Gå til innhold

Gjør spill deg voldelig?


Anbefalte innlegg

Først og fremst tenker jeg dette er et stort tema og det er mye som kan diskuteres mye innenfor om hvor og hvordan spill kan gjøre deg voldelig.



Jeg tenker at det er mye forskjellig som kan få deg til å bli voldelig i spill, alt fra at man ikke får det til eller andre personlige problemer eller andre lidelser, sykdommer og annet. Du kan også tolke hva meningen med spillet er som for eksempel Grand Theft Auto 5, der du skal gå ut å gjøre kriminell handling for å komme videre i spillet. Det er en del i spillet der du skal torturere en person får å få informasjon slik at du kan komme deg videre i spillet. Jeg tenker det at folk kan mistolke det og kanskje der det går videre til vold i virkeligheten.



Slik jeg har tenkt på det er at hvis du er en person som ikke har noe problem med å tape i et spill og du har ingen problemer med hverdagen din eller livet ditt generelt så tenker jeg at du kommer tolke det slik at du ikke vil gjøre noe av de handlingene i virkeligheten.



Jeg tror ikke at spill gjør det voldelig. Hvorfor jeg tror jeg ikke det? Jeg syntes at dagens samfunn har ikke vist meg noe som kan gi meg en hvis tanke at noen vil gjøre noe kriminelle handlinger ut fra et spill. Iallefall ikke i Norge. Selvfølgelig må man noen ganger regne med at noen kommer til gjøre noe lignende i virkeligheten, men jeg kommer ikke til å tro at noen går så langt for å gjøre en rekke kriminelle handlinger etterhverandre fra et spill.



Det finnes også andre spill som Call of duty eller Battlefield, der du går med ut som at du er fra militæret og du kjemper for landet ditt eller en annen gruppe. Jeg tenker kanskje noen som har en bakgrunn eller et minne av et dårlig minne som kan få deg til å bli sur, lei deg eller frustrert. For eksempel om du har dratt til et land for å krige og du har drept noen å etter det kommer du deg ikke over det, eventuelt det har forandret deg psykisk. Det tenker jeg at kan føre deg til å bli voldelig fra et spill.



Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et spill gjør deg ikke voldelig, det er deg selv, man kan selvfølgelig bli påvirket, men hopper du utenfor en bro om du gjør det på spillet?

Nå tror jeg ikke akkurat det var hva StavrosW mente. Man skal nok ha problemer psykisk hvis man blir voldelig av spill. Nå skal jeg ikke si at alle som har psykiske tilstander eller problemer kommer til å være voldelig i et spill eller i virkeligheten.

 

Ingen som er helt frisk ville ha tenkt sånn, når jeg sier helt frisk mener jeg en som kan tenkte klart, klokt og tenke på konsekvenser. Selvfølgelig er det sikkert noen som ikke klarer det, men det er bare enkelt-individer. Selv har jeg spilt i minst 10 år, alt fra MMORPG til FPS til Strategi spill, alle online. Jeg har ingen tendenser til å bli voldelig av spill, ei heller de jeg kjenner som har holdt på med samme type spill i like lang tid.

 

Voldelige tendenser er nok noe som vokser fram psykisk, enten av tidligere erfaring med vold, f.eks. fra foreldre, venner og/eller familie, og som StavrosW sa, krig eller erfaringer som kan ha satt ett varig psykisk minne hos indivier, akkurat som vi ser fra veteraner og soldater som har vært i krig. De havner på sykehus, veteransykehus og galehjem(Unnskyld det siste ordet) tidligere og kjappere enn de fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror (men jeg tror forskningen er imot meg...?) at folk blir påvirket i negativ retning av spill. Noen mer enn andre, men alle blir mer voldelig.

Tror det kommer litt an på hvilke type spill. Altså hvis du spiller et spill hvor scener er svært brutal så tror jeg nok du kan bli påvirket, men ikke nok til å drepe/gjøre en forbrytelse. Om du spiller et barnespill eller f.eks. hobbiten fra 2003 så tror jeg ikke at du kommer til å gjøre det samme.

 

Flere spill har blitt.. Hva skal jeg si.. Bannet, for å ha for groteske scener som forskere tror kan påvirke oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle slike ting handler om du forstår verden og om du vet forskjell på vår verden og en oppdiktet en. Har jo vært store diskusjoner de siste tiårene over film og musikk, om hvordan det påvirker oss osv. Spill har nå sin periode. Ikke lenge siden det ble anerkjent som kunst, tvilende foreldre, dårlig informasjon rundt hva det er.

