Gå til innhold

Er det noen måte å få Windows til å benytte D:\ som standard bane for installasjon i Windows 8 / 8.1


RamGuy

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en Asus G750JS for min lillebror etterhvert, og han er av typen fryktelig lite datateknisk og som klikker "neste, neste og neste" når han skal gjøre noe som helst på maskinen..

 

Her er utfordringen at jeg legger inn en ren Windows 8.1 Update 1 installasjon på SSD som er på 128GB, men jeg vil samtidig gjøre sånn at alt annet han ønsker å installere på maskinen preker til D:\ standard etter dette, om det går standard til C:\ så vil disken bli fylt på på null, komma, ingenting og det blir fort mye frustrasjon ute å går.

 

 

Med Windows XP i gode gamle dager så benyttet jeg en nLite som lot meg gjøre diverse artige ting med installasjonsfilene, som å bygge inn oppdateringer, drivere, gjøre diverse systemendringer så de var aktive rett ut av installasjonen osv.. Som deriblant å skille ut at systemfiler la seg på C:\ og alt av programfiler og installasjon av nye applikasjoner gir automatisk til D:\.

 

 

Kan dessverre ikke se ut til å fine et like snasent verktøy for Windows 8 / 8.1 enda, og jeg kan ikke sånn umiddelbart finne en eller annen fiks CMD / PowerShell eller annen løsning som lar meg endre standardbane for installasjon av applikasjoner fra C:\Programfiler og C:\Programfiler (x86) til D:\Programfiler og D:\Programfiler (x86).

 

 

Er det noen som kjenner til en god og fungerende løsning for dette? Må da la seg gjøre på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som løsning på problemet har jeg før bare lagd en symbolsk lenke (symbolic link) eller en «junction point». Du kan bruke kommandoen «mklink» til dette.

Creates a symbolic link.

MKLINK [[/D] | [/H] | [/J]] Link Target

        /D      Creates a directory symbolic link.  Default is a file
                symbolic link.
        /H      Creates a hard link instead of a symbolic link.
        /J      Creates a Directory Junction.
        Link    specifies the new symbolic link name.
        Target  specifies the path (relative or absolute) that the new link
                refers to.

Hvis du vil gjøre dette, vet du fremgangsmåten? Du vil sannsynligvis ikke få gjort dette mens programmer kjører fra disse mappene.

 

Du installerer da programmer som vanlig på C:, så ender de egentlig opp på D:.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Tror at forslaget til @nebrefoz vil være bra så lenge du stiller dette inn med nLite eller noe.

 

Hvis dette gjøres etter installasjon av Windows, vil det nok skape problemer fordi det vil finnes referanser til programmer installert under C:. Hvis man allerede har gjort dette kan en symbolsk lenke løse problemet.

 

Jeg kan også nevne at hvis du skal flytte "Program Files"-mappene (etter installasjon av Windows), kan du bruke kommandoen robocopy til å «speile» mappene, og du kan også beholde de opprinnelige rettighetene.

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Jeg er sterkt i tvil om jeg noen gang ville begi meg ut på denne galeien selv ...

Det fordrer at installasjonsprogrammene er så veloppdragne at de forholder seg korrekt til alle registry entries etc. og ikke blindt går ut og putter alt i "C:\Program Files".

 

Syar's tips virker nok å være mer robust i møte med virkeligheten.

Hvis man "omdirigerer" Documents, Downloads, Music, Pictures, Videos og Temp til "D:", så er i det minste det som ofte tar mest plass tatt hånd om.

 

Og kanskje går det an å legge inn en greie som sjekker gjenværende plass på "C:" ved hver oppstart og sender mail til storebror når kritisk nivå blir nådd? Så er det bare å utstyre seg med større SSD og diskkloneverkøy og komme på besøk.

Lenke til kommentar

Virker som dette ikke er så fryktelig lett og anbefalt løsning nei, ser at det er endel programmer som rett og slett autoinstallerer seg og bare tar utgangspunkt i at alt befinner seg i C:\Program Files elle C:\Program Files (x86) og at det da kan bli en hel masse krøll..

 

Spørs nok ikke om det å omdirigere / flytte Documents, Downloads, Music, Pictures og Videos fra C:\ til D:\ og bare sørge for at Battle.Net, Origin og Steam allerede er lagt inn på D:\ så alle spill legger seg dit automatisk er veien å gå. Det minimerer jo sannsynligheten for at C:\ blir fylt på null, komma, ingenting en god del selv om 128 GB er skralt åkkesom..

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt problemer med å bare flytte Program FIles-mappene og lage symbolsk lenke. Det har jeg også gjort med min brors PC som han bruker til alt mulig, og alt han installerer under C: (standard) havner under D:. Jeg har forresten også skjult D-partisjonen slik at han slipper å se den.

 

Fordelen med dette er at det er enkelt og forhindrer rot senere når man evt. vil flytte mappene tilbake til C:. Når den tid kommer sletter man bare de symbolske lenkene og flytter mappene tilbake (men bruk robocopy eller fiks rettighetene etterpå).

 

En annen ting å tenke på er at noen programmer installeres et sted under C:\Users\bruker\AppData, noe f.eks. Google Chrome gjør. Du nevnte omdirigering av individuelle mapper under profilmappa, og jeg har gjort dette før på den enkle/innebygde måten: høyreklikk på mappene, deretter gå til Properties > Location > Move.

 

Den artikkelen nevner forresten ProgramData, ikke Program Files (i tilfellet noen tenkte det).

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...