Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om arbeidstid og jobbmail


Potestas

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer både på hva som er lov rundt dette men også hva folk tenker er rett og rimelig.

 

Jeg har lenge latt være å ha jobbmail på mobilen da jeg ønsker å forlate jobben da jeg går ut døren. Dette har gått veldig fint da sjefen ringer meg bare om det er noe som går feil også har jeg dratt på jobb (Jeg har endel drift av systemer. Men kunder tar alltid kontakt med kundeansvarlige)

 

Avdelingen jeg jobber for har blitt noe ned-bemannet og fått ny sjef som var veldig klar på at siden jeg fikk ny mobil av jobben så skulle jobb mailen på den. (Noe jeg syntes er rimelig da det er jobben sin telefon denne gangen)

 

Men nå nylig så ble jeg kalt inn og spurt om hvorfor jeg ikke hadde tatt meg av en henvendelse som hadde blitt sent til meg klokken 18.30 (cirka) på mail med høy prioritet. (Høy prioritet hos oss betyr at alle slipper det vi har i hånda for å fikse det) Jeg svarte at jeg leser ikke noe mail når jeg går for dagen og om det skjer noe så har alle beskjed om at de får ringe meg også kjører jeg til kontoret hvis det trengs. Fikk da klar beskjed om at man aldri forlater kontoret. (Hennes ord, ikke mine)

 

På dette punktet ble jeg noe tverr og sa klart fra at jeg er ferdig på jobb når jeg går ut døren. Og at hvis hun vil gå tilbake til en gammel ordning med vakttelefon så er det helt ok med meg. Men at hvis hun forventet at jeg skulle lese mail og reagere på dem i min fritid så skulle jeg ha betalt for det.

 

 

Noen med input her?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Må nok si meg enig med din begrunnelse, det er da rart at dem skal kunne kreve av det å faktisk sitte å se på jobbmail når du faktisk ikke er på jobb, og dersom så var tilfellet bør du jo faktisk få betalt for det.

Lenke til kommentar

Står det noke om dette i arbeidsavtalen din?

 

I utganspunktet så er det slik at du skal ha betalt for den tida du er disponibel for arbeidsgiver, om arbeidsgiver vil ha deg disponibel til å lese og svare på epost heile døgnet så er dette noke som du i utganspunktet skal ha betalt for.

 

Ei vaktordning vil normalt sett være den beste løysninga for begge parter.

 

 

 

Forøvrig så liker eg ikkje å lese jobbmail på mobilen, det blir fort knotete på mobilen, og dersom eg ikkje markerer eposten som ulest eller flytter den til rett undermappe så er det veldig fort gjort å gløyme å utføre arbeidet når eg er tilbake på kontoret. Derfor synker eg kun kalenderen til telefonen slik at eg har oversikt over kvar eg skal neste dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

 

Det står ingenting om dette i arbeidsavtalen min. Det var slikt før når vi var noe større avdeling så hadde vi en vakttelefon som gikk på rundgang. Da måtte den som hadde vakten være edru og tilgjengelig mellom 16.00-22.00 og fikk vel rundt 400 kr dagen for det. (så ble jo noen ekstra kroner i lomma)

 

Denne ble avskaffet for en stund tilbake da behovet ikke var like stort lengre.

Lenke til kommentar

Som Avatar allerede har poengtert så er arbeidstid definert som "den tida du er tilgjengelig for arbeidsgiver". Dersom det kreves at du skal være tilgjengelig utenom ordinære tidsrom så skal dette stå i kontrakta di, og det skal gis kompensasjon deretter. (Roterende vaktordning er nok det beste alternativet her ja - vi har faste satser for dette, satt av fagforeningene)

 

 

Er du organisert? Isåfall så er dette mat for fagforeninga om arbeidsgiver skulle stille seg på bakbeina. Nettopp dette var en av årsakene til brudd i årets lønssforhandlinger

 

http://www.flt.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=5145

 

Tilgjengelighetsteknologi
-Jeg er svært fornøyd med at vi fikk inn en ny bestemmelse om at lokale parter må drøfte bruken av tilgjengelighetsteknologi, som f.eks. mobiltelefon, bærbar PC og lesebrett. Svært mange av våre medlemmer opplever at skillet mellom arbeidstid og fritid er uklart. Det er mange som ikke har avklart hvilke forventninger arbeidsgiver har når man får tildelt en smarttelefon gjennom jobben. Denne nye bestemmelsen gjør at partene lokalt kan drøfte rammene for anvendelsen av teknologien. Så vidt jeg vet har ingen andre avtaler en slik bestemmelse. For 2 år siden fikk vi inn livsfasepolitikk i alle våre avtaler. Dette er en del av vårt arbeid for å ha de beste og mest fremtidsrettede tariffavtalene, uttaler forhandlingsleder og forbundsleder i FLT, Jonny Simmenes.

