Gå til innhold

Jaget etter å være perfekt


Kazuo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vel noe med at vi menn ikke tar det så alt for hardt/alvorlig. Jenter flest leser blogger, leser magasiner, osv, hvor den "perfekte" kroppen blir avbildet. Rosabloggerne avbiler sitt "perfekte" liv, og da gjerne med mye penger inn i bildet. (Til klær, operasjoner, ++).

 

Vi menn derimot (i hvert fall meg selv), tar ikke det her så alt for alvorlig. Kan nok ha mye med at jeg ikke blir presset av noen (blogger, magasiner, venner), men også at jeg rett og slett ikke bryr meg. Skal dog sies at jeg trener mye, spiser riktig, og har greit med penger, men sixpack har jeg ikke.

 

Og for å være ærlig tror jeg også mye av det sitter i hodet. Jeg tror mange legger et press på seg som ikke fins, et press som ikke er nødvendig.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Har vel noe med at vi menn ikke tar det så alt for hardt/alvorlig. Jenter flest leser blogger, leser magasiner, osv, hvor den "perfekte" kroppen blir avbildet. Rosabloggerne avbiler sitt "perfekte" liv, og da gjerne med mye penger inn i bildet. (Til kær, operasjoner, ++).

 

Vi menn derimot (i hvert fall meg selv), tar ikke det her så alt for alvorlig. Kan nok ha mye med at jeg ikke blir presset av noen (blogger, magasiner, venner), men også at jeg rett og slett ikke bryr meg. Skal dog sies at jeg trener mye, spiser riktig, og har greit med penger, men sixpack har jeg ikke.

 

Men har ikke vi menn samme ønske om perfeksjonisme innen de tingene som gjelder oss menn ?

Er det ikke blitt nesten samme kropps fokus mot menn som kvinner de siste årene ?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke bare "jentene" som setter fokuset.

Media, mote osv er fult bemannet med menn som er med på å sette "standarden" like mye om ikke mer enn kvinner.
Og sakte men sikkert snevres strl inn, man skal være tynnere og tynnere for å ha på seg de fineste av klær. For å indikere "høy status". Det er jo X antall mannlige designere der ute som ikke nøyer seg med annet enn størrelse 0 på de kvinnelige modellene sine.

Så nei, det er ikke jenter selv som setter fokuset. Det er hele det forskrudde samfunnet. Det er media/moteverdenen. Og alt det det igjen innebærer.

Og dette startet ikke for fem år siden. Ei heller for ti år siden. Dette har gått igjen over lang tid, og sakte men sikkert nærmer vi oss kina-tider igjen hvor det sikkert blir vakkert å binde og deformere føttene våre igjen.


Og dette gjelder nok ikke bare kvinner, selvsagt er noe av presset lagt på menn også. Grunnen til at menn ikke er like mye presset, vil jeg nok tro har noe med å gjøre at kvinnen blir regnet som det "vakre" kjønn, og vi "presser" dette begrepet til det ytterste. Hver. dag.



Lenke til kommentar

Nei, det er ikke bare "jentene" som setter fokuset.

 

Media, mote osv er fult bemannet med menn som er med på å sette "standarden" like mye om ikke mer enn kvinner.

Og sakte men sikkert snevres strl inn, man skal være tynnere og tynnere for å ha på seg de fineste av klær. For å indikere "høy status". Det er jo X antall mannlige designere der ute som ikke nøyer seg med annet enn størrelse 0 på de kvinnelige modellene sine.

 

Så nei, det er ikke jenter selv som setter fokuset. Det er hele det forskrudde samfunnet. Det er media/moteverdenen. Og alt det det igjen innebærer.

 

Og dette startet ikke for fem år siden. Ei heller for ti år siden. Dette har gått igjen over lang tid, og sakte men sikkert nærmer vi oss kina-tider igjen hvor det sikkert blir vakkert å binde og deformere føttene våre igjen.

 

 

Og dette gjelder nok ikke bare kvinner, selvsagt er noe av presset lagt på menn også. Grunnen til at menn ikke er like mye presset, vil jeg nok tro har noe med å gjøre at kvinnen blir regnet som det "vakre" kjønn, og vi "presser" dette begrepet til det ytterste. Hver. dag.

 

 

 

 

 

Medier og reklamebransjen velger jo å vise det jenter og kvinner vil se. Det er derfor du vil se at jentene i FHM og Vi menn jevnt over har betydelig mer kjøtt på beina enn modellene i reklamer og moteshow rettet mot kvinner. Det er kvinner og jenter selv som velger å "tilbe" disse kjendisene, bloggerne og idealene. Og det er kvinner selv som velger sine helter. Tykke eller lite attraktive kvinner selger ikke, hverken til kvinner eller menn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nei, det er ikke bare "jentene" som setter fokuset.

