Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU Fan Error under oppstart og Bluescreen når jeg kjører tyngre applikasjoner. Overoppheting av CPU?


Anbefalte innlegg

Når jeg starter pcen virker det som om den starter opp to ganger. Deretter får jeg opp feilmldingen, CPU FAN Error. Jeg trykker F1 og hopper inn i bios, der kan jeg hake av for at pcen skal ignorere feilmeldinger under oppstart. Pcen starter da tilsynelatende opp fint og kan brukes normalt helt til jeg kjører mer krevende programmer og spill.
Etter en kort stund i Unreal Engine og demoene der krasjer pcen og jeg får bluescreen. Kan det være dette feilmeldingen i oppstarten tyder? Som vist i filmsnutten kjører CPU viften normalt. Og hvorfor starter pcen tilsynelatende opp to ganger når jeg skrur den på?
Pcen er nyinnkjøpt og satt sammen etter eget hode. Jeg har bygget pc tidligere og er vant med at det ikke virker på første forsøk. Ofte er det noe jeg har gjort feil som er problemet.
Som en notis nevner jeg at jeg var noe usikker da jeg installerte CPU kjølesystemet og smurte på kjølepasta. I bruksanvisningen sto det at jeg skulle smøre på et tynt lag. Illustrasjonen viste en noe dramatisk mengde spredt utover noe jeg annså for å være et litt for stort område for CPUen så jeg begrenset meg litt i frykt for at det skulle renne over kanten på CPUen. Det kan være at jeg har smurt for lite på med andre ord.
Jeg mistenker at CPUen blir overopphetet pga at noe ikke fungerer eller er innstallert feil.
Maskinvare:
PSU - EVGA SuperNOVA 750 G2
CPU - Intel Core i7-4790K
GPU - ASUS GeForce GTX780 3GB Ti DC2
RAM - Kingston HyperX Beast 32GB 2400MHz
CPU Kjøler - CoolerMaster Hyper 212 Evo
Kabinett - Fractal Design Define Mini
Hovedkort - ASUS MAXIMUS VI GENE
SSD Harddisk med Windows 7 64bit Enterprise

 

Bluescreen

post-56355-0-18030100-1409486300_thumb.jpg

 

Fan Speed

post-56355-0-98016900-1409486461_thumb.jpg

 

Temperature

post-56355-0-93164200-1409486501_thumb.jpg

 

Voltage

post-56355-0-53967500-1409486544_thumb.jpg

 

Jeg har forsøkt å legge ved relevant dokumentasjon. Hvis det er noe som mangler si fra så skal jeg forsøke å legge ved mer :)

 

Takker for all hjelp :)

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper du har en hardware feil en plass jeg. Den høye temperaturen du ser i BIOS er vel fordi viften på tårnet ditt står feil vei? Litt vondt å se i filmen, men det ser for meg ut som den står i PUSH mot fronten. Du må ha viften i PULL når du har viften på den siden av tårnet (tipper du måtte ha den på den siden pga rambrikkene?).

Lenke til kommentar
Jeg plasserte viften på andre siden av kjøletårnet. Jeg antar at den nå dytter luft inn, pilene på viften viser ihvertfall:


<-

I

v


Jeg ryddet også litt plass i kabinetet, flyttet ledninger bak HK og resten i en noe rotete klump bak PSU. Ellers fjernet jeg CD rom brønnen.


Viften går akkurat ned imellom rammen men det er bare så vidt. Var defor jeg i utgangspunktet hadde den på andre siden først ja. Men det ser ut til å gå bra slik den er nå.



Jeg testet litt igår etter at jeg flyttet viften og fikk blåskjerm på de par første forsøkene. Den tredje gangen jeg forsøkte meg, slo på pcen og forventet CPU fan error fikk jeg den ikke. Pcen startet helt normalt til og med uten å starte to ganger rett etter hverandre. Den gikk rett i windows og så kjørte jeg en Spill demo i vel over en time uten krasj. Jeg restartet pcen og igjen fungerte den helt fint.


MEN


Idag tidelig da jeg staret PCen var CPU fan error tilbake samt den dobbelte oppstarten helt i begynnelsen hvor viftene starter opp to ganger. Men selv om jeg fikk denne feilmeldingen så fungerte alt tilsynelatende helt fint i vel en time med spilling.


Her er 3 filmer som viser når jeg idag tidelig skrudde på pcen og samt litt spilling med temp måling, to snutter med ca 30 minutter mellom hver film på 1min. Brukte Speed Fan og Coretemp.


Oppstart



Demo testing 1 med Speedfan og coretemp



Demo testing 2 med Speedfan og coretemp



Blir dere noe klokere?


Jeg forstår ingenting.. Annet enn å bytte om på viften og ryddet litt plass i kabinett så har jeg ikke rørt noe annet i maskinen eller gjort endringer hverken i bios eller noe av betydning i windows.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Jeg har gjort litt googling for deg. Noen som hadde et nesten likt problem fant det kanskje var BIOS som syntes det tok for lang tid for CPU-fan å spinne opp, og løste det med å sette minimum fan speed i BIOS til minst 400, kanskje 600. Andre muligheter som ble nevnt var at det var skade på ledningen til CPU-viften, så den ikke rapporterte riktig fart.

