Gå til innhold

SNIKTITT: Apple iPhone 6 og iPhone 6 Plus


Anbefalte innlegg

Før så var det prosessorhastigheten som var avgjørende. Så gikk det over til å bli antall prosessor-kjerner som var avgjørende som det er i dag. Samme gjelder smarttelefoner.

 

Smarttelefonene i dag har opp til 8 kjerner. Hadde iPhonene i det minste hatt 4 kjerner så hadde det jo vært mye bedre enn de 2 kjernene som dem har nå.

Forstod du ikke hva jeg sa?

 

En Apple-kjerne er ikke lik en ARM/Qualcomm-kjerne. De er bygd opp på to vidt forskjellige måter. De bruker to vidt forskjellige instruksjonssett. Apple sin arkitektur har mye større IPC på grunn av en mye bredere pipeline.

 

PS! Det er også slik i PC-verden... En 4-kjernes CPU fra Intel er ofte raskere enn en AMD prosessor med 8 kjerner, selv om AMD-prosessoren i tillegg er klokket høyere også.

 

Jeg leste noe en utvikler selv sa som han skreiv. Husker ikke hvor jeg så den siden det er en stund siden jeg leste det. Han sa at appen hannes ikke ville komme igjennom App Store fordi den brukte for mye minne. Og jeg tipper at han ikke er den eneste som har opplevd det.

Du har tilfeldigvis glemt det ja? Det passet jo veldig bra! ;) Husker du hva appen gjorde som krever så mye data i minnet til en hver tid?

 

 

Virtuelt minne er mye tregere enn det vanlige minnet. Windows har også dette, så dette vet jeg hvordan fungerer.

Virtuelt minne trenger ikke å være tregere, det spørs på aksessmønster og hvordan memory manager flytter data mellom minne og SSD. Som du sikkert vet så er det ikke vanlig på små telefoner å mer en en app aktiv, dermet er memory-management lettere en på Windows.

 

Nå er det jo rykter om split-screen multitasking på iPad etterhver (kanskje også iPhone Plus) så sa er jo igjen mer minne aktuelt

 

 

 

Du må gjerne forklare oss hvorfor dette har noe med RAM å gjøre?

Fordi nettleseren bruker minne?

 

Stemmer, men den bruker ikke mer minne fordi du zoomer. Her er det nok andre syndere, blant annet håndtering av interups. Samt rendering-pipeline på GPU.

 

 

Tror nok Apple har har litt bedre oversikt over hva som er en ballansert mengde med minne til telefonene demmes en deg. Fordi å sammenligne minnemengde på iOS med Android direkte blir som å sammenligne epler og bananer.

1 GB med minne er fortsatt alt for lite i 2014. Å ha 2 GB åpner opp for enda bedre applikasjoner som kan utnytte minnet bedre og få gjort jobben enda bedre. At applikasjonene i seg selv ikke trenger å bruke så veldig mye minne til vanlig forhindrer jo ikke at programmet vil bruke mye minne om man skal bruke applikasjoner som fotoredigering, videoredigering, spill osv. Det er lastning av ressurser som forskjellige apps må gjøre som kan bruke mye minne.

 

Hverken fotoredigering, videoredigering eller spill har problemer med å kjøre per dags dato på iPhone 5S... Der er det kun 1GB med RAM...

 

Ellers skjønner jeg ikke helt hva du vil frem til i denne teksten:

 

"At applikasjonene i seg selv ikke trenger å bruke så veldig mye minne til vanlig forhindrer jo ikke at programmet vil bruke mye minne om man skal bruke applikasjoner som fotoredigering, videoredigering, spill osv. Det er lastning av ressurser som forskjellige apps må gjøre som kan bruke mye minne."

 

Applikasjoner, programmer og apps er jo det samme... :hm:

Hvilken "lastning av ressurser" er det du tenker på?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstod du ikke hva jeg sa?