 

Media, mote osv er fult bemannet med menn som er med på å sette "standarden" like mye om ikke mer enn kvinner.

Og sakte men sikkert snevres strl inn, man skal være tynnere og tynnere for å ha på seg de fineste av klær. For å indikere "høy status". Det er jo X antall mannlige designere der ute som ikke nøyer seg med annet enn størrelse 0 på de kvinnelige modellene sine.

 

Så nei, det er ikke jenter selv som setter fokuset. Det er hele det forskrudde samfunnet. Det er media/moteverdenen. Og alt det det igjen innebærer.

 

Og dette startet ikke for fem år siden. Ei heller for ti år siden. Dette har gått igjen over lang tid, og sakte men sikkert nærmer vi oss kina-tider igjen hvor det sikkert blir vakkert å binde og deformere føttene våre igjen.

 

 

Og dette gjelder nok ikke bare kvinner, selvsagt er noe av presset lagt på menn også. Grunnen til at menn ikke er like mye presset, vil jeg nok tro har noe med å gjøre at kvinnen blir regnet som det "vakre" kjønn, og vi "presser" dette begrepet til det ytterste. Hver. dag.

 

 

 

 

 

Medier og reklamebransjen velger jo å vise det jenter og kvinner vil se. Det er derfor du vil se at jentene i FHM og Vi menn jevnt over har betydelig mer kjøtt på beina enn modellene i reklamer og moteshow rettet mot kvinner. Det er kvinner og jenter selv som velger å "tilbe" disse kjendisene, bloggerne og idealene. Og det er kvinner selv som velger sine helter. Tykke eller lite attraktive kvinner selger ikke, hverken til kvinner eller menn.

 

 

 

Nei.

 

Ingen vil se ett skjelett i undertøy. Hvem fortalte deg det?

Tror du at jenter/kvinner fra ung alder av (veldig ung) tilber thigh gaps, smal midje, rynkefritt ansikt, store lepper, store pupper og glansfullt hår ?

 

En ting er å virkelig forgude en fantastisk kjole. En annen ting er å sitte og dyrke pro ana sider som en livsstil, og la all dette vanvittige hysteriet skapt av pengesultne mennesker styre livet ditt.

 

Du sier at tykke eller lite attraktive kvinner selger ikke, hvorfor tror du det er blitt slik ?

Skjønner du hva jeg prøver å komme frem til ?

Lenke til kommentar

 

 

Nei, det er ikke bare "jentene" som setter fokuset.

 

Media, mote osv er fult bemannet med menn som er med på å sette "standarden" like mye om ikke mer enn kvinner.

Og sakte men sikkert snevres strl inn, man skal være tynnere og tynnere for å ha på seg de fineste av klær. For å indikere "høy status". Det er jo X antall mannlige designere der ute som ikke nøyer seg med annet enn størrelse 0 på de kvinnelige modellene sine.

 

Så nei, det er ikke jenter selv som setter fokuset. Det er hele det forskrudde samfunnet. Det er media/moteverdenen. Og alt det det igjen innebærer.

 

Og dette startet ikke for fem år siden. Ei heller for ti år siden. Dette har gått igjen over lang tid, og sakte men sikkert nærmer vi oss kina-tider igjen hvor det sikkert blir vakkert å binde og deformere føttene våre igjen.

 

 

Og dette gjelder nok ikke bare kvinner, selvsagt er noe av presset lagt på menn også. Grunnen til at menn ikke er like mye presset, vil jeg nok tro har noe med å gjøre at kvinnen blir regnet som det "vakre" kjønn, og vi "presser" dette begrepet til det ytterste. Hver. dag.

 

 

 

 

 

Medier og reklamebransjen velger jo å vise det jenter og kvinner vil se. Det er derfor du vil se at jentene i FHM og Vi menn jevnt over har betydelig mer kjøtt på beina enn modellene i reklamer og moteshow rettet mot kvinner. Det er kvinner og jenter selv som velger å "tilbe" disse kjendisene, bloggerne og idealene. Og det er kvinner selv som velger sine helter. Tykke eller lite attraktive kvinner selger ikke, hverken til kvinner eller menn.

 

 

Nei.

 

Ingen vil se ett skjelett i undertøy. Hvem fortalte deg det?

Tror du at jenter/kvinner fra ung alder av (veldig ung) tilber thigh gaps, smal midje, rynkefritt ansikt, store lepper, store pupper og glansfullt hår ?

 

En ting er å virkelig forgude en fantastisk kjole. En annen ting er å sitte og dyrke pro ana sider som en livsstil, og la all dette vanvittige hysteriet skapt av pengesultne mennesker styre livet ditt.

 

Du sier at tykke eller lite attraktive kvinner selger ikke, hvorfor tror du det er blitt slik ?

Skjønner du hva jeg prøver å komme frem til ?