 

 

liten bedrift? 400kr for 6t vakt er elendig.

Det er vel bare for å HA vakta. Dersom han i tillegg må jobbe så skal det skrives arbeidstimer i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Gurgle,

 

Jeg er medlem av Parat men tror ikke det skal være behov for det helt enda. Selv om denne dama er sjefen min nå pga sammenslåinger av avdelinger så har jeg lastebiler med goodwill hos øverste leder på huset og uten å være altfor selvgod så er jeg vel en av de personene som er mest satt pris på her på huset. Hun er ganske ny hos oss så har ikke tenkt å gjøre noe mer ut av det så lenge hun bare lar ting som har fungert fungere videre :)

 

Ja, var 400kr for å ha vakta også fikk du jo normale arbeidstimer (min 1 time) hvis noen tok kontakt. Var jeg som bad om at det skulle bli fjernet da ingen hadde brukt den på altfor lang tid.

Lenke til kommentar

Det kan uansett være lurt å rådføre seg med fagforeninga sjølv om du ikkje vil blande dei inn på det nåværande tidspunkt.

 

Sjølv synest eg at det er litt viktig at du synliggjer at arbeidsgiver får ein ulempe ved å ikkje lenger ha ei vaktordning. Du må ikkje finne deg i ei ordning der du i praksis har vakt utan å få betalt for det.

 

Alternativt så kan du kvar gong du får epost på telefonen skrive timeliste der du fører opp 2 timers arbeid (som er standard minimumstakst) kvar gong du åpner ein epost. Det er vell også slik du ville ha gjort det dersom sjefen ringte deg på kvelden for å spørre om du kan møte opp og ordne noke på kontoret?

Lenke til kommentar

Slik som det er per dags dato så har jeg ingen planer om å røre mailen min når jeg går ut døra..

 

Men spm angående det med 2 timer? Har du noe kilder på det? (Spør da min samboer ofte blir kalt inn på kontoret eller må gjøre småting for jobb etter hun går for dagen)

 

Og jeg har bare pleid å føre opp tid fra jeg får telefonen til jeg er tilbake der jeg var. Har neste 40 min reisevei så blir fort noen timer :)

Lenke til kommentar

Men spm angående det med 2 timer? Har du noe kilder på det? (Spør da min samboer ofte blir kalt inn på kontoret eller må gjøre småting for jobb etter hun går for dagen)

 

Det følger av dei fleste tariffavtalene, eventuelt arbeidsavtale at ein skal godtgjerast for minimum to timer ved overtidsarbeid etter tilkalling.

Andre løysningar kan også avtalast, så ho bør sjekke tariffavtalen/arbeidsavtalen om det står noke om tilkallingsarbeid der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har endelig greid å få henne med i Parat slik at ting kan ordne seg litt hos henne.

Jobben der er ikke så nøye på det med å følge regler og lover dessverre. Men hvordan fungerer det når man er organisert og mener at noe er feil på jobb?

 

Hennes jobb har jo ikke noen avtale med noen fagorganisasjon. Hvordan kan da typ Parat gjøre noe?

Lenke til kommentar

Dersom arbeidsgiver ikkje har inngått avtale med fagforeninga så betyr det berre at ho må forholde seg til arbeidsavtalen og arbeidsmiljølova.

Det som fagforeninga kan hjelpe til med er f.eks juridisk bistand. Så dersom ho meiner noke er feil på jobb så kan ho få fagforeningsadvokatane til å vurdere lovligheita av ordninga før ho eventuelt lager bråk hos arbeidsgiver.

Då slepp ein å dumme seg ut ved å påstå at noke er ulovlig medan det står i lova at det er lov.

 

I tillegg vil ho få råd og veiledning til korleis ho kan få inngått avtaler som er meir gunstig for henne.

Lenke til kommentar

Da jeg jobbet, kunde det hende at jeg trengte en halv time til å ordne noe privat uten for arbeidsstedet. Ikke noe problem.

 

Nå hadde ikke jeg e-post på firmatelefonen, men det hendte at den ringte utenfor arbeidstid. Kunne ikke falle meg inn å ignorere den.

 

Må være skikkelig dårlige forhold på jobben din, siden du tenker tanken og tar den opp til debatt.

