Gå til innhold

STORTEST: Sju toppmodeller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, spesielt på mikrofonen så kan de lære mye. Optikken etc.. koster mye plass og er nok ganske dyrt i tillegg, så det blir nok mer for spesielt interesserte. Men en skikkelig Mic. bør ikke være for mye å be om. Er man i nærheten av en konsert eller LAN, så spiller det ikke noen rolle med bra støyfiltrering med HD Voice, når mikrofonen gir opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumenterer ikke mot at Nokia 1020 er den beste kamera mobilen, eller ikke.. Men å kåre den eventuelt beste kameramobilen, til beste konsert tlf, bare pga. av det brae kameraet bli feil..

 

-Hva om det regner? Vil ikke da egenskapene til Sony Z2 og Samsung S5, å at dem er vanntet da komme bra med?

-Hva om konserten er i natterstid, med dårlig lys? (Vil itte da lys følsomheten til HTC M8 da komme godt med?

-Hva med det faktum at man på konserter er gjærne i mangel på vesker osv? Vil ikke da størrelsen på Apple 5S, Sony Z1 compakt osv, da komme godt med?

-Hva med panarama effekt/bilder?

-Lukke tid, for raske bilder..

-Rask fokus.. Progresiv fokus?

^^ Føler selv at mange av de punktene ovenfor her, burde ha fått større vekt, ein "best kamera", ass. ;)

- Dersom konserten er på natten eller i dårlig lys er en telefon fra Nokia uansett riktig vei å gå.

- En brøkdel av konserter er utendørs, så ser ikke helt problemet med regn. Jeg kjøper meg iallefall ikke en telefon basert på om konserten jeg kanskje skal på en gang i fremtiden foregår utendørs i regn.

- Tror vel de færreste kjøper seg en telefon som er liten fordi den "skal brukes til å filme på konsert med", spesielt når man ønsker å forevige en konsert så er det jo bilde og LYDkvaliteten man ønsker å forevige, og der stiller jo de andre du nevner, uansett størrelse, regelrett dårlig.

- Forsøk å ta panorama, delvis i mørket, med bevegelige elementer? Det blir som regel alltid dårlig.

- Jo raskere lukketid, jo mindre lys slippes inn, jo mørkere blir bildene og i svært mange situasjoner også dårlige. 1020 er rå, også her.

- Rask fokus? Det er altså viktigere med rask fokus enn bra bilde og lyd?

 

Føler liksom at du virkelig måtte legge deg i selen for å komme opp med argumenter mot vinnerne her. Men, jeg skremmes ikke av argumentene dine :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde selv en bra erfaring med Nokia Lumia 925 på konsertopptak. Veldig god lyd, men litt småproblemer med fokus som vandret litt. Og på opptak av fyrverkeri på kort avstand fikk jeg god effekt av drønnene, mens på andre telefoner ble lyden til kinaputter....

Problemet er at etter 9-10mnd er det niks mere lyd på opptakene fra telefonen, kun veldig svak og skurrende lyd i bakgrunnen. :-(

 

Du kan sette fokus manuelt ^_^

Lenke til kommentar

Så mobilen med det beste kameraet er også mobilen som kåres som den beste "konserttelefonen"? Jøss...

 

Min anbefaling er å se på det som skjer på scenen. Hvis alle gjør det slipper man å ha en skog med mobilskjermer foran seg. Filmingen og bildene kan man overlate til profesjonelle.

 

Er litt enig, men det er en generell anbefaling. Likte den strofen "logg av mobilen, og logg på livet". Ser også i forelesninger at det er mange som er tilstede fysisk, men har hodet svevende et annet sted.
Lenke til kommentar

 

Så mobilen med det beste kameraet er også mobilen som kåres som den beste "konserttelefonen"? Jøss...

 

Min anbefaling er å se på det som skjer på scenen. Hvis alle gjør det slipper man å ha en skog med mobilskjermer foran seg. Filmingen og bildene kan man overlate til profesjonelle.

Er litt enig, men det er en generell anbefaling. Likte den strofen "logg av mobilen, og logg på livet". Ser også i forelesninger at det er mange som er tilstede fysisk, men har hodet svevende et annet sted.