En Apple-kjerne er ikke lik en ARM/Qualcomm-kjerne. De er bygd opp på to vidt forskjellige måter. De bruker to vidt forskjellige instruksjonssett. Apple sin arkitektur har mye større IPC på grunn av en mye bredere pipeline.

 

PS! Det er også slik i PC-verden... En 4-kjernes CPU fra Intel er ofte raskere enn en AMD prosessor med 8 kjerner, selv om AMD-prosessoren i tillegg er klokket høyere også.

 

Hjelper lite. Jo flere kjerner jo bedre er det. Dette hjelper spesielt i tyngere apps som er CPU krevende.

 

Bare fordi det kanskje ikke er en sånn direkte behov for flere kjerner enn det A8 prosessoren har nå i iOS, så hadde det uansett åpnet opp en helt ny verden på hvilken apps man kan lage med flere kjerner og mere RAM.

 

Se bare på Galaxy Note 3 og Note 4, så skjønner du hvor jeg vil.

 

Om Apple alltid skal sitte på lite minne, så blir det jo aldri noen videreutvikling på apps, fordi apps tar bare mere og mere plass jo mere muligheter dem får og jo høyere oppløsning dem støtter osv.

 

Du har tilfeldigvis glemt det ja? Det passet jo veldig bra! [ ;)] Husker du hva appen gjorde som krever så mye data i minnet til en hver tid?

 

Som sagt, det er flere måneder siden jeg fant den, så hvordan mener du at jeg skal huske det?

 

Det jeg husker er at han prøvde å putte applikasjonen ut på App Store og at han ikke kom igjennom på grunn av for høyt minneforbruk. Jeg gikk ikke inn i detaljer på hvilken app og greier det var snakk om.

 

Virtuelt minne trenger ikke å være tregere, det spørs på aksessmønster og hvordan memory manager flytter data mellom minne og SSD. Som du sikkert vet så er det ikke vanlig på små telefoner å mer en en app aktiv, dermet er memory-management lettere en på Windows.

Nå er det jo rykter om split-screen multitasking på iPad etterhver (kanskje også iPhone Plus) så sa er jo igjen mer minne aktuelt.

 

Nå sies det jo at iPhone 6 Plus har 2 GB som er nok. Det er iPhone 6 med 1 GB jeg snakker om som har for lite minne. Dessuten så vet alle at det er bedre å ha 1 GB med minne for mye enn å ha for lite minne.

 

Stemmer, men den bruker ikke mer minne fordi du zoomer. Her er det nok andre syndere, blant annet håndtering av interups. Samt rendering-pipeline på GPU.

 

Jo flere tabs du åpner jo mere minne vil nettleseren bruke.

 

Hverken fotoredigering, videoredigering eller spill har problemer med å kjøre per dags dato på iPhone 5S... Der er det kun 1GB med RAM...

 

Poenget her er at dem kunne ha utviklet enda bedre spill og video / bilderedigerings apps med mye kraftigere verktøy med mere minne på telefonene.

 

Ellers skjønner jeg ikke helt hva du vil frem til i denne teksten:

"At applikasjonene i seg selv ikke trenger å bruke så veldig mye minne til vanlig forhindrer jo ikke at programmet vil bruke mye minne om man skal bruke applikasjoner som fotoredigering, videoredigering, spill osv. Det er lastning av ressurser som forskjellige apps må gjøre som kan bruke mye minne."

Applikasjoner, programmer og apps er jo det samme... [:hm:]

Hvilken "lastning av ressurser" er det du tenker på?

 

Ta Andobe Premiere Pro til Windows f.eks. Det er noe jeg bruker ofte. Når jeg laster opp selveste applikasjonen, så bruker applikasjonen lite minne. Men når jeg åpner opp mitt prosjekt som jeg holder på med nå, så vil Premiere Pro applikasjonen laste opp alle ressurser av det jeg har lagret i prosjektet som vil kreve en del minne.

 

Og enda værre blir det når du skal rendre noe. Da vil Premire Pro sluke opp det meste av minnet ditt om du vil ha applikasjonen til å gjøre en bedre encoding jobb.

