Gå til innhold

[Løst] endre url slik at kun www.minside.no hvises og ikke www.mineside.no/index.html


Gjest medlem-305018

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-305018

hei!

 

kjøpte mitt eget domene og startet med og utvikle en webside til meg selv, men det er en ting jeg ikke klarer og finne noe svar på noe sted.

 

jeg ønsker det slik at adressen til siden vises som www.minside.no og ikke som www.minside.no/index.html.

 

lurer på om det er noen her som kan forklare hvordan dette gjøres? eller linke til en side dette står forklart på en forståelig måte.

 

snakket med domene levrandøren og skjønte på dem at dette gjøres i koden og ikke på demmes servere :)

 

Mvh Kristian!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat hvilken fil som skal åpnes når man går i roten av domenet settes opp i webserveren.

 

Om du tenker på andre undersider, som /pizza.html og /privat/asdf.html, styres dette au URL rewriting. På Apache brukes f.eks mod_rewrite til dette.

 

Hvilken host og hvilket webhotell har du?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-305018

Akkurat hvilken fil som skal åpnes når man går i roten av domenet settes opp i webserveren.

 

Om du tenker på andre undersider, som /pizza.html og /privat/asdf.html, styres dette au URL rewriting. På Apache brukes f.eks mod_rewrite til dette.

 

Hvilken host og hvilket webhotell har du?

jeg bruker domeneshop til både domene host og webhotell :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-305018

Når kommer index.html?

 

Hvias du går til www.minside.no, videresendes du da til www.minside.no/index.html umiddelbart.

 

Bruker du <a href="index.html"... bør du heller vurdere å bruke <a href="/"...

hvis jeg prøver og gå til www.minside.no får jeg bare forbidden acsess 303.. men om jeg endrer url til /index.html kommer jeg inn på siden.. det er det problemer jeg ønsker og løse.. under sider kan gjerne vises med linkne til filen, men ønsker at forsiden kun skal vises som www.minside.no

Lenke til kommentar

Prøv å putte

DirectoryIndex index.html index.htm default.htm index.php index.php3 index.phtml index.php5 index.shtml mwindex.phtml

i .htaccess filen (www.minside.no/.htaccess)

 

Som TeknoFoben sier, sett opp prioritering på filer som skal lastes. Normalt sett burde index.html / index.php være satt av domeneshop, men, shit happens, kansje noe gikk feil.. .htaccess er aldri feil uansett. Bedre å lære å sette tilganger selv, så man er sikker på at alt er som det skal.

 

Om du utvikler fra scratch, og ikke bruker noe absurd navn på indexfilen din, så holder det med index.html, index.php.

Lenke til kommentar

det er ikke bra å sende flere versjoner av nettstedet ditt.

Ved å legge inn dette i .htaccess-filen din, så fjerner du masse komplikasjoner:

<IfModule mod_rewrite.c>
	RewriteCond %{HTTPS} !=on
	RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.+)$ [NC]
	RewriteRule ^ http://%1%{REQUEST_URI} [R=301,L]
</IfModule>

Denner lille koden skriver om hva enn dine brukere søker etter til

minside.no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...