 

Og slik har det ikke alltid vært?

 

I gode gamle dager så sov man i forelesningssalen. Eller drømte seg bort, eller studerte det flotte hjørnet i rommet. :wee: Selvsagt bort sett fra de spennende timene med favorittfagene, og flinke og inspirerende lærere. Ja, eller rett før eksamen så klart, hvor øynene nesten står ut av sokkelen på grunn av all kaffen. :green:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Denne testen skuffet meg stort. Her har dere bommet ganske kraftig synes jeg. Selv om min mobiltelefon vant, synes jeg dette ble helt feil da dere valgte å filme forskjellige konserter, under varierende type sanger og på forskjellige steder. Noen av telefonene filmet en rolig liten låt, noen filmet en akustisk gitarlåt, mens andre som S5 filmet et heidundrende leven av en låt og omtrent inni høyttaleren. Ikke rart den fikk dårlig karakter!



Skulle denne testen vært gjort riktig burde en person stå ett sted i salen på en konsert og bruke alle telefonene ca 15 sekunder i den samme låten. Da hadde vi fått et riktig bilde av lydkvaliteten.



Dere kan bedre!


Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

 

Denne testen skuffet meg stort. Her har dere bommet ganske kraftig synes jeg. Selv om min mobiltelefon vant, synes jeg dette ble helt feil da dere valgte å filme forskjellige konserter, under varierende type sanger og på forskjellige steder. Noen av telefonene filmet en rolig liten låt, noen filmet en akustisk gitarlåt, mens andre som S5 filmet et heidundrende leven av en låt og omtrent inni høyttaleren. Ikke rart den fikk dårlig karakter!

Skulle denne testen vært gjort riktig burde en person stå ett sted i salen på en konsert og bruke alle telefonene ca 15 sekunder i den samme låten. Da hadde vi fått et riktig bilde av lydkvaliteten.

Dere kan bedre!

 

 

Haha, jeg hadde ikke sett videoen engang. Er det MULIG? Det blir faktisk som å teste forskjellige skjermkort i hvert sitt spill, eller prosessorer i hvert sitt program, og prøve å dra en fornuftig konklusjon ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har de nok testet mobilen ved flere forhold, selv om det var rimelig store forskjeller i testen. Og det stemmer sikkert at de er best, men man får ikke noe ut av selve testene pga de store forskjellene. Bpde i musikktype og forskjell i lydtrykk. Og det er jo nettopp det testen handler om. Lydtrykk og frekvens ER hele testen, og sier noe om mobilene sin mikrofon blir helt mettet.

 

Jeg forstår at det er vanskelig å få gode måledata uten å sette opp sin egen rockekonsert med måleutstyr, men kanskje vært 2-3 stykk med flere mobiler. Eller kanskje en svært mobil rigg med litt ducktape og noe papp/øl-kopp etc... Ja litt oppfinnsomhet hadde vært gøy. :)

 

Det er dypbassen som tar livet av mikrofonene, og i starten av testen så er det etter hva jeg skjønner knapt noe dundrende bass i forhold til annet trance som andre mobiler ble testet med mot slutten.

Lenke til kommentar

Utrolig dårlig og lite seriøs test, som nevnt av flere over her. Forskjellig type musikk fra akustisk til BRÅK og forskjellige steder å stå i forhold til høytalere. Nei dette var bare å kaste bort spalteplass, men dere har vel ikke annet å skrive om. Dønn useriøst..... :-(

Lenke til kommentar

Absolutt ingenting er så irriterende som å stå i nærheten av noen som skal filme eller ta bilder på en konsert! Skulle ha vært en generelt forbud mot å bruke telefon eller annet kamera på konsert.

 

Personlig så liker jeg av og til å filme noen klipp for å ha som minne, selv om jeg nyter konserten. Da prøver jeg å holde telefonen foran meg selv, så jeg ikke ødelegger utsikten for noen andre. Enig i at alle som står med telefonen over hodet kan være plagsomt.