 

Ser du hva jeg skal frem til?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Med en pris på nærmere 6000,- for en beskjeden 16GB (og kun 2 kjerne utgave) burde man forvente støtte for microSD.....Ser man får Sony Xperia Z1 nå for 2900,.- Altså halve prisen. Lukter bedre kjøp av det.

 

Apples "kun 2 kjerne utgave", både fjorårets iPhone 5s med A7 SoC og årets modeller med A8 SoC, kjører i sirkler rundt en Xperia Z1 med 4 kjerner. Det er som med megahertz-myten, man kan ikke sammenligne MHz mot MHz (eller som her, antall kjerner), uten å ta hensyn til forskjeller i prosessorarkitektur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte selv 5s både pga. Den fine størrelsen, samt at resten av duppedingsregimet her hjemme er fra Apple. Jeg skiftet ut HTC One mye pga at jeg syntes den ble for stor. Er derfor litt skuffet nå som de har økt størrelsen såpass på de nye iPhone. de har rett og slett laget en stor og en større, i stedet for å la den ene være i den "vante" størrelsen.

Så da er det bare å håpe på at 5s varer lenge, for det er nok liten kjangs for at Apple går tilbake.

 

Jeg leste noe her om dagen, der det sto at iPhone 5S (5C?) er ment å være utgaven for de som ønsker mindre skjerm, og at det sannsynligvis vil komme en mindre iPhone 6 etter hvert. Jeg husker ikke om det var spekulasjoner eller basert på noe Apple sa, men såvidt jeg har skjønt vil ikke siste telefon fra forrige generasjon gå ut av produksjon foreløpig.

Lenke til kommentar

Jeg leste noe her om dagen, der det sto at iPhone 5S (5C?) er ment å være utgaven for de som ønsker mindre skjerm, og at det sannsynligvis vil komme en mindre iPhone 6 etter hvert. Jeg husker ikke om det var spekulasjoner eller basert på noe Apple sa, men såvidt jeg har skjønt vil ikke siste telefon fra forrige generasjon gå ut av produksjon foreløpig.

 

 

Ja, jeg X-er fingrene :)

Lenke til kommentar

Hjelper lite. Jo flere kjerner jo bedre er det. Dette hjelper spesielt i tyngere apps som er CPU krevende.

Jo, det hjelper. A8 kan dekode dobbelt så mange instruksjoner per klokkesykel som Krait som er i Note3/Note4, i tillegg kan den eksekvere enda flere instruksjoner i paralell.

 

Bare fordi det kanskje ikke er en sånn direkte behov for flere kjerner enn det A8 prosessoren har nå i iOS, så hadde det uansett åpnet opp en helt ny verden på hvilken apps man kan lage med flere kjerner og mere RAM.

Nei, hadde du lagt til fire kjerner i A8 hadde det krevet mer strøm og større og mer komplisert brikke. Per dags dato er fire kjerner bortkastet i en mobil SoC. Legg merke til Nvidia sin 64-bit versjon av Tegra K1. Der går de ned fra fire kjerner på 32-bit versjonen til to kjerner på 64-bit. Se også på Intel sine Atom-brikker for mobil, kun to kjerner.

 

 

Jo flere tabs du åpner jo mere minne vil nettleseren bruke.

Det stemmer, men det har ingenting å gjøre med zoom som du snakket om i din originale post.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, det hjelper. A8 kan dekode dobbelt så mange instruksjoner per klokkesykel som Krait som er i Note3/Note4, i tillegg kan den eksekvere enda flere instruksjoner i paralell.

 

Så hvorfor blir en encoding i Adobe Premiere Pro / Adobe After Effects osv gjennomført mye fortere jo flere kjerner en prosessor har?

 

Det er en grunn til at en billigere AMD prosessor med 8 kjerner er anbefalt over en dyrere Intel prosessor med 4 kjerner når det kommer til slike oppgaver selv om Intel prosessoren banker AMD prosessoren på alt annet.