 

Spill i seg selv dekker jo et behov som andre medier ikke gjør, du har innvirkning på resultatet av verket. Du kan forme ting som du foretrekker, noen ganger tillater det deg å gjøre helt forferdelige ting, ihvertfall visst det er ting du hadde utøvet i vår verden. Så ja jeg mener at noen mennesker, som mangler konseptet av realitet kan bli skadet av spill, men like mye film, bøker, tv serier osv. Handler mer om at de som er ansvarlige må informere bedre, foreldre må ta del i interessene til barn og sette sunne grenser. Alt kan forebygges, til og med dette. Og selv om jeg sier at noen kan bli påvirket så vil jeg påpeke at kanskje en av tusen er hva jeg mener. De fleste her inne har spilt i mangfoldige år, drept millioner av skapninger, mennesker osv i virtuelle verdener. Mange er fedre, mødre, arbeidere, studenter, som har venner og et godt sosial liv på sin måte.

 

Spennende emne uansett, vi dekker definitivt ikke dette temaet på riktig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror (men jeg tror forskningen er imot meg...?) at folk blir påvirket i negativ retning av spill. Noen mer enn andre, men alle blir mer voldelig.

 

Ja det meste av forskningen er i mot deg, men ikke all.

 

Min oppfattning er at det absolutt ikke gjør det. For min egen del fungerer det som en fin måte å slippe ut litt frustrasjon på til tider, føler meg mye roligere etterpå ;)

 

Tror også de som kaster håndkontroller i veggen og skriker, slår i stykker tastatur og slikt. Også er/hadde vært slike som skriger og hoyer når de ser på sport, eventuelt slåss på byen etter en fotballkamp. Så det er nok personligheten du har med deg som styrer hvor voldelig du er, ikke spillene.

 

 

PS. Det var da en ett dypt tema til en førstepost, skriver skoleoppgave ;) ?

Endret av GrinderX9
Lenke til kommentar

 

Jeg tror (men jeg tror forskningen er imot meg...?) at folk blir påvirket i negativ retning av spill. Noen mer enn andre, men alle blir mer voldelig.

 

Ja det meste av forskningen er i mot deg, men ikke all.

 

Min oppfattning er at det absolutt ikke gjør det. For min egen del fungerer det som en fin måte å slippe ut litt frustrasjon på til tider, føler meg mye roligere etterpå ;)

 

Tror også de som kaster håndkontroller i veggen og skriker, slår i stykker tastatur og slikt. Også er/hadde vært slike som skriger og hoyer når de ser på sport, eventuelt slåss på byen etter en fotballkamp. Så det er nok personligheten du har med deg som styrer hvor voldelig du er, ikke spillene.

 

 

PS. Det var da en ett dypt tema til en førstepost, skriver skoleoppgave ;) ?

 

Jepp, ganske ny til dette.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror (men jeg tror forskningen er imot meg...?) at folk blir påvirket i negativ retning av spill. Noen mer enn andre, men alle blir mer voldelig.

 

Ja det meste av forskningen er i mot deg, men ikke all.

 

Min oppfattning er at det absolutt ikke gjør det. For min egen del fungerer det som en fin måte å slippe ut litt frustrasjon på til tider, føler meg mye roligere etterpå ;)

 

Tror også de som kaster håndkontroller i veggen og skriker, slår i stykker tastatur og slikt. Også er/hadde vært slike som skriger og hoyer når de ser på sport, eventuelt slåss på byen etter en fotballkamp. Så det er nok personligheten du har med deg som styrer hvor voldelig du er, ikke spillene.

 

 

PS. Det var da en ett dypt tema til en førstepost, skriver skoleoppgave ;) ?

 

Jepp, ganske ny til dette.

 

Skulle prøve å gjøre en god jobb til førsteinnlegg, men heh.. ja. Kunne gått bedre

Lenke til kommentar

Jeg har veldig mange timer bak meg når det gjelder voldelige spill,
men jeg er ikke istand til å skade andre personer med mindre det er snakk om selvforsvar,
og da kun minimum det som trengs,
foretrekker å snakke meg ut av de få situasjonene som har oppstått og klarer som regel det.

Er 27 år og har enda tilgode å havne i slåsskamp med unntak av en gang på barneskolen og det var over i løpet av 2 min etter at begge hadde fått inn ett slag i mageregionen på hverandre. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...