 

 

Så sammenlikn produkter rettet mot menn og kvinner. Produkter rettet mot menn bruker ikke syltynne jenter i nærheten av i samme grad som produkter rettet mot kvinner. Jeg har nevnt FHM og Vi menn og du kan sikkert finne hauevis av eksempler selv.

 

Kvinner velger selv sine idoler, og jeg ser ingen grunn til å legge skylden på menn, når jenter leser blogger og blader med ett skjønnhetsideal menn ikke deler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det stilles like store forventninger om perfeksjonisme til menn. Forskjellen er kanskje at det handler mer om jobb og status enn utseende når det gjelder menn. Ikke mindre er vi likevel utsatt for voldsomme krav til proporsjoner og utseende. Helst skal vi se ut som en ung Brad Pitt uten å trene og ha symmetrisk, veltrimmet ansiktshår. Det er kanskje noe av årsaken til at en stor andel av kvinnene resirkulerer og deler på en mindre andel menn.

 

Det er også mer tabubelagt å være utsatt for forventningspress for menn. Kvinner har lov til å være sårbare og ta ting i sitt egne bedagelige tempo, mens menn risikerer å bli latterliggjort og kalt tapere om de ikke har en god utdannelse eller en god fulltidsjobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke bare "jentene" som setter fokuset.

 

Media, mote osv er fult bemannet med menn som er med på å sette "standarden" like mye om ikke mer enn kvinner.

Og sakte men sikkert snevres strl inn, man skal være tynnere og tynnere for å ha på seg de fineste av klær. For å indikere "høy status". Det er jo X antall mannlige designere der ute som ikke nøyer seg med annet enn størrelse 0 på de kvinnelige modellene sine.

 

Så nei, det er ikke jenter selv som setter fokuset. Det er hele det forskrudde samfunnet. Det er media/moteverdenen. Og alt det det igjen innebærer.

 

Og dette startet ikke for fem år siden. Ei heller for ti år siden. Dette har gått igjen over lang tid, og sakte men sikkert nærmer vi oss kina-tider igjen hvor det sikkert blir vakkert å binde og deformere føttene våre igjen.

 

 

Og dette gjelder nok ikke bare kvinner, selvsagt er noe av presset lagt på menn også. Grunnen til at menn ikke er like mye presset, vil jeg nok tro har noe med å gjøre at kvinnen blir regnet som det "vakre" kjønn, og vi "presser" dette begrepet til det ytterste. Hver. dag.

 

 

 

 

 

Du kan legge til homofile, mannlige designere. Heterofile menn har lite med dette å gjøre annet enn i beste fall å jatte med for å tjene penger.

 

Dessuten: hvis det nå er slik at både menn og kvinner setter standarden gjelder det vel like mye for menn som for kvinner? Som mann kan man jo titte på Dressmannreklamene og tenke i samme baner som det kvinner gjør når de ser på catwalkpiker. Sånn sett er dette i teorien et like stort problem for menn som for kvinner. Idealmannen eksisterer i like stor grad som idealkvinnen. Idealmannen skal jo ha musklene til en actionhelt, være like mye "prettyface" som kvinner "skal" være, og i tillegg skal man helst tjene syvsifret for å være økonomisk vellykket. Ikke bare bare, hvis man først skal falle for det. Dog: de fleste menn tenker seg om et par ganger først.

 

Jenter velger selv om de vil la seg styre av dette, og ved å la seg styre blir problemet større generelt. Hvert enkelt individ tar et valg, og det er der skylden må plasseres. At jenter av en eller annen grunn er betydelig mer lettpåvirkelige er en annen sak, men det går jo an å tenke rasjonelt rundt dette likevel. Den beste medisinen er å skjønne at man selv har skapt problemet - det er langt enklere å rydde opp etter seg selv enn andre.

 

Det virkelig underlige er jo at majoriteten av kvinner vet om problematikken, uten at de greier å endre syn på hva en kurant kropp er likevel. Å på den ene siden kjempe mot problemet, mens man på den andre siden fortsetter å bidra til problemet gjennom å prøve å leve opp til idealene man ikke vil ha er jo hinsides ALL fornuft.

 

Forøvrig: hvis målgruppen til klesprodusentene vil ha produkter som ikke er i størrelse 0 vil produsentene ta hensyn til det, så det er ikke noe verre enn at DERE tar tak i problemet så ordner markedskreftene resten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

 

 

 

Nope.

 

Så langt ifra enig som overhodet mulig :)

 

 

Og sånn btw, kvinner har en lavere terskel iht utseende hos menn, enn det menn som regel har hos det motsatte kjønn.

 

Den generelle norske mann (og alle andre menn sånn egentlig) er ganske LITE attraktive. Det er ikke noe vakkert med dem. De kan til tider være deilige, og sånn en gang i blant får du øye på noe virkelig snasent, men det er VELDIG sjeldent.