 

Samme prinsipp blir det på en byggeplass. Jo flere menn man har til å gjøre en arbeidsoppgave (som f.eks å bygge opp et helt rom hvor dem har fordelt oppgavene), jo fortere blir dem ferdig. Fordi det handler om å avlaste hverandre som gjør at jobben blir gjort mere effektivt.

 

Nei, hadde du lagt til fire kjerner i A8 hadde det krevet mer strøm og større og mer komplisert brikke. Per dags dato er fire kjerner bortkastet i en mobil SoC. Legg merke til Nvidia sin 64-bit versjon av Tegra K1. Der går de ned fra fire kjerner på 32-bit versjonen til to kjerner på 64-bit. Se også på Intel sine Atom-brikker for mobil, kun to kjerner.

 

Ja, det krever mere strøm, men det er noe som heter å putte inn et større batteri. Så strømeffektiv som iOS er og med det 2915 mAh batteriet som iPhone 6 Plus har, så hadde vi nok sikkert fått enda bedre batteritid enn det Samsung Galaxy Note 3 har med 4 kjerner i A8 prosessoren.

 

4 kjerner er ikke bortkastet. Det er kanskje 8 kjerner som er bortkastet nå. 4 kjerner er optimalt nå i dag.

 

Ta Battlefield 4 til Windows f.eks. Den bruker alle 8 kjernenen på prosessoren din om du har det fult ut. Så den tar i bruk alle fordelene med å ha flere kjerner i bruk. Og ser du at Intel eller AMD kutter i antall prosessor-kjerner kun fordi dem er gått over til 64-bits prosessorere?

 

Det stemmer, men det har ingenting å gjøre med zoom som du snakket om i din originale post.

 

Å zoome fort ut og inn vil nok kreve litt RAM. Fordi bildene og alt det andre blir lastet inn i et minne. Hvorfor ellers tror du at bildene bare laster seg mens du scroller nedover?

 

iPhone / iOS har denne type lastemåte i nettleseren fordi minnet er lite. På Android, så lastes hele websiden samtidig fordi telefonene som regel har minne nok til å kunne laste sidene denne veien. Dette var vist tidligere i denne 'iOS webbrowser performance test' videoen i fra Armando som jeg postet tidligere (om det var her jeg postet den)..

 

iOS laster siden etterhvert som du scroller nedover i siden.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

 

Jo, det hjelper. A8 kan dekode dobbelt så mange instruksjoner per klokkesykel som Krait som er i Note3/Note4, i tillegg kan den eksekvere enda flere instruksjoner i paralell.

Så hvorfor blir en encoding i Adobe Premiere Pro / Adobe After Effects osv gjennomført mye fortere jo flere kjerner en prosessor har?

 

Det er en grunn til at en billigere AMD prosessor med 8 kjerner er anbefalt over en dyrere Intel prosessor med 4 kjerner når det kommer til slike oppgaver selv om Intel prosessoren banker AMD prosessoren på alt annet.

 

Sukk... Dette er litt som å snakke til veggen, men jeg skal prøve en gang til!

Det du sier er ikke en selvfølge.

 

Legger med AnandTech sin test av Intel Haswell. Der ser du at en Core i5-4670 (4 cores) på 3,4 GHz er raskere i en typisk multi-threaded benchmark (Cinebench R10) sammenlignet med en AMD FX-8350 (8 cores) på 4,0 GHz.

 

post-4368-0-08455500-1410536204_thumb.png

 

 

Samme prinsipp blir det på en byggeplass. Jo flere menn man har til å gjøre en arbeidsoppgave (som f.eks å bygge opp et helt rom hvor dem har fordelt oppgavene), jo fortere blir dem ferdig. Fordi det handler om å avlaste hverandre som gjør at jobben blir gjort mere effektivt.

Det hjelper ikke når mennene dine mangler en hånd.

 

 

4 kjerner er ikke bortkastet. Det er kanskje 8 kjerner som er bortkastet nå. 4 kjerner er optimalt nå i dag.

