Gå til innhold

Må man betale TV lisens når man har plasma TV?


Villmink

Anbefalte innlegg

Klassikeren for å slippe unna lisensen, er og registrere TV'n på foreldrene når man kjøper. En annen utgave er og få tak i en defekt gammel TV. Ta den med på en TV-butikk, og si du ikke lenger har TV, og den ødelagte skal kasseres. Da sender de et skriv inn, og voila :)

Men jeg må nok si meg enig med Tintin77 her. Har man råd til Plasma, så klarer man sikkert med lisensen også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye mulig jeg burde hatt råd til lisens om jeg har råd til plasma tv men slik er det faktisk ikke. Om jeg regner med at jeg har TV'n i 5 år vil jeg bruke 7500,- i lisens i løpet av disse årene. Dette synes jeg er et moment som jeg bør ta med når jeg kjøper ny tv. Det er viktig for meg å ha en god TV, så om jeg slipper lisens ved å kjøpe en plasma TV kan jeg faktisk vurdere å ta meg råd til dette. Det vil gå på bekostning av en masse andre ting jeg også trenger, men da har jeg hvertfall en fet TV å se på når jeg ikke har råd til å gå på byen det neste året.

 

At jeg forsøker å finne en metode for å slippe å betale en lisens jeg anser som totalt meningsløs har jeg ingen moraske betenkeligheter med. NRK viser aldri noe som interreserer meg. Jeg ser på NRK som en verna bedrift som ikke har livets rett i et land som ikke er under diktatorstyre. De få programmene av en viss kvalitet som dukker opp på NRK ville sannsynligvis dukket opp i et enda bedre format på en annen kanal, dersom ikke NRK hadde eksistert.

Lenke til kommentar

Lisens reglene i Norge er jo så på tryne som det kan få blitt...

 

Et eksempel er jo vist du bor langt uti skauen og ikke får inn NRK så må man betale lisens uansett om man skal bruke Tv'en til video eller TV-spill. Å kjøper du da en parabol MÅ du i tilegg abbonere på en startpakke fra Canal-Digital eller Viasat for å få inn NRK1/2.

 

Er vel snart på tide med et slags kodesystem sånn at man kan velge om man vil ha NRK eller ikke. Nå er man jo tvungen til å abbonere uansett om man driter i NRK.

 

Helt sykt synes nå jeg da!!! (kansje på tide med reklame på NRK også?)

Lenke til kommentar
Lurer også litt på hva pengene går til, hvis det ikke er kvalitets-underholdningen til NRK1/2.

opplysnings-arbeid bør være av høyere prioritet enn underholdning for nrk (etter min mening). Dessuten, lisenspenger bør gå til produksjon av programmer hvor variasjon er stikkordet. Å kunne presentere også noe annet en mainstream.

personlig bruker jeg stort sett kun NRK og SVT.

(noe jeg misliker er nrk's tilnærming og kopiering av tv2, spesielt dagsrevyen hvor se & hør nyheter og spekulativ journalistikk er stadig mer framtredende)

 

lisens betales for å kunne opprettholde public service-fjernsynskanaler

 

relevant info er f.eks.

http://www.media.uio.no/forskning/prosjekter/nyheter.shtml

http://www.media.uio.no/forskning/prosjekt...testyring.shtml

Lenke til kommentar

ovenfor folk har rett, familie medlemer som bor hjemme må betale lisens dem også hvis dem er oven 18 år har egen intekt å har tv apperated på soveromet.

 

under 18 :) null lisens

 

OFF TOPIC

 

skjelden jeg blir ********** ***** med vilje, men nrk å lisens penger får det til å koke i toppen,

 

 

glad jeg bor i sverige, må riktig nok betale lisens, men slipper hvertfall å betale til nrk

 

lenge leve sverige.

av prinsip så sier jeg, NRK får jo pengene, GRRRRR ********** GRRRRR

aja nok off topic fra min sin side,

 

 

aja

OFF TOPIC

 

MR_T

Lenke til kommentar

Er ikke særlig glad i TV lisensen, men den finnes nå engang der som all mulig annen skatt og avgift og da bør man rette seg etter det.

