Gå til innhold

Hjelper raskere ram? Her kan du finne svaret!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lals skrev (33 minutter siden):

har tatt noen tester nå, med i7 10700KF klokket til 5ghz og 4000mhz ram c16 uten å stille på noe mer fikk jeg 12025 i CPU score på time spy.

Fikk nå 13082 poeng

Fornøyd med det:) takk for hjelpen:)

ram.thumb.PNG.b52ef696ce7a368bd7a6929d3086d5b8.PNG

Hovedkortet ditt har trent litt svake RTL/IOL-verdier her, hvis du prøver å sette IO-L offset ned til 14-16 burde du kunne svise ut noen ekstra nanosekunder med latency

Lenke til kommentar
lals skrev (42 minutter siden):

Leste at du skrev det for et par sider siden, var sikker på at det var IO-L. endret IO-Latency offsett fra 21 til 14.

  Skjul innhold

ram.thumb.PNG.87269ead7cc4cd5624b23c7aa220e538.PNG

fikk litt bedre latency.

Hvordan kunne du se at den var høy? kan ikke se noen endringer i timing configurator

RTL-verdier burde være nærmere 60 enn 70 med bare 4000 MHz CL17, og IO-L Offset er alltid satt til 21 som standard fordi det ofte trener gode verdier på lave hastigheter. ASUS-hovedkort med 4 DIMM-spor pleier imidlertid å møte en utfordring på høye klokkefrekvenser med så høy IO-L Offset.

Du kan prøve å gå opp eller ned på IO Latency Offset, og se hva hovedkortet gir når du booter opp. For alt jeg vet kan det være bedre å gå lengre ned enn 14 også. Du vil ha RTL så lavt som mulig

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte noen Patriot Viper Steel 4400Mhz brikker (2x8gb) i håp om kunne hente litt ekstra ytelse, men ser ut som mitt hovedkort ikke er særlig samarbeidsvillig med disse.

Så for meg hvertfall 3800 - 4000MHz med gode timings ville la seg gjøre her, men går rett og slett ikke å få disse stabilt over standard 2133MHz.

Forsøkt med manuelle innstillinger, xmp1, xmp2, slakke timings og alt fra 1,3-1,45v på minne samt ulike spenninger på io og sa.
Rett og slett nekt og samarbeide med disse brikkene.


Har et Asus Rog Strix z390 Gaming-F og en i9 9900K
Brikkene er ikke på listen, men ser det er veldig få kort som står støttet med disse brikkene uansett og vet mange bruker de.
Så tok en bråsjangs!

Kan jeg bare gi opp disse, eller har er det noen gode tips å få her blandt entusiastene?


Jeg satt fra 16-24 i går uten særlig fremgang, så alle tips blir tatt imot med stor takk :) 

 

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (19 minutter siden):

Forsøkt med manuelle innstillinger, xmp1, xmp2, slakke timings og alt fra 1,3-1,45v på minne samt ulike spenninger på io og sa.

Har et Asus Rog Strix z390 Gaming-F og en i9 9900K

 

Har du prøvd brikkene i de andre sporene, hovedkortet ditt har T-topology layout så det kan hende et sett med spor er bedre enn det andre.

ASUS sin BIOS lister opp timingene som: tCL, tRCDRP, tRAS, det betyr at XMP timinger blir 19-19-39. Jeg vet at folk tidligere har prøvd å sette 19-19-19, som i praksis betyr at tRAS er på 19.

 

Sett IO til 1.15V, SA til 1.20V, DRAM til 1.45V, og primære timinger til 18-20-40. Så starter du på 3200 MHz, og ser om du kan boote, hvis du får boot prøver du 200 MHz høyere, gjenta inntil du ikke lengre får boot.

Endret av N o r e n g
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, KriZZ said:

Så for meg hvertfall 3800 - 4000MHz med gode timings ville la seg gjøre her, men går rett og slett ikke å få disse stabilt over standard 2133MHz.

Det lukter brukerfeil her. Litt vanskelig for meg å si nøyaktig hva, men har du en ustabil CPU overklokk? Har du oppdatert BIOS?

Prøv å last XMP, så setter du hastighet manuellt til 3600 Mhz med 16-16-16-34, command rate 2, 1.4 VDIMM, 1.20v på IO og SA. Dette bør i det minste din CPU og hovedkort klare.

Du kan også prøve å resette CMOS først (hold inne knappen i 10 sec), så Load Optimized Defaults i BIOS - save and reboot. Så plotter du inn ting i BIOS igjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

..og nyeste bios!

 

Jeg ville satt 1.25io, 1.3sa og 1.45v vdram. 

Riktig spor for 2 brikker er viktig.

Så lenge du har nok io og sa, så har du litt mindre å tenke på. Sett heller ned når tweaking er ferdig.

 

Xmp er sansynlig 1.4 SA, 

Endret av Nizzen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (13 minutter siden):

 

Har du prøvd brikkene i de andre sporene, hovedkortet ditt har T-topology layout så det kan hende et sett med spor er bedre enn det andre.

ASUS sin BIOS lister opp timingene som: tCL, tRCDRP, tRAS, det betyr at XMP timinger blir 19-19-39. Jeg vet at folk tidligere har prøvd å sette 19-19-19, som i praksis betyr at tRAS er på 19.

 

Sett IO til 1.15V, SA til 1.20V, DRAM til 1.45V, og primære timinger til 18-20-40. Så starter du på 3200 MHz, og ser om du kan boote, hvis du får boot prøver du 200 MHz høyere, gjenta inntil du ikke lengre får boot.

Nei har ikke forsøkt andre spor enda, står nå i B2 og A2, så skal forsøke dette.

Har forsøkt 19-19-32/39/42

Dram satt til 1,45V og IO og SA testet på 1.15 opptil 1.250


Får bootet helt opp til 4000MHz inn i windows, kan også kjøre aida 64 memory test, men i port royal kræsjer den nøaktig samme sted uansett på alt over 2133MHz

Lenke til kommentar
Betroz skrev (16 minutter siden):

Det lukter brukerfeil her. Litt vanskelig for meg å si nøyaktig hva, men har du en ustabil CPU overklokk? Har du oppdatert BIOS?

Prøv å last XMP, så setter du hastighet manuellt til 3600 Mhz med 16-16-16-34, command rate 2, 1.4 VDIMM, 1.20v på IO og SA. Dette bør i det minste din CPU og hovedkort klare.

Du kan også prøve å resette CMOS først (hold inne knappen i 10 sec), så Load Optimized Defaults i BIOS - save and reboot. Så plotter du inn ting i BIOS igjen.

Ja jeg er ikke så dreven på dette med minne og har stort sett brukt XMP og good to go med noe innstramminger av timings.

CPU er satt til stock nå mens jeg driver å testet nytt minne og bios er oppdatert til nyeste.

Timingsene du skriver er testet, men får allikevel kræsj med disse og reboot.


Er det forskjell på resette CMOS som du skriver kontra Load Optimized Defaults?
For det har jeg faktisk ikke gjort (resette cmos ved å holde inne i 10 sec)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...