Nei, på en mobiltelefon er 4 kjerner undøvendig så lenge du har en god CPU arkitektur noe som Apple, Intel og Nvidia har på 64-bit. Selv en typisk high-end ultraportabel laptop (MacBook Air) har kun 2 CPU kjerner.

 

 

Ta Battlefield 4 til Windows f.eks. Den bruker alle 8 kjernenen på prosessoren din om du har det fult ut. Så den tar i bruk alle fordelene med å ha flere kjerner i bruk. Og ser du at Intel eller AMD kutter i antall prosessor-kjerner kun fordi dem er gått over til 64-bits prosessorere?

Det blir litt feil å sammenligne en desktop CPU med en mobil CPU, men Nvidia går fra 4 til 2 kjerner på Tegra K1 nå. Neste generasjons SoC fra Nvidia som kommer til neste år vil også kun ha to kjerner. Endret av HKS
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sukk... Dette er litt som å snakke til veggen, men jeg skal prøve en gang til!

Det du sier er ikke en selvfølge.

Legger med AnandTech sin test av Intel Haswell. Der ser du at en Core i5-4670 (4 cores) på 3,4 GHz er raskere i en typisk multi-threaded benchmark (Cinebench R10) sammenlignet med en AMD FX-8350 (8 cores) på 4,0 GHz.

attachicon.gif55335.png

 

Nå vil jeg se hvilke resultater de forskjellige prosessorene får i resulater under Adobe Premiere Pro CS6, Adobe After Effects CS6 og Adobe Photoshop CS6. Jeg vil se en sammenligning mellom en AMD og Intel prosessor som koster omtrent det samme hvor AMD prosessoren har 6 eller 8-kjerner mot Intel som har 4-kjerner.

 

Det hjelper ikke når mennene dine mangler en hånd.

 

Dem (AMD) mangler ikke en hand. Dem er kanskje ikke like effektiv som de andre (Intel) per person. Men 8 hjerner tenker bedre enn 4 hjerner når det kommer til å finne ut smarte løsninger og få en jobb gjort effektivt.

 

Nei, på en mobiltelefon er 4 kjerner undøvendig så lenge du har en god CPU arkitektur noe som Apple, Intel og Nvidia har på 64-bit. Selv en typisk high-end ultraportabel laptop (MacBook Air) har kun 2 CPU kjerner.

 

Har du noen kilder å vise til som viser at 4-kjerner er unødvendig på smarttelefoner?

 

Det blir litt feil å sammenligne en desktop CPU med en mobil CPU, men Nvidia går fra 4 til 2 kjerner på Tegra K1 nå. Neste generasjons SoC fra Nvidia som kommer til neste år vil også kun ha to kjerner.

 

Men det som gjennstår er å se på hvordan ytelsen med 2-kjerner blir i tunge programmer som konverterer og encoder for Tegra K1 'Denver' prosessoren mot Snapdragon 805 med 4-kjerner.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Når det gjelder diskusjonen om minnekort eller ei, så er det ganske enkelt:

 

Ja, Apple burde støttet minnekort, men har funnet ut at det er en meget gunstig forretningsmodell å ta ekstra betalt for mer lagringsplass. En plutselig støtte for minnekort ville sabotert deres egen inntjening. I lengden vil nok ikke denne taktikken fungere dog, men i mellomtiden er det Apples way or the Android highway.

 

Ja, Android-telefoner kommer med alt for lite innebygd minne. Jeg kjenner alt for mange som har fyllt opp lagringsplassen, og ikke aner hvordan man flytter apper til minnekortet. I tillegg er det frustrerende dersom du tar ut minnekortet, og appen ikke kan brukes lengre. Støtte for minnekort er vel og bra, men burde ikke være på bekostning av romslig med plass internt i telefonen. Når man må flytter apper til et minnekort er det noe galt.

 

Apple er kyniske, og Android-leverandørene er slurvete. 64 GB intern lagringsplass burde vært standard på alle toppmodeller i dag, i det minste som et alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forstod du ikke hva jeg sa?

