Gå til innhold

Må man betale TV lisens når man har plasma TV?


Villmink

Anbefalte innlegg

hvis du har tvtuner i pcen slipper du lisens, og hvis bare har en plasmaskjerm, uten tvtuner, kobler du den på tvtuner i pcen og kaller det skjerm

Feil, det er lisens på alle tunere, men det er nok enklere å komme seg unna lisens ved å kjøpe en slik.

ring nrk og sjekk :) var usikker så av ren nysgjerrighet ringte jeg dem og spurte, og da svarte de at jeg skapp, uavhengig av jeg hadde tv fra før eller ikke. hadde blitt for teit at du måtte betale til NRK bare du hadde ett ATI AIW kort

Pussig. Det var en tråd om TV-lisens oppe for en tid tilbake, og da var det mange som var i tvil om de måtte betale lisens om vi hadde skjermkort med TV-mulighet. Svaret var kort og greit; var det mulig å få inn tv-signal med enheten, så måtte man betale lisens. Rart at lisenskontoret ikke klarer å bli enig med seg selv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Desverre må tv,ene stå i samme rom. Vi hadde TV fra før da en familiemedlem kjøpte et apparat til kjellerstua. Ringte NRK for å si fra at vi hadde lisens fra før, fikk til svar at det var bare å sende et brev til lisenskontoret så ville det ordne seg., noen uker senere kom det brev fra NRK,s juridiske avdeling som sa vi pent måtte betale dobbel lisens hvis de sto i forskjellige rom.

Over 3 år tok det før vi ble kvitt den ene lisensen, og det var først etter at vi sa i fra om at den eldste var ødelagt og vi ikke ville kjøpe ny.

 

Lisensen er forresten pålagt apparatet og ikke programmene, så om man ikke får inn NRK har ingen betydning.

Det er nok at en familie / per husholdning det må betales en lisens.

 

Hvis en familie leier f.eks en kjeller leilighet så må disse betale lisens også i tillegg.

DVS, da blir det jo 2 lisenser per hus.. Hvis ikke reglene er blitt forandret så er det en lisens per husholdning, tvene trenger seff ikke stå i samme rom..

Det hadde blitt rart.. Foreldrene har selv hatt mye krøll selv, med telenor da vell og merke (bedriften til mor ble satt i rosa sider, uten at mor hadde skrevet under noen kontrakt, og telenor satt på det at hu hadde skrevet kontrakt, men uten kontrakten så kommer ikke telenor langt, men de sender regnin allikavell, denne saken holdt telenor med i 3 år, uten å komme noen vei pga de hadde ikke kontrakt) skulle ikke forundre meg om nrk strever og tenker bare penger..

Lenke til kommentar
Har man råd til å kjøpe plasma skjerm har man også råd til å betale tvlisens

 

Dette er litt ironisk og minner mer om grådighet

 

tvlisensen betaler fordi man har tv og ikke for å få inn nrk , slik mange tror

 

Grådighet er forøvrig en dødssynd

 

Ærlighet varer lengst

Godt sagt. Det er 1500 nok i året (sist eg sjekket) og har du først råd til plasma så er nok ikkje 1500 i året eit problem.

Lenke til kommentar
Desverre må tv,ene stå i samme rom. Vi hadde TV fra før da en familiemedlem kjøpte et apparat til kjellerstua. Ringte NRK for å si fra at vi hadde lisens fra før, fikk til svar at det var bare å sende et brev til lisenskontoret så ville det ordne seg., noen uker senere kom det brev fra NRK,s juridiske avdeling som sa vi pent måtte betale dobbel lisens hvis de sto i forskjellige rom.

Over 3 år tok det før vi ble kvitt den ene lisensen, og det var først etter at vi sa i fra om at den eldste var ødelagt og vi ikke ville kjøpe ny.

 

Lisensen er forresten pålagt apparatet og ikke programmene, så om man ikke får inn NRK har ingen betydning.

Da er det noen som har lurt dere... Sitat fra lovdata:

 

***

§ 4. Flere mottakere på ett kringkastingskort

 

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller:

 

I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

***

 

Så hvis det ikke var en person i husstanden med egen inntekt/økonomi som eide denne TV'en så skulle dere ikke betalt noe mer enn en lisens.

 

En kompis kjøpte TV en gang for mange år siden da han bodde hos foreldrene og slet med å bli kvitt den ekstra lisensen men etter div klaging og referanser til lovteksten ble den fjernet etterhvert...

Lenke til kommentar
De ringte og spurte om jeg hadde tv. Sa selvfølgelig nei, men de hørte at jeg hadde på Hotell Cæsar i bakgrunnen. Jeg nektet fortsatt, men da sa de at de ville gå til politiet for å få lov til å ransake leiligheten min. TV'n står registrert på butikken jeg jobbet i da jeg kjøpte den så det har ikke vært noe problem før i dag.

Du skulle sagt du så på hotel cæsar over nettet. tv2.no har jo en slik streaming tjeneste, men,men.... Slike kommentarer kommer en alltid på når det er forsent.