Lenke til kommentar

Prøv å sette Ignore på alle viftene i bios og koble cpu vifte direkte til psu

 

Og kjør memtest86+ fra en bootbar stick eller DVD

Ja, det her må jeg sette selv på cpu fan --> ignore.

For det kommer cpu fan error når en starter maskinen. Kanskje ikke når en starter den for tredje gang, men det kan jo være for at prosessoren har fått litt lunk på seg og spinner viften litt fortere av den grunn.

 

Og at maskinen dobbelt booter i oppstarten er helt normalt, hvis en har slått av knappen bak på psu'en. Det får jeg selv og har vært helt normalt på de asus z87 hk'ene jeg har hatt, (vi hero og gryphon)

 

 

Jeg plasserte viften på andre siden av kjøletårnet. Jeg antar at den nå dytter luft inn, pilene på viften viser ihvertfall:
<-
I
v
Jeg ryddet også litt plass i kabinetet, flyttet ledninger bak HK og resten i en noe rotete klump bak PSU. Ellers fjernet jeg CD rom brønnen.
Viften går akkurat ned imellom rammen men det er bare så vidt. Var defor jeg i utgangspunktet hadde den på andre siden først ja. Men det ser ut til å gå bra slik den er nå.
Jeg testet litt igår etter at jeg flyttet viften og fikk blåskjerm på de par første forsøkene. Den tredje gangen jeg forsøkte meg, slo på pcen og forventet CPU fan error fikk jeg den ikke. Pcen startet helt normalt til og med uten å starte to ganger rett etter hverandre. Den gikk rett i windows og så kjørte jeg en Spill demo i vel over en time uten krasj. Jeg restartet pcen og igjen fungerte den helt fint.
MEN
Idag tidelig da jeg staret PCen var CPU fan error tilbake samt den dobbelte oppstarten helt i begynnelsen hvor viftene starter opp to ganger. Men selv om jeg fikk denne feilmeldingen så fungerte alt tilsynelatende helt fint i vel en time med spilling.
Her er 3 filmer som viser når jeg idag tidelig skrudde på pcen og samt litt spilling med temp måling, to snutter med ca 30 minutter mellom hver film på 1min. Brukte Speed Fan og Coretemp.
Oppstart
Demo testing 1 med Speedfan og coretemp
Demo testing 2 med Speedfan og coretemp
Blir dere noe klokere?
Jeg forstår ingenting.. Annet enn å bytte om på viften og ryddet litt plass i kabinett så har jeg ikke rørt noe annet i maskinen eller gjort endringer hverken i bios eller noe av betydning i windows.

 

 

Du overklokker og det kan være det er ustabilt? Da blir en ofte møtt med blåskjerm :(

Har du forresten oppdatert biosen? Hvis du ikke har nyeste bios ville jeg flashet den først. Kan jo kanskje bli litt kluss hvis du ikke har en oppdatert bios som har støtte for cpu'en din.

 

Ser du har 1203 biosen. Ville oppdatert den til 1505.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Jeg har gjort litt googling for deg. Noen som hadde et nesten likt problem fant det kanskje var BIOS som syntes det tok for lang tid for CPU-fan å spinne opp, og løste det med å sette minimum fan speed i BIOS til minst 400, kanskje 600. Andre muligheter som ble nevnt var at det var skade på ledningen til CPU-viften, så den ikke rapporterte riktig fart.

Fan speed var allerede satt til 600 på alle vifter i bios.

 

Prøv å sette Ignore på alle viftene i bios og koble cpu vifte direkte til psu

 

Og kjør memtest86+ fra en bootbar stick eller DVD

Jeg satt ignore på alle viftene og da startet maskinen helt fint opp uten CPU Fan Error. Testet noen demoer i vel over 2 timer igår uten krasj og blåskjerm. Og det samme idag tidelig. Ser ut til å fungere fint nå :)

 

Her er temp etter 2 timer med spilling:

post-56355-0-13699800-1409638505_thumb.jpg

Er dette greie temperaturer? Burde jeg forsøke å få de mer ned?

 

Og at maskinen dobbelt booter i oppstarten er helt normalt, hvis en har slått av knappen bak på psu'en. Det får jeg selv og har vært helt normalt på de asus z87 hk'ene jeg har hatt, (vi hero og gryphon)

Ok det var bra å høre, men det er fortsatt en smule forstyrrende at den gjør det.

 

Du overklokker og det kan være det er ustabilt? Da blir en ofte møtt med blåskjerm :(

Har du forresten oppdatert biosen? Hvis du ikke har nyeste bios ville jeg flashet den først. Kan jo kanskje bli litt kluss hvis du ikke har en oppdatert bios som har støtte for cpu'en din.

Ser du har 1203 biosen. Ville oppdatert den til 1505.

 

 

Har ikke overklokket noe enda.

 

Har ikke kortet ditt flashback da?

Beste formen for bios oppdatering :)

http://event.asus.com/2012/mb/usb_bios_flashback_guide/

 

Har jeg .ROM eller .CAP?

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Bare last ned renamer fra bios utilities i nedlastingseksjonen for ditt HK på Asus sine hjemmesider.

 

http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_GENE/HelpDesk_Download/

 

Gjør så som post#3 her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1624735

Den nederste linken linker til feil sted. Kunne du linket riktig? :)

 

Skal gjøre et forsøk nå i helgen på å oppdatere bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...