Gå til innhold

TEST: Bose QuietComfort 25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Takk for en test av produktet, men sikker på at dere ikke har gått litt i en placebofelle når det gjelder "konstante lyder", såvidt meg bekjent er det ingen teknisk grunn til at "konstante lyder" skal være lettere å dempe aktivt enn "bråe" lyder, utover et eventuelt forskjellig frekvensinnhold.

 

AtW

 

Prosesseringen av den negative interferensen tar litt tid, og en må derfor predikere hvordan lydbildet utvikler seg i tid. Derfor er "konstante lyder" lettere å dempe enn "bråe lyder". Støy fra fly er veldig stasjonært, tale er stasjonært i 50-100ms vinduer, mens transiente lyder kan være kortere enn 5ms og altså kortere enn prosesseringstiden.

 

 

Og dette er du sikker på? Aktiv støydemping tar vanligvis å måler lyden lenger ut og fortløpende lager en motbølge noe lenger inn, om den ikke tålte endringer i lyden, så må du huske på at den heller ikke tåler endringer i refleksjon, og heller ikke relativt små endringer i posisjon, motlyden må være sammkjørt med hvor bølgetoppen er i det fysiske rom. (100ms tilsvarer jo en frekvens på kun 10 Hz, og slike systemer demper mye høyere enn det, så de må jo klare å reagere på vesentlig kortere tid om de skal fungere når man beveger seg, og de demper ikke engang tale særlig godt)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg trodde prissamarbeid var forbudt i Norge. Når topp 5 billigste netshopper selger samme produkt til nøyaktig samme pris er det jo ikke ett snev av konkurranse igjen. At noe headset er verdt 2500kr er for meg totalt uforståelig. 2-5-0-0kroner? Er totalt galskap

Hva er problemet ditt egentlig? Har du ikke råd til noe så kan du jo bare la være å kjøpe det da.

Er jo alltid noen som skal klage over hva ting koster uansett om de ikke hadde tenkt å kjøpe det, sånn bare for å klage på at noe er dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I hvor stor grad har de fjernet den trykkende følelsen? Den er vel ikke helt borte? Den er hovedgrunnen til at jeg har holdt meg borte fra QC15.

Verken mer eller mindre. Selv er jeg ikke så følsom på dette området, men kan helt klart si at den "trykkende" følelsen du snakker om er til stedet på QC25 også.

Lenke til kommentar

Jeg trodde prissamarbeid var forbudt i Norge. Når topp 5 billigste netshopper selger samme produkt til nøyaktig samme pris er det jo ikke ett snev av konkurranse igjen. At noe headset er verdt 2500kr er for meg totalt uforståelig. 2-5-0-0kroner? Er totalt galskap

Langt fra galskap. 2500 kroner for QC25 handler ikke om lydkvalitet, QC25 er for dem som ønsker fabelaktiv støydemping og ikke noe mer enn det.

 

Det finnes hodetelefoner der ute til 2500,- som spiller fantastisk bra, men hva som er bra og ikke bra er umulig å forklare via tekst, dette må høres. Forskjellen på hodetelefoner til 500 kroner og 2500 kroner er som natt og dag. Men, dette må prøves for å oppleves.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er QC20i med QC15 på utsiden egentlig? Vurderer å kjøpe QC20i, for da blir det lettere å sove på fly blant annet... Tror nok ikke jeg gidder å kjøpe QC25. Har QC15 fra før.

Du har i mine øyne ingenting å hente ved å kjøpe QC25 hvis du allerde sitter QC15. QC25 kan spille selv ved dødt batteri, men da er lydkvaliteten helt forferdelig, gjørmete og uklar. Selv Beats by Dre høres bra ut iforhold og det sier vel det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man utelater målinger og heller baserer testen i sin helhet på opplevelser og rene gjetninger blir resultatet gjerne deretter. Leser en testen får en inntrykk av at de som i dag eier QC15 burde oppgradere til QC25, for som det står i testen, sistnevnte er "bedre på alt". Mens faktiske målinger viser derimot at det knapt er noen forskjell mellom de to når det gjelder lydkvalitet, bortsett fra litt mer bass i QC25 som testeren rett nok påpeker. Forskjellen i midtbass er nok ren placebo. Når det gjelder forskjell i lyddemping kan det best oppsummeres slik:

