Gå til innhold

Quality of Life index


Anbefalte innlegg

Jeg er så utrolig lei av dårlige rankinger som inkluderer helt meningsløse ting. F.eks. i HDI så bruker de BNP, levealder og antall år med forventet skolegang. BNP viser ikke perfekt levestandard. Levealder handler mer om kosthold enn om helsetjenester og antall år med skolegang viser absolutt ingenting. Jeg prøver nå å inkludere parametere som gir mening.

 

Jeg har laget denne rankingen selv, og vil gjerne ha noen meninger om hva som burde inkluderes og hva dere synes om den.

I denne rankingen så inkluderer jeg

  • Arbeidsledighet. Det ble inkludert fordi høy arbeidsledighet skader noe enormt. Arbeidsledige blir naturligvis mest skadet siden de får sin karriere ødelagt, men de som også får jobb må akseptere veldig lave lønninger og de som har jobb må godta hva enn sjefen sier.
  • Inntekt justert for ppp. Dereter trekker jeg fra skatt på gjennomsnittinntekt. Dette kan være litt slemt gjort mot velferdstater, men det er den eneste måten jeg kan få sammenlignbare data siden noen land har arbeidsgiverskatt, mens andre land har høyere inntektskatt. Jeg vil gjerne inkludere en parameter som viser kvaliteten på offentlige tjenester, men jeg er usikker på hva det kan være.
  • Inntektsforskjeller, dette brukes til å veie opp for mangel på velferdtjenester. Har man mange overføringer, så vil inntektforskjellene falle.
  • Kriminalitet. Her inkluderes mordrate og antall som rapporterer at de har blitt utsatt for voldlig kriminalitet.
  • Arbeidstimer, hvor mange timer jobber gjennomsnittpersonen
  • Kvadratmeter. hvor mange kvadratmeter har gjennomsnittpersonen. Jeg skulle gjerne ha brukt kvadratmeterpris, men den eneste statistikken som finnes er feil. Antall kvadratmeter ble inkludert fordi i mange land må man bruke store deler av inntekten på en liten bolig. I land hvor boligene er billigere, så kan man flytte til en liten bolig og spare penger.

Dette ble resultatene.
QualityOfLife-3.png

 

Norge ble nummer 1. Dette kommer faktisk ikke av at norske inntekter er langt høyere enn andre land justert for kjøpekraft, men fordi vi har lave inntektforskjeller, lav arbeidsledighet, store boliger sammenlignet med europeriske land og vi jobber færre timer. Sveits ville ha slått Norge om jeg ikke inkluderte deres obligatoriske helseforsikring.

 

Noen overaskelser var forskjellen mellom Sverige/Finland og Norge/Danmark. Det kommer av at Danmark og Norge har større boliger, lavere arbeidsledighet og lavere kriminalitet enn Sverige/Finland. Sverige har mer voldlig kriminalitet, mens finland har høyere mordrate.

 

Hellas havnet på bunn, bak land som Slovakia. Det burde ikke være en overaskelse med tanke på at Hellas har 26% arbeidsledighet, lave inntekter og lange arbeidsdager.

 

Hva synes dere?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det resultatet du vil diskutere? Jeg ville heller sett matematikken/vektleggingen bak resultatet.

Det kan du velge selv. Jeg er villig til å diskutere begge deler.

 

Dette er hvordan jeg beregnet. Inntekt og arbeidsledighet fikk dobbel vekting, mens de andre fikk lik vekting. Dette er fordi jeg ser på inntekt og arbeidsledighet som de viktigste faktorene. Som vi har sett så har arbeidsledighet drastisk forverret levestandaren i sør europa. Inntekt ville ha fått trippel vekting om det ikke var for at jeg inkluderte boliger.

