Gå til innhold

Bør innvandrere uten oppholdstillatelse settes i fengsel med kriminelle?


Anbefalte innlegg

Bør innvandrere/asylsøkere uten oppholdstillatelse settes i fengsel med kriminelle?

 

JA?

NEI?

HVORFOR?

 

I en felles rapport foreslår tre direktorater at utlendinger som ikke har opphold i Norge, skal kunne settes i fengsel sammen med kriminelle. I den nedlagte militæreleiren på Trandum, politiets utlendingsinternat, blir utlendinger uten oppholdstillatelse innsatt mens de venter på å bli sendt ut av landet. Det blir også forslag om å lage utlendingsinternat utenfor vanlige norske fengsel. Burde det gjøres ?

Helt idiotisk i mine øyner, at de skal sperres inne å blir fratatt mobil og besøksforbud mens de venter på å bli sendt ut av landet og da ikke få tatt farvel med ihvertfall nærmeste familie. I tillegg er luftkvaliteten under halvparten av kravene som er stilte for å kunne jobbe.

 

Så bør innvandrere uten oppholdstillatelse sette i fengsel med kriminelle ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å sperre folk inne sammen med kriminelle har vell erfaringsmessig vist seg å øke rekrutteringen til kriminelle miljøer, og jeg kan ikke helt se grunnen til noe brev og besøksforbud. At man har ett behov for å samle mennesker som skal sendes ut av Norge kan jeg forstå, men la de nå i det minste være for seg selv.

Om de skulle blitt sperret inne så kunne de ihvertfall ha fått sett nærmeste familie en gang iblant og ikke ha totalt besøksforbud.

 

Men jeg syns ikke noe om at de skal settes i fengsel. Det er idiotisk.

Lenke til kommentar

Jeg synes jo heller ikke det er galt å søke lykken, hverken prinsipielt eller moralsk. Kanskje man heller burde prøve å gi dem opphold og mulighet for arbeid/utdannelse, enn å sperre dem inne.

 

Men det blir vel en annen debatt...

 

Geir :)

Ja, jeg er enig der. Jeg syns egentlig det er veldig rart at dem ikke får opphold i Norge. Vi er jo et av verdens rikeste land, og vi har det veldig bra her. Så at utlendinger som ikke for opphold må ut av landet så fort som mulig og at de må bo på nedlagte militær leirer mens de venter er jo bare galskap. Ihvertfall når luftkvaliteten er under halvparten av kravene som er stilte om man skal jobbe der.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Ulovlige innvandrere er kriminelle (pr. definisjon)

 

 

 

Kan så være, men vi vet ingenting om de har en kriminell tankegang, så da begynner vi ikke med å behandle alle som skyldige, men som uskyldige til det motsatte bevises. USA løste sitt dilemma med å kalle fiende for "ulovlig krigende", det trickset hjalp ikke i det hele tatt, annet enn å øke galskapen

Lenke til kommentar

 

Ulovlige innvandrere er kriminelle (pr. definisjon)

 

 

Riktig, men alle innvandrere er ikke ulovlig.

 

Fra wikipedia om hvem som er ulovlige:

  • mennesker som har fått visum eller oppholdstillatelse på falskt grunnlag.
  • tidligere asylsøkere som har fått endelig avslag på søknaden og som ikke har forlatt landet.
  • mennesker som har kommet inn i landet uten tillatelse og uten å registrere seg hos myndighetene.
  • mennesker med visum eller oppholdstillatelse som har utløpt.
  • mennesker fra land som ikke har visum-plikt, som har blitt i landet lenger enn tillatt.

 

Det er altså ikke ulovlig å komme til landet uten tillatelse om man registrerer seg som flyktning. Ulovlige innvandrere blir gjerne sendt ut av landet eller straffet på andre måter da de er her ulovlig.

 

Greit å skille mellom lovlige innvandrere og ulovlige innvandrere, for de fleste er lovlige innvandrere. Det er så vidt jeg ser også de lovlige som er problematisk å f.eks fengsle da de ulovlige strengt tatt enten skal registrere seg så det blir lovlig eller ut av landet.

