Gå til innhold

Hvorfor er folk imot Hvalfangst


Fjell

Anbefalte innlegg

Vi synger med liv og sjel,

Når vi skal ut og drepe sel!

Vi slår den, kontant i hodet!

Vi flår den, og drikker blodet!

Det er det beste nordmenn vet,

foruten sprit og kjærlighet!

 

På isen jeg strener frem!

Jeg føler meg så sterk og slem!

For ytterst, der ut på flaket,

med fire små barn og make,

der ligger en med dåreblikk,

og titter opp på min hakapik!

 

Når piggen i skallen står,

så friskt med luffene den slår!

Og etter no'n par minutter,

så puster den tungt og slutter.

Jeg snur meg sakte rundt og ser,

om jeg kan myrde noen fler!

 

Så vender vi skipet hjem!

Fornøyd og stolt vi fosser frem!

Med flagget høyt opp i masten,

og tre tusen lik i lasten.

Vi lider ingen sjelekval.

Nå skal vi hjem og drepe hval!

 

Hør sangen blir mer sakral,

når vi ror ut og dreper hval.

Vi skyter den med harpuner,

og risser vårt navn i runer,

i hvalens feite spekk og skinn,

mens hvalen stille sovner inn.

 

Vi eter når vi er nødt,

men ingen liker hvalens kjøtt.

Med transmak, det lukter ille!

Da går det nok helst til spille!

Vi dreper hval må du forstå,

for å få tiden til å gå!

 

For det meste propaganda men dog ganske artig.

 

Hvalfangst i norge har stort sett dårlig rykte av historiske grunner, og historisk har det vært forhold å klage over.

 

Men hvordan folk i norge i dag kan ha noe imot å nyte en hvalbiff forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er jo bare mat på samme måte som rovdyr. Har lest sykt mye dumme kommentarer på YouTube også. Tror det beste er å høre kommentarer om å ville drepe en katt for å leke med en død mus :p. Blir bare for oppgitt.

 

Skulle vært en komedie show eller noe av fanatiske dyreelskere.

Man spiser ikke mennesker, det er heldigvis de fleste enige om. Så kommer skapningene som står oss nærmest (i vår del av verden: Hund, katt osv). Disse skapningene er også de fleste enige om at man ikke skal spise. Så kommer andre skapninger som vi føler oss nærmere beslektet med enn andre. Sånn kan man fortsette å rangere. Vanskeligere å drepe et stort fint dyr enn en liten fugl. Vanskeligere å drepe en fugl enn en flue. På bunnen kommer planter som sansynligvis ikke har noe som helst bevissthet.

 

En hval er et stort fint dyr med relativt høy intelligens og mye personlighet, og kommer derfor ganske høyt opp på listen. Ikke så rart at mange synes det er feil å drepe et dyr som har såpass mye til felles med oss selv.

 

Det som er rart er at det ikke er flere som synes det er feil å spise gris. Det er jo det dyret etter noen arter aper som har mest til felles med oss mennesker.

 

Personlig så synes jeg det er fælt med alle typer dyr som må lide for at vi skal få mat. Er på en måte mye verre å spise kylling på grunn av forholdene de lever i, enn å spise kjøtt fra en hval som har levd fritt i sjøen. Men føler også ubehag ved å spise hval fordi det er et intelligent dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg ser ingenting gale i hvalfangst på arter som ikke er utrydningstruet. På samme måte ser jeg ingenting gale i å fange og jakte på andre arter som heller ikke er utrydningstruet. Hvalfangsten i dag innebærer ikke utrydningstruede hvaler. Dette er noe dyrevernorganisasjonene ikke liker å informere om.

 

Moderne anti-hvalfangst er stort sett bare føleri.

 

Det er nettopp det fenomenet at det ser ut som de fleste tenker at så lenge det er nok av dyr, så er det bare å jakte og slakte så mye man lyster, og det er den merkelig "lysten" jeg ikke helt skjønner meg på ..

 

For meg så er det ingen forskjell mellom en jeger, en hvalskytter, eller den maniske husmor som kverker bøtte på bøtte med brunsnegler, for å holde naturen ren og ryddig - de er ikke noe annet enn sinnssyke eksemplar av arten morderaper

 

ja, for ikke å snakke om de derre menneskelige små oversensitive persillebladene, som bruker skrive slike innlegg .. fysj, for ett føleri, det passer seg ikke her ..

