Gå til innhold

I morgen kommer iPhone 6


Anbefalte innlegg

For de 3 forskjellige utgavene jeg har fått av arb.giver så langt, er ikke i nærheten av å ha den samme brukervennligheten og funksjonaliteten jeg liker ved iPhone. For den bare virker slik den skal, på Samsung så (Android?) så er en nødt til å installere flere ting for at den skal kunne brukes slik jeg har behov for, og slikt har jeg rett og slett ikke interesse av.

 

Hvilken brukervennlighet snakker du om her?

 

Snakker du om selveste brukervennligheten med hele ekosystemet rundt Apple produkter, eller snakker du om iOS?

 

Jeg spør fordi jeg ikke klarer å se hvor iOS er brukervennlig når OS'et ikke er laget til brukerne, men laget slik Apple vil og tror at dere vil bruke telefonene deres. Dette kaller vi for Applevennlig og ikke brukervennlig, siden brukeren IKKE står i fokus til OS'et som Android gjør hvor brukeren er den som bestemmer og ikke av noen oldboys i et firma som bikterer hvordan vi unge mennesker skal bruke telefonene våres.

 

EDIT: Ikke ta meg feil, jeg sier ikke at iOS vil være dårlig for deg. Jeg bare poengterer at selv om iOS fungerer bra for deg, så betyr ikke det at iOS er brukervennlig i forhold til andre OS'er av den grunn.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For de 3 forskjellige utgavene jeg har fått av arb.giver så langt, er ikke i nærheten av å ha den samme brukervennligheten og funksjonaliteten jeg liker ved iPhone. For den bare virker slik den skal, på Samsung så (Android?) så er en nødt til å installere flere ting for at den skal kunne brukes slik jeg har behov for, og slikt har jeg rett og slett ikke interesse av.

 

Hvilken brukervennlighet snakker du om her?

 

Snakker du om selveste brukervennligheten med hele ekosystemet rundt Apple produkter, eller snakker du om iOS?

 

Jeg spør fordi jeg ikke klarer å se hvor iOS er brukervennlig når OS'et ikke er laget til brukerne, men laget slik Apple vil og tror at dere vil bruke telefonene deres. Dette kaller vi for Applevennlig og ikke brukervennlig, siden brukeren IKKE står i fokus til OS'et som Android gjør hvor brukeren er den som bestemmer og ikke av noen oldboys i et firma som bikterer hvordan vi unge mennesker skal bruke telefonene våres.

 

EDIT: Ikke ta meg feil, jeg sier ikke at iOS vil være dårlig for deg. Jeg bare poengterer at selv om iOS fungerer bra for deg, så betyr ikke det at iOS er brukervennlig i forhold til andre OS'er av den grunn.

 

 

Man kan diskutere opp og ned hva brukervennlighet er...

 

For meg er brukervennlighet når Mamma og Pappa finner frem på iPad-en (Retina) selv, det gjorde de ikke på Samsungen (Note).

 

Brukervennlighet er for meg og mange andre å finne enkelt frem til de funksjonene du trenger og forandre på grunnleggende innstillinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For de 3 forskjellige utgavene jeg har fått av arb.giver så langt, er ikke i nærheten av å ha den samme brukervennligheten og funksjonaliteten jeg liker ved iPhone. For den bare virker slik den skal, på Samsung så (Android?) så er en nødt til å installere flere ting for at den skal kunne brukes slik jeg har behov for, og slikt har jeg rett og slett ikke interesse av.

 

Hvilken brukervennlighet snakker du om her?

 

Snakker du om selveste brukervennligheten med hele ekosystemet rundt Apple produkter, eller snakker du om iOS?

 

Jeg spør fordi jeg ikke klarer å se hvor iOS er brukervennlig når OS'et ikke er laget til brukerne, men laget slik Apple vil og tror at dere vil bruke telefonene deres. Dette kaller vi for Applevennlig og ikke brukervennlig, siden brukeren IKKE står i fokus til OS'et som Android gjør hvor brukeren er den som bestemmer og ikke av noen oldboys i et firma som bikterer hvordan vi unge mennesker skal bruke telefonene våres.

 

EDIT: Ikke ta meg feil, jeg sier ikke at iOS vil være dårlig for deg. Jeg bare poengterer at selv om iOS fungerer bra for deg, så betyr ikke det at iOS er brukervennlig i forhold til andre OS'er av den grunn.

 

 

Nå var det ikke meningen å starte en diskusjon om "hva som er best", for alle har som du sier forskjellige behov og ønsker. Så da lar jeg det være med det i denne tråden, som ikke dreier seg om hva som er best (eller passer best) for alle og enhver. Jeg har gått for langt allerede i mitt forrige svar, og det er det bare å beklage.