 

Statistikken er generelt sett hentet fra OECD, UNODC (mord), og Enerdata (boliger)

 

Jeg brukte skalaer. F.eks. dette er skalaen for inntekt

 

10, $45000
9, $41000
8, $37000
7, $33000
6, $30000
5, $27000
4, $24000
3 , $21000
2 , $18000
1, $15000
Hvert land fikk et resultat mellom 0 og 10. Og deres totalsum ble lagt sammen. Hvert land kan maksimalt få 90 poeng.
Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hva med frihetsbegrepet? Pressefrihet, frihet fra overvåkning, religionsfrihet, politisk frihet, minoriteter som forfølges etc.

 

Hva med nivået på velferdstjenester som hvor mye skolegang som er gratis, hvor godt skoleverket fungerer på internasjonalt sammenlignbare tester, hvilke helsetjenester som er gratis og hva som må betales av egen lomme (ferie, sykelønn, attføring, foreldrepermisjon etc)

 

Hva med graden av statsgjeld, altså fremtidsutsiktene for valutaen og levekårene? Gjennomsnittlig formue/gjeld etc.

 

Hva med balansen mellom prisindeks på landets egne varer vs importerte varer? Altså hvorvidt man har god råd målt i brød, melk, ris, Big Mac-indeksen, Coca Cola-indeksen, iPhone-indeksen, andel av inntekt brukt på bolig etc.

 

Hvor viktig er for eksempel energikostnader i tropiske strøk vs arktiske strøk?

 

Kort sagt så ender man alltid opp med en indeks som bare tar hensyn til en gitt mengde faktorer. Hver av disse kan også ha ulik betydning/vektlegging ut fra geografi og kultur. Uansett hvordan man konstruerer vektlegginga så vil indeksen måtte taes med en stor klype salt. Særlig når land ligger forholdsvis nært på skalaen er det viktig å ikke ta rangeringen for bokstavelig.

Lenke til kommentar

Hva med frihetsbegrepet? Pressefrihet, frihet fra overvåkning, religionsfrihet, politisk frihet, minoriteter som forfølges etc.

Jeg inkluderer ikke dette, fordi det er vanskelig å bedømme og min index handler mer om levestandard enn dine muligheter til å uttale deg. Enn annen index får inkludere slike faktorer.

 

 

 

Hva med nivået på velferdstjenester som hvor mye skolegang som er gratis, hvor godt skoleverket fungerer på internasjonalt sammenlignbare tester, hvilke helsetjenester som er gratis og hva som må betales av egen lomme (ferie, sykelønn, attføring, foreldrepermisjon etc)

Det vil jeg gjerne inkludere om du kan gi meg noen gode kilder.

 

 

Hva med graden av statsgjeld, altså fremtidsutsiktene for valutaen og levekårene? Gjennomsnittlig formue/gjeld etc.

 

Jeg måler levestandard akkuratt nå, ikke fremtidlige utsikter.

 

Hva med balansen mellom prisindeks på landets egne varer vs importerte varer? Altså hvorvidt man har god råd målt

i brød, melk, ris, Big Mac-indeksen, Coca Cola-indeksen, iPhone-indeksen, andel av inntekt brukt på bolig etc.

Det er allerede inkludert. Det ligger under ppp.

 

Boliger er inkludert under en egen index, fordi det blir ikke tatt med i ppp ordentlig.

 

Hvor viktig er for eksempel energikostnader i tropiske strøk vs arktiske strøk?

 

Ikke spesielt viktig. I tropiske strøk trenger de aircondition og uansett så bruker folk små deler av inntekten sin på energi.

 

Kort sagt så ender man alltid opp med en indeks som bare tar hensyn til en gitt mengde faktorer. Hver av disse kan også ha ulik betydning/vektlegging ut fra geografi og kultur. Uansett hvordan man konstruerer vektlegginga så vil indeksen måtte taes med en stor klype salt. Særlig når land ligger forholdsvis nært på skalaen er det viktig å ikke ta rangeringen for bokstavelig.

 

Det er riktig og grunnen til at jeg spurte her er fordi jeg vil gjøre indeksen bedre. Siden vektlegginger og lignende kan føre til store forskjeller så inkludere jeg en graf og ikke bare plasseringene. F.eks. forskjellen mellom Tyskland og USA er for liten til å kunne si at det ene landet er bedre enn det andre. Derimot Norge knuser USA og USA knuser Italia.