 

Lavere forventninger til dem, fordi de rett og slett ikke "finnes".

 

Kvinner derimot, er det "vakre" kjønnet. Vi kommer selvsagt i alle former og farger, og det er en stor variasjon i oss også, men i bunn og grunn så er vi det vakrere kjønn.

 

Vi nøyer oss med det vi finner ;)

Og jobber utifra det.

 

Herregud, bare jeg tenker på eksene mine så får jeg lyst til å kaste opp. De var "kjekke" fordi jeg var "forelska" den tid. Og ikke det at de er fæle, er en del kvinner som har spredd bena opp for enhver av dem for å si det slik, men i sin reneste helhet, så er de fæle. Virkelig.

 

 

Lenke til kommentar

Som knopfler sier, det er noe absurd i å se enkelte kvinner fremlegge det som om presset er noe menn legger på dem, samtidig som det først og fremst er kvinner som tilber andre kvinner som fremmer disse idealene. Å se hele denne seansen fra sidelinjen, for så å få høre at det er "vi" som skaper problemet, føles noe vanvittig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

snip

 

 

Nope.

 

Så langt ifra enig som overhodet mulig :)

 

 

Og sånn btw, kvinner har en lavere terskel iht utseende hos menn, enn det menn som regel har hos det motsatte kjønn.

 

Den generelle norske mann (og alle andre menn sånn egentlig) er ganske LITE attraktive. Det er ikke noe vakkert med dem. De kan til tider være deilige, og sånn en gang i blant får du øye på noe virkelig snasent, men det er VELDIG sjeldent.

 

Lavere forventninger til dem, fordi de rett og slett ikke "finnes".

 

Kvinner derimot, er det "vakre" kjønnet. Vi kommer selvsagt i alle former og farger, og det er en stor variasjon i oss også, men i bunn og grunn så er vi det vakrere kjønn.

 

Vi nøyer oss med det vi finner ;)

Og jobber utifra det.

 

Herregud, bare jeg tenker på eksene mine så får jeg lyst til å kaste opp. De var "kjekke" fordi jeg var "forelska" den tid. Og ikke det at de er fæle, er en del kvinner som har spredd bena opp for enhver av dem for å si det slik, men i sin reneste helhet, så er de fæle. Virkelig.

 

 

 

 

Jeg tror slett ikke noe på at kvinner har en lavere terskel der. Menn snur seg jo etter ganske mye rart på gaten (det kanskje du har observert selv), mens kvinner ikke gjør det. Da ser jeg en av to muligheter: menn er generelt lite attraktive i kvinners øyne fordi de faktisk ikke er tiltrekkende, eller fordi menn legger listen lavest av de to. Man kan selvsagt kombinere de to mulighetene, og. Jeg sliter rett nok med å se at den første er rett, da det er naturlig å tro at relativt sett er de to kjønnene like tiltrekkende - utiltrekkende menn lukes bort like ofte som utiltrekkende kvinner sett i biologiens lys. Eller kan du argumentere for at evolusjonen har gjort at dette mer eller mindre bare fungerer en vei? :p Rent biologisk har det jo alltid vært kvinnen som kan velge og vrake blant menn, ikke motsatt. Cluet her er at dere MÅ være mer selektive, fordi det biologisk sett er en større sak for kvinner å få barn enn for menn (urmennesket i oss tilsier jo at mannen bare kan stikke av etter å ha gjort kvinnen gravid, mens kvinnen er stuck med avkommet).

 

Forøvrig er det statistisk holdbart å si at en fet lommebok forbedrer en manns ytre :p bare så du vet det. Neste gang du tar turen gatelangs, forestill deg at samtlige har en syvsifret formue :) kanskje det hjelper - du sprer nok bena litt raskere selv, da ;)

Lenke til kommentar

Og sånn btw, kvinner har en lavere terskel iht utseende hos menn, enn det menn som regel har hos det motsatte kjønn.

Den generelle norske mann (og alle andre menn sånn egentlig) er ganske LITE attraktive. Det er ikke noe vakkert med dem. De kan til tider være deilige, og sånn en gang i blant får du øye på noe virkelig snasent, men det er VELDIG sjeldent.

 

Jeg har aldri hørt en mann si det samme om kvinner. Først hevder du at kvinner har lav terskel og i neste åndedrag kaller du majoriteten av menn lite attraktive. Ser du den logiske bristen her?

 

Som det nevnes her http://www.abcnyheter.no/livet/2012/09/18/resirkulerte-menn-er-mest-attraktive-som-fedre , viser forskning at det er kvinnene som er mest kresne, men det er jo ikke bare med tanke på utseende.

 

Dette er også relevant: http://www.abcnyheter.no/livet/2012/03/22/disse-mennene-er-mest-attraktive .

Endret av Zarac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...