 

Jeg liker iPhone og Apple nettopp for at deres iOS passer helt ypperlig for meg, og derfor skulle jeg gjerne valgt en iPhone om det hadde vært mulig, men det fungerer ikke for noen Applikasjoner jeg er nødt til å benytte i min jobb ikke eksisterer for Android.

 

Så jeg forstår veldig godt alle som venter på den nye iPhonen, og den kunne som sagt gjerne jeg tenkt meg også. Så jeg håper alle blir fornøyde når den blir tilgjengelig i butikkene/nettet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og det var den tråden.

 

Så så. Du vet at jeg har poeng i det jeg sier.

 

Man kan diskutere opp og ned hva brukervennlighet er...

 

For meg er brukervennlighet når Mamma og Pappa finner frem på iPad-en (Retina) selv, det gjorde de ikke på Samsungen (Note).

 

Brukervennlighet er for meg og mange andre å finne enkelt frem til de funksjonene du trenger og forandre på grunnleggende innstillinger.

 

Brukervennlig for meg er når brukeren er den som får bestemme. For du kan ikke få en bedre brukeropplevelse enn den opplevelsen du selv velger å hå.

 

Noen sier at man finner lettere frem på en iOS enhet over det man gjør på en Android enhet. Mitt spørsmål er, HOW?

 

Er det lettere å finne 'Innstillinger' og de forskjellige alternativene der, 'Telefon', 'Meldinger', 'Nettleseren', App Store, og er det lettere å bruke App Store over Play Store osv over hvor lett det er å finne samme greia på en Android enhet?

 

Så hvor kommer denne 'enklere å finne frem' på en iOS enhet argumentet i fra?

 

Oi, ja den stammer i fra 2007-2008 når dette faktisk var tilfelle mot Windows Phone og Android i den tid.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Man kan diskutere opp og ned hva brukervennlighet er...

 

For meg er brukervennlighet når Mamma og Pappa finner frem på iPad-en (Retina) selv, det gjorde de ikke på Samsungen (Note).

 

Brukervennlighet er for meg og mange andre å finne enkelt frem til de funksjonene du trenger og forandre på grunnleggende innstillinger.

 

Med andre ord: For noobs?

Lenke til kommentar

 

 

For de 3 forskjellige utgavene jeg har fått av arb.giver så langt, er ikke i nærheten av å ha den samme brukervennligheten og funksjonaliteten jeg liker ved iPhone. For den bare virker slik den skal, på Samsung så (Android?) så er en nødt til å installere flere ting for at den skal kunne brukes slik jeg har behov for, og slikt har jeg rett og slett ikke interesse av.

 

Hvilken brukervennlighet snakker du om her?

 

Snakker du om selveste brukervennligheten med hele ekosystemet rundt Apple produkter, eller snakker du om iOS?

 

Jeg spør fordi jeg ikke klarer å se hvor iOS er brukervennlig når OS'et ikke er laget til brukerne, men laget slik Apple vil og tror at dere vil bruke telefonene deres. Dette kaller vi for Applevennlig og ikke brukervennlig, siden brukeren IKKE står i fokus til OS'et som Android gjør hvor brukeren er den som bestemmer og ikke av noen oldboys i et firma som bikterer hvordan vi unge mennesker skal bruke telefonene våres.

 

EDIT: Ikke ta meg feil, jeg sier ikke at iOS vil være dårlig for deg. Jeg bare poengterer at selv om iOS fungerer bra for deg, så betyr ikke det at iOS er brukervennlig i forhold til andre OS'er av den grunn.

 

 

Man kan diskutere opp og ned hva brukervennlighet er...

 

For meg er brukervennlighet når Mamma og Pappa finner frem på iPad-en (Retina) selv, det gjorde de ikke på Samsungen (Note).

 

Brukervennlighet er for meg og mange andre å finne enkelt frem til de funksjonene du trenger og forandre på grunnleggende innstillinger.

 

 

Det kan vel også ha noe med hvilken mobil foreldrene dine har. Har de, eller har hatt, en iPhone så er det jo naturligvis enkelt å finne frem på en iPad da alt er kliss likt. Note-en har langt flere finesser og ting og tang man kan gjøre (uansett om det meste er ubrukelig for mange av oss), så det kan jo være med på at foreldrene dine kanskje synes den er vanskligere å bruke.

