Gå til innhold

Oktoberfest 2014 - JorunT - 17 mm f/1,8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dag 7 - Se opp!

 

Denne lille gatestubben i Thessaloniki har jeg gått igjennom mange ganger, men har aldri før lagt merke til alle disse figurene i høyden, det er mange av dem på begge sider av gaten.

 

15471246592_1b8c00a378.jpg

_Z070027 Wall art.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Ved inngangen til gatestubben sto denne heller originale reklamen for ouzu på baren innenfor.
15284895990_f45af19f25.jpg
_Z070030 Ouzo.jpg by JorunT, on Flickr

 

Lenke til kommentar

Oi, det var livaktig...... :yes:

Jeg måtte også se en gang til for å forsikre meg om at de ikke var levende

Vinterforberedelser: Ja, mye bedre å få de i aksjon. Fint situasjonsbilde dette.

 

Se opp: Ble nesten mer opptatt av om det var særlig trygt det disse karene holdt på med, enn figurene under. Ser ikke ut til å være mye rekkverk der.

Takk. Heldigvis var hele forsamlingen bare figurer, men sikkerheten på arbeidsplassen, og ellers også her i Hellas, ikke helt etter norske regler og forskrifter, bratte trapper uten rekkverk er helt vanlig.

Likte spoileren på den siste der. Fine farger og fin komposisjon.

Jeg var veldig i tvil om hvilket bilde jeg skulle velge, men likte linjene i det valgte best.

Lenke til kommentar

Dag 8. - Ikke helt Maxbo

 

Vi dro til nærmeste trelasthandel/sagbruk i dag, forholdene her er ikke helt som hjemme. Det er lite ferdige materialer, som regel blir de laget på bestilling, de starter fra scratch med digre tømmerstokker som sages og høvles til etter mål. Dette stedet var utsatt for en større brann for 7-8 år siden, men de har ikke brydd seg med å reparere noe særlig, her er det brente dører, manglende takstein, og de flyttet kontoret til et hjørne nede i hallen istedenfor å sette det i stand. Her er det ikke fnugg av sikkerhetstiltak, har aldri sett noen form for verneutstyr, og det er høyt støynivå.

 

15292543568_8794b9220a.jpg

_Z080051 Sawmill Nikiti .jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Som sagt, ikke mye sikkerhetsutstyr for de ansatte her.

15476101761_7ab921ce48.jpg
_Z080056 No safety precautions.jpg by JorunT, on Flickr

 

Lenke til kommentar

Fin dokumentasjon av et autentisk sagbruk. Dette hadde vært noe for arbeidstilsynet :)

Takker. Med besøk fra arbeidstilsynet er jeg redd det ville være noen arbeidsplasser igjen her. Merkelig nok har alle som jobber her fortsatt alle armer, bein og fingre i behold. Men de er ganske tunghørte de eldste.

Wow, ser ut som en kondemnert bygning med noe skrot slengt omkring. Imponerende (eller hva slags ord man nå skal benytte) at dette faktisk er en arbeidsplass. Flott dokumentar.

Den ser verre ut enn det jeg viser her!

Spennende bilde (enda ett!), og nydelige fargetoner i det.

Takker, det var vanskelige lysforhold med skarpt motlys og dype skygger, så jeg slet litt.

Lenke til kommentar

Dag 9. - Mantis religiosa, kneler

 

Selv om dette 17 mm-objektivet er ikke spesielt godt egnet til makro, måtte jeg bare prøve å få noe ut av denne kneleren, som av en eller annen grunn liker seg spesielt rundt og på inngangsdøren vår og har holdt seg her i flere dager. Bakgrunnen var litt kjedelig, så jeg flyttet den tilslutt over på en salviebusk, der bildet ble tatt. Dette var en brunlig variant (de er ofte ellers grønne), en ca 8 cm lang hunn. De driver forøvrig med sexkannibalisme, hunnen spiser opp hannen under parringen. De kalles knelere fordi de sitter med bøyde frambein mens de venter på byttet sitt.

 

15484112851_382eeea95c.jpg

_Z090134 Preying mantis on a sage bush.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Jeg var litt i tvil om hvilket bilde jeg skulle velge, men tok til slutt ett med litt mer farger. Alternativet var dette tatt mens den satt på veggen.
15463932176_a96c767b24.jpg
_Z090104-Edit Preying mantis.jpg by JorunT, on Flickr

Arten er lett å bestemme pga en stor sort flekk med et hvitt senter på innsiden av de kraftige frambeina, det ses såvidt i bildet over, og enda bedre i neste bilde:
15300124199_c5b3668b25.jpg

_Z090095 Preying mantis.jpg by JorunT, on Flickr[/spoiler

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange fine dokumentasjoner av gresk hverdagsliv siden sist jeg var innom. Ikke fritt for at det kribler i reisefoten..

Takk for kommentaren. Joda, vi har det prima her, anbefales

Ble veldig flott det knelerbildet. Pussige dyr, og her har du kommet tett på. Mulig kneleren kom bedre frem i den første spoileren, men med den mer kledelige bakgrunnen i hovedbildet synes jeg du valgte rett.

Tusen takk. I dag har den funne veien tibake til veggen igjen, vi vet ikke helt hvorfor vi er så populære. Den kan spise ganske store insekter, skulle ønske den klarte å redusere myggbestanden her akkurat, det er mange av dem etter regn og varme.

Nok et nydelig bilde!

Takk igjen, Randi.

Lenke til kommentar

Dag 10. - Handledag

 

Fredag igjen, og stort marked i Nikiti. De fleste vender hjem tungt lastet med grønnsaker og frukt for en hel uke.

 

15494299061_4b6a5ce91b.jpg

_Z100151 Friday shopping.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Selv om vi fortsatt synes det er sommerlig her, bærer tilbudet av klær preg av at folk forbereder seg på vinteren, nå går det bare i vintertøy.

15310349580_a5194aeaee.jpg
_Z100141 Prepared for winter.jpg by JorunT, on Flickr

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...