En Apple-kjerne er ikke lik en ARM/Qualcomm-kjerne. De er bygd opp på to vidt forskjellige måter. De bruker to vidt forskjellige instruksjonssett. Apple sin arkitektur har mye større IPC på grunn av en mye bredere pipeline.

 

PS! Det er også slik i PC-verden... En 4-kjernes CPU fra Intel er ofte raskere enn en AMD prosessor med 8 kjerner, selv om AMD-prosessoren i tillegg er klokket høyere også.

 

Hjelper lite. Jo flere kjerner jo bedre er det. Dette hjelper spesielt i tyngere apps som er CPU krevende.

 

Bare fordi det kanskje ikke er en sånn direkte behov for flere kjerner enn det A8 prosessoren har nå i iOS, så hadde det uansett åpnet opp en helt ny verden på hvilken apps man kan lage med flere kjerner og mere RAM.

 

Se bare på Galaxy Note 3 og Note 4, så skjønner du hvor jeg vil.

 

Om Apple alltid skal sitte på lite minne, så blir det jo aldri noen videreutvikling på apps, fordi apps tar bare mere og mere plass jo mere muligheter dem får og jo høyere oppløsning dem støtter osv.

 

 

Her viser du at du mangler grunnleggende forståelse om hvordan en prosessor fungerer. Det er ganske interessant hvordan en prosessor fungerer, så anbefaler deg å søke opp en god artikkel (mener å huske det finnes noen her på hw også). Det er langt fra bare GHz og antaller kjerner som teller.

 

Ta disse mobilbenchmarkene av annerkjente AnandTech som eksempel:

http://www.anandtech.com/show/7335/the-iphone-5s-review/5

http://www.anandtech.com/show/7903/samsung-galaxy-s-5-review/7

 

Testene er riktignok av/med iPhone 5s, men det gjør poenget enda sterkere. iPhone 6 skal ha 25% kraftigere CPU og 50% kraftigere GPU!

 

Å påstå at iPhone har utdatert maskinvare er rimelig virkelighetsfjernt, og vitner om dårlig teknisk innsikt. Jeg sier på ingenmåte at Apple er best, men de er hvertfall helt der fremme blandt toppen, og det har alltid nye iPhone modeller vert!

Endret av chrlod
  • Liker 4
Lenke til kommentar

iPhone 6 skal ha 25% kraftigere CPU og 50% kraftigere GPU!

 

Javel?

 

Se på dette: http://www.gsmarena.com/iphone_6_a8_gpu_benchmark_suggests_its_behind_the_curve-news-9630.php

 

Samsung Galaxy S5 med Full HD som oppløsning skorer 23,501 poeng med en Adreno 330 GPU der. En Snapdragon 805 med Adreno 420 som Galaxy Note 4 har vil jo skore enda bedre. Så her vil nok iPhone 6 og muligens iPhone 6 Plus (om dem bruker samme CPU og GPU) tape så det griner etter dem.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

1: Ja, selvsagt - de fleste anlegg nyere enn 6 år støtter enten SD direkte eller via USB-adapter.

 

 

2: Å snakke om en løsning som krever ENDA en dings til et par tusenlapper fra eplegjengen blir bare vås - hvor mange har AppleTV? 0,5% av husholdninger? Jeg snakker selvsagt om skjermspeiling til en standard smart-tv så du kan vise bildene hjemme hos ola og kari, og din kjære mor. Dette støtter ikke iPhone så langt, så vil du vise bildene må du få dem over på en USB e.l. Kunne jo selvsagt brukt USB OTG, om den ennå hadde støttet det.

 

3: ...og når nettet ditt er nede og du er på hytte uten 3G-dekning?

 

JEG bruker selvsagt spotify til daglig, men jeg er ikke naiv nok til å tro at det ALLTID vil være tilgjengelig. I bilen må jeg putte minnekortet i anlegget, på hytta er ikke 3G-dekningen god nok til å streame, og laster jeg spotify offline for hele helga på telefonen er jeg prisgitt den. Har jeg det på et SD-kort eller en USB-pinne kan jeg alltid finne et medium å spille det av på.