 

"Both of these headphones deliver excellent noise cancellation, which in my experience can be beaten only by Bose's own QC20 in-ear NC headphone. However, the QC25 doesn't seem, at least in this measurement, to improve substantially on the QC15's performance. It actually appears to be slightly outperformed by the QC15 between 200 and 600 Hz."
http://stereos.about.com/od/Headphone-Reviews/ss/Review-and-Measurements-Bose-QC25-Noise-Cancelling-Headphone_6.htm

 

Her blir nok testeren lurt av at de to nevnte hodetelefonene demper ulike frekvenser ulikt og konkluderer på feil grunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man utelater målinger og heller baserer testen i sin helhet på opplevelser og rene gjetninger blir resultatet gjerne deretter. Leser en testen får en inntrykk av at de som i dag eier QC15 burde oppgradere til QC25, for som det står i testen, sistnevnte er "bedre på alt". Mens faktiske målinger viser derimot at det knapt er noen forskjell mellom de to når det gjelder lydkvalitet, bortsett fra litt mer bass i QC25 som testeren rett nok påpeker. Forskjellen i midtbass er nok ren placebo. Når det gjelder forskjell i lyddemping kan det best oppsummeres slik:

 

"Both of these headphones deliver excellent noise cancellation, which in my experience can be beaten only by Bose's own QC20 in-ear NC headphone. However, the QC25 doesn't seem, at least in this measurement, to improve substantially on the QC15's performance. It actually appears to be slightly outperformed by the QC15 between 200 and 600 Hz."

http://stereos.about.com/od/Headphone-Reviews/ss/Review-and-Measurements-Bose-QC25-Noise-Cancelling-Headphone_6.htm

 

Her blir nok testeren lurt av at de to nevnte hodetelefonene demper ulike frekvenser ulikt og konkluderer på feil grunnlag.

 

Heh, jeg ser hvorfor folk klager på lyden når de drives passivt ihvertfall :)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde prissamarbeid var forbudt i Norge. Når topp 5 billigste netshopper selger samme produkt til nøyaktig samme pris er det jo ikke ett snev av konkurranse igjen. At noe headset er verdt 2500kr er for meg totalt uforståelig. 2-5-0-0kroner? Er totalt galskap

 

Dersom du ikke har behovet, ja helt klart. Reiser du mye med offentlig transport eller fly er det billig. Har hatt mitt i fire år nå og kunne ikke tenkt meg å gå på et fly eller lengre reise med annen offentlig transport uten.

 

Det finnes dog ordentlig støydempende øreklokker som er mye mye bedre med tanke på støyreduksjon, prisen er deretter, og jeg tror ikke de har lagt så mye i lydkvalitetetn. Eks peltor eller bose A20 som er et rent pilot headset.

Lenke til kommentar
Heh, jeg ser hvorfor folk klager på lyden når de drives passivt ihvertfall :)

 

Ja målingene i passiv modus er virkelig elendige. De er ikke akkurat veldig bra i aktiv modus heller. Jeg har både Bose QC15 og Sennheiser HD650, som begge kostet omtrent det samme. Forskjellen mellom dem i et stille rom er som natt og dag, der HD650 er "bedre på alt" (bortsett fra vekt og er mer ubehagelige å ha på seg over tid).

 

I støyende omgivelser, f.eks. på flyreiser, er forskjellen den andre veien, der QC15 har ok lyd har HD650 et helt grusomt dårlig lydbilde. Så de som klager på lydkvaliteten på Bose må se det i sammenheng med bruk. Personlig bruker jeg QC15 vesentlig mer enn HD650.

Lenke til kommentar

 

Jeg trodde prissamarbeid var forbudt i Norge. Når topp 5 billigste netshopper selger samme produkt til nøyaktig samme pris er det jo ikke ett snev av konkurranse igjen. At noe headset er verdt 2500kr er for meg totalt uforståelig. 2-5-0-0kroner? Er totalt galskap

 

Hva er problemet ditt egentlig? Har du ikke råd til noe så kan du jo bare la være å kjøpe det da.

Er jo alltid noen som skal klage over hva ting koster uansett om de ikke hadde tenkt å kjøpe det, sånn bare for å klage på at noe er dyrt.

