AfterGlow Skrevet 22. august 2014 Skrevet 22. august 2014 Forskere fant ut at nesten hvem som helst kan gjøre det.– Det er enkelt å hacke trafikklys
LMH1 Skrevet 22. august 2014 Skrevet 22. august 2014 Da vet vi hvorfor det blinker gult lys. Men man vet jo ikke om statens veiveisen har samme systemer som USA, så på den måten kan man aldri være sikker. Med mindre man jobber der selvsagt. 1
Civilix Skrevet 22. august 2014 Skrevet 22. august 2014 Det jeg lurer på er hvorfor bruke trådløst? Installasjonskostnaden for ett kabla nett kan umulig være så stor, og da får man i tillegg fordelen med fysisk sikring av alle signaler. Det er ganske så stor forskjell på å sitte med en laptop/radio på en cafe nær ett lyskryss og det å stå med vinkelsliper for å åpne metallstolpen for å få tak i kabelen. Saken får meg til å lure på om det kanskje er andre systemer som også kjører trådløst og ukryptert. 1
Alexivalerii Skrevet 22. august 2014 Skrevet 22. august 2014 Det jeg lurer på er hvorfor bruke trådløst? Installasjonskostnaden for ett kabla nett kan umulig være så stor, og da får man i tillegg fordelen med fysisk sikring av alle signaler. Det er ganske så stor forskjell på å sitte med en laptop/radio på en cafe nær ett lyskryss og det å stå med vinkelsliper for å åpne metallstolpen for å få tak i kabelen. Saken får meg til å lure på om det kanskje er andre systemer som også kjører trådløst og ukryptert. I veldig mange byer i USA skal Ambulanser. Politi og Brannvesen ha mulighet til å overstyre trafikk lysene. Her i norge kjører disse bare på rødt lys men I den del amerikanske byer ville det vært livsfarlig. Så derfor skal de ha mulighet til å få grønt lyst. Det var i hvertfall slik før og private personer kunne fint lage seg en slik radiosender selv. 5
Simkin Skrevet 22. august 2014 Skrevet 22. august 2014 (endret) Det jeg lurer på er hvorfor bruke trådløst? Installasjonskostnaden for ett kabla nett kan umulig være så stor, og da får man i tillegg fordelen med fysisk sikring av alle signaler. Det er ganske så stor forskjell på å sitte med en laptop/radio på en cafe nær ett lyskryss og det å stå med vinkelsliper for å åpne metallstolpen for å få tak i kabelen. Saken får meg til å lure på om det kanskje er andre systemer som også kjører trådløst og ukryptert. Det var vel noen (dagbladet?) som kom inn på vannverket i Oslo sine systemer, riktignok ikke via trådløst men via web, blir litt av det samme. Dagbladet kjørte vel en stund noen artikler på usikra systemer som de kalte null_ctrl. Trafikklys kan man også komme inn på via web. Har selv kommet inn på bl.a overvåkingskameraer i en butikk i russland et kontor, og noe som så ut som et industriområde her i Norge. Vel å merke er dette usikra nettverk, via shodanhq. Endret 22. august 2014 av FiveInline
Dubious Skrevet 22. august 2014 Skrevet 22. august 2014 Kan gjøre enormt mye skade ved å skifte til grønt på feil/rett tidspunkt (Trailer mot siden på bil etc) Tar man flere samtidig så kan en lamme en hel by, ved å lage trafikkkork
*F* Skrevet 22. august 2014 Skrevet 22. august 2014 det kan jo være at det er funksjonalitet som gjør at dersom man setter et lys til grønn tvinges det andre lyset til å vise grønnt.
G Skrevet 23. august 2014 Skrevet 23. august 2014 (endret) Det jeg lurer på er hvorfor bruke trådløst? Installasjonskostnaden for ett kabla nett kan umulig være så stor, og da får man i tillegg fordelen med fysisk sikring av alle signaler. Det er ganske så stor forskjell på å sitte med en laptop/radio på en cafe nær ett lyskryss og det å stå med vinkelsliper for å åpne metallstolpen for å få tak i kabelen. Saken får meg til å lure på om det kanskje er andre systemer som også kjører trådløst og ukryptert. Det fordrer en ekstra oppgave på sentralen. Som igjen trafikkpolitiet må ringe/tekste inn spesifikkasjoner om hvor de ønsker en endring av lysreguleringen. Med riktig utstyr i bilen, så kan jo trafikkpolitiet fikse endringen selv på strak arm. Endret 23. august 2014 av G
baguett Skrevet 25. august 2014 Skrevet 25. august 2014 Da vet vi hvorfor det blinker gult lys. Men man vet jo ikke om statens veiveisen har samme systemer som USA, så på den måten kan man aldri være sikker. Med mindre man jobber der selvsagt. Hehe, her så er det alltid minst ett kryss som blinker gult, og når de har fiksa det så er det et annet som begynner å blinke,
Civilix Skrevet 25. august 2014 Skrevet 25. august 2014 Det fordrer en ekstra oppgave på sentralen. Som igjen trafikkpolitiet må ringe/tekste inn spesifikkasjoner om hvor de ønsker en endring av lysreguleringen. Med riktig utstyr i bilen, så kan jo trafikkpolitiet fikse endringen selv på strak arm. Har ikke disse bilene allerede en kryptert kommunikasjon med sentralen? Om den sentrale datamaskinen ga grønne lys til utrykningskjøretøy med blålys påslått basert på gps posisjon hadde da ikke det vært så dårlig løsning, og trenger ikke nødvendigvis gi mer arbeid til menneskene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå