Gå til innhold

[Løst] Oppgradere hovedkort med Win 8.1 OEM...


GXT

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen som vet om jeg kan bruke Windows 8 hvis jeg bytter hovedkort (går fra AMD til Intel)?

 

Har hørt noen steder at lisensen er tilknyttet hovedkortet, og bytte av dette vil oppfattes som en ny maskin, som igjen krever en ny Windows-lisens.

 

 

Takk for svar!

Endret av Raxzer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I teorien vil du måtte skaffe deg en ny Windows lisens ja, for hovedkortbytter er ikke lov under OEM lisensen.

Men kan jo være du er heldig og at det fungerer. Kan også være du møter en snill person hos Microsoft om du prøver å ringe dem for å få aktivert (bare husk at Microsoft ikke har ansvar for OEM lisenser, og derfor heller ikke behøver å hjelpe deg)

 

Men vær forbredt på at det ikke vil fungere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men du må da kjøpe direkte fra Microsoft, og det koster nok mer enn en fysisk plate i butikken.

Hos Microsoft tar de 933 for Windows 8.1 (ikke Pro utgaven).

Så sjekk butikker etc, og se hva det koster der. Er det småpenger i forskjell hadde jeg vel gått for den digitale kopien. Bare husk da å kjøpe riktig versjon i forhold til hva du installerer.

F.eks selger ikke Microsoft Windows 8.0 lisenser lengre.

Og har du pro platen nå, må du kjøpe pro utgaven (2.000 kroner) på nett for å få riktig nøkkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for god hjelp. Dette burde ha stått under kundesupport. Ser for øyeblikket at dette temaet er en liten gråsone.

Virkelig dårlig gjort av Microsoft å ikke forklare dette skikkelig.

 

Så hvis jeg velger å innsé nederlaget er det bare til å kjølpe, laste ned og bytte maskinvaren?

Lenke til kommentar

 

Så hvis jeg velger å innsé nederlaget er det bare til å kjølpe, laste ned og bytte maskinvaren?

 

Ja.

 

Grunnen til at det ikke står så mye info om OEM lisenser hos Microsoft, er jo fordi de i teorien ikke selger OEM lisenser til privatpersoner.

Når f.eks komplett.no kjøper Windows OEM pakker, er det de som skal informere om alt slikt, siden det er de som har ansvaret rundt support på OEM lisenser.

Men folk vil alltid spare penger, så de ender opp med å kjøpe de billigste lisensene, altså OEM, uten at selger gir dem den infoen som de burde.

 

Selvsagt, så opplyser Microsoft om alle slike begrensninger i brukeravtalen som du "selvsagt" leste og trykket ja på at du hadde lest under installasjonen. Hadde folk tatt seg tid til å virkelig lese alt som sto der, hadde de kanskje ikke trykket at de godtok det. Bakdelen er jo selvsagt at man sjeldent får penger igjen for programvare som er åpnet.

Lenke til kommentar

Ok, ser den. PC'en ble kjøpt gjennom Komplett for en stund siden. Forrige gang jeg oppgraderte selv brukte jeg en Win7-installasjonsdisk, noe jeg dessverre ikke har lenger. Etter at den gamle maskinen ble ødelagt, kunne jeg like godt kjøpe et nytt system. Angrer nå på at jeg ikke valgte å få med retail-versjonen av Win8...

 

Jeg har aldri før vært utfor situasjonen hvor jeg må oppgradere OS'et uten en CD. Hvis jeg booter med det nye hovedkortet går jeg utfra at det er svært sannsynlig at den ikke starter?

 

Og hvis den ikke starter må jeg få tak i en installasjonsdisk/annet lagringsmedium for å installere?

 

Og hvis den starter, har jeg intet annet valg enn å kjøpe en Win8-lisens?

 

 

Ønsker bare å vite hva jeg må forberede meg på. Om jeg må kjøpe en ny lisens, greit nok, men jeg ønsker helst å være klar over det før det skjer.

Endret av Raxzer
Lenke til kommentar

Hvis du tenker å starte/bruke den gamle windows installasjonen på det nye hovedkortet ditt, så garanterer jeg deg at det vil kunne skape alt mulig av trøbbel både nå og senere, og du vil angre på det valget.

Det er jo om Windowsen starter opp i det hele tatt. Du risikerer nok blåskjerm i beste fall.

 

 

Og hvis den ikke starter må jeg få tak i en installasjonsdisk/annet lagringsmedium for å installere?

 

Du må ha en Windows plate her ja.

 

 

Og hvis den starter, har jeg intet annet valg enn å kjøpe en Win8-lisens?

 

Starter neppe, men om den gjør det, ikke kast bort en aktivering på en ny lisens på å kjøre den gamle installasjonen på den nye hardwaren. Du kommer som sagt til å kunne få alt slags trøbbel fremover, og ender nok opp med en clean install uansett.

