Gå til innhold

Oktoberfest 2014 - JorunT - 17 mm f/1,8


Anbefalte innlegg

Takk for kommentarene, Randi og k.n.b

 

Dag 11 - Olivenhøsting

 

I dag burde jeg kanskje stått over, vi har høstet oliven fra morgen til kveld, og det var ikke tid til sidesprang med kameraet. Men ett bilde for å dokumentere arbeidet kan jeg vel legge ut, selv om det ikke var my å rope hurra for. Det var ikke olivenhøsten heller, mesteparten har allerede ramlet ned og resten er delvis ødelag av olivenfruktflua, som har herjet vilt pga en uvanlig fuktig sommer og høst. Men vi prøvde å redde det som var igjen, så får vi se om oljen blir brukendes, om enn ikke topp kvalitet. Akk ja, det er ikke bare-bare å være olivenbonde.

 

15505725362_e2abf566d5.jpg

_Z110161 Olive harvest .jpg by JorunT, on Flickr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk så mye for vennlige kommenater.

 

Dag 12. - Veggpryd (Conyza canadensis)

 

Egentlig er denne planten (som ikke har noe norsk navn) et skikkelig ugras, men den gjør seg bra på naboens mur, den har klart å slå rot mellom muren og den støpte betongveien. Livskraft i bøtter og spann her, disse er ca 1m høye, men de kan bli større.

 

15517296805_1b42ae070d.jpg

_Z120173 Wallflower.jpg by JorunT, on Flickr

 

Lenke til kommentar

Oliventrær er så vakre - og veggpryden mot den muren var også stilig.

Enig i at oliventrærne er vakre, takk for kommentaren.

Av de siste bildene likte jeg oliveninnhøstingen best, fin dokumentasjon på hvor manuell denne jobben er/var (for de store lundene høstes vel ikke sånn ennå??) - bra komp også.

 

Ellers likte også jeg spoileren (i all sin enkelhet) fra markedet den 10. bedre enn hovedbildet.

Olivenhøstingen foregår fortsatt svært så manuelt, det eneste er at de større produsentene kan ha byttet ut vergaen (den lange stokken som slås på grenene for å få olivene til å fall) med en slags elektrisk ristesak som de kjører gjennom olivenlundene med. Det er fortsatt mye billig arbeidskraft, mange sesongarbeidere kommer fra Romania og Bulgaria for olivenhøstingen. De sitter gjerne på torget om morgenen og håper på at noen vil komme og gi dem en dagsjobb, lønnen er 40 € pr. dag (dvs ca 40 kr. timen). Det er ikke hver dag de er så heldige å finne arbeid. Der olivene høstes for å legges i saltlake/hermetisering, skjer all plukkingen helt manuelt.

Lenke til kommentar

Dag 13. - Ut vil jeg, ut

 

Den løvetannlignende blomsten så ut til å lide av utferdstrang, den har vel litt dårlige vekstvilkår bak gitteret.

 

15342687710_ae455d5893.jpg

_Z130184 Backyard garden.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Nesten julekveld.

I dag ringte de fra det lokale postkontoret og fortalte at det lå fire pakker til meg der; disse har jeg ventet på lenge, tollbehandlingen i Athen kan sitte lenge på pakkene før de sendes ot. Dvs. ikke alt kom i posten, den lille blitsen fra Nissin kjøpte jeg forrige dagen i Thessaloniki, det var litt billigere enn i Norge.

15342791627_0c45ae16ca.jpg
_Z130193 New gear.jpg by JorunT, on Flickr

 

Lenke til kommentar

Hattebildet var herlig. For et utrykk på han selgeren. Flotte farger.

My home is my castle er et fyrverkeri av et bildet. Mange flotte detaljer uten å være for mye. God komposisjon og ekstra spennende med katten som en prikk over i en. Kjempeflott.

Agios Poulos var også fint, med god dybde og fin komposisjon. Du må være litt forsiktig med strømlinjer og sånn. De går på kryss og tvers og kan forstyrre et ellers fint bilde ganske mye. Men hei. De er jo over alt!

Den gule blomsten var flott. Jeg likte godt de sterke fargene og den fine skyggen av den som gav en ekstra dybde i bildet.

Mantisen er nydelig. Fine detaljer og flott lys og farger. Jeg digger disse vesene. Du har fått til en fin skarphet. Jeg kunne tenkte meg et litt annet perspektiv av insektet.

 

Ikke dårlig dette her. keep up T good work.

Lenke til kommentar

Dag 14. - *Karibien' på Diaporos

 

Vi var invitert til noen på øya Diaspora utenfor her i dag, et fantastisk sted. En liten rundtur like før solnedgang førte oss til en strand som de lokale kaller Karibien på grunn av fargene. De sa det så mye finere ut her i solskinn, men jeg syntes ikke det var så verst i kveldingen heller, lyset var helt spesielt.

 

 

14916899833_52f2d6b667.jpg

_Z140249 'Karibien' Diaporos.jpg by

JorunT, on Flickr

 

Tidlig i morgen drar jeg til Nice via Istanbul og blir borte i fem dager, så jeg får se om jeg klarer å få tatt noen bilder jeg kan bruke mens jeg er på et møte. Det blir sannsynligvis lite tid til å se på og kommentere andres bilder disse dagene.

Endret av JorunT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har vist mange fine bilder fra ditt Paradis, Jorun - man får tillate seg å bli litt misunnelig....

 

 

Det så riktig flott ut i "Karibien" ja, himmelen ser også bra ut mens lyset holder på å forsvinne. Må være fint å kunne få sett seg litt rundt. Disse plantene dine lar seg tydeligvis ikke stoppe av noe.

Takk, begge to, 'Karibien' var lett paradisisk.

Lenke til kommentar

Dag 15. - Drepende reklame

 

Sitter på Atatyrk Airport utenfor Istanbul, snart går flyet videre tilNice, så det ble et bilde i all hast. Det er voldsomt med butikker her, men må være litt forsiktig med bilder av folk; det er et fargerikt publikum her. Her er det greit å ha et såpass lyssterkt objektiv.

 

15542130982_a8d06f2f90.jpg

_Z150253 Dangerous ad.jpg by JorunT, on Flickr

 

 

Selv om det er et muslimsk land, er det ingen mangel alkoholholdige varer i taxfree-butikken.
14920528384_90239cd696.jpg
_Z150251 Absolut.jpg by JorunT, on Flickr

 

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

 

Dag 6 - Vinterforberedelser

 

Dag 7 - Se opp!

 

Dag 8. - Ikke helt Maxbo

 

Dag 9. - Mantis religiosa, kneler

 

Dag 10. - Handledag

 

Dag 11 - Olivenhøsting

 

Dag 12. - Veggpryd (Conyza canadensis)

 

Dag 13. - Ut vil jeg, ut

 

Dag 14. - *Karibien' på Diaspora

 

Dag 14. - Drepende reklame

 

Ja, her var det en mengde flotte dokumentasjonsbilder fra rundt omkring! TAkk for touren! Falt vel for det med olivenhøstingen og den kneleren! :)

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...