Når det er sagt, så er det absolutt mest irriterende på konsert folk som maser! Er ofte masse folk som driter langt i hva som skjer på scenen, og står rundt deg og maser om helt andre ting.... Det får meg til å klikke, de kan komme seg helt bak eller la være å komme på konserten!

Lenke til kommentar

Dette er egentlig spurt og besvart tidligere i tråden, men jeg får presisere et par ting på nytt.

 

A) Åndsverksloven gjør det vanskelig å ta med hele spor.

B) Å få sju like opptak er uansett vanskelig. Sju hender betyr sju mennesker, som ikke kan stå på samme sted. Sju stativ er ikke mulig å sette opp på konsert. En hånd og sju telefoner betinger sju ulike deler av konserten, en konsert der både dynamikk og lys/røyk på scenen sørger for ulike forhold fra øyeblikk til øyeblikk.

C) Vi har timevis med opptak fra telefonene, og nærmere 20 gigabyte videofiler. Vi var ikke i nærheten av å overbelaste Lumia-modellene eller HTC One, mens resten oppførte seg uniformt dårlig, uavhengig av type konsert eller plassering.

D) Forskjellene mellom telefonene er så store at noen feinschmecker-test der vi forsøker å spore mindre forskjeller mellom dem ikke gir mening. Vi er ikke på jakt etter hvilken som fanger en lydmiks i tilfeldig form 100% korrekt, vi er på jakt etter hvilken som tåler lydtrykket på konsert, og kun det.

E) Flere ser ut til å trekke konklusjoner ut fra musikktype. Jarle Bernhoft-konserten ble filmet rett foran et basstårn med x antall 15-tommers basshøyttalere i. Det er på ingen måte en enklere utfordring enn noe annet som er med. Den første av Galaxy S5-snuttene som omtales som "bråk" er filmet fra rett foran lydteltet, og er det opptaket som ble gjort med desidert størst avstand til selve lydriggen. Derfor tok vi også med et opptak innendørs, i betraktelig kortere avstand til høyttalerne.

 

Den dagen alle telefonene leverer lyd som likner på det Lumia-modellene skilter med, begynner det å bli svært interessant å se på nyanser mellom dem, nyanser som krever en helt annen testmetodikk enn vi har brukt her.

Lenke til kommentar

Greit nok.

Dog, det er lov å hente LITT inspirasjon fra mythbusters eller andre med litt kreativ problemløsning. ;)

Syv hender for å teste syv mobiler? come on... Vi snakker om et drøyt kilo, og en overflate på et par kvadratdesimeter.

2 strimler med ducktape med mobilene festet på hver side (selvsagt ikke over optikken) eller over opptaksknappen, og mobiler du fester med 1cm mellomrom. Deretter tar du bare tak i endene, og holder dem stramt. Sikkert lettere enn å holde bare en enkelt mobil over hodet ditt.

 

Tar 3 min å sette opp, og kan gjøres på forhånd (du bare ruller det sammen som et teppe) og bør ikke oppstå for mange problemer å starte/låse opp uten passordbeskyttelse og stilt inn på forhånd. Svært mobil testrigg, samtidig som dere hadde blitt ferdig med testen 7 ganger raskere, og kunne kost dere i stede. (eller tatt flere tester med ekstra tid)

 

Forventer ikke alle skal teste slik eller noe slikt, men det kan stå som et eksempel til neste gang, at det er lov å bruke litt mer kreativitet, både for leseren sin skyld og for deres egen del. ;)

 

Illustrasjon på et vilkårlig eksempel på en ekstremt simpel rigg, sett med mobilen sin skjerm mot oss. (gråt = teip, både forran og bak)

post-79251-0-05186200-1408445353_thumb.png

 

Er alltids spennende å se hvordan folk løser slike problemstillinger, så ble litt skuffet når jeg så testen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Andrull: Vi tar det med oss :)

 

Jeg har også pønsket litt på en test i mer kontrollerte omgivelser, der vi måler nøyaktig lydtrykk de forskjellige telefonene gir seg på. Det blir en mindre spennende video av det, men da blir det også 100% nøyaktig og etterprøvbart for hvem som helst. Og, vi slipper hensyn som handler om opphavsrett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...