Gå til innhold

TEST: Bose QuietComfort 25


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo litt morro ironi, for Apple har lenge vært kjent som Beats i mobilverdenen. :green: Som selger på grunn av mote og hippe utseende. Det faktum at det er Apple som eier beats-merket gjør ironien enda bedre.

 

Bose er nok ikke laaaangt fra apple-verdenen de heller, og selger nok en del på merkevare og moteikonet det gir. Men de har i det minste funnet seg en nisje som de gjør det desidert best på (i motsetning til beats). For det finnes ingen andre headsett som kan matche bose på aktiv støydemping, så det er litt vell ignorant å sammenligne det mot noe som blir slått i alt.

 

Og nei, lydkvaliteten er ikke dårlig. Den er på høyde med andre gode headsett i en prisklasse under, rundt 1000-1500kr klassen, noe som er å forvente når du faktisk skal ha mye annen dyr teknologi. I motsetning til de fleste fra Beyerdynamic som bare består av to topp elementer, litt plast og en metallbøyle.

 

Mens en QC15 består av mengder elektronikk og en stor mengde komponenter. Å montere en slik sak, utvikle er nok heller ikke like lett. At de tar en del ekstra for dette er ikke noe rart overhode, da det er en egen DAC og forsterker der inne ++. + det lille ekstra i premium-skatt for bose.

 

Synd trist leit, for jeg hater å kjøpe slike motemerker, men når det ikke finnes noen andre i klassen sin, så har man ikke noe valg.

 

Sitter jeg i et stille miljø og ønsker å høre på musikk, ja så tar jeg frem Beyerdynamic-settet eller til hjemmekinoen. De treffer litt annerledes.

Er svært uenig i at QC15 kan sammenligne seg lydmessig med andre hodetelefoner i 1000-1500-kronersklassen. Altfor kjedelig i begge ender av skalaen, ingen merkbar bass og diskanten er altfor nedtonet. Passer bedre i 700-900 kronersklassen, men nå kjøper jo ingen QC15 for den suverene lyden. Tror faktisk de fleste ville foretrukket lyden på Xiaomi Pistons 2 enn QC15 og de koster ikke en gang 200 kr å få inn til Norge.

Endret av Lolzum
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er en av disse. Har byttet ut silikonproppene med skumpropper, og dette gjør dem både mer behagelige og gir en bedre passiv støydemping.

 

Betviler ikke det, men standardformene passer faktisk øregangene mine. Bruker du comply? Hvilke i så fall, har tenkt litt på å kjøpe en av de.

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden, men kan bare si at den blåe ledningen ser veldig billig ut. Er den en rent plastikk ledning? Jeg hade forventet at i denne prisklassen kunne de tilby en broderte ledning for å ungå at den vikler seg inn, noe av de mest irriterende ting som skjer med hodetelefonledinger.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er en av disse. Har byttet ut silikonproppene med skumpropper, og dette gjør dem både mer behagelige og gir en bedre passiv støydemping.

 

Betviler ikke det, men standardformene passer faktisk øregangene mine. Bruker du comply? Hvilke i så fall, har tenkt litt på å kjøpe en av de.

 

Jeg bruker skumpropper av billigste sort http://www.ebay.com/itm/10-memory-foam-tips-noise-cancellation-in-ear-earbud-replacement-medium-/161107851336?pt=US_Replacement_Parts_Tools&hash=item2582c6b848

De finnes også i størrelse S og L,

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Kjøpte QC25 i dag på elkjøp. Har fra før et par QC3 som jeg har hatt gudene vet hvor lenge, som over årene har blitt modifisert - først med en permanent Bluetooth-modul, så med hjemmelagde velurputer.

 

Overgangen til QC25 ble et enormt steg opp i støykansellering, selv om velurputene på QC3 nok gjorde støykanselleringen der mindre effektiv. Jeg bruker hodetelefoner nærmest utelukkende til lydbøker, så lydkvaliteten bryr meg mindre enn det komfort og lydkansellering gjør, spesielt siden ørene mine ikke takler propper eller trange lukkede hodetelefoner.

 

Må si jeg er skuffet over at Bose ikke gikk for en Bluetooth modell denne gangen, og det gjorde at jeg i utgangspuntket ikke var interessert i disse. Beats Studio Wireless er perfekte for min del hva funksjonalitet angår, men de scorer ikke akkurat høyt på tester, og da er poenget borte.

