Gå til innhold

Tror du Norge var moralsk bedre før amerikanerne hjalp oss i 1950 årene


Fjell

Anbefalte innlegg

Bare leste litt om Knut Hamsun. Og det virker som at livet ble så forenklet for oss siden amerikanerne tilbød økonomisk hjelp via marshallplanen som et motsvar mot kommunismen. Men hva om vi bare har dretet i begge partene.

 

Hvordan tror du det ville utviklet seg. Men ved tanke på hvordan USA utviklet seg med fjernsyn, klær osv så tror jeg uansett det har påvirket oss.

 

Men bare fant det interesant at Hamsun's syn på Amerikansk livsstil var forkastelig og Englands imperialisme. Blant annet gjorde Boer krigen sterkt inntrykk på ham.

http://no.wikipedia.org/wiki/Knut_Hamsun#Politisk_utvikling._Forholdet_til_Tyskland_og_nazismen

 

I dag er vi jo så fastlåst på Facebook, mens før var det bare å se hverandre i øynene å være ilag.

 

Kanskje vi ikke nødvendigvis hadde det bedre før, sånn i levesett, men kommunikasjons messig sett og hverdagslig var kanskje mer sprell før, enn å inta mobil-zombie og sosial media livet som er utviklet i dags opplegget.

 

Bare lurer på hva dere syns?

Endret av Fjell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tent på at folk før i tiden mestret sin verden bedre enn hva vi gjør. De trengte ikke kunne så mye, og dermed kunne de det de kunne godt. Vi prater om politikk, seksualitet, internasjonal narkotikapolitikk, intimbarbering, aksjekurser osv. Før måtte bonden kunne fiske, så og høste og melke kua. Bonden kunne mestre sin livssverden, mens vi går rundt og later som om vi mestrer noe som ingen kan mestre. Vi kan litt eller ingenting om det meste og vet ikke hvilken ende egget kommer ut av kua fra.

 

Har ikke noe svar på hva du egentlig spør om. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har tent på at folk før i tiden mestret sin verden bedre enn hva vi gjør. De trengte ikke kunne så mye, og dermed kunne de det de kunne godt. Vi prater om politikk, seksualitet, internasjonal narkotikapolitikk, intimbarbering, aksjekurser osv. Før måtte bonden kunne fiske, så og høste og melke kua. Bonden kunne mestre sin livssverden, mens vi går rundt og later som om vi mestrer noe som ingen kan mestre. Vi kan litt eller ingenting om det meste og vet ikke hvilken ende egget kommer ut av kua fra.

 

 

 

Jeg synes du svarer godt og det til ettertanke.

 

Det var "enklere" før. Ulempen er at det gjorde kirken sterk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I dag er vi jo så fastlåst på Facebook, mens før var det bare å se hverandre i øynene å være ilag.

 

Etter hva andre har sagt, er det faktisk bilkjøring som har gjort at den sosiale kontakten på bygda har blitt dårligere. Før møttes faktisk folk, mens nå "raser" de bare forbi hverandre i bilene. Alle sammen...

Man passerer selvfølgelig hverandre med et lite nikk eller hils, men det er ikke noe i forhold til slik det var før i tida (i følge min kilde). Jeg kan ikke akkurat huske hvordan det var før alle fikk biler. Kan kanskje huske noen eldre som ikke hadde bil, og disse var mer sosiale og kom på uventede besøk.

 

Uten Marshallhjelpen ville vi nok vært fattigere. Men så spørs det også med oljen. Ville vi ha oppdaget den uten Marshallhjelpen, og ville den gjort oss like rike uansett?

Lenke til kommentar

 

I dag er vi jo så fastlåst på Facebook, mens før var det bare å se hverandre i øynene å være ilag.

 

Etter hva andre har sagt, er det faktisk bilkjøring som har gjort at den sosiale kontakten på bygda har blitt dårligere. Før møttes faktisk folk, mens nå "raser" de bare forbi hverandre i bilene. Alle sammen...

Man passerer selvfølgelig hverandre med et lite nikk eller hils, men det er ikke noe i forhold til slik det var før i tida (i følge min kilde). Jeg kan ikke akkurat huske hvordan det var før alle fikk biler. Kan kanskje huske noen eldre som ikke hadde bil, og disse var mer sosiale og kom på uventede besøk.

 

 

også kom jo internettet å da trengte man ikke gå ut av huset for å bli sosial.

Lenke til kommentar

Jeg har tent på at folk før i tiden mestret sin verden bedre enn hva vi gjør. De trengte ikke kunne så mye, og dermed kunne de det de kunne godt. Vi prater om politikk, seksualitet, internasjonal narkotikapolitikk, intimbarbering, aksjekurser osv. Før måtte bonden kunne fiske, så og høste og melke kua. Bonden kunne mestre sin livssverden, mens vi går rundt og later som om vi mestrer noe som ingen kan mestre. Vi kan litt eller ingenting om det meste og vet ikke hvilken ende egget kommer ut av kua fra.

