Gå til innhold

Oktoberfest 2014 - JorunT - 17 mm f/1,8


Anbefalte innlegg

Hm, hvis man må droppe planlagte bilder, så hadde jeg kanskje heller ventet litt. Men fabelaktig utsikt på det du postet da. Og kaktusene ser jo ut som de er høyere enn trærne.

Jeg er vel kanskje litt utålmodig, men ett bilde i timen (og stadig ny innlogging) er frustrerende. Du har rett i at mange av kaktusene er som høye trær, bildet under i spoiler viser kanskje liit hvor høye de var

 

 

 

14949505054_b036e4d890.jpg

_Z180497.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Flott utsikt fra hagen i Monaco ja! Har ikke vært i den, men en tilsvarende i Eze - bare 10 minutter unna. Like flott utsikt fra den faktisk, og sannsynligvis noe av samme plantene. Mye å ta bilder av :)

Ikke noe å si på utsikten der, nei, men Monaco er ikke en by jeg ville bo i. Vi kjørte igjennom Eze også, men uten å stoppe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hm, hvis man må droppe planlagte bilder, så hadde jeg kanskje heller ventet litt. Men fabelaktig utsikt på det du postet da. Og kaktusene ser jo ut som de er høyere enn trærne.

Jeg er vel kanskje litt utålmodig, men ett bilde i timen (og stadig ny innlogging) er frustrerende. Du har rett i at mange av kaktusene er som høye trær, bildet under i spoiler viser kanskje liit hvor høye de var

 

 

 

14949505054_b036e4d890.jpg

_Z180497.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Flott utsikt fra hagen i Monaco ja! Har ikke vært i den, men en tilsvarende i Eze - bare 10 minutter unna. Like flott utsikt fra den faktisk, og sannsynligvis noe av samme plantene. Mye å ta bilder av :)

Ikke noe å si på utsikten der, nei, men Monaco er ikke en by jeg ville bo i. Vi kjørte igjennom Eze også, men uten å stoppe

 

 

Enig med deg om Monaco ja, syns det var vanskelig å finne noe annet enn cafeliv der - og muligens se på store båter og fine biler. Tror jeg fort ville gått lei av det!

 

Hvis det var Eze sur Mer (altså ved kysten) du kjørte gjennom gikk du ikke glipp av noe, var det Eze Village (oppe i fjellet) var det synd dere ikke stoppet. Der oppe er det en fantastisk flott gammel bydel, vakkert restaurert og på denne tiden av året vil jeg tippe ganske folketom. Massevis av flotte fotomotiv der!

Lenke til kommentar
Hvis det var Eze sur Mer (altså ved kysten) du kjørte gjennom gikk du ikke glipp av noe, var det Eze Village (oppe i fjellet) var det synd dere ikke stoppet. Der oppe er det en fantastisk flott gammel bydel, vakkert restaurert og på denne tiden av året vil jeg tippe ganske folketom. Massevis av flotte fotomotiv der!

Det var nok den nedre delen vi kjørte igjennom, men jeg jeg så den gamle byen i høyden, det var bare ikke mulig å stoppe bussen der.

 

 

 

Liker godt innrammingene på både Menton og Friminutt. Har spesielt sansen for Menton.

Tusen takk, det var et takknemlig motiv

 

 

jeg fikk såvidt luftet kameraet, egentlig har jeg vel ingenting som er verd å vise her

Vel, deg om det. Synes dette var et ganske flott motiv, med horisonten i det fjerne, og en himmel som står i stil med havet.

 

Takker, det var kanskje ikke fullt så håpløst som jeg først syntes, da.

Lenke til kommentar

Dag 20. - Turkish delight

 

Endelig 'hjemme' igjen i Hellas etter noen hektiske dager i diverse andre land, fra i morgen av blir det forhåpentligvis tid til å se andres bilder også. I dag har jeg bare sett innsiden av flyplasser og fly, her et bilde fra Atatyrk Airport i Istanbul. Jeg likte hånden som smyger seg fram bakfra for å ta en smaksprøve av søtsakene.

 

15400166918_91d6f254cb.jpg

_Z200654 Turkish delight.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Dag 21 - Ikke helt Maxbo II

 

Vår lokale byggevarehandel startet omtrent da vi begynte å bygge her, og forholdene var enkle i starten: kontoret til Anna var et gammelt lastebilsete, senere fikk hun et lite skur så hun kunne sitte tørt. I dag har de utvidet, og hun har et skikkelig kontor i et nybygget hus. Men driften er omtrent som før, ikke noe PC eller andre nymotens greier, bortsett fra en liten ‘komputeraki’ = en lommekalkulator. Alle priser er oppført i en notisbok, ført for hånd. Men hun styrer firmaet med myndig hånd, sammen med to kjekke sønner.

 

15407760460_3f9b6cd287.jpg

_Z210690 Anna Giouras.jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar

Synes Turkish delight ble bra. Damen som "sniker" seg til smaksprøve gjorde bildet. Smilte når jeg så damen og produsenten.