Lenke til kommentar

 

 

Ulovlige innvandrere er kriminelle (pr. definisjon)

 

 

Riktig, men alle innvandrere er ikke ulovlig.

 

Fra wikipedia om hvem som er ulovlige:

  • mennesker som har fått visum eller oppholdstillatelse på falskt grunnlag.
  • tidligere asylsøkere som har fått endelig avslag på søknaden og som ikke har forlatt landet.
  • mennesker som har kommet inn i landet uten tillatelse og uten å registrere seg hos myndighetene.
  • mennesker med visum eller oppholdstillatelse som har utløpt.
  • mennesker fra land som ikke har visum-plikt, som har blitt i landet lenger enn tillatt.

 

Det er altså ikke ulovlig å komme til landet uten tillatelse om man registrerer seg som flyktning. Ulovlige innvandrere blir gjerne sendt ut av landet eller straffet på andre måter da de er her ulovlig.

 

Greit å skille mellom lovlige innvandrere og ulovlige innvandrere, for de fleste er lovlige innvandrere. Det er så vidt jeg ser også de lovlige som er problematisk å f.eks fengsle da de ulovlige strengt tatt enten skal registrere seg så det blir lovlig eller ut av landet.

 

Ja enig der. Det er feil å fengsle og/eller sende dem til en nedlagt militærleir.

Lenke til kommentar

 

 

Ulovlige innvandrere er kriminelle (pr. definisjon)

 

 

Riktig, men alle innvandrere er ikke ulovlig.

 

Fra wikipedia om hvem som er ulovlige:

  • mennesker som har fått visum eller oppholdstillatelse på falskt grunnlag.
  • tidligere asylsøkere som har fått endelig avslag på søknaden og som ikke har forlatt landet.
  • mennesker som har kommet inn i landet uten tillatelse og uten å registrere seg hos myndighetene.
  • mennesker med visum eller oppholdstillatelse som har utløpt.
  • mennesker fra land som ikke har visum-plikt, som har blitt i landet lenger enn tillatt.

 

Det er altså ikke ulovlig å komme til landet uten tillatelse om man registrerer seg som flyktning. Ulovlige innvandrere blir gjerne sendt ut av landet eller straffet på andre måter da de er her ulovlig.

 

Greit å skille mellom lovlige innvandrere og ulovlige innvandrere, for de fleste er lovlige innvandrere. Det er så vidt jeg ser også de lovlige som er problematisk å f.eks fengsle da de ulovlige strengt tatt enten skal registrere seg så det blir lovlig eller ut av landet.

 

Godt innlegg!

Det er da heller ikke aktuelt å fengsle lovlige innvandrere, naturlig nok. Bare de som ikke følger spillereglene.

Lenke til kommentar
Ja enig der. Det er feil å fengsle og/eller sende dem til en nedlagt militærleir.

 

Det er feil å "fengsle"(f.eks trandum er kun for oppbevaring) ulovlige innvandrere mener du?

Ja, de burde bli sendt ut fortest mulig, men det er problematisk til land vi ikke har utleveringsavtale med, det er også latterlig dyrt å sende en og en fortløpende til land det ikke går rutefly til.

Om man ikke på en eller annen måte har kontroll på de etter endelig avslag vil veldig mange av de bli værende, da uten opphold og har dermed ikke så store muligheter til å bli lovlige borgere.

 

Jeg er fortsatt usikker på om førsteposten gjelder ulovlige innvandrere eller alle invandrere ettersom det kun er skrevet innvandrere uten opphold, noe som dekker både lovlige og ulovlige innvandrere.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ulovlige innvandrere er kriminelle (pr. definisjon)

 

Nei. Det er ikke straffbart å søke opphold, og det er ikke straffbart å få sin søknad avslått. Å motsette seg eller unndra seg fra utsendelse vil kunne gi grunn til pågripelse, men det er heller ikke kriminellt.

 

En kriminell er en som begår en forbrytelse, altså noe som kvalifiserer til dette etter straffeloven eller av tilsvarende alvorlighetsgrad i følge andre lover.

 

I dagligtale kan man sikkert kalle en som blir tatt for "uvorren agning" (uvøren aking) for kriminell, det står jo som en forseelse i straffeloven, men det er å utvanne begrepet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...