Blir helt idiotisk å bruke argumenter som "jeg ser aldri på NRK så da vil jeg ikke betale lisens". Skulle liksom alle begynne å betale selektiv skatt fordi de benytter seg av offentlige tjenester i større eller mindre grad? Hvorfor skal mine skattepenger gå til utbedring av sykehus: "Jeg bruker ikke sykehus så da vil jeg ikke være med på å betale for dem heller" :roll:

Lenke til kommentar
Har man råd til å kjøpe plasma skjerm har man også råd til å betale tvlisens

 

Dette er litt ironisk og minner mer om grådighet

 

tvlisensen betaler fordi man har tv og ikke for å få inn nrk , slik mange tror

 

Grådighet er forøvrig en dødssynd

 

Ærlighet varer lengst

Om man svir av 40-100k for en plasmatv har man råd til lisens, men det er ikke det som er saken her.

 

Det at man betaler for å ha tv er sprøyt. Alle pengene går til NRK. Hvordan i h.elvete kan de kalle det en tvavgift og ikke en nrkavgift?

 

Er det uærlig å ikke betale for en vare man ikke vil ha eller bruker?

For meg er det prinsippet. Jeg vil ikke betale for noe jeg ikke bruker, dvs at jeg nekter å betale en "tv-lisens" da pengene går til NRK, "gratis"-kanalen i Norge.

 

For det første er det latterlig at de kaller det tv-lisens. Om de hadde begrunnet det med noe annet en at det er en tv-lisens, skulle jeg gladelig betalt lisens. Det som gjør at jeg vil nekte å betale, er at "tv-lisensen" går ene og alene til NRK. Hva f... er det noe :grin: . Gratiskanal som koster nesten 2k i året. Det blir ca 166 kr i måneden, for EN KANAL! Canal + koster under 400 kr i måneden for 40 kanaler. Hva man synes om disse 40 kanalene er inviduelt, personlig er det ingen som interesserer meg mindre enn NRK.

 

Det er mot mine prinsipper å betale for en løgnavgift, noe den såkalte "tv-lisensen" er. Det at jeg aldri ser på nrk gjør også at jeg ikke vil betale for den. Betale for en vare man ikke bruker, tøys! Det blir det samme som at alle skulle få et eller annet produkt i posten hver måneden de måtte betale for, selv om de ikke var interessert i det hele tatt.

 

Død over tv-lisensavgiften.

 

Btw, man betaler en lisens, uansett hvor mange tver man har.

Lenke til kommentar
Nei, det krever ikke ransakelsesorde. Sånt er bare i USA. Men hvis du blånekter når de står i døra, selv om de ser tv'en bak i stua så blir du nok enten registrert uansett, eller du får en anmodelse fra politiet om å slippe dem inn.

Hvis du blånekter og lisens-sjekkeren VET at du har TV blir han forbanna og truer med å be politiet om ransakelsesordre osv. Men hva skjer i praksis: lisensmannen må nok bare roe segned og gå videre som ingenting har hendt. Hvorfor det? Fordi de vet at politiet ikke bruker ressursene sine på slike saker og henlegger saken så snart de har motatt den.

 

Er det noen i det hele tatt som har hørt om ett ensete tilfelle der NRK har dukket opp sammen med politiet de siste 10 årene? Jeg tviler!

 

Praksisen er altså at de som blånekter kun blir rapportert internt til lisensavdelinga som sender et lite trusselbrev sammen med ei frivillig regning som skal betales "dersom du eier en TV" og håper at du betaler den. De kan slettes ikke gå til inkasso om du ikke betaler.

