Gå til innhold

FunCom og MMO


Anbefalte innlegg

Nå skal det sies at AoC i sin nåværende form er rimelig polert. Mye content å bryne seg seg på, lite gamebreaking bugs og balansert PvP.

Det er også en av de beste MMOene sånn rent grafisk, selv om det er fra 2008 og det sier vel det meste.

 

Det er selvfølgelig for sent å få tilbake en haug med subs, men det er en del som spiller det enda.

 

Spill som Wildstar som er en blåkopi av WoW nærmest har mistet de fleste subsene sine å merger alle serverne til en server etter 2-3 måneder nå. Så markedet er saturert som helvete.

Tror ingen MMOer fremover får like mange subs som WoW, det er rett og slett for mange å velge mellom der ute.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja, Funcom får mye pepper. Det folk glatt overser er at Funcom har gitt oss noen bra spill (Longest Journey? Drømmefall?), og at det er svært vanskelig å lage et populært MMO i dag. For å si det sånn hadde selv WoW neppe blitt så populært om det kom i dag. Se på Wildstar, for eksempel. Det er laget av veteraner fra WoW, og på mange måter er det ett av de beste MMORPGene som er kommet på mange år. Likevel har det så langt feilet. [klipp]

 

[klipp]helt heldige med, og markedet svinger så mye at det er så godt som umulig å forutse hva folk vil ha til enhver tid.

 

Ja som du var inne på begynte FunCom bra med disse titlene. De burde burde veie opp for endel andre feilvurderinger.

 

Også helt enig i du sier om WoW, prøvde også å ta med det i op posten. Hadde det blitt releaset idag hadde det neppe fått 12 mill ab. Men de leverte et polert produkt på launch som var spillbart og et steg opp i de fleste MMO-elementer. I tillegg var suksessfaktor at du kan kjøre det nå nesten hvilken som helst maskin.

 

Jeg mener faktisk at FunCom i Gaute Godagers tid kunne hva folk ville ha. 1.2 mill solgte eksemplarer av AoC er meget bra og sier noe om at mange synes dette var et spennende produkt de ville spille. AoC hadde forøvrig det mest spennede prelauch communitiet jeg har sett også. Selvom Secret World ikek er min kop te er jo det også ganske freshed i MMO sammenheng.

 

Etter det jeg forsto ble AoC lansert alt for tidlig, var ikke bare endgame som manglet.

1.2 mill salg er godt for et MMO, men du må også holde på flest mulig,

 

Tror de mangler musklene som trengs for å være med på MMO kjøret, du må være villig til å satse en milliard kr i dag,

Lenke til kommentar

Jeg ser masse klager her, men det virker som ingen av dere vet og komme med ideer for hvordan de skulle forbedret firmaet.

 

lære fra sine feil og lage noe annet en MMO for en stund. Ta en stopp og pause og slutte å tulle

 

Ikke bryte loven og få økokrim på dørene

 

Ikke behandle ansatte som hunder

 

Og ikke stikke av fra sjefsrollen når du vet et produkt vil faile (Trond Arne Aas)

Endret av EastWest
Lenke til kommentar

Syns Funcom har alltid hatt oppskrytt rykte, dei har aldri gitt ut noke perfekt eller 8-10 skala spill i mine øyne.

 

Den lengste reise hadde bra story, men hadde en del bugs og kontrollene føltes seige når jeg prøvde dei for noen år tilbake.

AO prøvde jeg aldri, så kan ikke si noe om det.

 

AOC så var det en bra starter story, problemet var heller det å rerolle char var PAIN fordi var bare 1 i motsettning til f.eks. wow kor dei er mye mindre story tunge, men nesten alle rasene hadde en ulik start. Også var det issues som føltes ut som en beta, f.eks. verdilause stats, heftig bugs, manglende content for lategame og midgame.

 

TSW var muligens det beste jeg har prøvd fra Funcom, det hadde en fantastisk stemning og mye mindre bugs enn AOC. Likevel var det problem som at stats og skills føltes ekstremt generisk ut, følte det mangla noe unike og spennende abilities for dei ulike fokusene. Det var litt lite utfordrende, så blir til man prøvde på 2-3 player group quests, alene. Om du skulle formodning dø derimot, så var det ekstremt begrensende view distansen du fikk, noke som er spesielt ille når du daua på et fjell i langtvekkistahn og du springe med samme speed som en flodhest med 4 knekte kneskåle. Du fikk graveyard runs som var Blades Edge før patcha graveyards i TBC WOW verdig.