Jeg har "problemer" med dyre ting som ikke er verdt prisen. Har akkurat kjøpt flere ny iPhone modeller til husholdningen her så det handler ikke om hva man har råd til eller ei. Betaler man mye for en vare bør den jaggu levere på kvalitet. Gjengangeren på dette headsettet er at det ikke gjør det. Dårlig lydkvalitet er det mange som skriver. Så ja. Prisen på dette produktet er galskap på lik linje som søpla fra Beats, som en sammenligning

Lenke til kommentar

Det er jo litt morro ironi, for Apple har lenge vært kjent som Beats i mobilverdenen. :green: Som selger på grunn av mote og hippe utseende. Det faktum at det er Apple som eier beats-merket gjør ironien enda bedre.

 

Bose er nok ikke laaaangt fra apple-verdenen de heller, og selger nok en del på merkevare og moteikonet det gir. Men de har i det minste funnet seg en nisje som de gjør det desidert best på (i motsetning til beats). For det finnes ingen andre headsett som kan matche bose på aktiv støydemping, så det er litt vell ignorant å sammenligne det mot noe som blir slått i alt.

 

Og nei, lydkvaliteten er ikke dårlig. Den er på høyde med andre gode headsett i en prisklasse under, rundt 1000-1500kr klassen, noe som er å forvente når du faktisk skal ha mye annen dyr teknologi. I motsetning til de fleste fra Beyerdynamic som bare består av to topp elementer, litt plast og en metallbøyle.

 

Mens en QC15 består av mengder elektronikk og en stor mengde komponenter. Å montere en slik sak, utvikle er nok heller ikke like lett. At de tar en del ekstra for dette er ikke noe rart overhode, da det er en egen DAC og forsterker der inne ++. + det lille ekstra i premium-skatt for bose.

 

Synd trist leit, for jeg hater å kjøpe slike motemerker, men når det ikke finnes noen andre i klassen sin, så har man ikke noe valg.

Sitter jeg i et stille miljø og ønsker å høre på musikk, ja så tar jeg frem Beyerdynamic-settet eller til hjemmekinoen. De treffer litt annerledes.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Du skriver at du nettopp har kjøpt flere nye iPhone modeller til husstanden. Disse ligger på 4 til 8 tusen som regel, og varer sjelden lenger enn 1-2 år. Et headset til 2500 kroner som vil vare i minst 5 år derimot, nei det er galskap? OMG. Bare en Apple kunde kan vel si noe slikt.

 

Her er ett enkelt regnestykke

iPhone 5 16gb = 5790 per stk. Kjøpte 2 stk

Hatt i 24 mnd. Solgt brukt for 3000kr brukt per stk.

Månedpris per tlf blir da: 116,25kr

 

Er det en dyr telefon?

 

Det samme har jeg gjort med samtlige telefoner de siste årene. Det er noe av det fine med Apple. At annenhåndsverdien er langt bedre enn andre merker har etter en stund. En telefon, uavhengig av merke og pris, bruker du hver eneste dag stort sett. Ett headset brukes for min del ca 100 reisedøgn i året og jeg har til gode å oppleve at noe headset har holdt i 5år! 2-3år ja, helt klart, men noe mer enn det har jeg ikke opplevd. Har da stort sett brukt Sony eller Logitech headset. Jeg har endt opp med noen enkle ørepropper fra Skullcandy som kostet meg 400kr. De er ikke noisecanceling, men godt isolert i øret så effekt er nesten det samme. Disse har jeg hatt i 3år nå. Så ja, jeg står inne ved min påstand. Headset til 2500kr som har middelmådig/dårlig kvalitet på lyd er galskap. Hadde det i det minste hatt høy kvalitet på lyd kunne jeg vurdert å kjøpe noe slikt, men når man får det samme for under 500kr ser jeg ikke helt verdien i det lenger.

Lenke til kommentar

Hvis man tenker på denne måten, så er jeg rimelig sikker på at Bose QC25 har en grei annenhåndsverdi også. Jeg har selv QC15. Selv om jeg ikke benytter de så veldig mye, virker de å holde seg meget bra med tanke på holdbarhet, og med det ser det også ut som jeg kan selge de for en god pris hvis jeg ønsker det.

 

Med en slik tankegang så blir utsagnet om å kjøpe QC25 til kr 2500,- som galskap bare enda mer på jordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...