Gå til innhold

Mohammed er endelig det vanligste navnet i Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du hørte det kanskje på radioen på morgenen i dag, men nå kan vi altså slå oss på brystet og glede oss over at vi endelig har danket ut de kjedelige navnene Per og Jan i hovedstaden vår.

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2014/08/28/0557/mohammed-det-vanligste-navnet-i-oslo

Det er jo helt fantastisk at det mest brukte navnet endelig gjenspeiles i befolkningen som bor der.

Nå kan vi endelig si med rette at den nye norske borger I hovedstaden er Muhammed.

Vi gratulerer og takker samtidig AP regjeringen og resten av den saueflokken for at dere gir vekk landet.

Vi setter umåtelig pris på deres bidrag i denne sammenheng og tror faktisk landet hadde implodert og sunket i havet om det ikke var for dere.

Likte innlegget ditt helt til du kommer til det derre politiske pisset. Trenger ikke å være det at man åpner armene for alt mulig dritt her i landet som gjør at man stemmer AP. Livssituasjon for eksempel.
Lenke til kommentar

 

Nei, du kan ikke anta det. At innvandrere er overrepresenterte sier ikke noe om trenden.

Det må du gjerne utdype.

 

Si at det eneste vi vet er at flere innvandrere er kriminelle i forhold til antall (I) enn nordmenn (N), antall innvandrere er stigende og at totalt antall kriminelle handlinger har falt fra mellom tidspunkt A og B.

 

Dette kan bety følgende:

 

1. N synker, I stiger.

2. N synker, I er uforandret.

3. N synker, I synker.

4. N er uforandret, I synker.

5. N stiger, I synker.

 

4 og 5 er nok usannsynlig tatt i betraktning at det er så mange flere nordmenn enn innvandrere, i så fall må reduksjonen i kriminalitet blant innvandrere være veldig stor. Jeg ser dog ikke hvordan du kan si noe om I uten mer informasjon.

Lenke til kommentar

Vi kan vell vanskelig konkludere med så veldig mye? All den tid vi vet at enkelte grupper innvandrere er voldsomt overrepresentert innen en del former for kriminalitet er det vell naturlig å anta at disse ikke er mange nok til å veie opp for den generelle tendensen der nordmenn blir mindre kriminelle?

 

Litt anvendt matematikk vill vel få oss et stykke på vei.

 

Men poenget er at hvis du har rett, at de ikke er mange nok, så er de heller ikke noe stort problem. De kan ikke både være "voldsomt overrepresentert" og samtidig ikke statistisk signifikante i en sterkt voksende andel av befolkningen. Med mindre selvsagt vi snakker om helt marginale innvandrergrupper.

 

Eventuelt at etniske nordmenn var voldsomt mye mer kriminelle for 10 år siden...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

Nei, du kan ikke anta det. At innvandrere er overrepresenterte sier ikke noe om trenden.

Det må du gjerne utdype.

 

Si at det eneste vi vet er at flere innvandrere er kriminelle i forhold til antall (I) enn nordmenn (N), antall innvandrere er stigende og at totalt antall kriminelle handlinger har falt fra mellom tidspunkt A og B.

 

Dette kan bety følgende:

 

1. N synker, I stiger.

2. N synker, I er uforandret.

3. N synker, I synker.

4. N er uforandret, I synker.

5. N stiger, I synker.

 

4 og 5 er nok usannsynlig tatt i betraktning at det er så mange flere nordmenn enn innvandrere, i så fall må reduksjonen i kriminalitet blant innvandrere være veldig stor. Jeg ser dog ikke hvordan du kan si noe om I uten mer informasjon.

 

 

Jeg ser ikke helt problemet. Vi er vell enige om at det over de siste femten årene har kommet mange mennesker som, som gruppe, har mye høyere andel kriminelle enn de som var her fra før. Det at kriminaliteten synker over det samme tidsrommet gjør det, slik jeg ser det, naturlig å anta at denne gruppen ikke er tilstrekkelig mange til å kompensere for at de som var her fra før blir mindre kriminelle, som må til for å få det hele til å gå opp.

Lenke til kommentar

Det at kriminaliteten synker over det samme tidsrommet gjør det, slik jeg ser det, naturlig å anta at denne gruppen ikke er tilstrekkelig mange til å kompensere for at de som var her fra før blir mindre kriminelle, som må til for å få det hele til å gå opp.

 

Det går opp hvis du samtidig antar at de "som var her fra før" inkluderer gårsdagens overrepresenterte, altså at innvandrere også blir mer lovlydige med botid (og generasjoner.) Hvilket er mitt poeng.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det ikke til (se punkt 5), men det er sannsynligvis en viktig faktor, ja.

 

Statistikkdiskusjonen ble startet fordi noen, uten å nevne navn, kom rekende med anekdoter og tabloidoppslag for å støtte opp om dommedagsprofetiene sine. Jeg vil anta at Geir postet tallene fra SSB av to årsaker; nemlig at kriminalitet er synkende, og at punkt 2. og 3. nevnt over er svært aktuelle forklaringer.