 

Du kan gjerne TRO at offline, hardware lagringsmedier er utdatert, men de er ikke det ennå.

 

1/3: SD-kort med 150 GB musikk (som du brukte som eks. tidligere) er en rimelig håpløs løsning om du stikker SD-kortet direkte inn i et anlegg eller gjennom en USB adapter.

Uansett, om det er denne muligheten du ønsker er det vel ikke verre enn å ha et lite SD-kort liggende i lommeboka til slike situasjoner, i stedet for å pille SD-kortet ut av telefonen?

 

2: Til informasjon koster en AppleTV nå 679,- og finnes etter anslag fra NRK i så mange som 15% av norkse hjem (da er det allerede tatt høyde for at flere hjem har mer enn én ATV).

 

Jeg kjøper altså ikke argumentene dine, men er likevel enig i at det hadde vert gøy med muligheten til å utvide minnet i iPhone. Jeg ser det ikke som noe større problem at iPhone mangler SD-kort støtte. Om man er litt reflektert over eget behov, finner man riktig størrelse på minne når man kjøper telefonen. Annenhåndsverdien på Apple produkter er så god at om man tar vare på produktet får man mye igjen den dagen man kjøper nytt (og selger det gamle).

 

Personlig har jeg hatt alle modeller av iPhone som har vert i salg i Norge. Pga. en gunstig avtale(/smutthull i en avtale) vi har med Telenor på nye telefoner der jeg jobber har jeg faktisk _tjent_ 500-1000 kr hver gang jeg har oppgradert til nyeste modell. Selv om iPhone ofte kan være noe dyrere enn konkurrentene pleier det likevel ikke være dyrere å oppgradere til neste modell pga. den gode annenhåndsverdien. For øyeblikket har jeg en Samsung Galaxy S4 om det gjør nattesønven bedre for noen.

Lenke til kommentar

Ja, Apple burde støttet minnekort, men har funnet ut at det er en meget gunstig forretningsmodell å ta ekstra betalt for mer lagringsplass. En plutselig støtte for minnekort ville sabotert deres egen inntjening.

 

Dett virker som en meget søkt konspirasjonsteori. Apple tar seg godt betalt for telefonene sine uansett, så hvorfor skulle de gjøre noe slikt bare for lagringsplassen?

Lenke til kommentar

 

iPhone 6 skal ha 25% kraftigere CPU og 50% kraftigere GPU!

 

Javel?

 

Se på dette: http://www.gsmarena.com/iphone_6_a8_gpu_benchmark_suggests_its_behind_the_curve-news-9630.php

 

Samsung Galaxy S5 med Full HD som oppløsning skorer 23,501 poeng med en Adreno 330 GPU der. En Snapdragon 805 med Adreno 420 som Galaxy Note 4 har vil jo skore enda bedre. Så her vil nok iPhone 6 og muligens iPhone 6 Plus (om dem bruker samme CPU og GPU) tape så det griner etter dem.

 

Så du dømmer iPhone 6, som enda ikke er sluppet til markedet, ut i fra én benchmark? Den benchmarken kan vel i beste fell kalles tvilsom...

AnandTech har høy teknisk integritet, så jeg ville stolt mer på de mange benchmarkene som er utført der av Samsung Galaxy S5 og iPhone 5s. Der ser du at iPhone 5s ikke står noe tilbake.

 

Det er Apple som hevder 25% bedre CPU og 50% bedre GPU, og disse anslagene har fra tidligere modeller vist seg å stemme svært bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Så du dømmer iPhone 6, som enda ikke er sluppet til markedet, ut i fra én benchmark? Den benchmarken kan vel i beste fell kalles tvilsom...

AnandTech har høy teknisk integritet, så jeg ville stolt mer på de mange benchmarkene som er utført der av Samsung Galaxy S5 og iPhone 5s. Der ser du at iPhone 5s ikke står noe tilbake.