 

Men indeksen min er ihvertfall bedre enn indekser som tar med irrelevante faktorer. Den eneste indeksen jeg har sett som er rimlig ok er denne http://www.oecdbetterlifeindex.org/

 

Alle de andre indeksene jeg har sett er helt elendige og de får desverre alt for mye oppmerksomhet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Interessant tråd! Hvordan vi måler livskvalitet burde være relevant for samfunnsdebatten.

 

 

Hva med frihetsbegrepet? Pressefrihet, frihet fra overvåkning, religionsfrihet, politisk frihet, minoriteter som forfølges etc.

Jeg inkluderer ikke dette, fordi det er vanskelig å bedømme og min index handler mer om levestandard enn dine muligheter til å uttale deg. Enn annen index får inkludere slike faktorer.

 

Denne kjøper jeg ikke helt. Du kan ha høy inntekt og stor bolig, men hva hjelper det om man lever under konstant frykt for å fengsles uten grunn? Eller miste alt man eier og har på grunn av et korrupt rettsvesen?

 

Kunne kanksje forstått det med en ren økonomisk indeks, men her handler det tross alt om levestandard. Du har f.eks lagt til kriminalitet. Hvorfor er det verre å frykte kriminelle enn et udemokratisk regime? Går ikke begge deler utover livskvaliteten?

 

Er ikke slik at det er umulig å måle demokrati heller, er ihvertfall gjort noen forsøk. Så vidt jeg husker har denne f.eks blitt referert til i media.

Lenke til kommentar

Interessant tråd! Hvordan vi måler livskvalitet burde være relevant for samfunnsdebatten.

 

 

Hva med frihetsbegrepet? Pressefrihet, frihet fra overvåkning, religionsfrihet, politisk frihet, minoriteter som forfølges etc.

Jeg inkluderer ikke dette, fordi det er vanskelig å bedømme og min index handler mer om levestandard enn dine muligheter til å uttale deg. Enn annen index får inkludere slike faktorer.

 

Denne kjøper jeg ikke helt. Du kan ha høy inntekt og stor bolig, men hva hjelper det om man lever under konstant frykt for å fengsles uten grunn? Eller miste alt man eier og har på grunn av et korrupt rettsvesen?

 

Kunne kanksje forstått det med en ren økonomisk indeks, men her handler det tross alt om levestandard. Du har f.eks lagt til kriminalitet. Hvorfor er det verre å frykte kriminelle enn et udemokratisk regime? Går ikke begge deler utover livskvaliteten?

 

Er ikke slik at det er umulig å måle demokrati heller, er ihvertfall gjort noen forsøk. Så vidt jeg husker har denne f.eks blitt referert til i media.

Fair enough. Jeg kan ikke bruke den du linker til fordi den er utdatert og mangler land. Samtidig stoler jeg ikke på resultatene deres.

 

Men det betyr ikke at jeg ikke skal forsøke. Jeg har mer tiltro til Press Freedom index. Jeg har lagt dem til, men det forandret ikke tallene noe enormt, fordi de fleste vestlige land gjør det ok.

 

Jeg har også justert arbeidsledighetstallene, fordi jeg følte at jeg straffet land med f.eks. 8% arbeidsledighet for hardt. Dette er de justerte resultatene.

 

QualityOfLife-5.png

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Antall kvadratmeter har i mine øyne lite å gjøre med livskvalitet. Greit nok at her i Norge har det kanskje noe for seg, men i varmere strøk så tilbringer man ikke så mye tid i hjemmet. Ergo, ikke behov for 4 soverom og 3 bad.

Hva gir best "kvalitet". 500 kvadratmeter i Finnmark, eller 120 langs kysten i Califronia?

 

Ellers kan jo selvmordsrate være noe å vurdere? Mental helse gir jo en god indikator på livskvalitet. Burde være lett å finne gode tall.

