Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

Tviler vel på GTX 770 er noe bedre, faktisk verre.

AMD selv R9 380x regner jeg vel med vil trekke mere strøm en GTX 970, så tror det ville blitt verre.

 

Hvor bra ut kommer Zotac GeForce GTX 970?

Kortet er kanskje litt kortere en vanlig GTX 970, men har litt tvil på om det muligens kan bli for varmt om sommeren. Kan jo f.eks bruke den i annen maskin. Har et GTX 770 som jeg gjerne skulle byttet ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde 2 stykker av zotac 970, begge gikk i retur. De ble rimelig varme selv i et ganske stort kabinett, med god luftsirkulasjon. Dårlig kontakt mellom kjøler og gpu+vrm.

 

Det virka som kjøleren som var på zotac 970 var underdimensjonert iforhold til varmeproduksjonen.

Endret av samye83
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok takk så det stemmer med man får hva man betaler for, GTX 970 skal vel egentlig være ganske så bra, men godt mulig Zotac selger katta i sekken.

Kan jo prøve å få dette bekreftet fra Dustinhome men tviler på de ville selget disse hvis det er tilfellet.

 

Tror hvis det du sier virker å stemme her, kan være du er uheldig å få et dårlig parti, så tror jeg heller venter til neste år, siden SteamOS er fremdeles ikke kommet lengere en beta og er ganske langt unna å erstatte windows.

Lenke til kommentar

Zotac sine problemer gjelder andre steder i verden også. Hvis du leser zotac 970 tråden på ocn, så vil du få et større innblikk i hvordan disse kortene er. Det jeg misliktet med dem var egentlig ikke varmeutviklingen, fordi jeg kommer til å sette på vannblokker, men heller overklokkingspotensialet( jeg er veldig kravstor). Når et kort er så billig, så må man spare visse steder.

 

Kjøp heller msi eller gigabyte, så gjør du ikke noe feil her. Til htpc kabinettet, så bør du kjøpe blåser ut varianter. Har sett 970 med stock 980 kjøler, men de koster litt mer enn vanlig 970 kort. Og jeg tror du må importere dem, selges ikke i Norge enda.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Anandtech tester Ass. Creed Unity : http://www.anandtech.com/show/8738/benchmarked-assassins-creed-unity/2

 

Det som var interessant var at 980 har bedre minimum fps eller omtrent den samme som 970 SLI...

Denne testen her var mer representativ for opplevd ytelse i dette spillet enn det GameGPU.ru la ut. Tror vi kommer til å trenge Titan 2 med sine 3072 cuda kjerner og 12GB minne for å få god fps i dette spillet :p

Lenke til kommentar

 

Såklart hadde det beste vært om alt funket på alt. Nå var det en gang slik at nVidia brukte penger på å utvikle G-Sync, og da er det vanlig å ta seg betalt. Vil tro at om Adaptive-Sync sprer om seg MÅ nVidia støtte dette uansett. Hvis ikke taper de kunder. Men vi vet jo fortsatt ikke hvor bra dette blir.

 

Poenget med Mantle er jo at fordelene med det også foreløpig er proprietært. Gameworks kjenner jeg ikke så mye til, er det noe lignende som Gaming Evolved (eller blir det TWIMTBP?)

Nvidia Gameworks er en pakke med proprietære løsninger som Nvidia tilbyr betaler utviklere for å legge inn i spill, du finner blant annet PhysX og TXAA der. De eneste PC-portene med Gameworks uten åpenbare tekniske problemer som har kommet de siste 18 månedene er Metro-serien... Av spill med tekniske problemer som også bruker Nvidia Gameworks finner vi: FC4, AC:Unity, Watch_Dogs, CoD: Ghosts, Arkham Origins, AC: Black Flag. Syns egentlig det er rart at ikke flere har lagt merke til dette. En annen interessant ting med Gameworks er at kildekoden ikke kan ses på av AMD, så det er opp til spillutviklerne å sørge for at effektene ikke blir lagt til på en slik måte at brukeren blir sittende igjen med elendig ytelse uten forbedret bildekvalitet (Crysis 2.)

 

Forskjellen på Nvidia Gameworks og AMDs Mantle er at AMDs Mantle er snakk om å gi ekstra ytelse til AMD-brukere mens Nvidia Gameworks handler om å begrense eye-candy til Nvidia-brukere. Da Tomb Raider kom ut i fjor kjørte TressFX elendig på Nvidia-kort, men fordi AMD hadde lagt ut kildekoden til TressFX kunne Nvidia fikse ytelsen og få ytelsesparitet med AMD, det motsamme vil sannsynligvis ikke skje like fort med Hairworks med mindre AMDs driverteam er ekstremt flinke.

