Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Beskymret for helsa mi


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I det siste har jeg slitt med dårlig matlyst, søvnvansker og mareritt om nettene. Hverdagen min er preget av mye stress. Er avhengig av å prestere hver gang. Det har pleid å gått fint før, men nå har jeg fått veldig dårlig matlyst. I tillegg har jeg store søvnvansker. Jeg kan legge meg kl 10.00 og bli værende igjen til 02.00, før jeg klarer å sovne. I tillegg er jeg pleget av mareritt om nettene. Blir litt beskymret. Hva skjer med meg? Er dette noe alvorlig?



Anonymous poster hash: eba11...9a8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi mennesker klarer å presse oss langt over en kort periode, men over lengre perioder, så fungerer ikke dette. Man klarer ikke holde seg våken i flere døgn, men har ikke krampelatter i flere timer og man klarer heller ikke å holde et høyt stressnivå over lengre tid (excited state). Jeg ville anbefalt å sette av noen timer hver dag, og eventuelt helger, hvor du gjør akkurat det som passer deg best og der du kjenner roen senker seg. Dette er bare en personlig anbefaling jeg kommer med.

Hvis du føler at stressnivået går utover helsen din, så kan du kontakt din fastlege, de er klare for å ta deg imot dersom du skulle trenge hjelp, råd og veiledning.

Lenke til kommentar

Anbefalar også ein tur til fastlegen. Eg meiner det er betre å gjere noko med det underliggande stresset enn å medisinere det bort. Imovane/Zopiclone mister effekten etter 1-2 mnd og gjer dårlegare søvn første vekene etter ein stoppar å bruke den. For søvnproblem kan kanskje denne hjelpe:

 

http://www.helse-bergen.no/no/OmOss/Avdelinger/sovno/sovn-og-sovnsykdommer/Sider/sovnhygiene--gode-rad-ved-sovnproblemer.aspx

Lenke til kommentar

"Å gjøre noe med det underliggende stresset"

og

"trene"

 

Helt enig.

 

Men sjøl hadde jeg aldri klart det uten tabletter. (håper ikke det gjør meg til rusmisbruker, hensikten er å sove ikke å ruse seg)

 

Det er naivt å tro at alle skal klare seg med kamillete og valerianarot. Har prøvd dette uten effekt flere ganger. Men det kan sikkert gjøre susen for noen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

"Å gjøre noe med det underliggende stresset"

og

"trene"

 

Helt enig.

 

Men sjøl hadde jeg aldri klart det uten tabletter. (håper ikke det gjør meg til rusmisbruker, hensikten er å sove ikke å ruse seg)

 

Det er naivt å tro at alle skal klare seg med kamillete og valerianarot. Har prøvd dette uten effekt flere ganger. Men det kan sikkert gjøre susen for noen.

 

Jeg setter også tvil på kamillete og valerianarot, når det er sagt synes jeg alle burde klare seg uten noe som helst, med god disiplin og viljestyrke til å gjøre en positiv forandring for seg selv. De som av medisinske grunner ikke får dette til bør kunne få hjelp med medikamenter i samråd i lege over en kortere periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...