Lenke til kommentar

Antall kvadratmeter har i mine øyne lite å gjøre med livskvalitet. Greit nok at her i Norge har det kanskje noe for seg, men i varmere strøk så tilbringer man ikke så mye tid i hjemmet. Ergo, ikke behov for 4 soverom og 3 bad.

Hva gir best "kvalitet". 500 kvadratmeter i Finnmark, eller 120 langs kysten i Califronia?

 

Ellers kan jo selvmordsrate være noe å vurdere? Mental helse gir jo en god indikator på livskvalitet. Burde være lett å finne gode tall.

Om 500 og 120 kvadratmeter var korrekte tall, så ville du hatt rett.

 

Men i f.eks. England så er gjennomsnittet på 32 kvadratmeter per person. En person som er fattig må da nedgradere til 16 kvadratmeter per person. Uansett om du bor i California eller Finmark så er det for lite. Hadde jeg ikke lagt til kvadratmeter så ville land som England, og Korea fått ufortjent høy score.

 

Man får maks poengsum ved 60 kvadratmeter, så man får ingen belønning for monsterboliger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

En god illustrasjon på hvor missvisende BNP er, er å se til Kina. De har de seneste år bygd masser av enorme spøkelsesbyer som ingen bor i for alt er for dyrt for den vanlige kineser. Så kjøpesentere, høyblokker og skyskrapere står tomme og forlatt og mange felts motorveier har så og si ingen biler på dem.

 

Hvorfor har de bygd disse byene? Det er for at det øker Kinas BNP.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

En god illustrasjon på hvor missvisende BNP er, er å se til Kina. De har de seneste år bygd masser av enorme spøkelsesbyer som ingen bor i for alt er for dyrt for den vanlige kineser. Så kjøpesentere, høyblokker og skyskrapere står tomme og forlatt og mange felts motorveier har så og si ingen biler på dem.

 

Hvorfor har de bygd disse byene? Det er for at det øker Kinas BNP.

 

Egentlig ikke. Kinas BNP per capita er på 10000. Det er ikke spesielt høyt med tanke på at USA har en BNP er capita på 50K.

 

Det finnes spøkelsebyer som du snakker om, men ingen investor ville ha overlevd å bygge boliger han ikke kan selge. Det er derimot mer normalt med tomme boliger utenfor byene, men de boligene er solgt. Problemet er at de områdene mangler T-bane og andre offentlige tjenester. Det betyr at boligene kan stå tomme i noen år, før folk begynner å flytte dit.

 

Grunnen til at byggeaktiviteten i Kina er så sterk er fordi boligprisene er så høye. Boligprisene iforholdtil lønningene har falt, men det er forsatt altfor dyrt. Det som skjer i Kina, er akkuratt det samme som har skjedd i andre land under utvikling. Når de hadde en BNP per capita på 10000, så vokste også de med 7% per år. Og de hadde også en enorm byggeaktiviet. Du tror vel ikke Tokyo så ut som idag i 1950, gjør du vel? Det er heller ikke slik at mesteparten av BNP-en til Kina er byggeaktivitet.

 

gcharts-13.png

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Arbeidsledighetstallet i Norge er en sannhet med modifikasjoner. En rekke tiltak og stønadsordninger er ikke inkludert i statistikken.

 

Jeg vet ikke helt jeg, hva kaller man egentlig en arbeidsløs person som er på statlig jobbsøkerkurs? Det er en arbeidsløs person i mine øyne.

Lenke til kommentar

Arbeidsledighetstallet i Norge er en sannhet med modifikasjoner. En rekke tiltak og stønadsordninger er ikke inkludert i statistikken.

 

Jeg vet ikke helt jeg, hva kaller man egentlig en arbeidsløs person som er på statlig jobbsøkerkurs? Det er en arbeidsløs person i mine øyne.

Faktisk, tiltakene er inkludert i arbeidsledigheten.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/akumnd/_image/193749.png?_encoded=2f66666666666678302f35382f29303136286874646977656c616373&_ts=14811cc8080

 

Det finnes andre måter vi kamuflerer arbeidsledigheten som f.eks. stønadsordninger, men vi er ikke alene om det. F.eks. Sverige skjuler ledighet igjennom å betale arbeidsgiveren 80% av lønnen for en midertidlig jobb. Arbeidsledigheten deres er forsatt på 8%.