Lenke til kommentar

 

Jeg ser ingenting gale i hvalfangst på arter som ikke er utrydningstruet. På samme måte ser jeg ingenting gale i å fange og jakte på andre arter som heller ikke er utrydningstruet. Hvalfangsten i dag innebærer ikke utrydningstruede hvaler. Dette er noe dyrevernorganisasjonene ikke liker å informere om.

 

Moderne anti-hvalfangst er stort sett bare føleri.

 

Det er nettopp det fenomenet at det ser ut som de fleste tenker at så lenge det er nok av dyr, så er det bare å jakte og slakte så mye man lyster, og det er den merkelig "lysten" jeg ikke helt skjønner meg på ..

 

For meg så er det ingen forskjell mellom en jeger, en hvalskytter, eller den maniske husmor som kverker bøtte på bøtte med brunsnegler, for å holde naturen ren og ryddig - de er ikke noe annet enn sinnssyke eksemplar av arten morderaper

 

ja, for ikke å snakke om de derre menneskelige små oversensitive persillebladene, som bruker skrive slike innlegg .. fysj, for ett føleri, det passer seg ikke her ..

 

 

Synes fluefiskeren fortjener en plass blant morderapene dine :fun:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Jeg ser ingenting gale i hvalfangst på arter som ikke er utrydningstruet. På samme måte ser jeg ingenting gale i å fange og jakte på andre arter som heller ikke er utrydningstruet. Hvalfangsten i dag innebærer ikke utrydningstruede hvaler. Dette er noe dyrevernorganisasjonene ikke liker å informere om.

 

Moderne anti-hvalfangst er stort sett bare føleri.

 

Det er nettopp det fenomenet at det ser ut som de fleste tenker at så lenge det er nok av dyr, så er det bare å jakte og slakte så mye man lyster, og det er den merkelig "lysten" jeg ikke helt skjønner meg på ..

 

For meg så er det ingen forskjell mellom en jeger, en hvalskytter, eller den maniske husmor som kverker bøtte på bøtte med brunsnegler, for å holde naturen ren og ryddig - de er ikke noe annet enn sinnssyke eksemplar av arten morderaper

 

ja, for ikke å snakke om de derre menneskelige små oversensitive persillebladene, som bruker skrive slike innlegg .. fysj, for ett føleri, det passer seg ikke her ..

 

 

Synes fluefiskeren fortjener en plass blant morderapene dine :fun:

 

 

Ja, spesielt de fiskerne som nennsomt fanger sine fisk, for så å slippe dem ut

 

Folk er så bittesmå .. de faller i staver over en rekordstor hummer, og dasker og vasker den ned med dyreste og edleste sjampis - at den samme hummeren sannsynligvis har levd et lengre liv enn disse sjampisslurpende apekatter, faller dem så klart ikke inn, og har nå alder noen relevans .. sikkert ikke ..

 

Jeg skal slakte oldemor ett par måneder før jul - nå er hun passe gammel og uttørket, så da tar det meg ikke så lang tid å produsere det fineste "pinnekjøtt" ut av oldemor-kadaveret, men siden hun er en meget strikt avholdskvinne, sliter jeg litt med å finne passende drikke, fordi man vil jo respektere ens eget kjøtt og blod

Lenke til kommentar

Det er nettopp det fenomenet at det ser ut som de fleste tenker at så lenge det er nok av dyr, så er det bare å jakte og slakte så mye man lyster, og det er den merkelig "lysten" jeg ikke helt skjønner meg på ..

 

For meg så er det ingen forskjell mellom en jeger, en hvalskytter, eller den maniske husmor som kverker bøtte på bøtte med brunsnegler, for å holde naturen ren og ryddig - de er ikke noe annet enn sinnssyke eksemplar av arten morderaper

 

ja, for ikke å snakke om de derre menneskelige små oversensitive persillebladene, som bruker skrive slike innlegg .. fysj, for ett føleri, det passer seg ikke her ..

Du skjønner ikke lysten til det. Jeg tror du skjønner matlysten når du går i butikken og handler ferdigpakkede kjøttprodukter. Hvorfor går det greit hvis man ikke skjønner prosessen bak det?

