Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet man kan stille her, er vel hvorfor Apple skulle sette ned prisen?

De setter salgsrekord år etter år, med andre ord ligger prisen akkurat der den skal være. Apple er en bedrift, ikke en kompis.

 

Det er jo ikke sånn at det ikke er alternativer til iPhone, de har jo ikke monopol på telefonmarkedet.

Om du må ha iOS, så kan du fortsatt velge fjorårets telefon, eller 5s.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet man kan stille her, er vel hvorfor Apple skulle sette ned prisen?

De setter salgsrekord år etter år, med andre ord ligger prisen akkurat der den skal være. Apple er en bedrift, ikke en kompis.

 

Det er jo ikke sånn at det ikke er alternativer til iPhone, de har jo ikke monopol på telefonmarkedet.

Om du må ha iOS, så kan du fortsatt velge fjorårets telefon, eller 5s.

Godt sagt. Den dagen iPhone blir billigere betyr det at det er blitt adskillig mindre attraktivt å eie en iPhone. Skjer nok ikke med det første!  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den riktige prisen for meg er så billig jeg kan få den, og fortsatt kunne stole på service og innovasjon. Dette var litt anderledes før smarttelefonene, siden plattformen ikke var så viktig. Jeg kunne kjøpe en Nokia et år og en Motorola et annet år, og være glad og fornøyd.

 

Men nå er så mye plattformavhengig: Applikasjoner, bruksområder, musikkbiblioteker med mere, ekstrautstyr samt læreterskel. Det gjør kostnaden med å bytte høyere, og dermed prisen jeg er villig til å betale høyere.

 

Den riktige prisen for Apple er som andre har nevnt den som gir dem en maksimal kombinasjon av markedandeler og fortjeneste. De må selge så mange at de når en "kritisk masse" i markedet, samtidig så dyrt at de tjener på det. Den balansegangen ser det ut til at de har funnet.

 

Skulle jeg ønske at den kostet mindre? Egoistisk sett, ja. 

 

Her er vi tilbake til den leksjonen en av mine tidligere sjefer i England ga et sett med utviklere, som var misfornøyd med prisen på et nytt produkt. (Med god grunn, for så vidt.) Han spurte dem: "Hvor mye burde det koste da?" Ingen svarte. "Hva med halv pris?", sa sjefen. "Jo, halv pris hadde nok vært greit", synes utviklerne etter å tenkt seg om. "Spørsmålet da", sa sjefen, "er: Ville dere solgt dobbelt så mye da?" Nok en tenkepause. "Jo, da ville man vel kanskje solgt dobbelt så mye", mente de. "Så hvorfor skulle vi gjøre det? Vi ville ha samme utviklingskostnader, nesten dobbelt så høye produksjonskostnader og mye høyere distribusjonskostnader, og sittet igjen med mindre fortjeneste..."

 

Nå priset det firmaet seg ut av markedet, det var en annen sak...

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med Apple er at de kan prise ting skyhøyt uten at brukerne deres stopper opp for å si "hey, dette begynner å bli drøyt".

 

OM prisen skulle øke med en tusenlapp igjen så tippet det over min grense iallefall. Jeg synes det var dyrt etter forrige økning, men hadde fortsatt tenkt å kjøpe en 6S.

Om et prishopp kommer så er det nok over mitt budsjett denne gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med Apple er at de kan prise ting skyhøyt uten at brukerne deres stopper opp for å si "hey, dette begynner å bli drøyt".

 

OM prisen skulle øke med en tusenlapp igjen så tippet det over min grense iallefall. Jeg synes det var dyrt etter forrige økning, men hadde fortsatt tenkt å kjøpe en 6S.

Om et prishopp kommer så er det nok over mitt budsjett denne gang.

 

Jeg vil vel kanskje si at "skyhøyt" blir en litt uriktig vinkling. Det er tross alt ikke så mange kronene det er snakk om.

Du må gjerne si at produktene er priset høyt, men så lenge kundene syns det er verdt det, så er prisene riktig.

 

At det ligger over ditt personlige budsjett/smertegrense er helt greit. Mange produkter ligger også over det jeg føler at noe er verdt å betale for. Men da skiller det mer enn hundrelapper/et par tusenlapper mellom ytterpunktene.

 

 

Innlegget til Geir rett over ditt er en meget god beskrivelse av prising til produkter.

Lenke til kommentar

Dollarkursen er helt klart hovedfaktor, men det er tungt å svelge en høyere økning enn kursen skulle tilsi, bare for marginenes skyld.

 

Rett meg gjerne hvis jeg husker feil, men jeg tror startprisen i USA er 549 dollar. 

 

Med en dollarkurs som er to kroner høyere gir det en prisøkning i Norge på på rundt en tusenlapp.

Da er det bare valutakurs som er tatt med i prisingen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Dollarkursen er helt klart hovedfaktor, men det er tungt å svelge en høyere økning enn kursen skulle tilsi, bare for marginenes skyld.

 

Rett meg gjerne hvis jeg husker feil, men jeg tror startprisen i USA er 549 dollar. 

 

Med en dollarkurs som er to kroner høyere gir det en prisøkning i Norge på på rundt en tusenlapp.

Da er det bare valutakurs som er tatt med i prisingen. 

 

 

Startprisen i USA er 649, samme som for iphone 6.

Lenke til kommentar

 

Hadde håpet det bare var andre sider som hadde overprisa den jeg. Om det viser seg at billigste 6s begynner på 7500 så kan apple ta seg en bolle. Med dagens dollarkurs er 650$ = 5300kr, så de må ikke prøve seg å skylde på kursen om de setter opp prisen nok en gang.

 

 

5300 kr + 25% MVA = 6625 kr? 

 

 

Veil. USA-pris i dollar x dollarkurs + 25 MVA = norsk veil. pris.

 

Er det mange andre produkter og bransjer i Norge der den formelen funker?

Lenke til kommentar

Er det mange andre produkter og bransjer i Norge der den formelen funker?

 

Godt spørsmål. I gamle dager (når netthandelen ikke var et problem) ganget vi gjerne med minst 10 og la til moms, avhengig av hva den faktisk kursen var selvsagt, for å ta høyde for frakt og at det faktisk er dyrere å drive en middels butikk i Norge enn en stor kjede i USA. 

 

Mange produsenter den gangen solgte direkte til kjedene i USA, men via distributører i Europa, altså nok et ledd som skulle tjene penger. Vanskelig å holde amerikanske priser da...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Er det mange andre produkter og bransjer i Norge der den formelen funker?

 

 

Godt spørsmål. I gamle dager (når netthandelen ikke var et problem) ganget vi gjerne med minst 10 og la til moms, avhengig av hva den faktisk kursen var selvsagt, for å ta høyde for frakt og at det faktisk er dyrere å drive en middels butikk i Norge enn en stor kjede i USA. 

 

Mange produsenter den gangen solgte direkte til kjedene i USA, men via distributører i Europa, altså nok et ledd som skulle tjene penger. Vanskelig å holde amerikanske priser da...

 

Geir :)

Pris i dollar x 10 + mva (+ litt småtteri) = pris i Norge.

 

Jeg syns dette virker som en fornuftig måte å estimere seg frem til en pris på. Så hvis en iPhone koster 649 eks.mva. dollar i USA, så er det ikke så hakkende galt å tippe på en pris i Norge på rundt 8000-8500 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...