 

Prøvde AOC og TSW ved release, så kan vel kanskje ikke forvente bugfrie spill, men var problem utover det som jaga meg vekk fra dei.

Endret av SluttenPåLurking
Lenke til kommentar

Spillte aldri AO, men AoC var helt klart ganske uferdig når det kom.

De første sonene var gode med sammenhengende quests, etterhvert måtte jeg ty til grinding i soner for å få nok xp til å gå videre.

 

Når det gjelder BioWare vs FunCom har FunCom levert to gode spill (ikke medregnet MMOer), TLJ og Drømmefall.

BioWare på den andre siden er elsket av flere grupper med spillere, først med alle Infinity Engine spillene og deretter med Dragon Age og Mass Effect.

 

FunCom har desverre hatt en håpløs brukerstøtte. Har selv hatt kontakt med dem og det var et mareritt.

 

AoC var definitivt uferdig når det ble lansert. Selv etter 2(?) års utsettelse. FunCom har sikkert en forklaringsmodell på dette, men det jeg heller mot er at kista ble tom for utviklingspenger og spillet måtte releases. Det kombinert med at feilretting tok altfor lang tid ble et problem for dem (ubalanserte klasser etc.). Det sagt så synes jeg ikek ZOS/TESO er så veldig mye raskere.

Får å bøte på dette med mangel i content når man levlet kom det relativt raskt en sone so dekket dette hullet, så tipper den var under utvikling før release, men at de ikek rakk å bugteste den for å få den med.

 

 

Ja Bioware har en lengere trackrecord med gode titler, men de begynner å få et par uheldige releaser nå. DA2 for å nevne en til. "Hyllemeter" med kritikk for det spillet også.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at AoC i sin nåværende form er rimelig polert. Mye content å bryne seg seg på, lite gamebreaking bugs og balansert PvP.

Det er også en av de beste MMOene sånn rent grafisk, selv om det er fra 2008 og det sier vel det meste.

 

Det er selvfølgelig for sent å få tilbake en haug med subs, men det er en del som spiller det enda.

[klipp]

Tror ingen MMOer fremover får like mange subs som WoW, det er rett og slett for mange å velge mellom der ute.

 

Helt enig i AoC er rimelig polert nå. bare så synd at de forenklet spillet så mye. Mange som klaget på sieging, men jeg har hatt få bugs der. Litt uenig når det gjelder content (spesielt i PvP) ihvertfall for veteranspilellere. Begynner man å spile det nå er det mye å boltre seg i ja.

 

Også litt uenig i at det mange som spiller det. Ga meg en stund etter at spillet gikk f2p og da var det knapt mulig å merge servere mer. Likevel var det ikke mange på.

 

Som du sier er det fortsatt av de aller peneste MMOene selv om det er fra 2008. Dette som var så kult med spillet, den fine grafikken og spillregissørens innovative ideer.

 

Helt riktig det du sier om WoW. Bare å ta en titt på mmorpg sin spill-liste hvor å danne et bilde over hvor mange som kjemper om spillerene.

Lenke til kommentar

om du vil ha deg en kosestund og kanskje en god latter, besøk facebook sida deres og les de negative tilbakemeldingene

 

 

Jeg vet ikke hva som er på facebook sida, men det ble litt småmorsomt når de benektet eller pyntet i stor grad på utfordringer spillet hadde. Dette skyldes nok muligens at man i markedsføringsfaget lærer å vinkle ting positivt og fokusere på det positive. Det er bare det at brukerne ser forbi denne strategien. Og det hadde vært mye bedre om man turte å si ting i større grad som det var. Blizzard er et bra eksempel på hvordan dette skal gjøres. De sier det rett ut når ting ikke virker. Så er det selvsagt lettere for dem å ikke stikke ting under en stol når de har en solid abonnementsmasse og økonomi å lene seg på.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Dette skyldes nok muligens at man i markedsføringsfaget lærer å vinkle ting positivt og fokusere på det positive

 

 

selvsagt selvsagt, man har jo en jobb man skal beskytte. Men jeg personlig ville ikke strødd sukker på ting som var så åpenbart negative at det rett og slett ville blitt latterlig å vinkle det til noe positivt. Av og til må man innrømme feil i business for å gjøre kundene fornøyde igjen. Dette var et generelt svar, det var ikke bare ment for Funcom.

