Gå til innhold

Mohammed er endelig det vanligste navnet i Oslo


Anbefalte innlegg

Problemet er at kvinnene er umyndiggjort i utgangspunktet med så sterkt sosialt press at de ikke kan myndiggjøre seg selv.

 

Jeg sier ikke nødvendigvis forby hijab, sier bare at flere kvinner som dekker seg til ikke har mulighet til å gjøre egne valg på grunn av press.

 

At kvinner trenger beskyttelse er verden et skrikende vitne på.

 

Når kvinner først har fått retten til å bære hijab i forsvaret så regner jeg med den samme retten gjelder for menn.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange som bruker hijab begynner med det som ganske små barn. Ikke kom å fortell meg at dette er noe de har kommet på selv. Nå barn nede i 8-9 årsalderen dukker opp med hijab på skolen er det familien som har kommet med dette.

 

Man er ganske bra naiv om man ikke ser at kvinnesynet i islam ikke er forenlig med det norske kvinnesynet. En kamp som har blitt kjempet lenge blant norske kvinner.

 

Hijab, niqab og burka er kvinneundertrykkende plagg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Problemet er at mange kvinner faktisk ikke kan gjøre egne valg og trenger beskyttelse.

 

 

Spørsmålet er hvem som er de rette til å gjøre den vurderingen, og hvorfor. Når er det riktig å umyndiggjøre voksne mennesker? Er det ikke den løsningen sosialdemokratiet så alt for ofte velger når noe er skummelt?

 

Å forby hijab er i beste fall å forby symbolet på undertrykkelsen, om man mener at det faktisk er det.

 

Geir :)

 

Vi må ikke forby noe som helst. Men vi kan og bør vise klart hva vi i Norge mener om slike plagg. Feminister og andre som kjemper for kvinnene, burde ut i gatene som på 70 tallet å ta avstand til slikt. Kun da ville vi på sikt fått dette undertrykkende plagget fjernet, uten forbud. Vil alltid være unntak selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forbud. I alle fall med burka og niqab i første omgang.

 

Et fair argument dersom man mener at forbud er løsningen på alle samfunnsproblemer.

 

 

Hehe..

 

Absolutt ikke, men i dette tilfellet mener jeg det er veien å gå. Ser faktisk ingen andre løsninger som ville være effektivt. Det ville skapt masse styr og en heftig debatt, men bedre å ta det nå enn å la dette tullet fortsette.

 

Sette foten ned før man skaper seg selv et helvetes problem inn i fremtiden. In the end er det litt tough love som funker i integreringen. Kvinnesynet blant mange muslimer, også i Norge, er ikke forenlig med hva norsk kultur, og bør gjøres noe med.

 

Slike forbud er langt i fra uvanlig heller. I Frankrike blant annet. Og inntil nylig var det ikke lovlig for offentlige ansatte i Tyrkia å bruke hijab.

 

Målet burde i enden være sekulariering. At Norge består av så mange ikke-religiøse synes jeg er deilig, og glad for at kristendommen sakte men sikkert har sluppet taket. Nå som vi får inn drøsser av innvandrere fra muslimske land bør det også være målet. Av personlig erfaring er det de minst troende muslimene som integreres best i Norge. Det burde være et mål at flere dropper religionen sin for en mer norsk sekulær livsstil, og jeg tror de liker det godt selv også.

 

Hijab, niqab og burka er plagg som brukes i de mest kvinnediskriminerende landene i midtøsten. Man kan se formålet med de, for ekmsepel i Saudi Arabia og Afghanistan. To stygge eksempler på kvinnesynet som finnes rundt om i verden. Ganske drøyt at to "religiøse plagg" som burca og niqab er lovlig i Norge, men forbudt i Iran. Så slås de ring rundt og enkelte går ut i media og forteller om så mye de elsker plaggene sine osv.. Relaiteten er noe annet.

 

Har et muslimsk par som relativt faste kunder der jeg jobber. Dama går i niqab og de små jentungene går i hijab. Mannen bestemmer alt og står for all snakkingen, håndteringen av penger osv. Aldri hørt henne si et eneste ord eller forsøke å kommunisere på noen som helst måte, med noen. Er som så en eier gående med en hund i bånd.

Lenke til kommentar

Forbud. I alle fall med burka og niqab i første omgang.

Støtter den :)

Er jo selvfølgelig kvinnens sin skyld når de ikke kler seg i telt, for tilfredsstille religiøse mentale tilbakestående tanker. Hadde virkelig trodd dette ikke var et problem i det 21 århundret. Men så er vi her enda.

Endret av Fjell
Lenke til kommentar

At det er tillatt med hijab i forsvaret synes jeg er en skandale. Burde vært forbudt med religiøse plagg i alle offentlige stillinger.

