Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Asus UX31A fungerer dårlig


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg trenger hjelp og tips for å få liv i Asus pc'en min.

 

Det er en UX31A og den har blitt skrekkelig treg,

Jeg skjønner at formatering er tingen, men dette er jeg ikke sikker på hvordan jeg gjør på en sikker måte.

kanskje reinstallasjon av windows gjør samme nytten ?

 

Den har vært inne på service flere ganger for ulike feil og mangler, men nå er den over 2 år gammel. Jeg orker ikke vente x antall uker og betale astronomiske summer for noe som blir beskrevet som en enkel sak.

 

hjelp meg å redde pc'en min :)

(brukte hele 30min på å lage bruker og skrive dette innlegget)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke helt heldig ut. Det er sikkert en recovery partisjon på pc'n, så det er vel bare å åpne manualen og se hva som står der.

 

Personlig liker jeg å fjerne alle produsent-spor på pc'r, og legger inn en clean install av Windows. Er det UEFI bios på maskinen din? Isåfall ligger mest sannsynlig produktnøkkel gravert inn i hovedkortet, og det eneste du trenger er en Windows-installasjon fra MSDN eller andre steder. Hovedkortet vil legge inn lisensnøkkel selv.

Hvis du ikke har det må du finne lisensnøkkelen.

Men det er meg da...

Lenke til kommentar

Ja, det høres jo ikke så ille ut :)

 

Backup er ok.

Manualen er ikke tilstedeværende akkurat nå, hadde håpet noen noen kjente til dette så godt at jeg slapp å hente den.

 

UEFI bios er for meg en ukjent kombinasjon av bokstaver :confused: Så om det er en enkel recovery metode beskrevet i maualen, passer nok denne mitt kompetansenivå.

takker for alle tips og svar.

 

Vet dere om denne f9 metoden ? hva gjør den i forhold til formatering?

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en recovery på madamen sin UX31A, og du skal ha valg om "Full recovery" som sletter både C og D partisjionene eller du kan velge å ta "Partial recovery" på C partisjonen hvor Windows er installert. Det vil si hvis SSD'en er delt opp slik det er på madamen sin UX31A.

 

Jeg kjørte recovery kun på C partisjonen slik at alle filene som hun hadde på D partisjonen ikke ble rørt.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en recovery på madamen sin UX31A, og du skal ha valg om "Full recovery" som sletter både C og D partisjionene eller du kan velge å ta "Partial recovery" på C partisjonen hvor Windows er installert. Det vil si hvis SSD'en er delt opp slik det er på madamen sin UX31A.

 

Jeg kjørte recovery kun på C partisjonen slik at alle filene som hun hadde på D partisjonen ikke ble rørt.

Jeg prøvde å finne manualen på lagringsstedet mitt i helgen, men den var ikke å finne...

 

noen som vil lage en liten oppskrift til meg på denne "partial recovery" formateringen ? har lite lyst til å trykke på noe som gjør vondt værre :)

 

Takker masse for svar !

 

Tror dere en "partial" er tilstrekkelig i en slik situasjon ?

Lenke til kommentar

Det skal være ganske enkelt å gjøre recovery på UX31A, med mindre noen har rotet med "recovery" partisjonen.

 

Start laptopen og trykk F9 så snart du ser Asus logoen, trykk flere ganger om nødvendig. Du skal få opp en meny, velg Windows Setup [EMS Enabled]. Velg språk og klikk "Next". Om nødvendig les Asus Preload Messages og klikk "Next".

Du skal nå ha en meny med tre valg:

 

1. Recover Windows to First Partition Only (Dette vil slette kun C partisjonen og reinstallere Windows på nytt, det vil/skal IKKE røre D partisjonen.)

 

2. Recover Windows to entire HDD ( dette vil slette ALT på hard disken, både C og D partisjonene, du vil miste alle filer, og det vil bli en stor C partisjon.)

 

3. Recover Windows to entire HDD with two partisions. (Samme som over, du vil miste alt. Ny C partisjon ca. 40% og ny D partisjon ca 60 % vil bli laget.)

 

Jeg brukte valg 1 da jeg kjørte recovery på madamen sin UX31A. Men før du gjør dette, ta backup av alle viktige filer for sikkerhets skyld.

Hennes UX31A ble som en ny laptop ved "partial" recovery. Du kan også av-installere all Ausu bloatware som du ikke trenger da det kommer en del slikt med laptopen.

Endret av Chavalito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...