 

Har ikke noe svar på hva du egentlig spør om. :)

Når er 'før i tiden'? Jeg vet ikke hva det vil si å mestre sin verden, men vi er i vært fall mye flinkere til å ikke dø nå enn noen gang, det er da noe.

 

Edit: Ops, gammelt innlegg. Jaja.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

 

Jeg har tent på at folk før i tiden mestret sin verden bedre enn hva vi gjør. De trengte ikke kunne så mye, og dermed kunne de det de kunne godt. Vi prater om politikk, seksualitet, internasjonal narkotikapolitikk, intimbarbering, aksjekurser osv. Før måtte bonden kunne fiske, så og høste og melke kua. Bonden kunne mestre sin livssverden, mens vi går rundt og later som om vi mestrer noe som ingen kan mestre. Vi kan litt eller ingenting om det meste og vet ikke hvilken ende egget kommer ut av kua fra.

 

Har ikke noe svar på hva du egentlig spør om. :)

Når er 'før i tiden'? Jeg vet ikke hva det vil si å mestre sin verden, men vi er i vært fall mye flinkere til å ikke dø nå enn noen gang, det er da noe.

 

Edit: Ops, gammelt innlegg. Jaja.

 

Jeg tenkte vel på det gamle bondesamfunnet. Men en skal jo, her jeg bor, bare en generasjon tilbake før en finner folk som faktisk har litt praktisk kunnskap og kan gjøre nærmest alt selv....snekre, reparere alt, bruke en kniv til noe annet enn å true med, lage ting selv, forstå årstidene, slakte en sau og lage mat av den osv.

 

I dag må vi ringe etter hjelp når noe skjærer seg. Vi mestrer ikke de tingene vi omgir oss med lenger.

Lenke til kommentar

Vi dør ikke av feilernæring heller. Vi dreper hverandre sjeldnere enn noen gang før, vi sloss ikke like mye, vi stjeler mindre, vi sperrer færre jøder ute og fengsler færre homofile. Vi dør ikke av forkjølelse, vi havner ikke i problemer pga. èn kjip vinter.

 

Vi kan ringe etter hjelp når noe skjærer seg. Eventuelt kan de fleste fikse det meste takket være internett.

 

Kanskje finnes det eksempler på ting som var bedre før, men moral er ikke en av disse tingene, og 'gamle dager' søg generelt balle.

Lenke til kommentar

Kanskje har du rett, men "jøder" var ikke et heldig eksempel på framgang fra et tradisjonelt samfunn til et moderne samfunn. Holocaust er jo modernitetens lange skygge.

 

Men jeg mente ikke at alt var bedre før. Men noe var kanskje bedre før, og dersom vi åpner opp for dette, kan vi kanskje gjøre endringer som kan komme oss til nytte.

 

Skulle ønske jeg hadde lest denne boken:

 

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8243008365

 

Men det har jeg ikke. :)

 

Enig i at moralen nok var verre før. Men en kan lett finne eksempler på at moralen har løpt løpsk i moderne samfunn. Heksejakt på cannabis-brukere er ett slikt eksempel. Outrerte former for dyrevern er et annet. Men det er jo ikke sikkert du er enige med meg i akkurat disse eksemplene.

Lenke til kommentar

Jøder har vært utsatt for forfølgelser i flere århundrer, det er langt fra et moderne fenomen. Omfanget kanskje, ingenting annet.

 

Boken er sikkert ok. Jeg er ingen fan av Diamond, men har ikke lest den.

 

Jeg er faktisk enig med i akkurat de eksemplene, men et forenklet forelegg til en hasjrøyker er neppe sammenlignbart med ordentlige heksejakteer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Spørsmålene rundt facebook og om vi ville hatt det bedre uten er egentlig ikke et spørsmål om facebook. Alle sosiale medier er et spørsmål om nettverk. Er nettverk kommet for å bli? Ja, absolutt. Verden er koblet sammen og det skal MYE til for å koble den fra igjen. Så spørsmål om facebook er et spørsmål om nettverk.

 

facebook typen nettverk er kommet for å bli for evig og alltid. Ingenting annet enn en global krig kan koble nettverket fra hverandre. Forsvinner facebook så kommer en ny ting som koblet nettverket sammen igjen.

 

facebook vil følge oss på pc'en, bærbare, telefonen, alle slags dippedutter som kommer, så vil nettverket alltid følge med det. Det må vi leve med. De gamle dagene da folk møttes på kafe'er eller på biblioteket for å snakke sammen, så var det ekstremt trivelig selvfølgelig, da satt vi face-to-face og spiste vafler og drakk brus.

 

Ekstremt hyggelige dager før verden ble koblet fullstendig sammen. Men vi er nødt til å venne oss til det som utvikler seg og har utviklet seg. Det er bare å følge med eller å hoppe i sjøen.