 

Det er verdt å nevne at Mantle er et API som skal erstatte Direct3D mens Gameworks er et sett med ulike biblioteker som bruker APIer(Direct3D, OpenGL, CUDA) til å implementere fuksjonalitet som simulering av bølger, røyk, flammer, kollisjoner osv. Mantle er sammenlignbart med Direct3D, OpenGL og Cg, som er enkle grensesnitt for å tegne enkle primitiver.

Enn så lenge er også Mantle proprietært, og det som har vært vist til nå er "utdatert".

Lenke til kommentar

Og det er praktisk talt "stille"(eller faktisk stille?) samme hvor tungt du belaster det på den klokkefrekvensen?

 

Kortet kan være så stille du selv vil ha det... Lag bare en vifteprofil med MSI Afterburner. Menne...for all del hold temps under 80 grader. Gjelder for alle kort egentlig hvis man fikler med dette i Afterburner.

Lenke til kommentar

Og det er praktisk talt "stille"(eller faktisk stille?) samme hvor tungt du belaster det på den klokkefrekvensen?

Av valgalternativene dine vil jeg nok si praktisk stille :p

 

Viftene går jo rundt under gaming men aldri sånn at det overdøver kabinett/cpu vifter. Jeg tror og føler selv at den mest bråkete komponenten i systemet mitt nå er NH-D14 da det ikke er SE2011 versjon og derfor ikke PWM vifter. Dog bruker jeg ULNA adapter (eller hva den nå heter) som gjør at viftene går på 800RPM.

 

Maks vifte hastighet på skjermkortet jeg har bemerket meg er i underkant av 1300RPM / 50% hastighet, og det er veldig vanskelig å høre når maksinen (støydempet R3 under skrivebordet) under spilling uten at jeg bøyer meg ned for å høre etter.

 

Bestilt redux pwm vifter fra Noctua nå sånn at jeg får en musestille spill rigg :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er faktisk enormt hvor mye stasjonære PCers støynivå har blitt forbedret de siste fem-seks årene. Selv min to år gamle PC (i7-3930K, GTX 680 TwinFrozrIII, Corsair H100 + Noctua) var ganske stille i forhold til typiske PCer som var fire år eldre, men denne er ikke i nærheten av støynivået du beskriver. Det er gledelig at vi har kommet dit at det er mulig å lage en praktisk talt "lydløs" high-end-PC til spilling eller tungt arbeid som ikke koster en formue for å få stille.

 

Nå blir nok det neste jeg skal oppgradere min sekundær-PC, og da slenger jeg nok inn et GTX 960 eller noe sånt. Det er stor sannsynlighet for at jeg kommer til å gå for custom kjøler, gjerne fra Asus. Nå har jeg hatt litt forskjellig, bla. GTX 580 TwinFrozrII og GTX 680 TwinFrozrIII, hvorav jeg var faktisk mest fornøyd med førstnevnte med tanke på støy og varme. Jeg synes absolutt det er verdt noen hundrelapper å få bedre kjøler og ikke minst et bedre eksemplar.

Lenke til kommentar

Ja det er stor forskjell, og bare fra Kepler til Maxwell er faktisk støynivået veldig merkbart.

 

Jeg gikk fra et nokså overklokket GTX780 Classified (1270/1750) som forsåvidt selv da var en god forbedring fra mitt 7970 Vapor-X jeg hadde før det. Deretter hadde jeg 780TI Classified og KingPin hvor støynivået gikk betraktlig ned i fra vanlige 780 grunnet nokså aggressiv vifteprofil pga overklokken. Men nå med Strix'en er jeg virkelig sjokkert over hvor stille det er til tross for ganske grei overklokk med +180 på kjernen.

 

Det i tillegg til MFAA som virkelig har gjort BF så mye penere så har dette vært en knall oppgradering.

 

Vurderte lenge å anskaffe meg et 780 Classified til for å kunne kjøre alt på Ultra med 4x MSAA. Men nå med 980 MFAA aktivert og 2x MSAA (som tilsvarer 4x MSAA) så får jeg til stabilt 125 fps (capped) på ett kort som nesten ikke bråker.

 

Kunne ikke vært mer fornøyd :D

Endret av matta1985
Lenke til kommentar
Men nå med 980 MFAA aktivert og 2x MSAA (som tilsvarer 4x MSAA) så får jeg til stabilt 125 fps (capped) på ett kort som nesten ikke bråker.

 

Kunne ikke vært mer fornøyd :D

 

Ikke for å ødelegge gleden din her, men prøv å sett 'Resolution Scale' fra standard 100 til 200% i BF4 du, og se fps'n droppe som en stein.

Lenke til kommentar

Sitter å angrer på 980x2 nå, stua er iskald.

Før sto 2x 780ti og blåste varmluft ut av kassa.

Nå blåser kassa kaldluft.

 

Hadde betalt 1000kr mer for å handle et annet sted :rofl: for eks komplett om mulig.

Har rma inne hos netonnet nå på gpu, 2 mnd eller noe, ikke hørt pip.

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...