 

Jeg så ikke fluesmekkermorderapen på listen din. Tenk også på hvor mange mygg som dør daglig. Verdt å felle en tåre for?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Det er nettopp det fenomenet at det ser ut som de fleste tenker at så lenge det er nok av dyr, så er det bare å jakte og slakte så mye man lyster, og det er den merkelig "lysten" jeg ikke helt skjønner meg på ..

 

For meg så er det ingen forskjell mellom en jeger, en hvalskytter, eller den maniske husmor som kverker bøtte på bøtte med brunsnegler, for å holde naturen ren og ryddig - de er ikke noe annet enn sinnssyke eksemplar av arten morderaper

 

ja, for ikke å snakke om de derre menneskelige små oversensitive persillebladene, som bruker skrive slike innlegg .. fysj, for ett føleri, det passer seg ikke her ..

Du skjønner ikke lysten til det. Jeg tror du skjønner matlysten når du går i butikken og handler ferdigpakkede kjøttprodukter. Hvorfor går det greit hvis man ikke skjønner prosessen bak det?

 

Jeg så ikke fluesmekkermorderapen på listen din. Tenk også på hvor mange mygg som dør daglig. Verdt å felle en tåre for?

 

 

Det er motivet bak som jeg ikke godtar eller forstår. Når man spiser er det for at kroppen må ha mat, eller dør den. Når man blir stukket av en mygg, så kan man velge selv - jeg dreper myggen fordi den stakk meg, eller jeg bryr meg ikke om den myggen, fordi mygg er ment å stikke, og jeg er tilgjengelig .. altså, Fritt valg, men jeg for min del føler meg ikke truet av mygg, i hvert fall ikke slik at jeg finner det verdt å kverke den.

 

Men hvis jeg med vitende og vilje dreper andre dyr, fordi jeg kjeder seg eller søker bekreftelse, da mener jeg man går over streken

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Men hvis jeg med vitende og vilje dreper andre dyr, fordi jeg kjeder seg eller søker bekreftelse, da mener jeg man går over streken

 

Det er greit nok, men er hvalfangst et resultat av kjedsomhet? "La oss bygge noen skip og feste noen harpuner på dem. Just for fun."

 

 

Ja, "just for fun" .. kommer forøvrig fra den delen av landet som er mest gjenstridig mht å legge av seg disse gamle unotene, nemlig den "nordnorske". Og jeg vet at hvalkjøtt er for norlænningen ca det samme som "karikaturtegninger av Mohammed" er for troende muslimer. Eller det er som "makrellsesongen" her sørpå, alle oier seg over den fantastiske sommermakrellen før den kommer, men de fleste nøyer seg med ett makrellmåltid pr sesong.

 

Oppskrytt på smak, og heller laber kvalitet, men så har vi det som heter "lange tradisjoner", og det er litt av en hellig ku, kanskje sjøku ..

Lenke til kommentar

 

 

Oppskrytt på smak, og heller laber kvalitet, men så har vi det som heter "lange tradisjoner", og det er litt av en hellig ku, kanskje sjøku ..

Da har du ikke spist mye hvalkjøtt av høy kvalitet. Fersk hvalbiff, altså kjøtt som ikke har vært fryst, er noe av det møreste og saftigste biffen man kan få. Det smaker som en god blanding av hestebiff og storvilt, ispedd en god dose sjøsmak. Er varen av høy nok kvalitet, kan de spises helt rå. Ta en titt på denne siden: http://hvalbiff.no/hovedside.asp?fldr=1&id=0.

Lenke til kommentar

 

Men hvis jeg med vitende og vilje dreper andre dyr, fordi jeg kjeder seg eller søker bekreftelse, da mener jeg man går over streken

 

Det er greit nok, men er hvalfangst et resultat av kjedsomhet? "La oss bygge noen skip og feste noen harpuner på dem. Just for fun."

 

 

 

 

 

Oppskrytt på smak, og heller laber kvalitet, men så har vi det som heter "lange tradisjoner", og det er litt av en hellig ku, kanskje sjøku ..

Da har du ikke spist mye hvalkjøtt av høy kvalitet. Fersk hvalbiff, altså kjøtt som ikke har vært fryst, er noe av det møreste og saftigste biffen man kan få. Det smaker som en god blanding av hestebiff og storvilt, ispedd en god dose sjøsmak. Er varen av høy nok kvalitet, kan de spises helt rå. Ta en titt på denne siden: http://hvalbiff.no/hovedside.asp?fldr=1&id=0.