 

Personlig er jeg ikke med i facebook, da det er fullstendig og komplett utenfor min interesse, men jeg er fascinert av hvor stort det er, bortsett fra det så har det klistret seg altfor mye fast i hjernen min, at jeg har begynt å mislike det, og det blir selvfølgelig mitt problem. (Det er ikke alltid så hyggelig å ha den stygge ekle facebook ikonet på alle nettsider på hele internett, på alle mobiltelefoner, i reklamene, i nyhetene, i talen til alle kjente, jeg har personlig fått en u-smak i munnen av det og forsøker mitt beste å prøve å glemme facebook)

 

Når det gjelder amerikanerne og den økonomiske hjelpen vi fikk gjennom marshal plan, så hjalp den godt. Annet kan jeg ikke si. Spørsmålet rundt hvordan Norge ville vært uten det er et spørsmål som er dumt å stille, for vi har aldri vært uten det til å begynne med. Det blir som å spekulere hvordan Roma ville vært uten Norge.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Etter at Internet kom har vi hatt muligheten til å se andre måter å leve på. Vi har blitt mye mer tollerante ovenfor det å være anderledes (svart, homo, jøde etc). Vi er et mye likere samfunn, noen er rikere enn ande sure, men vi har det stort sett veldig bra.

Vi har i dag en ytre venstre som sloss for 6 timers arbeidsdag, og det kan faktisk tenkes å bli en realitet, se dette i forhold til å måtte jobbe 12+ timer på en gård.

 

Ang Facebook og andre medier; godt mulig det fører til at vi blir mindre sosiale "IRL", men på den annen side kan vi i dag holde kontakten med folk som flytter langt vekk, er på utveksling i Australia eller som har problemer med å komme seg ut (eldre, syke).

 

Jeg har også erfart at det slettes ikke er nødvendig å være i samme rom som noen for å holde god kontakt, selv har jeg en god venn jeg hater å treffe. Vi ble venner på VGS og har mange gode diskusjoner og har det artig sammen over nettet, men når vi treffes "IRL" blir det fort kjedelig dersom vi treffes over mer enn en time, jeg pleier å samtale med han når en av oss har noe vi vil dele og det kan gå månder mellom hver gang, og det er sjeldent vi har noe på hjertet de gangene vi har møttes.

 

Det stemmer nok at verden var enklere før, men tenk på de som ikke likte det. Personlig er jeg ekstremt glad for at jeg har muligheten til å bruke min tid på andre ting enn å fø dyra og hugge ved, det er ikke noe jeg finner tiltrekkende overhode, derimot matte, logikk, forskning, det er ting jeg setter pris på og finner utrolig spennende. Hadde jeg vært lykkeligere dersom jeg levde for 200 år siden? Jeg hadde sikkert gått rundt og vært redd for helvete og annet tull. Og jeg hadde ikke hatt noe dopapir.

Lenke til kommentar

Etter at Internet kom har vi hatt muligheten til å se andre måter å leve på. Vi har blitt mye mer tollerante ovenfor det å være anderledes (svart, homo, jøde etc). Vi er et mye likere samfunn, noen er rikere enn ande sure, men vi har det stort sett veldig bra.

Vi har i dag en ytre venstre som sloss for 6 timers arbeidsdag, og det kan faktisk tenkes å bli en realitet, se dette i forhold til å måtte jobbe 12+ timer på en gård.

 

Ang Facebook og andre medier; godt mulig det fører til at vi blir mindre sosiale "IRL", men på den annen side kan vi i dag holde kontakten med folk som flytter langt vekk, er på utveksling i Australia eller som har problemer med å komme seg ut (eldre, syke).

 

Jeg har også erfart at det slettes ikke er nødvendig å være i samme rom som noen for å holde god kontakt, selv har jeg en god venn jeg hater å treffe. Vi ble venner på VGS og har mange gode diskusjoner og har det artig sammen over nettet, men når vi treffes "IRL" blir det fort kjedelig dersom vi treffes over mer enn en time, jeg pleier å samtale med han når en av oss har noe vi vil dele og det kan gå månder mellom hver gang, og det er sjeldent vi har noe på hjertet de gangene vi har møttes.

 

Det stemmer nok at verden var enklere før, men tenk på de som ikke likte det. Personlig er jeg ekstremt glad for at jeg har muligheten til å bruke min tid på andre ting enn å fø dyra og hugge ved, det er ikke noe jeg finner tiltrekkende overhode, derimot matte, logikk, forskning, det er ting jeg setter pris på og finner utrolig spennende. Hadde jeg vært lykkeligere dersom jeg levde for 200 år siden? Jeg hadde sikkert gått rundt og vært redd for helvete og annet tull. Og jeg hadde ikke hatt noe dopapir.

Gratulerer! Dagens mest politisk korrekte innlegg. Grunnen til at landet går i oppløsning er enkle mennesker med meninger som deg som lever i sin egen boble.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...