Lenke til kommentar

 

En god illustrasjon på hvor missvisende BNP er, er å se til Kina. De har de seneste år bygd masser av enorme spøkelsesbyer som ingen bor i for alt er for dyrt for den vanlige kineser. Så kjøpesentere, høyblokker og skyskrapere står tomme og forlatt og mange felts motorveier har så og si ingen biler på dem.

 

Hvorfor har de bygd disse byene? Det er for at det øker Kinas BNP.

 

Egentlig ikke. Kinas BNP per capita er på 10000. Det er ikke spesielt høyt med tanke på at USA har en BNP er capita på 50K.

 

Det finnes spøkelsebyer som du snakker om, men ingen investor ville ha overlevd å bygge boliger han ikke kan selge. Det er derimot mer normalt med tomme boliger utenfor byene, men de boligene er solgt. Problemet er at de områdene mangler T-bane og andre offentlige tjenester. Det betyr at boligene kan stå tomme i noen år, før folk begynner å flytte dit.

 

Grunnen til at byggeaktiviteten i Kina er så sterk er fordi boligprisene er så høye. Boligprisene iforholdtil lønningene har falt, men det er forsatt altfor dyrt. Det som skjer i Kina, er akkuratt det samme som har skjedd i andre land under utvikling. Når de hadde en BNP per capita på 10000, så vokste også de med 7% per år. Og de hadde også en enorm byggeaktiviet. Du tror vel ikke Tokyo så ut som idag i 1950, gjør du vel? Det er heller ikke slik at mesteparten av BNP-en til Kina er byggeaktivitet.

 

gcharts-13.png

 

 

Jo å bygge infrastruktur er det letteste trikset til et land for å booste sin BNP. Og en stor del av Kinas BNP kommer fra infrastruktur byggingen med enorme spøkelsesbyer som resultat, og enda flere på vei opp as we speak.

 

Å sammenlikne Kinas BNP med USA sin er bare tåpelig. Hva er relevansen?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hva med frihetsbegrepet? Pressefrihet, frihet fra overvåkning, religionsfrihet, politisk frihet, minoriteter som forfølges etc.

 

....

 

Hvor viktig er for eksempel energikostnader i tropiske strøk vs arktiske strøk?

 

....

 

Pressefrihet vil ikke si at staten bryr seg pressen, eller at pressen faktisk skriver om aktuelle saker.

Tror ikke jeg har sett noen Norsk avis utenom Klassekampen skrive om f.eks TPP. Og vi kan godt finne eksempler på mange lovforslag som har blitt sneket inn.

 

Energikostnader: Strømprisen, pris for å oppvarme/nedkjøle via subsidie(f.eks sentralvarme fra et fjernvarmeanlegg), eller mener du noe annet?

Slik jeg forstår det, vil strømpris vise ambisjoner for utbygging av atomkraft, eller rett og slett hva slags geografi landet har(kystkraftverk, fossekraftverk, etc). Nedetid høres også ut som et godt mål, da det viser at man har et strømnett med store svakheter, uavhengig av grunn. Mangel av vilje til å hogge ned mange nok meter klaring med skog er nok en vanlig grunn her til verks, men det er like ille som at en trafo eller noe annet avansert går en annen plass på dårlig vedlikehold.

Lenke til kommentar

Det koster mellom 6000 - 12000 kroner å leie et rom i Oslo. Standard gjennomsnittslønn er 18000 kroner. Tror ikke folk er så happy avlikevel.  Et eksempel er en hybel der leier må dele kjøkken og bad med en annen leier i felleskap. Koster 6750 kroner. Det er sinnsyk dyrt.  http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?searchclickthrough=true&finnkode=60378283

 

Rommet er ikke så stort heller :) Hybelen jeg leier i Oslo koster jo 8400 kroner i måneden. Samt at jeg må dele toalett og kjøkken med 5 andre personer.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...