 

Allerede blitt litt gal av å ha ledning på hodetelefonene, så det blir å sette seg ned og lage en Bluetoothadapter. Om noen andre QC25-eiere har planer om å gjøre det samme så ta kontakt for utveksling av idéer.

Lenke til kommentar

Til dere som vurderer Bose QC 25: prøv de først!

Det er nok et godt råd uansett, men i dette tilfellet tror jeg at det rådet er spesiellt viktig.

 

Jeg kjøpte disse på nett og antok at et headset til 2500 (2100 på mpx) faktisk hadde ganske god lyd.

Men der ble jeg voldsomt skuffet. Tok meg 2 timer med lytting til å avgjøre at jeg faktisk måtte gjøre noe jeg aldri hadde gjort før: benytte meg av angrefristen og sende disse tilbake.

 

Som mange andre har sagt, lyden er ikke god. Altså, den er ikke god nok for et headset som koster veil. 2500 - men den er heller ikke god nok for et headset til 1000kr

 

Støyreduksjonen gledet jeg meg til å teste siden jeg reiser med toget hver dag. Den er bra, men for meg er denne følelsen av "trykk" såpass plagsom at jeg ikke orker å ha funksjonen aktivert i særlig lang tid av gangen.

 

Alt i alt en skuffende opplevelse.

 

Jeg legger inn en ny bestilling av et BeyerDynamic sett seinere i uka...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Til informasjon så har QC25 standard lydpinout på 2.5mm kontakta, i forhold til QC3 som har bytta om pinout. Fant ut dette ved å teste kabel med multimeter da jeg lagde den første QC25 custom kabelen.

 

Var på Clas Ohlson nå i sted, og der har de 2.5mm til 3.5mm adapter. På nettet er den listet her: http://www.clasohlson.com/no/Adapter/38-1618

Men de som de hadde i buttikken var en nyere modell fra Exibel med rett 2.5mm plugg. Litt dremel på gummien rundt pluggen så glir den rett inn i hullet til QC25, og fungerer fint

Lenke til kommentar

Til dere som vurderer Bose QC 25: prøv de først!

Det er nok et godt råd uansett, men i dette tilfellet tror jeg at det rådet er spesiellt viktig.

 

Jeg kjøpte disse på nett og antok at et headset til 2500 (2100 på mpx) faktisk hadde ganske god lyd.

Men der ble jeg voldsomt skuffet. Tok meg 2 timer med lytting til å avgjøre at jeg faktisk måtte gjøre noe jeg aldri hadde gjort før: benytte meg av angrefristen og sende disse tilbake.

 

Som mange andre har sagt, lyden er ikke god. Altså, den er ikke god nok for et headset som koster veil. 2500 - men den er heller ikke god nok for et headset til 1000kr

 

Støyreduksjonen gledet jeg meg til å teste siden jeg reiser med toget hver dag. Den er bra, men for meg er denne følelsen av "trykk" såpass plagsom at jeg ikke orker å ha funksjonen aktivert i særlig lang tid av gangen.

 

 

Man kjøper ikke dette settet for "god lyd" man kjøper det for meget god støykansellering, spesielt under jevn støy som på flyreiser.

 

Noen få opplever dette med plagsomt trykk, så er det et problem er nok ikke Bose noe for deg. Selv har jeg ingen problem når støykansellering aktiveres, merker det bittelitt, men er ikke plagsomt for mine ører.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

 

Hvordan er disse på tog, egentlig? Der folk konkurrerer i å snakke høyest mulig i telefonen.

Drømmen er å finne hodetelefoner som reduserer støyen fra stemmer betraktelig.

 

Stemmer høres ganske lett igjennom, det er forøvrig en ganske enkel drøm å oppfylle om du bruker passivt dempete hodetelefoner.

 

AtW

 

Har du mulighet til å anbefale et slikt hodesett? Gjerne med blåtann.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

" Burde fungert bedre med Android-modeller"

Tror kanskje du sulle kjøpt kabelen som hører til telefonen din.

 

JA! Android er mye større enn apple og.. men så har jo apple et jerntak over kundene sine. Android produsentene er mangt. Man lever i en fortid der iphone mister grepet på mobilmarkedet mener jeg. Jeg håper neste bose headsett får en universal mic; ellers er det ikke så tungvint å ta stille lyden på mobilen når den ligger i lommen med G3 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...