Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innføring i juss. Anbefalinger?


crii

Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurte på om noen kunne gi noen tips om bøker/nettsider eller andre publikasjoner som gir en enkel og grei innføring i juss. Er ikke jurist og kan nok ikke bli det heller da jeg valgte yrkesfaglig på videregående og gikk i jobb da jeg var ferdig, så det toget er nok for lengst kjørt, det hindrer meg derimot ikke å ha interesse for det og ønske om å lære mer og få god peiling på det

 

All hjelp vil bli tatt i mot med takknemlighet

 

Straffeloven og grunnloven har jeg nogenlunde kunnskap med og deres virkeområder

 

~Crii

(Juss n00b) :p

Endret av crii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg sliter aller mest med er å få en klar forståelse av forvaltningsloven, den virker ekstremt komplisert.

Akkurat nå prøver jeg å få en enkel forståelse for hva ett privat rettssubjekt betyr. Wikipedia fikk det til å høres vansklig ut. Jeg går ut i fra at et "Vanlig rettssubjekt" betyr ett offentlig organ som foreksempel skatte etaten er dette korrekt?

Lenke til kommentar

Akkurat nå prøver jeg å få en enkel forståelse for hva ett privat rettssubjekt betyr. Wikipedia fikk det til å høres vansklig ut. Jeg går ut i fra at et "Vanlig rettssubjekt" betyr ett offentlig organ som foreksempel skatte etaten er dette korrekt?

 

Et privat rettssubjekt er en fysisk eller juridisk person som kan ha rettigheter og plikter (som kan være subjekt, det vil si opptre aktivt og passivt, for retten i betydningen lovgivningen). Det skilles ikke mellom private og vanlige rettssubjekter, men mellom private og offentlige.

Lenke til kommentar

For å svare på trådstarters spørsmål om den boken er "Jussens ABC", så kan jeg si ja. Den handler stort sett om å se lovene for det de er, å kunne lese lovteksten og skjønne meningen.

 

Jeg synes den er lett å forstå fordi forfatteren bruker uttrykk som "du" og "jeg", som fikk meg til å føle at forfatteren snakket direkte til meg og ikke var for objektiv og tørr :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...