 

Jeg kjenner faktisk 2 personer som blånektet, selv om lisensmannen så TV'n. Han ene ga seg og betalte, han andre innrømte det hele men nektet likevel å betale. lisens-mannen ble lynforbanna, men hele greia gikk bra og han betaler fortsatt ikke nå, 5 år etter den episoden.

 

Jeg har ennå ikke fått besøk av lisens-menn og håper de ikke dukker opp heller. I så fall blånekter jeg selvfølgelig. NRK burde vært finansiert over statsbudsjettet/skatten i stedet for å være en ekstra-beskattning som nå. Avgiften er jo overhodet ikke behovsprøvd slik som skatten ellers. Det koster kanskje Røkke 1/100000 av hans årlige forbruk, mens kanskje 1/30 av en students eller en trygdet persons årlige forbruk. Hadde dette ligget under statsbudsjettet kunne NRK's støtte blitt regulert som andre samfunns-tjenester etter behov, økonomisk situasjon osv.

Lenke til kommentar
Betale for en vare man ikke bruker, tøys! Det blir det samme som at alle skulle få et eller annet produkt i posten hver måneden de måtte betale for, selv om de ikke var interessert i det hele tatt.

 

Død over tv-lisensavgiften.

 

Grådighet er forøvrig en dødssynd

kjipt at markedslogikk og markedsspråk har penetrert og bosatt seg i en god del hjerner.

Helt konkret: snakker du selvmotsigende, jfr. grådighet er dødssynd, i tillegg går din holdning under det som kalles fripassasjer-problemet i spill-teori)

 

er forøvrig nokså enig med Simen1 hva angår finansering og støtter innlegget til Vice

Lenke til kommentar
NRK burde vært finansiert over statsbudsjettet/skatten i stedet for å være en ekstra-beskattning som nå. Avgiften er jo overhodet ikke behovsprøvd slik som skatten ellers. Det koster kanskje Røkke 1/100000 av hans årlige forbruk, mens kanskje 1/30 av en students eller en trygdet persons årlige forbruk. Hadde dette ligget under statsbudsjettet kunne NRK's støtte blitt regulert som andre samfunns-tjenester etter behov, økonomisk situasjon osv.

Synes ikke NRK burde vært finansiert i det hele tatt, men ordningen din ville iallfall vært mye mer rettferdig. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt enig i at man ikke skal betale om man ikke ser på NRK. Hva med de som velger å ikke få barn? Det er helt klart at barneforeldre sponses med billige barnehageplasser og andre tilskudd av Staten. De som ikke vil ha barn / kan få barn burde følgelig få penger tilbake fra Staten. Enig? Følger dere logikken?

 

"NRK-avgiften" er en av mange avgifter som vi i fellesskap har bestemt vi skal ha i dette landet/samfunnet. De som velger å ikke betale den er følgelig kriminelle og bør straffes hvis dette blir oppdaget. Hvis alle betaler burde det også bli billigere for hver enkelt. Jeg liker heller ikke å betale avgiften da jeg ser lite på NRK og også mener avgiften er for høy i forhold til det NRK kan tilby av programmer. Men men....kanskje Bernander kan gjøre noe med det i framtiden.

Lenke til kommentar

Grunnen til dette styret som kalles tv-lisens er jo våre kjære folkevalgte.

De får beskjed fra de "høyere" Makter i nrk og vi må betale.

Lurer dere ikke på hvorfor?:

 

- Vi ikke har digitalt bakkenet i Norge slik at vi kan

velge hvilken kannaler vi vil ha.

 

- Hvorfor Telenor fikk selge ISDN som fremtidens internett, mens resten

av norden vurderte Fiber?

 

- Hvorfor korupte svin sitter i possisjoner som folket har sagt de ikke skal ha?

(mindretallsregjering)

 

By the way, hvor ble det av statstøtten som skulle gå til bredbåndsutbygning???

 

 

 

Det var bra blåst det...

Føler meg 10 Kg lettere :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...