Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Maskinen fryser


Anbefalte innlegg

Jeg fikk et nytt hovedkort (Asus Corssahair V Formula Z) som jeg monterte for noen uker siden. Alt virket fint til jeg monterte ny prosessor for noen dager siden (Amd FX-9590 4.7 ghz 5 ghz turbo) Det var da pc'en begynte å fryse etter noen minutter med spilling. Jeg har oppdatert BIOS og fulgt med på grader, den holder seg på 30-55 grader. Skjermkortet er Evga Geforce GTX Titan Black sc Signature edition.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet så skal Cpu trekke opp mot 220W og GPU 250W , kast inn resten av komponentene så snakker vi om en belastning på omtrent 600W maks (+- ) noe psu'en din burde greie.

 

Men når det er sagt så er ikke Corsair et merke som jeg stoler alt for mye på og det er også problematisk med FX cpu'ene og noen hovedkort.

 

Det aller første jeg hadde testet ut er å sette Hastigheten til cpu manuelt til 4Ghz Base og 4.2Ghz boost med en maks volt på rundt 1.4 (du kan jo prime95 og memtest86 for å sjekke stabilitet om du ønsker det) , funker dette så ligger problemet enten i hovedkortets Caps / Mosfets og du kan da prøve å se om det hjelpe med å kjøle disse litt bedre med en ekstra vifte som blåser på dem , eller problemet ligger i at psu ikke lenger greier å levere en stabil spenning til cpu under høyere belastning.

 

Ta gjerne en titt på OCCT perestroika sin PSU test og kjør den en gang om du har rmuligheten til det mens systemet er stabilt og så gjentar du mens du gradvis øker hastighet på cpu og Vcore opp mot det du behøver på maks hastighet.

Lenke til kommentar

Malvado, ikke vær så negativ når det gjelder Corsair. De har også noen meget gode PSU'er, f. eks. AX serien. Men jeg skal være enig i at RM og CX serien ikke er mye å rope hurra for. Jeg har 2 stk AX PSU'er fra Corsair, AX 760 og AX1200i. So far so good, som det heter.

 

Skal nevne at jeg fikk en Enermax 600 W som var DOA, så at et merke som er ansett som et "knall" merke betyr ikke at den PSU'en vil funke uten problmemer. Og en Antec 1200W døde uten noen grunn, vet ikke hvorfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...