 

Alt av datamaskiner og nettbrett her i huset er Apple, mens mobilen er Nexus 5. På grunn av elendig kamera vil jeg nå ha ny, og helst iPhone 6. Håper de klarer å overraske med noe spennende i morgen... Noen som har utforsket iOS 8? Kommer det støtte for å splitte skjermen og ha to programmer oppe samtidig? Dette er noe jeg synes er ganske trist at Apple ikke har fått på plass enda, iallefall nå som de kommer med 5,5" mobil også. Bare en enkel skjermdelingsfunksjon hadde plutselig gjort iPad-en spennende å bruke igjen, alt går så tregt når man må skifte mellom apper hele tiden.

Endret av 2bb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Man kan diskutere opp og ned hva brukervennlighet er...

 

For meg er brukervennlighet når Mamma og Pappa finner frem på iPad-en (Retina) selv, det gjorde de ikke på Samsungen (Note).

 

Brukervennlighet er for meg og mange andre å finne enkelt frem til de funksjonene du trenger og forandre på grunnleggende innstillinger.

 

Med andre ord: For noobs?

Ja, og for de som ikke liker å måtte gå inn i ørten forskjellige undermenyer for å finne frem til de settingene du vil..

 

Har aldri hatt iPhone, tror ikke jeg kommer til å kjøpe heller, er litt for låst for min smak. MEN brukervennligheten er på topp hos iPhone, der har google noe å lære!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå som de får større skjerm endelig må de starte få multitasking på plass, så det kommer nok om et år eller to =) .

 

Ja, akkurat... Om et år eller to. Hvorfor er Apple alltid så treige? Elsker kvaliteten i alt de gjør, men er det virkelig nødvendig å alltid ligge to år etter på alt av funksjonalitet? Litt overdrevet, men likevel. :shrug::dontgetit:

Lenke til kommentar

 

 

Man kan diskutere opp og ned hva brukervennlighet er...

For meg er brukervennlighet når Mamma og Pappa finner frem på iPad-en (Retina) selv, det gjorde de ikke på Samsungen (Note).

Brukervennlighet er for meg og mange andre å finne enkelt frem til de funksjonene du trenger og forandre på grunnleggende innstillinger.

Med andre ord: For noobs?

Ja, og for de som ikke liker å måtte gå inn i ørten forskjellige undermenyer for å finne frem til de settingene du vil..

Har aldri hatt iPhone, tror ikke jeg kommer til å kjøpe heller, er litt for låst for min smak. MEN brukervennligheten er på topp hos iPhone, der har google noe å lære!

 

Det er ikke noe mindre 'Settings' og mindre knoting under 'Instillinger' på en iPhone / iOS enhet for å si det den veien. Så er det lettere å finne frem til Wi-Fi instillingene på en iPhone over hvor lett det er å finne det samme på en Android enhet?

Nei. Tar man TouchWiz som et eksempel, så trenger du bare å swipe ned notification baren og holde inne Wi-Fi ikonet for å komme direkte inn til Wi-Fi instillingene.

Er det like lett på en iOS enhet?

 

Noen som har utforsket iOS 8? Kommer det støtte for å splitte skjermen og ha to programmer oppe samtidig? Dette er noe jeg synes er ganske trist at Apple ikke har fått på plass enda, iallefall nå som de kommer med 5,5" mobil også. Bare en enkel skjermdelingsfunksjon hadde plutselig gjort iPad-en spennende å bruke igjen, alt går så tregt når man må skifte mellom apper hele tiden.

 

iOS er så basic som du kan få det, så ting som det der tror jeg du kan få vente i mange år til før du "KANSKJE" får en leke multiwindow funksjonalitet før det tar Apple yttligere 5 år å oppgradere det til en skikkelig multiwindow funksjon.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

 

...og det var den tråden.

 

Så så. Du vet at jeg har poeng i det jeg sier.

 

Man kan diskutere opp og ned hva brukervennlighet er...

 

For meg er brukervennlighet når Mamma og Pappa finner frem på iPad-en (Retina) selv, det gjorde de ikke på Samsungen (Note).

 

Brukervennlighet er for meg og mange andre å finne enkelt frem til de funksjonene du trenger og forandre på grunnleggende innstillinger.

 

Brukervennlig for meg er når brukeren er den som får bestemme. For du kan ikke få en bedre brukeropplevelse enn den opplevelsen du selv velger å hå.

 

Noen sier at man finner lettere frem på en iOS enhet over det man gjør på en Android enhet. Mitt spørsmål er, HOW?

 

Er det lettere å finne 'Innstillinger' og de forskjellige alternativene der, 'Telefon', 'Meldinger', 'Nettleseren', App Store osv over hvor lett det er å finne samme greia på en Android enhet?