 

I prinsippet er jeg enig. Men jeg har en litt mer pragmatisk instillign til akkurat det. Det er et gode at forsvaret representerer alle lag av befolkningen. Det inkluderer kvinner, og det inkluderer muslimer. Dersom det å akseptere turbaner og hijaber og kalotter medvirker til at disse gruppene bidrar til det norske samfunnet, så synes jeg det er en akseptabel byttehandel. Deltagelse i norske institusjoner og orgnaisasjoner er et tegn på integrering, og det er positivt.

 

Det betyr ikke at det er et gode at forsvaret representerer alle ideologier i samfunnet, så er det sagt.

 

Så du ville støtter demonstrasjoner mot hijab og andre religiøse ritualer som diskriminerer kvinner. Det er flott.

 

Selvsagt ville jeg det. Men jeg ville ikke støttet en demonstrasjon mot anledningen til å bære hijab, eller mot kvinnene som bærer den.

 

Og jeg ville føle det rimelig hyklersk om akkurat den demonstrasjonen var befolket av konservative menn, de som ellers klager over at kvinnene vil ha mer makt i samfunnet, og synes de alt har fått for mye. Men at Kvinnefronten gjorde det, hadde vært gøy...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I prinsippet er jeg enig. Men jeg har en litt mer pragmatisk instillign til akkurat det. Det er et gode at forsvaret representerer alle lag av befolkningen. Det inkluderer kvinner, og det inkluderer muslimer. Dersom det å akseptere turbaner og hijaber og kalotter medvirker til at disse gruppene bidrar til det norske samfunnet, så synes jeg det er en akseptabel byttehandel. Deltagelse i norske institusjoner og orgnaisasjoner er et tegn på integrering, og det er positivt.

 

Det betyr ikke at det er et gode at forsvaret representerer alle ideologier i samfunnet, så er det sagt.

Har du sett muslimer uten hodeplagg? Det har jeg. Å si at forsvaret skal akseptere hijab for å representere muslimer blir som å si at de må tillate krøller i hattene for å representere jøder. Det er kun de mest fanatiske som holder på med slikt. Finnes da nok av muslimske som sier at man slettes ikke behøver å dekke til hodet for å være muslim. Få de inn i forsvaret, ikke de som kler seg ut.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det er kun de mest fanatiske som holder på med slikt.

 

Nei, slik er det ikke. Det fremgår jo faktisk av det du selv sa for et par dager siden:

 

Problemet er at kvinnene er umyndiggjort i utgangspunktet med så sterkt sosialt press at de ikke kan myndiggjøre seg selv. Jeg sier ikke nødvendigvis forby hijab, sier bare at flere kvinner som dekker seg til ikke har mulighet til å gjøre egne valg på grunn av press.

 

De er altså ikke nødvendigvis fanatiske, de er umyndiggjort. Og nettop disse kvinnene trenger å integreres. Nåer jeg ikke sikker på hvor lett det er å integrere disse, men vi kan integrere deres døtre.

 

Da er det dumt og urealistisk å kreve at de tar oppgjør med sine egne omgivelser først. Ved å tillate hijab som uniformsplagg sier vi ikke at det er greit å være ekstrem, vi sier at det er greit at disse jentene tar det kjempeskrittet inn i det norske samfunnet det er å velge militærtjeneste, og at da skal ikke foreldrenes kleskode være det som hindrer dem.

 

Finnes da nok av muslimske som sier at man slettes ikke behøver å dekke til hodet for å være muslim. Få de inn i forsvaret, ikke de som kler seg ut.

 

 

Men de klarer å komme seg inn i forsvaret, og samfunnet, helt på egen hånd. Det er "de som kler seg ut" som trenger noen støttende ord på veien...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Så du ville støtter demonstrasjoner mot hijab og andre religiøse ritualer som diskriminerer kvinner. Det er flott.

 

Selvsagt ville jeg det. Men jeg ville ikke støttet en demonstrasjon mot anledningen til å bære hijab, eller mot kvinnene som bærer den.

 

Og jeg ville føle det rimelig hyklersk om akkurat den demonstrasjonen var befolket av konservative menn, de som ellers klager over at kvinnene vil ha mer makt i samfunnet, og synes de alt har fått for mye. Men at Kvinnefronten gjorde det, hadde vært gøy...

 

Geir :)

 

Nå vil nok de som bærer hijab føle seg krenket om vi her i Norge markerte avstand til bruk av dette kvinneundertrykkende plagget, som egentlig ikke har så mye med islam å gjøre. Muslimer må faktisk ikke bære hijab. Derfor gjør det situasjonen langt enklere en mange skal ha det til i forhold til og nekte dette plagget i det offentlige.

I et eventuelt demonstrasjonstog mot hijab vil det nok dukke opp langt flere en i et vanlige feministisk hylekor. Det bør vi vel se på som positivt, at menn endelig tar et ansvar for kvinners rettigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...