 

 

Dere er klar over at hval var noe som ble fanget pga oljen, og kjøttet ble kastet på havet fordi det ikke ble ansett som godt nok for verken mennesker eller husdyr sant?

Først når vi ikke trengte hvalolje ble plutselig hvalkjøtt en delikatesse. Samme med hummeren, den ble gitt til insatte fordi det ikke ble sett på som god nok mat til siviliserte mennesker.

 

Har smaksløkene endret seg eller er det som med Beats hodetelefoner at nok markedsføring kan få selv et elendig produkt til å virke high end slik at man slipper å selge stort volum for å få profitt?

Endret av AnthonyEdwardS
Lenke til kommentar

Dere er klar over at hval var noe som ble fanget pga oljen, og kjøttet ble kastet på havet fordi det ikke ble ansett som godt nok for verken mennesker eller husdyr sant?

Først når vi ikke trengte hvalolje ble plutselig hvalkjøtt en delikatesse. Samme med hummeren, den ble gitt til insatte fordi det ikke ble sett på som god nok mat til siviliserte mennesker.

 

Har smaksløkene endret seg eller er det som med Beats hodetelefoner at nok markedsføring kan få selv et elendig produkt til å virke high end slik at man slipper å selge stort volum for å få profitt?

 

Med hummer endret ting seg når man begynte å transportere hummeren levende, med hvalen når man lærte å håndtere kjøttet riktig. En hvalbiff tilbake i de dager var noe helt annet enn en hvalbiff i dag.

 

redigert: på din liste over mat som pleide å være for de fattige kan du legge til østers, gåselever og sushi.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvalbiff i likhet med annet kjøtt, er avhengig av modning - seilte i barentshavet på 90 tallet, og vi hadde gjerne en lons med hvalkjøtt hengende i masten, og der kunne den henge i flere måneder. Men selv om man modner kjøttet, så modner man seg ikke bort fra den litt snodige smaken på saken ;)

 

Jeg snakke kun for meg selv, og slik jeg ser det så ble jeg opplært til å like smaken (men jeg passet på å spise minst mulig av driten ..;)), og forbundet med at norlænningen er litt vel mye "viking", følte jeg bestandig et visst ansvar for å holde våre "stolte tradisjoner" i gang, ellers kunne man bare flytte sørover, siden alle dritsekkene bor i det området (altså en nordsnorsk overløper og sviker) - og nå har jeg bodd her sør og vært flykting så lenge, at nå ser jeg mye klarere hva som er kulturelt betinget og hva som er betinget av min personlige smak

 

Det er riktig så fin sekt det vi kaller "norlænning"

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De kan godt jakte på hval, men jeg synes ikke noe om jaktmetoden, de lever videre mange minutter med piler stikkende i seg og skader fra eksplosiver.

 

Også må de ikke være utrydningstruet, det synes jeg det er viktig å passe på.

 

Har du noe data som viser at jaktmetoden ikke er bra? Det meste av propaganda jeg ser bruker jaktmetoder fra 50+ år siden som eksempler, da moderne hvaljakt har ganske gode tall sammenlignet med annen form for jakt.

Lenke til kommentar

 

De kan godt jakte på hval, men jeg synes ikke noe om jaktmetoden, de lever videre mange minutter med piler stikkende i seg og skader fra eksplosiver.

 

Også må de ikke være utrydningstruet, det synes jeg det er viktig å passe på.

 

Har du noe data som viser at jaktmetoden ikke er bra? Det meste av propaganda jeg ser bruker jaktmetoder fra 50+ år siden som eksempler, da moderne hvaljakt har ganske gode tall sammenlignet med annen form for jakt.

 

Jeg snakker om dagens metode med eksplosiver, ikke harpunjakt. Hvor jakt med eksposiver er selvfølgelig er bedre en bare harpun.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3847167.stm

 

I denne artikkelen henviser de til en Norsk artikkel som sier at 20% av tilfellene så dør hvalen momentant, mens resten dør etter sekunder eller minutter. og av og til så bruker de rifle på hode for å gjøre det slutt kjapt etterpå.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...