 

Så hvor kommer denne 'enklere å finne frem' på en iOS enhet argumentet i fra?

 

Oi, ja den stammer i fra 2007-2008 når dette faktisk var tilfelle mot Windows Phone og Android i den tid.

 

 

Bare for å ta noen punkter.

 

  • Hvorfor kan jeg ikke velge hvilken logg jeg ønsker å se i samtalelisten, for den går over til alle logger etter at jeg har valgt alle anrop....
  • Hvorfor må jeg velge mellom forskjellige visningsmuligheter f.eks. bare for å se et bilde i en mail. Jeg har ikke behov for ørten valgmuligheter til det, og velger en innstillingen alltid/hvergang, så er det heller ingen angre mulighet for det, når det valgte programmet/visningsmuligheten ikke kan vise bildet eller vedlegget som blir lagt ved en i mail.
  • Hvorfor skal det være nødvendig å installere flere forskjellige office programmer, bare for å kunne lese et vedlegg i en mail. Og likevel så er jeg nødt til å lagre vedlegget før jeg kan få åpnet og sett/lest det.
  • Ikke et eneste tastatur jeg har lastet ned kan gi med en eneste helt vanlig gul smiley :) , alle smileys gjør at meldingene blir konvertert til MMS mld i stedet. Da tenker jeg ikke på :-) ;-) etc.

 

Dette er bare for å nevne noen ting som ikke er tilfredstillende (eller ikke fungerende) for min del med Samsung (eller Android?)

 

Slikt som dette behøver en ikke gjøre noen verdens ting med ved bruk av iPhonen, det bare virker med de programmene som Apple har lagt inn på iPhonen, og det passer meg helt ypperlig.

 

Men igjen, at andre har helt andre ønsker og behov, har jeg full forståelse for. Det passer derimot ikke for min del, og når mobilen heller ikke tar i mot det jeg laster ned, og heller ikke lagrer sine egne innstillingsmuligheter, da blir jeg litt matt.

 

Så iPhone er i hvertfall det som passer best for mine behov og ønsker, minst mulig "hassel" og mest mulig brukervennlighet (til mine ønsker og behov som sagt).

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å ta noen punkter.

 

  • Hvorfor kan jeg ikke velge hvilken logg jeg ønsker å se i samtalelisten, for den går over til alle logger etter at jeg har valgt alle anrop....
  • Hvorfor må jeg velge hvilke(t) mellom forskjellige visningsmuligheter f.eks. bare for å se et bilde i en mail. Jeg har ikke behov for ørten valgmuligheter til det, og velger en innstillingen alltid/hvergang, så er det heller ingen angre mulighet for det, når det valgte programmet/visningsmuligheten ikke kan vise bildet eller vedlegget som blir lagt ved en i mail.
  • Hvorfor skal det være nødvendig å installere flere forskjellige office programmer, bare for å kunne lese et vedlegg i en mail. Og likevel så er jeg nødt til å lagre vedlegget før jeg kan få åpnet og sett/lest det.
  • Ikke et eneste tastatur jeg har lastet ned kan gi med en eneste helt vanlig gul smiley :) , alle smileys gjør at meldingene blir konvertert til MMS mld i stedet. Da tenker jeg ikke på :-) ;-) etc.

 

1. Du mener at du ser sendte SMS'er under logger der og ikke vil se det bare for å ta et eksempel?

 

2. Jeg har aldri hatt problemer med at den standarde E-post applikasjonen til Samsung sine telefoner ikke kan vise bilder. Du kan gå inn i instillingene til e-post appen og velge at alle bilder automatisk skal vises når du får en e-post med bilder.

 

3. Samsung sin Polaris office er noe dritt om du sikter til en Samsung telefon her. Ja, det er dårlig at Polaris Office ikke klarer å åpne alle vedlegg, så installer noe annet som er mye bedre og prøv å få Polaris Office fjernet om du kan (må muligens ha root for å få det til).

 

Gjør som meg og installer denne: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mobisystems.editor.office_registered

 

Ja den koster litt penger, men den er den absolutt beste Office pakken som finnes til Android nå. Om du ikke vil betale, så finnes det andre alternativer der ute som gjør den jobben dem er laget for å gjøre.

 

4. Dette må være et problem for deg. For jeg har aldri noensinne hatt det problemet du skriver om her. Jeg bruker Swype og har aldri hatt noen problemer med smileys. Jeg personlig bruker ikke smileys så ofte, men skriver inn smileyene manuelt selv for det meste.