Endret av EastWest
Lenke til kommentar

Funcom har hatt mye gående for seg som de ikke har klart å utnytte.

 

Når det gjelder AoC så hadde de nesten perfekt timing, og de kunne tatt en betydelig del av markedet - men det inntrykket jeg satt igjen med var at spesielt UI var veldig lite polert og tungvint å bruke - noe som jeg synes var utrolig merkelig etter at WoW hadde vært på markedet i så mange år - her kunne Funcom ha utnyttet all erfaringen de hadde gjort seg og laget ett "bedre wow" i ett annet univers - istedet prøvde de å lage noe helt annerledes, noe som åpenbart straffet seg.

 

Når det gjelder Secret World så var jeg ganske gira på det på forhånd, synes det virket veldig spennende - men når release kom og jeg hadde rotet rundt en halvtimes tid i verdenen uten at jeg egentlig skjønte hva jeg skulle gjøre eller hva storyen var så innså jeg at dette var nok en misbrukt mulighet og la det på hylla.

 

Jeg tror nok de mangler en eller flere visjonære ledelser som virkelig skjønner hvordan brukerinteraksjon og markedsføring virker, for der har det ikke hengt helt sammen. - Det er f.eks ett stort problem når man hyper opp ting veldig på forhånd og ikke klarer å levere - eller iallefall ikke klarer å overbevise brukerne sine om at man har levert.

"Dessverre" så er ett MMO avhengig av å bevise dette hver eneste dag, det holder ikke å smekke sammen en demo og får konsoll-spillere til å betale 700,- på lanseringsdagen og overleve på det.

Lenke til kommentar

Funcom har hatt mye gående for seg som de ikke har klart å utnytte.

 

Når det gjelder AoC så hadde de nesten perfekt timing, og de kunne tatt en betydelig del av markedet - men det inntrykket jeg satt igjen med var at spesielt UI var veldig lite polert og tungvint å bruke - noe som jeg synes var utrolig merkelig etter at WoW hadde vært på markedet i så mange år - her kunne Funcom ha utnyttet all erfaringen de hadde gjort seg og laget ett "bedre wow" i ett annet univers - istedet prøvde de å lage noe helt annerledes, noe som åpenbart straffet seg.

 

Når det gjelder Secret World så var jeg ganske gira på det på forhånd, synes det virket veldig spennende - men når release kom og jeg hadde rotet rundt en halvtimes tid i verdenen uten at jeg egentlig skjønte hva jeg skulle gjøre eller hva storyen var så innså jeg at dette var nok en misbrukt mulighet og la det på hylla.

 

Jeg tror nok de mangler en eller flere visjonære ledelser som virkelig skjønner hvordan brukerinteraksjon og markedsføring virker, for der har det ikke hengt helt sammen. - Det er f.eks ett stort problem når man hyper opp ting veldig på forhånd og ikke klarer å levere - eller iallefall ikke klarer å overbevise brukerne sine om at man har levert.

"Dessverre" så er ett MMO avhengig av å bevise dette hver eneste dag, det holder ikke å smekke sammen en demo og får konsoll-spillere til å betale 700,- på lanseringsdagen og overleve på det.

 

Det er endel spot on i det du sier.

Første punkt f.eks. AoC var det så mye potensiale i. Dessverre greide man ikke å polere det fort nok, og spillregissøren tok konsekvensene av det og gikk. Og med han gikk også den banebrytende tekningen (på det prosjektet) ut døra. Det oppsto en tanke om at forenkling måtte til og swosh var mye av potensialet redusert.

 

Grunnen til at det ble gap mellom markedsføring og hva man faktisk kunne levere tror jeg mye skyldtes genuin interesse og entusiasme. Se på hva som var på blokka til AoC med Hiving, Tower-system, combosystemet etc. klart de var entusiastiske. Det ble dog for mye å betateste grunding, og polere. Dermed ble mange av de tingene det lå mye potensialet liggende i en skuff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...