 

Det er Apple som hevder 25% bedre CPU og 50% bedre GPU, og disse anslagene har fra tidligere modeller vist seg å stemme svært bra.

 

Dette kommer muligens som en bombe til deg, men du er vist ikke klar over at Apple A8 som er i de nye iPhonene er en kun en overklokket versjon av A7 prosessoren som var i iPhone 5S?

 

Det er hvertfall det folk rundt på nettet skriver.

 

Og det kan jo stemme med den scoren som er vist i linken med at du får litt bedre score med 100 MHz raskere prosessor.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

 

Så du dømmer iPhone 6, som enda ikke er sluppet til markedet, ut i fra én benchmark? Den benchmarken kan vel i beste fell kalles tvilsom...

AnandTech har høy teknisk integritet, så jeg ville stolt mer på de mange benchmarkene som er utført der av Samsung Galaxy S5 og iPhone 5s. Der ser du at iPhone 5s ikke står noe tilbake.

 

Det er Apple som hevder 25% bedre CPU og 50% bedre GPU, og disse anslagene har fra tidligere modeller vist seg å stemme svært bra.

 

Du er ikke klar over at Apple A8 som er i de nye iPhonene er en kun en overklokket versjon av A7 prosessoren som var i iPhone 5S?

 

Det er hvertfall det folk rundt på nettet skriver.

 

Og det kan jo stemme med den scoren som er vist i linken med at du får litt bedre score med 100 MHz raskere prosessor.

 

Her er noen klare bevis fra Apples pressekonferanse på hvorfor dette ikke kan stemme (se videoen selv på youtube om du ikke tror meg):

1. Apple sier det er en ny generasjon (2. generasjon 64-bit)

2. Dobbel mengde transistorer sammenliknet med A7 (2 mrd. vs. 1 mrd)

3. Mindre produksjonsteknikk (20 nm vs. 28 nm)

4. A8 er 13% mindre i fysisk størrelse enn A7

5. Opptil 50% mer energieffektiv enn A7

 

Det er derfor helt umulig at A8 kun dreier seg om en klokket A7. Det er mye spekulasjoner rundt på nettet, så på dette tidspunktet skal man være forsiktig på hva man tror på annet enn det som er offisielt fra Apple.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1. Apple sier det er en ny generasjon (2. generasjon 64-bit)

2. Dobbel mengde transistorer sammenliknet med A7 (2 mrd. vs. 1 mrd)

3. Mindre produksjonsteknikk (20 nm vs. 28 nm)

4. A8 er 13% mindre i fysisk størrelse enn A7

5. Opptil 50% mer energieffektiv enn A7

 

Det er derfor helt umulig at A8 kun dreier seg om en klokket A7. Det er mye spekulasjoner rundt på nettet, så på dette tidspunktet skal man være forsiktig på hva man tror på annet enn det som er offisielt fra Apple.

 

1. Snapdragon 801 var en 2. generasjons prosessor av Snapdragon 800. Samme prosessoren bare at Snapdragon 801 var høyere klokket og hadde noen ytterst få endringer utenom det.

2. Det er fult mulig. Men tiden får vise hvordan ytelsen er.

3. Har ingenting med ytelsen å gjøre. Det gjør bare at prosessoren kan kjøres kaldere.

4. Joda, det er jo positivt, men har ingenting med ytelsen å gjøre.

5. Fult mulig. Men at en prosessor bruker mindre energi gjør bare at prosessoren er kaldere og kan kjøres på høyere klokkefrekvenser.

Lenke til kommentar

Men du er enig i at det ikke da bare er en overklokket a7?

 

Om resultatet er slikt den er nå i den testen jeg linket til tidligere, så kan man jo nesten tro at det er en overklokket variant av A7. Men nå sa jeg jo heller ikke at det var bekreftet at det var det med at jeg sa at jeg så at flere hadde sagt dette på nettet. Så det trenger jo ikke å være tilfelle.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...