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar

Da jeg jobbet, kunde det hende at jeg trengte en halv time til å ordne noe privat uten for arbeidsstedet. Ikke noe problem.

 

Nå hadde ikke jeg e-post på firmatelefonen, men det hendte at den ringte utenfor arbeidstid. Kunne ikke falle meg inn å ignorere den.

 

Må være skikkelig dårlige forhold på jobben din, siden du tenker tanken og tar den opp til debatt.

 

 

Tror du misforstår. Jeg tar telefonen utenfor arbeidstid og stiller opp når det trengs.

 

Er bare mer det at hun forventet at jeg skulle lese gjennom jobbmailen på fritiden. Jeg får rundt 60-80 mail per dag og det er alltid noe som skal besvares eller som må gjøres. Derfor har det heller vært at ved krise så tar man kontakt på telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da jeg jobbet, kunde det hende at jeg trengte en halv time til å ordne noe privat uten for arbeidsstedet. Ikke noe problem.

 

Nå hadde ikke jeg e-post på firmatelefonen, men det hendte at den ringte utenfor arbeidstid. Kunne ikke falle meg inn å ignorere den.

 

Må være skikkelig dårlige forhold på jobben din, siden du tenker tanken og tar den opp til debatt.

 

 

Tror du misforstår. Jeg tar telefonen utenfor arbeidstid og stiller opp når det trengs.

 

Er bare mer det at hun forventet at jeg skulle lese gjennom jobbmailen på fritiden. Jeg får rundt 60-80 mail per dag og det er alltid noe som skal besvares eller som må gjøres. Derfor har det heller vært at ved krise så tar man kontakt på telefon.

 

Tror ikke jeg misforstår! Hun ber deg bare se gjennom jobb mailen utenfor arbeidstid??

 

Jeg lurer fremdeles på hva som kan forårsake en slik vrangvilje på din side.

Lenke til kommentar

 

 

Da jeg jobbet, kunde det hende at jeg trengte en halv time til å ordne noe privat uten for arbeidsstedet. Ikke noe problem.

 

Nå hadde ikke jeg e-post på firmatelefonen, men det hendte at den ringte utenfor arbeidstid. Kunne ikke falle meg inn å ignorere den.

 

Må være skikkelig dårlige forhold på jobben din, siden du tenker tanken og tar den opp til debatt.

 

 

Tror du misforstår. Jeg tar telefonen utenfor arbeidstid og stiller opp når det trengs.

 

Er bare mer det at hun forventet at jeg skulle lese gjennom jobbmailen på fritiden. Jeg får rundt 60-80 mail per dag og det er alltid noe som skal besvares eller som må gjøres. Derfor har det heller vært at ved krise så tar man kontakt på telefon.

 

Tror ikke jeg misforstår! Hun ber deg bare se gjennom jobb mailen utenfor arbeidstid??

 

Jeg lurer fremdeles på hva som kan forårsake en slik vrangvilje på din side.

 

Vrangvilje? Å skille jobb og fritid er tydeligvis meget viktig.

http://forskning.no/arbeid-psykologi-organisasjonspsykologi/2012/05/glem-jobben-pa-fritiden

 

Så det å bli bedt om å "bare" lese jobb-mail på fritiden eller gjøre andre jobbrelaterte ting, er tydeligvis et dumt trekk hvis du vil leve ett bedre liv, og kanskje også fungere bedre når man er på jobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er sjølvsagt ikkje eit poeng i seg sjølv å være vanskelig ovenfor arbeidsgiver, men om ein fyrst starter å jobbe gratis på fritida så vil det lage forventninger om at du også skal gjere andre ting utan betaling.

 

Eg vil derfor anbefale at du begrenser lesing av epost etter arbeidstid til det du sjølv drar nytte av. Om du synes det er mindre stressande å være på jobb dersom du har brukt nokre minutt på å lese epost kvelden i forveien så er det heilt greit. Men dersom epostlesinga kjem i tillegg til fullt kjøyr på kontoret så er det ikkje greit.

 

I IT-bransjen var (er) det eit problem at det etterkvart utvikla seg ein kultur der det var forventa at alle jobba ein time overtid utan betaling kvar dag. I tillegg var det forventa å delta på bedriftfester med alkoholkonsum ganske ofte, dette var særlig problematisk for dei som har familie og barn som dei også skulle ta hensyn til. Å ikkje være med på "dugnaden" førte til dårlig lønnsutvikling og dårligare sjangs til forfremmelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...