Gå til innhold

Masse "Flashlight" apps er spyware?!


rbuljo

Anbefalte innlegg

les artikkelen:

http://benswann.com/exclusive-top-10-flashlight-apps-are-stealing-your-data-even-pics-off-your-phone/

 

hvis dette stemmer er det jo vannvittig..

 

utrag fra artikkelen:

 

"Snoopwall has just released a THREAT ASSESSMENT REPORT

Summarizing privacy and risk Analysis of top 10 Android flashlight Apps. According to Snoopwall, all of the top 10 apps are doing more than what consumers are expecting from a flashlight. For instance, the number 1 flashlight app for Android is the “Super Bright LED Flashlight”. This app has between 100 million and 500 million installs worldwide. So what does the app actually have the ability to do?
• retrieve running apps
• modify or delete the contents of your USB storage
• test access to protected storage
• take pictures and videos
• view Wi-Fi connections
• read phone status and identity
• receive data from Internet
• control flashlight
• change system display settings
• modify system settings
• prevent device from sleeping
• view network connections
• full network access"

 

..........

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest at den trenger å kontrollere kameraet for å skru på blitsen, det er jo det man venter av en lommelykt-app.

 

Men mange av de andre greiene nekter jeg å tro at den trenger.

 

Tatt i betraktning hvor mye uønsket programvare som følger med en slik telefon, hadde ikke en spyware-fri lommelykt-app vært for mye forlangt.

 

Min telefon har egen knapp for kameraet. Den burde være konfigurerbar for å å skru på lykten i stedet.

Jeg trenger lys oftere enn kamera.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Sjølv om det er betenkelig å gi apper så mykje tilgang så treng ikkje det å bety at appen faktisk misbruker tilgangen.

 

Mange lommelyktapper krever som nemnt tilgang til kameraet for å kunne slå på blitsen sidan ikkje alle telefonar har muligheit til å styre LED lyset direkte. Dette er dermed ein funksjonalitet som sørger for at appen fungerer på flest mulig telefoner.

 

Nettilgang kan nok ofte forklarast med behovet for at appen skal kunne motta reklame.

Tilgangen til telefonstatus blir vell brukt til å f.eks. hindre telefonen i å gå i dvale medan lyset står på (med det resultatet at lyset slukner).

 

 

I tillegg er det ein del app-utviklarar som er såpass ferske at dei ikkje veit kva tilganger dei kan fjerne frå lista utan at det går utover funksjonaliteten.

 

 

 

Mange utviklarar har klaga litt på måten google har katogorisert dei forskjellige tilgangane. Det ser sjølvsagt mykje skumlare ut dersom appen må ha tilgang til å ta bilder for at ein skal kunne aktivere blitsen. Enn om det hadde vært ein eigen kategori som berre hadde navnet "blitskontroll".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...