mangel på et bedre ord) skal oppstå hver gang EA eller Activision slipper et produkt. Jeg føler på en måte sportsbegrepet blir veldig utvannet.

Lenke til kommentar

Språkrådets ordliste definerer sport som blandt annet "fritidsbeskjeftigelse".

 

Ordet kommer opprinnelig fra fransk og betyr "det som får en bort fra arbeidet".

Skal man bli god i eSport er spillet arbeidet. Ser man f.eks til sør-Korea er det mange som trener i femten timer om dagen, hver eneste dag for å bli best. Det er faktisk langt mer krevende enn en vanlig kontorjobb.

 

Og hva mener folket om skihopp og skiskyting? I skihopp trenger man omtrent null fysisk trening. Klarer man å gå trappen opp, er man i stand til å fullføre sporten med glans. Vi kan dra en alkis inn fra gaten, sette på ham ski og dytte han ned hoppbakken, og han vil klare å utøve sporten helt fint. Like fullt er det 100% godkjent som idrett, selv i OL.

 

Skiskyting trenger litt mer fysisk trening, da det er mer gåing involvert. Men også her er det fysiske på andreplass. Bommer man når man skyter de blinkene må man ta en strafferunde osv, så uansett hvor rask man er å gå kan man fort tape om man ikke har det mentale i orden, men har man det mentale i orden kan man spare inn mye og vinne selv om man går saktere. Men igjen, det er like fullt helt godkjent som idrett.

Lenke til kommentar

Og hva mener folket om skihopp og skiskyting? I skihopp trenger man omtrent null fysisk trening. Klarer man å gå trappen opp, er man i stand til å fullføre sporten med glans. Vi kan dra en alkis inn fra gaten, sette på ham ski og dytte han ned hoppbakken, og han vil klare å utøve sporten helt fint. Like fullt er det 100% godkjent som idrett, selv i OL.

 

Skiskyting trenger litt mer fysisk trening, da det er mer gåing involvert. Men også her er det fysiske på andreplass. Bommer man når man skyter de blinkene må man ta en strafferunde osv, så uansett hvor rask man er å gå kan man fort tape om man ikke har det mentale i orden, men har man det mentale i orden kan man spare inn mye og vinne selv om man går saktere. Men igjen, det er like fullt helt godkjent som idrett.

 

 

 

 

Beklager å si dette, men du er langt unna sannheten her.

 

Det er nok mye mer trening i skihopp enn du tror, og ikke minst et ekstremt slankepress. Spenst, beveglighet, stabiliseringstyrke og ikke minst kosthold er viktig for å komme langt. Og for å bli blant de beste så må det settes av utallige timer her også.

 

Jeg datt ut når du nevnte skiskyting, får håpe du bare trollet.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og hva mener folket om skihopp og skiskyting? I skihopp trenger man omtrent null fysisk trening. Klarer man å gå trappen opp, er man i stand til å fullføre sporten med glans. Vi kan dra en alkis inn fra gaten, sette på ham ski og dytte han ned hoppbakken, og han vil klare å utøve sporten helt fint. Like fullt er det 100% godkjent som idrett, selv i OL.

 

Skiskyting trenger litt mer fysisk trening, da det er mer gåing involvert. Men også her er det fysiske på andreplass. Bommer man når man skyter de blinkene må man ta en strafferunde osv, så uansett hvor rask man er å gå kan man fort tape om man ikke har det mentale i orden, men har man det mentale i orden kan man spare inn mye og vinne selv om man går saktere. Men igjen, det er like fullt helt godkjent som idrett.

 

Hallo? Er alt ok?

 

For å fullføre et skihopp uten fall krever det ganske god fysikk. For å konkurrere i verdenstoppen kreves det ekstrem fysikk. Gutta jobber og sliter hver dag for å være i god nok form og ha god nok spenst. Tror du de sitter hjemme og spiller spill når de ikke er i hoppbakken?

 

Skiskyting er virkelig en fysisk krevende sport. Har du noen gang gått på ski? De norske landslagsguttene er så godt trent at noen av de har stilt for Norge i vanlig langrenn. Det er ekstrem fysisk trening.

 

Eksemplet ditt er jo helt høl i hue. Man kan da vel også dra inn en alkoholiker for å spille fotball. Han klarer sikkert å gå rundt på banen i 90 minutter å se dum ut. Sykle kan da vel alle gjøre, hvorfor er det en idrett? Forskjellen er jo bare at han (eller vi "normale") presterer helt ræv. De fleste av oss kan gjøre diverse idretter uten god fysikk, men resultatet vil være elendig.

 

Ingen dårlige trente kan hoppe like lang, gå like fort over 15-30km på ski eller sykle like hurtig over ekstreme lengder som de som trener på det. I alle tilfellene krever det trening, ekstreme mengder med fysisk trening.

Endret av Espp
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...