Takk, er enig at damen gjorde utslaget. Jeg så egentlig ikke ansiktet hennes, men ble hekta på hånden.

 

Morsomt bilde med den energiske damen der tatt på kornet...... :yes:

Takk, hune er vel hjernen i dette lille firmaet, det er hun som har holdt orden på papirer og bestillinger helt fra starten av, er ikke sikker på om mannen hennes kunne lese i det hele tatt; han døde for to år siden. Hun kommer nok til å gå svartkledd resten av livet, slik skikken enda er 'på landet'

 

Hun så både myndig og "busy" ut den damen der. Skarpt ansikt og ivrige hender.

 

Ellers henger jeg meg på Bjørn Åge med "Turkish delight"-blinkskuddet.

Takk, k.n.b., beskrivelsen av damen stemmer bra, hun er også veldig hyggelig.

Lenke til kommentar

Dag 22 – Sikring?

 

I følge norsk regelverk heter det:

‘Sikring mot fall fra trapp

Trapp eller rampe med større høyde enn 0,5 m og som ikke avgrenses av vegg eller har tilsvarende beskyttelse, skal ha rekkverk som beskrevet for balkong.’

 

Noe tilsvarende tror jeg ikke gjelder her, i alle fall er det mange trapper uten rekkverk av noe slag, også mye høyere trapper enn denne. Trappen i bakgrunnen er vel et hakk verre, riktignok er andreetasjen av huset under ombygging, men det var ingen sikring der før heller.

 

15599148491_b522cf623b.jpg

_Z220701 Stairs in Metaggitsi.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

 

Kunne ikke stå for dette vinduet i nærmeste landsby, Metaggitsi, der dagens bilde ble tatt.

14980800454_d09d188d42.jpg

_Z220704 Window in Metaggitsi.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Lenke til kommentar

Takk for kommentarene alle tre.

 

Ang skatt på hus, jeg tror det er lenge siden du slapp å betale skatt for hus som er bebodd, uansett om det stikker opp armeringsjern på taket eller ei. Det siste skyldes ofte at de kanskje en gang i fremtiden ønsker å bygge på til noen av barna, da er det praktisk at det er klargjort, det er for øvrig ikke så vanlig lenger. De mange uferdige husene (det er hundrevis av dem rundt oss) skyldes at det tradisjonelt bygges ut etterhvert som folk har penger, de er ikke fullfinansiert fra starten av, penger er det ikke så mye av for folk flest (men det er fortsatt mange styrtrike her).

 

I tillegg til den vanlige skatten på som kommer via selvangivelsen, ble det innført en ekstra boligskatt som ble innkrevet via strømregningen, etter påbud fra 'troikaen' (IMF, EU-kommisjone og den europeiske sentralbanken). De av oss som ikke hadde fast strøm (vi hadde ikke inntil i fjor) slapp unna, men nå planlegger de å privatisere det mest av det offentlige, inkludert e-verket, etter påbud fra samme troika, og nå må vi alle betale denne ekstraskatten. Det var stort kaos her like før fristen for å betale den siste nye skatten den 30 september, det var eviglange køer i bankene, jeg ga opp å klare det i tide og ventet en uke, men slapp straff pga at systemet hadde klappet sammen. Det verste var at jeg ikke ville ant noe om denne skatten om jeg ikke hadde vært her, det er ikke sendt melding til skattyterne, du måtte selv gå inn på skatteetatens hjemmeside for å finne ut hva du skulle betale. Da jeg skulle skrive ut den nye selvangivelsen, fikk jeg beksjed om at Google Chrome ikke kunne brukes, bare IE og Firefox. Jeg prøvde så IE, men fikk beskjed om at min versjon var for ny, så jeg måtte tilslutt laste ned Firefox. De som klager over byråkratiet i Norge burde prøve seg en stund her i Hellas, jeg kunne skrive en bok eller to om alt det snodige jeg har opplevd her.

Lenke til kommentar

Ingen vits i å ergre seg, Randi, det bare er slik, jeg har det mye bedre om jeg kan le av det.

 

23. oktober - ingen bading i dag

 

Vi våknet til lyden av bølgene i dag, så det planlagte badet ble skrinlagt. Så store bølger har vi aldri sett her inne i bunnen av 'fjorden', som er godt beskyttet av de to ca 5 mil lange fingrene Sithonia og Agion Oros (Athos). 17 mm er ikke ideelt til å få fram det mektige synet, men slik ble det i alle fall. Spissen av fjellet på Athos i bakgrunnen.

 

15423082907_84c2da60ef.jpg

_Z230042 Waves Akti Salonikiou.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Litt i tvil om hva jeg skulle velge, her er et par alternativer

15606445371_a0c3f1ee99.jpg
_Z230013 Waves Akti Salonikiou.jpg by JorunT, on Flickr

15609181155_37b11f679b.jpg
_Z230038 Waves Akti Salonikiou.jpg by JorunT, on Flickr

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...