 

Det er mulig at de smileyene du skriver inn er småe bilder av smileyene som gjør at Meldings appen detekterer at du putter inn et bilde i meldingen som gjør at den går over til MMS modus.

 

Det finnes mange tastatur der ute som har en egen knapp for vanlige smileys. Swype har det.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Undermenyene på iOS og Android har alltid vært like bra/dårlige (iallefall de siste 2-3 årene). Grunnen til at iOS kan oppfattes enklere er fordi der er færre valg, så enkelt er det vel bare.

 

Færre valg i undermenyene betyr lite på at det er mere brukervennlig.

 

Om Android med sine flere undermenyer har satt opp og skrevet ned undermenyene på en skikkelig måte, så kan faktisk flere undermenyer i dette tilfelle bety at brukeropplevelsen blir bedre med at man får flere valg til å bestemme selv. Så lenge undermenyene er satt opp skikkelig, så skal man være ganske IQ sperret før man roter seg vekk osv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Man kan diskutere opp og ned hva brukervennlighet er...

 

For meg er brukervennlighet når Mamma og Pappa finner frem på iPad-en (Retina) selv, det gjorde de ikke på Samsungen (Note).

 

Brukervennlighet er for meg og mange andre å finne enkelt frem til de funksjonene du trenger og forandre på grunnleggende innstillinger.

 

Med andre ord: For noobs?

Ja, og for de som ikke liker å måtte gå inn i ørten forskjellige undermenyer for å finne frem til de settingene du vil..

 

Har aldri hatt iPhone, tror ikke jeg kommer til å kjøpe heller, er litt for låst for min smak. MEN brukervennligheten er på topp hos iPhone, der har google noe å lære!

 

Det er ikke noe mindre 'Settings' og mindre knoting under 'Instillinger' på en iPhone / iOS enhet for å si det den veien. Så er det lettere å finne frem til Wi-Fi instillingene på en iPhone over hvor lett det er å finne det samme på en Android enhet?

 

Nei. Tar man TouchWiz som et eksempel, så trenger du bare å swipe ned notification baren og holde inne Wi-Fi ikonet for å komme direkte inn til Wi-Fi instillingene.

 

Er det like lett på en iOS enhet?

 

Noen som har utforsket iOS 8? Kommer det støtte for å splitte skjermen og ha to programmer oppe samtidig? Dette er noe jeg synes er ganske trist at Apple ikke har fått på plass enda, iallefall nå som de kommer med 5,5" mobil også. Bare en enkel skjermdelingsfunksjon hadde plutselig gjort iPad-en spennende å bruke igjen, alt går så tregt når man må skifte mellom apper hele tiden.

 

iOS er så basic som du kan få det, så ting som det der tror jeg du kan få vente i mange år til før du "KANSKJE" får en leke multiwindow funksjonalitet før det tar Apple yttligere 5 år å oppgradere det til en skikkelig multiwindow funksjon.

 

Har ikke utforsket ios8 så vet ikke hvordan det er, men på en iPhone så er der ikke krøll i settings, skal du på wifi så går du ikke inn på noe annet enn settings, wifi og koble til. Om du aldri har vert bort i iPhone før så klarer du fint finne fram over alt, men om du ikke har vert bort i Android før så er det noe herk! Bruker selv aviator launcheren, den er fantastisk og brukervennlig. Touchwiz er så treig at den får meg lyst til å kjøpe meg en dora telefon..

Lenke til kommentar

Har ikke utforsket ios8 så vet ikke hvordan det er, men på en iPhone så er der ikke krøll i settings, skal du på wifi så går du ikke inn på noe annet enn settings, wifi og koble til. Om du aldri har vert bort i iPhone før så klarer du fint finne fram over alt, men om du ikke har vert bort i Android før så er det noe herk! Bruker selv aviator launcheren, den er fantastisk og brukervennlig. Touchwiz er så treig at den får meg lyst til å kjøpe meg en dora telefon.

 

Dette med Wi-Fi er indentisk i Android. Du går til Instillinger -> Wi-Fi. Når du trykker på Wi-Fi, så får du opp alle Wi-Fi nettverkene som er tilgjengelig som du kan koble til osv. Så igjen, jeg ser ikke hvor iOS er lettere i bruk denne veien over Android.

 

Hmm, rart det der med TouchWiz launcheren for deg. TouchWiz har alltid vært 100 og ørt og førti prosent silkesmooth for meg. Grunnen til at jeg ikke bruker den er fordi jeg bruker ADWLauncher EX som grisebanker TouchWiz launcheren når det kommer til valgmuligheter.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...