 

 

Vil det fungere å bruke den andre HDD'en jeg har installert for å gjøre en clean-install?

 

Er verdt forsøket. Kanskje du er så heldig at du får aktivert. Men du trenger jo fortsatt Windows platen da.

Lenke til kommentar

Utrolig nok startet PC'en opp etter rundt 10 minutter med reparering. Drivere fungerer bra, systemet er stabilt og alt i alt finner jeg ingenting galt...

 

Men som en forsikring kjøpte jeg en fullversjon av Windows 8.1 før jeg begynte, og nå fungerer selvfølgelig ikke OEM-produktnøkkelen (det kom ikke som noen bombe).

 

Uansett, å forsøke å aktivere ved hjelp av den nye produktnøkkelen fungerer ikke. Får bare opp at produktnøkkelen ikke fungerer.

 

Må jeg installere Windows 8.1 og deretter aktivere?

Eller må jeg på en eller annen måte kvitte meg med hele installasjonen og installere fra CD'en? (Og i tilfelle, hva må jeg gjøre da?)

Endret av Raxzer
Lenke til kommentar

Nå er jeg litt usikker på nøyaktig hva trådstarter har gjort, men det ser ut som at han/hun har laget litt rot for seg selv. Jeg skal likevel fortelle noen av mine erfaringer med noe lignende.

 

Hvis man i det hele tatt skal prøve å gå fra en plattform til en annen (AMD til Intel), bør man i det minste fjerne alt av drivere som er spesifike for AMD først. Lisens er nok det minste problemet.

 

Jeg har før flyttet SSD'en med hele OS'et (Windows 8) fra en laptop full av programmer og annet arbeid, til en stasjonær PC (Intel på begge), og den samme installasjonen bruker jeg fortsatt. Jeg hadde en volume/retail-lisens (ikke OEM), og jeg husker dessverre ikke om denne måtte aktiveres på nytt. Jeg har dog hatt problemer med OEM Windows 7-lisens (samme maskinvare men ny installasjon av Windows), og da fungerte ikke automatisk aktivering. Vet ikke om dette vil hjelpe – spesielt ikke nå som du har kjøpt ny lisens – men du kan jo prøve å aktivere OEM-lisensen manuelt ved å ringe et nr. hos Microsoft. En robot vil svare, så taster du inn en lang kode før du får tilbake en annen lang kode som du bruker for å aktivere Windows

Endret av ahw_
Lenke til kommentar

Nå er jeg litt usikker på nøyaktig hva trådstarter har gjort, men det ser ut som at han/hun har laget litt rot for seg selv. Jeg skal likevel fortelle noen av mine erfaringer med noe lignende.

 

Hvis man i det hele tatt skal prøve å gå fra en plattform til en annen (AMD til Intel), bør man i det minste fjerne alt av drivere som er spesifike for AMD først. Lisens er nok det minste problemet.

 

Jeg har før flyttet SSD'en med hele OS'et (Windows 8) fra en laptop full av programmer og annet arbeid, til en stasjonær PC (Intel på begge), og den samme installasjonen bruker jeg fortsatt. Jeg hadde en volume/retail-lisens (ikke OEM), og jeg husker dessverre ikke om denne måtte aktiveres på nytt. Jeg har dog hatt problemer med OEM Windows 7-lisens (samme maskinvare men ny installasjon av Windows), og da fungerte ikke automatisk aktivering. Vet ikke om dette vil hjelpe – spesielt ikke nå som du har kjøpt ny lisens – men du kan jo prøve å aktivere OEM-lisensen manuelt ved å ringe et nr. hos Microsoft. En robot vil svare, så taster du inn en lang kode før du får tilbake en annen lang kode som du bruker for å aktivere Windows

 

Når jeg så etter svar, fant jeg relativt mange forskjellige varianter. Det meste jeg fant pekte mot at et nytt chipset kom til å sørge for problemer, men forbausende nok var dette ikke direkte tilfellet.

 

Nå har jeg løst problemet og samtidig gjort en clean install, men når jeg startet maskinen med nytt hovedkort for første gang fikk jeg en bekreftelse om at Windows ikke kunne starte, med alternativ om tilbakestilling. Dette fungerte, om jeg kunne brukt den i det lange løp er jeg ikke sikker på, men utfra førsteinntrykket ser det ut til at det kunne vært en mulighet.

Og ja, måtte nok ringt Microsoft for å aktivere...

 

Uansett, grunnen til at jeg vurderte det var p.g.a noen forvirrende installeringsproblemer når jeg forsøkte å installere fra CD'en.

 

I det lange løp er jeg ikke så veldig interessert i å beholde OEM-lisensen etter dette.

Endret av Raxzer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...