Lenke til kommentar

Skal du bli kvitt lisensen er det bare å levere TVen inn til en godkjent tv.rep sjappe og be di ta vekk/plombere tunerdelen og få et skriv på at det er gjort og sende den til lisens kontoret,så er du kvitt lisensen..Koster deg noen 100 lapper...

Men skjekk at det er det tv/video du fixer som er registrert hos lisenskontoret...

Og det er i tillegg en lovlig måte å gjøre det på.

 

Det samme gjør utesteder for å slippe unna lisens på tver som bare blir brukt opp mot disco anlegget feks......Efekter o.l på tven

 

TaZ

Lenke til kommentar
Har man råd til å kjøpe plasma skjerm har man også råd til å betale tvlisens

 

Dette er litt ironisk og minner mer om grådighet

 

tvlisensen betaler fordi man har tv og ikke for å få inn nrk , slik mange tror

 

Grådighet er forøvrig en dødssynd

 

Ærlighet varer lengst

 

prinsipp sak.. skal ikke betale til NRK..

Lenke til kommentar
De ringte og spurte om jeg hadde tv. Sa selvfølgelig nei, men de hørte at jeg hadde på Hotell Cæsar i bakgrunnen. Jeg nektet fortsatt, men da sa de at de ville gå til politiet for å få lov til å ransake leiligheten min. TV'n står registrert på butikken jeg jobbet i da jeg kjøpte den så det har ikke vært noe problem før i dag.

du sier bare at du låner den av en kamerat og skal levere den tilbake imorgen.. da blir det lovlig..(tror jeg da)

 

eller du kan si at du ser det på nettent (streaming..)

 

uansett så var jo TV'n registret på butikken du jobbet i.. og man betaler jo lisensen for å EIE en TV-turner.. slik jeg tolker loven ihvertfall..

Lenke til kommentar
Nei, det krever ikke ransakelsesorde. Sånt er bare i USA. Men hvis du blånekter når de står i døra, selv om de ser tv'en bak i stua så blir du nok enten registrert uansett, eller du får en anmodelse fra politiet om å slippe dem inn.

Sikker på det? Såvidt jeg vet, så har ikke Politiet engang, lov til å komme inn i huset ditt uten tillatelse fra huseier, eller ransakelses ordre. Kan hende jeg tar feil, men det er nå det jeg har hørt iallefall :roll:

Lenke til kommentar
Nei, det krever ikke ransakelsesorde. Sånt er bare i USA. Men hvis du blånekter når de står i døra, selv om de ser tv'en bak i stua så blir du nok enten registrert uansett, eller du får en anmodelse fra politiet om å slippe dem inn.

Sikker på det? Såvidt jeg vet, så har ikke Politiet engang, lov til å komme inn i huset ditt uten tillatelse fra huseier, eller ransakelses ordre. Kan hende jeg tar feil, men det er nå det jeg har hørt iallefall :roll:

stemmer... ikke engang snuten kan komme inn uten ransakelses ordre eller godkjenning fra huseier... NRK inspektørene har ingen makt.. bare å jage dem på dør hvis de kommer..

Lenke til kommentar

De sa til meg at de kom til å kontakte polititet for å få en ransakningsordre dersom jeg ikke inrømmet at jeg hadde TV. Etter det inspektøren som ringte meg fortalte var dette en ren formalitet.

 

Nå har jeg vanligvis ikke råd til en plasma TV, men jeg må uansett kjøpe meg ny TV. Kan jeg kjøpe meg en Plasma TV og dermed slippe denne meningsløse avgiften vil jeg redusere prisen på TV'n med 1500,- pr. år jeg beholder den. Har jeg den i 5 år vil den ha blitt 7500,- billigere og da er plutselig ikke Plasma så forferdelig dyrt lenger.

Lenke til kommentar
De sa til meg at de kom til å kontakte polititet for å få en ransakningsordre dersom jeg ikke inrømmet at jeg hadde TV. Etter det inspektøren som ringte meg fortalte var dette en ren formalitet.

i så fall har du nok blitt lurt.. de er sleipe og utspekulerte noen av de NRK inspektørene.. ikke tro på noe av det de sier..

 

NRK = en skygge av ondsakpens makt

Lenke til kommentar

det er faktisk ikke værre en å oppgi navnet til Mor eller Far og si at du bor der, (med mindre du er selvfosørgende da.(og det bvetyr kanskje myndig altså over 18 år)) Men jeg kjøpte tv i en alder av 17 og satt registreingen på muttern, ikke noe stress da as.

Lenke til kommentar
det er faktisk ikke værre en å oppgi navnet til Mor eller Far og si at du bor der, (med mindre du er selvfosørgende da.(og det bvetyr kanskje myndig altså over 18 år)) Men jeg kjøpte tv i en alder av 17 og satt registreingen på muttern, ikke noe stress da as.

uansett om du er over 18 og selv forsørgende så er det bare å la foreldrene dine kjøpe TV'n for deg.. skulle ikke være noe problem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...