 

Om jeg har rett eller ikke får du eventuelt spørre Geir om. Det som er bortimot udiskutabelt er at MrLGs (ops) fargerike fortellinger ikke har et veldig stødig grunnlag.

Lenke til kommentar

 

Det at kriminaliteten synker over det samme tidsrommet gjør det, slik jeg ser det, naturlig å anta at denne gruppen ikke er tilstrekkelig mange til å kompensere for at de som var her fra før blir mindre kriminelle, som må til for å få det hele til å gå opp.

 

Det går opp hvis du samtidig antar at de "som var her fra før" inkluderer gårsdagens overrepresenterte, altså at innvandrere også blir mer lovlydige med botid (og generasjoner.) Hvilket er mitt poeng.

 

Geir :)

 

 

Ja de vil være en del av forklaringen.

 

 

Det ikke til (se punkt 5), men det er sannsynligvis en viktig faktor, ja.

 

Statistikkdiskusjonen ble startet fordi noen, uten å nevne navn, kom rekende med anekdoter og tabloidoppslag for å støtte opp om dommedagsprofetiene sine. Jeg vil anta at Geir postet tallene fra SSB av to årsaker; nemlig at kriminalitet er synkende, og at punkt 2. og 3. nevnt over er svært aktuelle forklaringer.

 

Om jeg har rett eller ikke får du eventuelt spørre Geir om. Det som er bortimot udiskutabelt er at MrLGs (ops) fargerike fortellinger ikke har et veldig stødig grunnlag.

 

Kanskje litt dumt av meg å hoppe inn midtveis. Ellers tror jeg vi er enige.

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at Geir postet tallene fra SSB av to årsaker; nemlig at kriminalitet er synkende, og at punkt 2. og 3. nevnt over er svært aktuelle forklaringer.

 

Du antar rett. Jeg forsøker alltid /når jeg har tid og ork) å kontre tabloide oppslag med litt tørre fakta i innvandrinsdebatten. Vi kan godt gjøre regnestykket med noen verdier for N og I en dag. Men ikke nå. Nå er det fredagskveld.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Ser ikke helt problemet med dette jeg. Norge er et flerkulturelt samfunn, da skjer slikt, what's the problem?

 

Vil heller leve i et land hvor det er flere kulturer, enn bare en kultur, det hadde da vært skikkelig kjedelig.

 

Multikultur høres kanskje fint ut for enkelte i teorien, men det fungerer ikke i praksis. Det har aldri fungert! Se på Malmø eller tidligere Jugoslavia som et eksempel. Nå vet ikke jeg om du har utenlandsk opprinnelse, men det er ofte vanlig at utlendinger prøver å støtte multikulturen her i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Multikultur høres kanskje fint ut for enkelte i teorien, men det fungerer ikke i praksis.

 

Joda. det gjør det. Ikke uten problemer, selvsagt. Men det fungerer.

 

Det har aldri fungert! Se på Malmø eller tidligere Jugoslavia som et eksempel.

 

 

Fordi det ikke fungerte i Rosengård så har det aldri fungert? Rosengård var ikke multikulturelt, det var segregert. Jugoslavia er en annen og langt mer kompleks diskusjon. Der - som i Rwanda - ville folkemord neppe funnet sted uten et politisk lederskap som så seg tjent med å helle bensin på gressbranner. Et slikt lederskap og slike motiver finner du ikke i det multikulturelle Norge.

 

Nå vet ikke jeg om du har utenlandsk opprinnelse, men det er ofte vanlig at utlendinger prøver å støtte multikulturen her i landet.

 

 

Født og oppvokst i Oslo, av foreldre med opprinnelse fra Romsdal, Møre og Sør-trøndelag.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Multikultur høres kanskje fint ut for enkelte i teorien, men det fungerer ikke i praksis. Det har aldri fungert! Se på Malmø eller tidligere Jugoslavia som et eksempel. Nå vet ikke jeg om du har utenlandsk opprinnelse, men det er ofte vanlig at utlendinger prøver å støtte multikulturen her i landet.

 

Ganske dårlig eksempel på at flerkulturell ikke fungerer. USA, Tyskland og mange flere land er land med flere kulturer som klarer seg helt fint.

Lenke til kommentar

 

Multikultur høres kanskje fint ut for enkelte i teorien, men det fungerer ikke i praksis. Det har aldri fungert! Se på Malmø eller tidligere Jugoslavia som et eksempel. Nå vet ikke jeg om du har utenlandsk opprinnelse, men det er ofte vanlig at utlendinger prøver å støtte multikulturen her i landet.

 

Ganske dårlig eksempel på at flerkulturell ikke fungerer. USA, Tyskland og mange flere land er land med flere kulturer som klarer seg helt fint.

 

http://www.dagbladet.no/2010/10/16/nyheter/utenriks/tyskland/integrering/innvandring/13871592/

 

"Det flerkulturelle samfunn har feilet" - Angela Merkel

 

 

http://www.sisteskanse.net/blog/2011/02/05/multikultur-erklert-dod-i-england/

 

"25% av alle britene mener at det største problemet i Storbritannia, uansett kategori, er innvandringen."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...